Talvella kun lumi ja jää haittaisi, kääntösysteemiä ei käytettäisi. Voisin "parkkeerata" sen talviasentoon (kiinteä eteläsuunta) ja sammuttaa kääntöohjelman. Riittää kun maaliskuusta alkaen olis päällä.
Sitten kun pääsee tuohon "miten ihmeessä kääntö tehdään" -vaiheeseen, pitää järjestää kansanäänestys jossa päätetään paras tapa

Tällä hetkellä tavoitteena saada nuo pedit valmiiksi(=vaihe 1.) ja yläakselin pää vapaaksi tätä kääntöä varten(=vaihe 2.).
Olen hulluuttani myös ottanut huomioon mitoituksessa/toteutuksessa mahdollisen noston

joka ehkä vaiheessa 3. saatetaan toteuttaa.
Ohessa kuitenkin kuva nikfly:lle miltä näyttää mekaaninen HAD kuva

Aikamoista aivojumppaa kun koittaa miettiä tuota aurinkon liikettä taivaalla 2D kuvassa ja suhteutettuna noihin kulmiin. Jotenkin tuntuu että "RM aurinkoseuraajan" korkeat pystykulmat eivät olisi tässä tapauksessa hyvä koska aurinko sivulla, tällöin hyvin jyrkkä pystykulma estäisi aurinkon pääsyn sivulta ???
Katon suuntakulma oli muuten 240ast kännykän kompassiohjelman mukaan joten ei aivan paha.
Suunnitteluhommakin helpottui melkoisesti kun eilen maltoin viimein ostaa harpin ja asteviivaimen! Ennen piti laskee sin, cos, tan jutuilla