• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Easun hybridi-invertteri ostettu

korsteeni

Well-known member
25W, 40W, 60W vanhalla hehkulampulla toimii, mutta
minulla tulee 330w-370W luokkaa DC.......ehkä sarjaan 2kpl 60W niin on just vertin kulutuksen verran ja kestää jännitteet
kuitenkin kerralla sammuu, huomenna tai joskus pitää valvoa käynnistys

ldr kytkin, kellokytkin, diy kiikku siihen DC linjaan......varmasti toimivat
hyllyssä näyttäs olevan kourallinen K50EH5, siitä voisi kehitellä jos siihen komponentteja laittaa
tavoitteena vaan ensiksi ihan simppeli "mekaaninen" ilman riskialtista erotiikkaa koska tuo MPPT toiminta sammuessa on aikamoinen ilotulitus jännitteiden suhteen
vertti ruikkii yli 300V sinne panelilinjaan todella epämääräisinä sarjoina, ilmeisesti testaa tasoa mitä sieltä on saatavissa

jotenkin tuntuu että panelisetilläkin on vaikutus, ehkä jollain yhdellä loopilla xkWp ja x kpl saattaa jopa käynnistyä ja sammua kerralla
minulla on 3 klp 10 panelin rinkiä sarjassa

seurasin vielä mitatenkin arpomistapahtumaa, 80V lähtee kokeilemaan mutta jää päälle vasta 120V ja 7W

näissä ei yleensäkään ole mitään järkeä että lähtevät käyntiin ennenkuin tuottavat mitään millä on edes jotain merkitystä

tulipahan turistua jonninjoutavia

varikonniemi

Active member
tuo käynnistymis-sammumis looppi aamulla ja illalla on ainoa asia mitä itse easunin laitteissa vihaan, miten on noin perus vika voitu jättää? Ja mikä vielä ihmeellisempää, se on sama monessa vastaavassa laitteessa merkistä riippumatta!

Itse oon kans miettinyt laittaa kellokytkimen taakse nuo dc(&ac) linjat et siitä pääsis eroon, mutta ei oo vituttanu tarpeeks vielä et sijottas euroja ja aikaa siihen projektiin, koska työskentelen kotoa käsin niin olen manuaalisesti aamuin illoin kytkenyt ne päälle ja pois kelin mukaan. Kun niissä on myös se toinen kiva ominaisuus että jos verkkoon synkronointi on päällä, niin yksi invertteri kuluttaa sieltä verkosta 0.6A tyhjäkäynnissä. Eli huonolla kelillä ei edes kannata pitää verkkoa päällä.

eli panelien on/off + verkon on/off automatisointi ois aikamoinen projekti, siksi toistaseks molemmat manuaalisesti.

korsteeni

Well-known member
tuo käynnistymis-sammumis looppi aamulla ja illalla on ainoa asia mitä itse easunin laitteissa vihaan, miten on noin perus vika voitu jättää? Ja mikä vielä ihmeellisempää, se on sama monessa vastaavassa laitteessa merkistä riippumatta!
..........

me kuluttajat haluamme ostaa "testivoittajan" numeroilla parhaan tyyliin
>käynnistyy jopa 80V< kun kilpaileva laite 100V
jos tämä laite käynnistyisi, siis tekisi nesimmäisen yrityksen kun DC puskee 130V ei mitään menetettäisi, päinvastoin akkuja ei käytettäisi lainkaan ylläpitoon käynnistys/sammutus liturgiassa
mutta kuka ostaa laitteen joka käynnistyy 50V suuremmalla jännitteellä kun on tarjolla 80V käynnistyviä

ongelma on varsin helppo korjata kun vain saisi lähdekoodin
yhä uskon että laite saattaa käyttäytyä jokseenkin hyvin ehkä jollain panelisetillä

käytännön tietoa tulee minulle kun jaan nuo panelit kunhan alkaa enempi paistaa useammalle vertille

varikonniemi

Active member
Jos oikein luin sun aikasemmasta viestistä, niin mulla on juuri speksattu maksimiteho yhdessä sarjassa ja toimii noin. Itse aattelin että rinnakkaisilla sarjoilla se ois korjaantunut (jos samalla jännitteellä ois 2x virranantokyky). Eli pysyis hereillä herättyään jännitteen takia.

Jännä että ilmeisesti me ajateltiin päinvastasesti nää? :D

Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
seurasin tapahtumaa nyt paikanpäällä mitaten ja verraten
vastus (hehkulamppu välissä vähentää käynnistysyrityksiä mutta ei poista niitä
johtunee siitä kun tehoa tulee empi niin käynnistyksen range kapenee käynnistyksien määrä vähenee
on siitä se hyöty että käynnistykset vähenee
peneliseteillä ei ollut juurikaan merkitystä muuhun kuin vaatii eri kokoisen vastuksen jos haluaa käynnistyksen johonkin määrättyyn tasoon

itse käynnistyksessä panelit alkavat hiljalleen ladata mppt'n kondensaattoria, noin 80V vertti käynnistyy ja kyykkää jännitteen ja vertti käynnistyy uudelleen
kun jännite pysyy yli 10V niin jää käyntiin
en tiedä, mutta luulen että tämä vaihe kuluttaa myös akkuja niin pitkään kunnes panelien tuotto on niin suuri että se riittää laturin toimintaan

kaikki mitä olen edellä todennut on inverttereistä ollut ac off ja kytkin off elikkä toimii vain laturina, ns talvi asennossa
tärkeintä kun on että vain ladataan, ei kuluteta

korsteeni

Well-known member
ylläreitä lisää
eihä näihin ole tullut kiinnitettyä huomiota vaikka kuudetta vuotta solaxitkin olleet......käynnistyessä ja sammuessa nuo molemmat merkit ryöstävät sähköä joko verkosta tai akuista
minusta noiden ohjelmistot ovat viritelty markkinatalouden mukaan, myynti edellä
jostain syystä ne kuluttaa harmaalla alueella liikkaa kun vertaa vaikkapa pohjakulutukseen silloin kun talvisin siirtymäaika on molemmista päistä pitkä
siis lähtevät liian pienillä virroilla käyntiin
solax näyttää pilvessä oman kulutuksensa, kuvassa vihreä alue noin 30W.....ottaa verkosta noin 20W pisteeseen jolloin sammuu

