• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Ratkaisuja veden lämmittämiseen, sähköä tuottavilla aurinkopaneeleilla.

Raksaaja

Member
rotzi sanoi:
sam123 sanoi:
Nestekeräinten ongelma on se että pilvisellä säällä ne ei inahdakkaan jos varaajassa on yhtään kuumempaa vettä. Halpa wattihinta ei auta kun watteja ei vaan tule.
Halpa wattihinta ja >3x vuosituotto PV neliöihin nähden tekee kyllä aikasmoinen eron lämpökeräimen puolesta jos kerran vettä pyritään lämmittämään, mutta jos jaloa sähköenergiaa halutaan tehdä niin sitten PV on parempi  8)

Jos ostetaan 3000€:lla Suomesta PV-järjestelmä ja saman hintainen keräinjärjestelmä, kumpikin avaimet-käteen asennettuna. Kummalla veikkaisit olevan suurempi vuosituotto kilowattitunteina?  Kannattaa perehtyä ;)

Mihin PV sitten ihan parhaimmillaan pystyy Suomessa, jos ja kun hinnallakaan ei ole merkitystä...
Tässä yksi 5 kW järjestelmä jossa on pyritty PV:stä ottamaan kaikki "ilo" irti...esteetön paikka ja kääntyvä jalusta.
http://www.huumo.fi/index.php/aurinkoenergia/kaantyvat-aurinkopaneelit/aurinkopaneelimme-reaaliaikanen-tuotto

Tuotto tänään yli 50 kWh ja järjestelmän antoteho lähes koko valoisan ajan 70-80% maksimista.

Mitähän parhaat keräinjärjestelmät tänään ovat Suomessa tuottaneet? Linkkejä?

Lisäys: Saman firman aurinkokeräimen tuottoja, sama kääntäjä, yhtä hyvä sijainti ja sama nimellisteho:
http://www.huumo.fi/images/Dokumentit/tuotto%20eri%20kuukausina.pdf

Näyttäisi keräimet häviävän ellei tämän vuoden maaliskuu sitten ole ollut poikkeuksellisen aurinkoinen

pökö

Member
sam123 sanoi:
Nestekeräinten ongelma on se että pilvisellä säällä ne ei inahdakkaan jos varaajassa on yhtään kuumempaa vettä. Halpa wattihinta ei auta kun watteja ei vaan tule.
Inahtaa ne, se on nyt nähty. Tietty jos varaajan pohja on 70 asteinen ei sinne mitään saa muttei ole tarvettakaan

sam123 sanoi:
Nestekeräimet = so last season
Älä nyt noin tuomitse, keräimethän tekee lämpöä ihan mukavasti.

Mitä tarkoitit Porin Uuden uimahallin keräin/paneeli vertailulla?

Kiesus

New member
Itse en ainakaan olisi ryhtynyt koko hommaan jos nuo omat vesikeräimet olisi pitänyt ostaa Suomesta ja vielä asennettuna.

Nyt nuo 6kpl eli 12m2 maksoivat kaikkineen vajaa 2500e ja voin uskoa alle 10v ne saisi kuoletettua ja ei ole katastrofi vaikkei
näin kävisikään.

Omat romppeet on vielä asentamatta ja keräimetkin ovat vielä noutamatta kun tässä on  muuta kiirusta ollut mutta kaikkine
hiluineen nuo saa käyttökuntoon siis hintaan 2500e ja muutamaa pikkuhilua lukuunottamatta kaikki on siis jo ostettu.

Minulla ei onnistu mitkään kääntäjät onnistu ja vaikka onnistuisikin niin en haluaisi semmoisia tontilleni joten kysynkin
mielenkiinnosta että minkälainen kiinteä Pv- järjestelmä ajaisi saman asian kuin nuo hankkimani keräimet ja olen seurannut aika
montaa projektia ja laittanut itselle tavoitteeksi saavuttaa vuodessa 3000kwh rajapyykki, ja tuo mielestäni 
pitäisi olla suht realistinen arvio.

sam123

Active member
Ei tässä mitään mutua tarvita, tuosta sitä energiapeittoa voi ihmetellä. Aurinkopaneelit pesevät mennen tullen nestekeräimet: http://solarforum.fi/wp/fi/seurantakohteet/porin-uimahalli/

Ohje: liikuta hiirtä vuorokausittain molempien paneelityyppien palkkien päällä niin näet tuotot: 2.4.2015 nestekeräimet 6kW vs. sähköpaneelit 77kW

Pilvisellä kelillä paneelit tuottavat 10-15 kertaisia tehoja nestekeräimiin verrattuna. Ihme homma että perusasiat on noin hukassa tällä foorumilla.

