Yhteys poikki Froniukseen

Aurinkoinen

Active member
Otsikon mukainen tilanne, tätä ei ennen ole tehnyt ja nyt teki sen taas. Kerran tosin meni koko invertteri pimeäksi, mutta palautui, kun väänsin pääkytkimestä kaksi kertaa. Vertti siis pelittää normaalisti ja virtaa tulee kuten ennenkin. Viidenkymmenen metrin happihyppely tulee suuntaansa, jos haluaa tehoja tarkkailla. Ja tietenkään mitkään tilastoinnit ei toimi. Harmittavaa sekin, koska juuri eilen saavutettiin vuosituotannon kaikkien aikojen ennätys, eikä kehitystä pysty enää seuraamaan. Ihmeellistä, ettei Froniukselta ole tullut sähköpostiin mitään viestiä, ettei virtasta tule tai yhteyttä ei ole. Talvella nuo jatkuvat viestit ärsyttivät, kun paneelit olivat lumen alla.
Uskon, että teiltä saan päteviä neuvoja tilanteen normalisoimiseksi. Suuri ongelma on siinä, etten aina ymmärrä mitään selkeästäkään neuvonnasta. Tuntuu, että aivan eri kieltä puhuttaisiin, vaikka siellä välillä olisi suomen kielen sanojakin joukossa.
 

Aurinkoinen

Active member
Kiitoksia vain linkistä. Olen nyt tsekannut kyseisen videon ja erinäisiä muitakin Fronius videoita. Valittaen vain täytyy todeta, että en ymmärtänyt niistä pöläystäkään. Selkeästi kuvattu, mutta kun Lontoon murteesta ei ymmärrä rahtuakaan, niin lopputulos ei ole kaksinen. En tajunnut edes sitä, miten niitä vikakoodeja pitäisi etsiä.
Jostakin löysin listattuna oireet, viat ja korjausehdotuksen. Google-kääntäjä ilmeisesti oli yrittänyt suomentaa. Vaikka lista oli pitkä sisältäen lukuiset Fronius mallit, ei mistään löytynyt tapausta, jossa tieto ei kulje invertteriltä tietokoneelle.
Tärkeintä tietenkin, että laite syöttää virtaa verkkoon. Tulosten seuraaminen on suuri osa harrastusta, enkä siitä haluaisi tinkiä.
 

don

Active member
Moro

Tarkoitatko että WIFI yhteys on poikki invertteriltä tietsikalle.
Mulla oli vaikeuksia saada pysymään se yhteys päällä silloin kun kokonaisuus asennettiin,kokeilin sitä invertterin antennia jatkojohdolla lähemmäs reititintä mutta ei auttanut,sitten laitoin sellasen WIFI vahvistimen siihen invertterin ja reitittimen välille niin sitten on toiminut kuin se entisen junan eriö.
 

vesioinas

Active member
En tiedä onko apuja, mutta mulla tuotannon lokitus menee symoon kytketylle USB-tikulle. Taisi vaatia etupaneelin irroituksen. Tikun irtikytkentä silloin kun invertteri on pois päältä ts. pimeään aikaan. En tilannut lisähintaan myytyä verkkokorttia kun ei ollut tarvetta.
 

Aurinkoinen

Active member
Moro

Tarkoitatko että WIFI yhteys on poikki invertteriltä tietsikalle.
Mulla oli vaikeuksia saada pysymään se yhteys päällä silloin kun kokonaisuus asennettiin,kokeilin sitä invertterin antennia jatkojohdolla lähemmäs reititintä mutta ei auttanut,sitten laitoin sellasen WIFI vahvistimen siihen invertterin ja reitittimen välille niin sitten on toiminut kuin se entisen junan eriö.
Tästäpä juuri on kysymys. Tulihan sieltä Froniukseltakin lopulta ilmoitus häiriöstä. Tiedä häntä mistä tuo on nokkiinsa ottanut, ei koskaan ole mitään ongelmaa ollut. Täytyy yrittää selvittää tuota WIFI vahvistinta, ehkä joku elektroniikkaa kaupitteleva yritys pystyy selvittämään minulle, millainen se on ja miten se asennetaan.
 