1705904957555.png

easuneilla (2kpl) kun verkkovirta oli kytkettynä mutta vertin kytkin pois päältä, näytön mukaan paneleista tuli 40W.... ne otti 150W ! verkosta

korsteeni

Well-known member
tänään oli hyvä tutkiskella vielä lisää noiden käyttäytymistä kun miltei koko päivä oli harmaalla alueella

solax käynnistyy 10W ja ottaa maximissaan 10W verkosta missään tilanteessa
15W verkosta 4W-5W ja 20W panelivirralla on 0W, siitä ylöspäin alkaa tuottaa verkkoon

easuneissa taasen on maksimoitu akkujen suhteen sikäli että jos verkkovirtaa on saatavilla, invertterin kulutus otetaan verkosta ja panelien tuotto menee akkuun
ovat erilaisia joten ei niitä voi suoraan verrata, jos akkukaapelin irroittaisi niin ehkä toimisi liki solaxin tavoin, en kylläkään kokeillut kun minulla ei sellaiselle kokoonpanolle ole käyttöä

ehkä jotain kehittelen noihin aesuneihin mutta eniten hyötyä tulee tulee kun kaikki panelit laittaa talvella yhteen solaxiin niin hyöty on tuntuva
latailee sitten harvemmin tarvittaessa akut
sitten kun alkaa normi paisteet helmikuun lopulta ei näitä ongelmia/haittoja ole, harmaa alue lyhenee minuuteiksi

korsteeni

Well-known member
kiinostaisi jotta paljonko joku 3~vertti tarvitsee paneleista ennenkuin kulutus taittuu tuotoksi
inverttereiden omat lukemat ovat hyvin kaupallisia, kiskomittari linjassa niin sitten on totuudenpoikasta

Jussi

Well-known member
Siellä mökillähän ei oo Easun, mutta hyvin sama käytös. Akut alko kestään, kun laitoin sen kellokytkimen. Muuten pilvinen viikko purki vaan akkuja, mitään ei tullu sisään mainittavasti, kesällä kun valo riittää herätykseen melkeen koko vuorokauden. Talveksi sekin hybridi saa olla ilman virtaa silti.

Jussi

Well-known member
Tossa mun Easunissa on filtterit tuuletusilman sisäänmenoissa. Kun se koko ajan kiljuttaa niitä puhaltimia oli tarvetta tai ei, niin olipa aika tukkeessa ne filsut. Tai no, ei tukkeessa, mutta valtava pölykasautuma kyllä.

Juke_

Member
Olen yrittänyt etsiä tehokasta laturia 48V:n LFP akustoille, mutta hinnat on aika kovia. Toimisiko tällainen hybridi-invertteri akkulaturina ilman aurinkopanelikytkentöjä? Toimiiko tämän kanssa vain jotkut tietyt akkutyypit ja onko akun maksimi kapasiteettia rajoitettu?

korsteeni

Well-known member
Olen yrittänyt etsiä tehokasta laturia 48V:n LFP akustoille, mutta hinnat on aika kovia. Toimisiko tällainen hybridi-invertteri akkulaturina ilman aurinkopanelikytkentöjä? Toimiiko tämän kanssa vain jotkut tietyt akkutyypit ja onko akun maksimi kapasiteettia rajoitettu?
kyllä toimii, siellä voi amperit ja voltit säätää
osta minulta easun IGrid SV II 5KW, voit vaikka paikanpäällä todeta kui latailee

Juke_

Member
kyllä toimii, siellä voi amperit ja voltit säätää
osta minulta easun IGrid SV II 5KW, voit vaikka paikanpäällä todeta kui latailee
Voiko tuohon liittää minkä tahansa akun vai pitääkö akun keskustella tuon invertterin kanssa? Onko tuossa Suomessa vaaditut hyväksynnät, että voisi myös purkaa akkua verkkoon päin laillisesti?

Jussi

Well-known member
Putsailin tänään panelit ja pistin Easunin tulille. Katellaas huomenna iltapäivällä tuottiko enemmän kun kulutti. Vahva arvaus Easunin kyvyistä vihjaa siihen, että vie sähköä vielä enemmän ku tuottaa...

korsteeni

Well-known member
voi hevletti sanon minä
pitkään olen etsinyt syytä kun mittaukset kyykkää easunien laitettua päälle, solaxeilla ei mittää hättää

en tiedä syy-yhteyttä, kuinka se häiriö etenee, mutta samassa putkessa 30 metriä kulkeva sisätilan anturikaapeli, vain ntc sisällä, parikaapeli, aiheuttaa sen häiriön
kun otin sen ouman 80'istä irti niin kaikki häiriöt katosivat
kokeilin siihen kaapeliin ferriittejä yms, ei auttanut mikään

Jussi

Well-known member
Easunin sisäänmenon mittari lisää lukemaansa reilusti enemmän kun uloslähtevää on kertynyt. Ero on jopa niin iso, että pitää oikeen alkaa selvittämään mitä hittoa se puuhastelee.