(kuten kaikki huomaa ennen parkumisen aloittamista niin seuranta on ollut välillä pois toiminnasta vuorokausikaupalla)

Kiesus sanoi:
Itse en ainakaan olisi ryhtynyt koko hommaan jos nuo omat vesikeräimet olisi pitänyt ostaa Suomesta ja vielä asennettuna.

Nyt nuo 6kpl eli 12m2 maksoivat kaikkineen vajaa 2500e ja voin uskoa alle 10v ne saisi kuoletettua ja ei ole katastrofi vaikkei
näin kävisikään.

Omat romppeet on vielä asentamatta ja keräimetkin ovat vielä noutamatta kun tässä on  muuta kiirusta ollut mutta kaikkine
hiluineen nuo saa käyttökuntoon siis hintaan 2500e ja muutamaa pikkuhilua lukuunottamatta kaikki on siis jo ostettu.

Minulla ei onnistu mitkään kääntäjät onnistu ja vaikka onnistuisikin niin en haluaisi semmoisia tontilleni joten kysynkin
mielenkiinnosta että minkälainen kiinteä Pv- järjestelmä ajaisi saman asian kuin nuo hankkimani keräimet ja olen seurannut aika
montaa projektia ja laittanut itselle tavoitteeksi saavuttaa vuodessa 3000kwh rajapyykki, ja tuo mielestäni 

Onko hinnassa mukana joka nippeli ja LVI-asentajan tuntipalkat? Onko sulla iso hauis tai oma nosturi? Eli nestepaneeleiden (kerran moisessa mukana) asennus ei ole kynäniskojen hommaa. Laskeskele JRC:llä: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php# samalla ohjelmallahan voi laskeskella nestepaneeleidenkin suuntauksia

Raksaaja

Member
Kiesus sanoi:
minkälainen kiinteä Pv- järjestelmä ajaisi saman asian kuin nuo hankkimani keräimet ja olen seurannut aika

4-5 kW PV-järjestelmällä realistinen tuotto olisi 3000 kWh kiinteällä asennuksella.

Kiesus

New member
Raksaaja sanoi:
Kiesus sanoi:
minkälainen kiinteä Pv- järjestelmä ajaisi saman asian kuin nuo hankkimani keräimet ja olen seurannut aika

4-5 kW PV-järjestelmällä realistinen tuotto olisi 3000 kWh kiinteällä asennuksella.

Niin unohtui laittaa että mikä tuommoisen hintapolitiikka verrattuna tuohon vesikeräinten 2500e noin suurinpiirtein samalla tavalla itseasennettuna
joskin noissa kai tarvitsee hieman sähkömiestä kaveriksi.

Ja paljonko tuommoinen 4-5kw PV-systeemi tarvitsee tilaa suhteessa vesikeräimiin(12m2).

Niin ja totuudenmukaisin vertailu mitä olen nähnyt on jäsen Tengulla jolla on suht. sama peitto vesikeräimiä ja PV-paneeleita
samalla lappeella ja ainakin siinä vesikeräimet kerää puolta enemmän tuottoa.

rotzi

Well-known member
Kiesus sanoi:
...jolla on suht. sama peitto vesikeräimiä ja PV-paneeleita
Näinhän se on, painotus vaan hiukan eroaa...paneelit tykkää pakkasista ja lämpökeräimet helteistä.
Paneelien pakkasaikojen saannot on silti olemattomat kun silloin se aurinko ei oikein nouse näkyviin, eli vasta niillä ajoilla jolloin aurinko on oikeasti näkyvissä on merkitystä...

Se menee hyvinkin tarkkaan siinä suhteessa että paneeleita tarvitaan 3x neliömäärä jotta saavutetaan sama tuotto vuositasolla kuin keräimillä...

Raksaaja

Member
Kiesus sanoi:
Raksaaja sanoi:
Kiesus sanoi:

Niin unohtui laittaa että mikä tuommoisen hintapolitiikka verrattuna tuohon vesikeräinten 2500e noin suurinpiirtein samalla tavalla itseasennettuna
joskin noissa kai tarvitsee hieman sähkömiestä kaveriksi.

