Hei. Olen välillä lukenut täältä hyviä akku harrastuksia mutta en löytänyt kokemusta UPSin akuista. Itse sain sopivasti vanhan upsin Eaton 9155 8kva ja valjastin sen käyttöön autotalliin ja totesin että akut taitaa olla jo aika huonossa kunnossa. Ups ottaa verkosta kolmesta vaiheesta ja antaa ulos yhdelle vaiheelle enintään 7,2kw tehon. Tällä hetkellä upsista otetaan ulos ainoastaan sähköauton yksivaiheinen lataus ja ajatuksena on että upsin akut täyttyy päivällä aurinkovoimalan tuoton aikaan ja illalla tyhjentäsin sen auton akkuun. Kaikki ohjaukseen liittyvä on kunnossa mutta nyt tarviisin sitä akkukapasiteettiä lisää reilusti. Upsissa on omat akustot 32kpl 12v 9ah ja näitä on kaksi rinnan. Upsiin voi liittää lisää akustoja. Akuston nimellisjännite on siis 384v.
Nyt se itse kysymys muille että onkohan mitään keinoa vaihtaa tilalle Lithium akustoa kun upsin lataustapa on lyijyakuille? Saatavilla olisi esim joitain vanhoja sähköauton akkuja helposti. Ja jos ei ole niin kun vähän itse epäilen niin mistä lyijyakuista tulee kustannustehokkain ratkaisu?
Nyt se itse kysymys muille että onkohan mitään keinoa vaihtaa tilalle Lithium akustoa kun upsin lataustapa on lyijyakuille? Saatavilla olisi esim joitain vanhoja sähköauton akkuja helposti. Ja jos ei ole niin kun vähän itse epäilen niin mistä lyijyakuista tulee kustannustehokkain ratkaisu?