råtta

New member
Froniuksen datamanagerissa on myös LAN portti. Itse vaihdoin WLANista lankaan juurikin yhteysongelmien takia. Vaikka 2 WLAN-tukiasemaa n.5m päässä invertteristä, mutta ulkoseinän eri puolella.
 

korsteeni

Well-known member
Vähän vaikealta tuntuu piuhan veto invertteriltä tietokoneelle. Yli 50 m matkaa ja välissä kaksi tietä.
langattomana, wlanilla tuota 50m matkaa ei luotettavasti saa toimimaan, vetäisin kaapelilla pidemmästä päästä tien reunaan, läheisyyteen ja yrittäisin sillä lyhyemmällä matkalla

kaapeli on halpaa ja toimintavarmaa, minulla kaikki mahdollinen kaapelilla, wlanit "kakkii" päivittäin
 

Mekaniker

Active member
Löysin tämän:

Tekstissä laitevihjeet
Network Wlan Bridge hakusanaksi
On sitten muistettava tuo salaus... Nuo levittää wlanin jopa kilometrin säteellä...
 

korsteeni

Well-known member
onhan niitä niitä, la puhelimellakin

ja sitten on vähän veikeempiä, minulla labran katossa kuvan cisco, on ihan eri luokkaa jo kantavuudeltaan ja toimintakin jees

1665498477270.png
 

Aurinkoinen

Active member
No niin, tilanne ohi tältä kertaa. Verkon vahvistintakaan en vielä kerennyt hankkimaan. Mitään en asian eteen tehnyt, paitsi tänne kirjoittelin. Tänä aamuna, kun piruuttani kokeilin, niin yhteys toimi kuten aiemmin, 75W oli silloin tuotto. Tasan kolme vuorokautta oltiin pelkästään invertterin näytön varassa tuotoista. Ei mikään optimi tilanne tällaiselle laiskalle ukolle, kun tuota matkaakin vertille on jonkin verran. Nyt tietenkin seuraava pelon aihe on se, koska yhteys seuraavan kerran katkeaa. Aikaa olisi nyt ennakoiville toimenpiteille, mutta laiskuus saattaa viedä voiton.
Kaikkien aikojen tuottoennätys kasvaa kaiken aikaa, nyt eroa toissavuotiseen ennätykseen on rehti 20 kWh ja täksi päiväksi on ennustettu aurinkoista säätä.
 

korsteeni

Well-known member
jos se noin "siklalla" on, laittaisin wlanin mahdollisimman hyvälle paikalle invertterin näkökulmasta ja jos mahdollista edes purkin ulkoisilla antenneilla varustettuna
esmes dlink dir-655 jenkkisoftalla on kova sana verrattuna näihin milleniaalien sisäisiin tarralappuanttenneihin verrattuna
 

korsteeni

Well-known member
Moro

Onks tää wlanittomuus tarttuvaa,nyt mulla renaa yhteys,täytyy nyt seurata vielä huomiseen että korjaantuuko.
ehkä on
minulla bananapi, missä verkkosatiainen sökö, toimii wlanilla kaatuili päivittäin, luen sen wlanin piikkiin kun laitoin toissapäivänä siihen
pcduino3 nanon missä kiinteä verkko, ei ole halvaantunut kiinteällä yhteydellä kertaakaan
roclpi4b on 3 vuotta mittaillut kaatumatta, ei wlan käytössä
bananapi3m kaatuu liki päivittäin, siinä tuo minun verkkosivu, wlanilla
 

pere

Member
Esim minulla froniuksen ja verkkosovittimen välimatka on noin 20 m +2 väliseinää, ilman välivahvistinta ei toiminut mutta vahvistimen kanssa jo 3 vuotta jokseenkin ongelmitta.
 
Ylös