Ja paljonko tuommoinen 4-5kw PV-systeemi tarvitsee tilaa suhteessa vesikeräimiin(12m2).

Niin ja totuudenmukaisin vertailu mitä olen nähnyt on jäsen Tengulla jolla on suht. sama peitto vesikeräimiä ja PV-paneeleita

Jos ongelmana on tilanpuute, niin keräimet on parempi vaihtoehto.
Jos haluaa mahdollisimman ison tuoton samalla euromäärällä, niin PV parempi vaihtoehto.

Itse en ole vertaillut pelkkiä paneleita ja keräimiä keskenään, koska joutuisin ostamaan ison energiavaraajankin ym. romut jos keräimiä aikoisin hankkia. PV-järjestelmää varten en tarvitsisi iso energiavaraajaa ym. vaan 1-vaiheinvertteri riittäisi. Lisäksi putkityöt jäisi minulta tekemättä, mutta sen muutaman sähköjohdon kytkennän voisin tehdä itse.

Enkä oikein ymmärrä miksi sähköpaneleiden sähköllä pitäisi tuottaa pelkästään lämpöä, jos ja kun muuhun sitä sähköä tarvitaan enemmän aurinkoisina aikoina....

Kiesus

New member
Totta on että jokainen systeemin on oma tapauksensa ja minulla vesikeräimiä puolsi jo olemassa oleva 2,5m2 varaaja ja
jossain vaiheessa tutkin ahkerasti myös sähköpaneeleita mutta aika utopistiselta tuntui alkaa latomaan katolle paneleita
niin paljon että tuo varaaja olisi ollut moksiskaan.

rotzi

Well-known member
Raksaaja sanoi:
Jos haluaa mahdollisimman ison tuoton samalla euromäärällä, niin PV parempi vaihtoehto.
Höpöhöpö ja höpö...

Tuossa suurinpiirtein samaan tuottoon pystyvien laitteistojen hinnat samasta paikasta ilman asennuksia, lähinnä se on se suhde joka tuossa näkyy, molempiin tarvitaan varaaja kun pysytään otsikon aiheessa tuottaa lämpöä:

Paneelisatsi osat 4kW@7250€
http://www.maalampotukku.fi/product/1604/kauko-pv-grid-4-kwp-tuotepaketti

Lämpökeräinsatsi 4.5kW@3950€
http://www.maalampotukku.fi/product/691/nibe-solar-f1145vpas-fp215p--4-kerainta

Raksaaja

Member
rotzi sanoi:
Raksaaja sanoi:
Höpöhöpö ja höpö...

Tuossa suurinpiirtein samaan tuottoon pystyvien laitteistojen hinnat samasta paikasta ilman asennuksia, lähinnä se on se suhde joka tuossa näkyy, molempiin tarvitaan varaaja kun pysytään otsikon aiheessa tuottaa lämpöä:

Paneelisatsi osat 4kW@7250€
http://www.maalampotukku.fi/product/1604/kauko-pv-grid-4-kwp-tuotepaketti

Lämpökeräinsatsi 4.5kW@3950€
http://www.maalampotukku.fi/product/691/nibe-solar-f1145vpas-fp215p--4-kerainta

Tuo on ihan hyvä esimerkki :)
Väittäisin, että paneelisatsi noista vaihtoehdoista on taloudellisesti järkevämpi vaihtoehto vaikka kumpikaan ei ole erityisen järkevä.
Silloin kun nuo keräimet tuottavat lämpöä 4.5 kW teholla, niin lämmöntarve on ainakin meidän omakotitalossa luokkaa 100-500W. Samaan aikaan sähköä menee muuhun tarkoitukseen 400-2000kW teholla, enimmäkseen 400W teholla.

Edelleenkään en ymmärrä miksi tehdä pelkästään lämpöä aurinkosähköllä

Savonius

Well-known member
10.2-15 oli ensimmäinen päivä jolloin varaajan vesi oli sen verran kuumaa että oli mahdollista siirtää paneeli microverkkoinvertterille. Siitä eteenpäin on ollut kytkettynä yksi, kaksi, tai kolme paneelia verkkosyötöön. Tänään 30.huhtikuuta kilovattituntimittariin oli kertynyt 112,6Kwh tuota ylijäämä sähköä jonka olen tietenkin suurelta osalta käyttänyt itse.
Näppärä mahdollisuus tuon ylimääräisen tuoton tallentamiseen on ladata kahdella 10A Cetecillä noita Westech verkon vara-akkuja. Se mahdollistuu silloin kun aurinkoisena päivänä ollaan poissa kotoa ja kulutuksena on tuo peruskulutus 230W. Invertterien runsaan 700W tuottoon mahtuu  pari Ceteciä. Westech kuormittaa akkuja parhaimmillaan noin  18A 24V joten parin pilvipäivän jälkeen tarvitaan lisävoimaa muuten invertteri siirtyy verkkovirtaan.

K...

rotzi

Well-known member
Raksaaja sanoi:
Väittäisin, että paneelisatsi noista vaihtoehdoista on taloudellisesti järkevämpi vaihtoehto vaikka kumpikaan ei ole erityisen järkevä.
Kun puhutaan lämmön tuottamisesta niin ei ole mitään epäselvää että keräinsatsi on edukkaampi tapa kerätä...

Kiesus

New member
Tässä ketjussa oli jo linkki Porin uimahallin systeemeihin jossa PV-panelien ylivertaisuus tulisi ilmi mutta en nyt aivan täysin
ymmärrä että miksi linkatulta sivulta löytyy tämmöinen teksti.

"Porin uimahalli hyödyntää aurinkoenergiaa sähkön ja lämmön tuottamiseen.

Uimahalli säästää aurinkoenergian avulla saman verran energiaa kuin reilut kahdeksan omakotitaloa kuluttaa vuodessa.

Rakennuksessa on 360 neliömetriä NAPS Pallas 210M PBW aurinkosähköpaneeleja 30 asteen asennuskulmassa, jotka tuottavat noin 45000 kilowattituntia vuodessa. Sähkö muutetaan verkkoon sopivaksi vaihtosähköksi  kolmella invertterillä, jotka myös mittaavat tuotetun energian.

Aurinkolämpöjärjestelmään kuuluu rakennuksen katolla olevia perinteisiä tasokeräimiä 200m². Näiden keräinten vuosituotto on noin 100 000kWh mikä vastaa kuuden omakotitalon kokonaisenergiankulutusta."

Eli PV 360m2 ja 45000kwh  ja tasokeräimiä 200m2 ja100000kwh.

Missä kohtaa tipahin kärryiltä ja nuo PV:t kiri vesikeräinten ohi.?

Tosin ehdin ottaa muutaman vehnäoluen joten se kera väsymyksen tarkoittaa että en ota vastuuta jos olen
jälleen kerran käsittänyt väärin.

Raksaaja

Member
Kiesus sanoi:
Eli PV 360m2 ja 45000kwh  ja tasokeräimiä 200m2 ja100000kwh.

Missä kohtaa tipahin kärryiltä ja nuo PV:t kiri vesikeräinten ohi.?

Kummankin tuottolukemat suhteessa pinta-alaan näyttäisi olevan sitä luokkaa kuin pitääkin.
Sitten pitäisi vielä tarkastella miten tuo tuotto jakaantuu eri kuukausille. Uimahalli tarvitsee onneksi aika paljon energiaa myös lämpimillä keleillä.

pökö

Member
Raksaaja sanoi:
Kiesus sanoi:

Jaaha, paljonko tuo vaattii rahaa ja neliöitä katolta?

Raksaaja

Member
pökö sanoi:
Raksaaja sanoi:
Kiesus sanoi:

Jaaha, paljonko tuo vaattii rahaa ja neliöitä katolta?

Tavallisen omakotitalon katolta toinen lape riittää ihan helposti ;)  Mitä vähemmän rahaa sitä enemmän neliöitä.
Hinta riippuu siitä mistä haluaa ostaa, paljon haluaa maksaa ja mistä haluaa maksaa. Minusta hinta on jokaiselle eri.
En ole koskaan yrittänyt löytää halvinta, mutta aina tullut siihen tulokseen että maksaa ihan liikaa...kaikki aurinkoenergiahärvelit. Muuten olisin varmaan jo ostanut jotakin :)

pökö

Member
sam123 sanoi:
Onko sulla iso hauis tai oma nosturi? Eli nestepaneeleiden (kerran moisessa mukana) asennus ei ole kynäniskojen hommaa.
Keräin painaa 40kiloa. Itse sain nuo yksin ja omin voimin katolle. Mitä haet hauis kysymyksellä?