• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Paneelit ja sähköperämoottori

jets

New member
Minn Kotan ja muittenkin halvemmat sähköperämoottorit ovat niitä "monikäämisiä".

Juhapumppu, kävitkö katsomassa tuon Minn Kotan virityksestä kertovat sivun? Saat moottoristasi paljon taloudellisemman, jos laitat "vaihteen" viitoselle, jolloin teho menee suoraan ja väliin PWM-säätimen, jonka potikalla sitten saa portaattomasti säädettyä nopeutta.

Hintaluokkaa veemäisesti ylöspäin saa sitten näitä Torqueedon kaltaisia virityksiä.
 

juhapumppu

New member
jets sanoi:
Juhapumppu, kävitkö katsomassa tuon Minn Kotan virityksestä kertovat sivun? Saat moottoristasi paljon taloudellisemman, jos laitat "vaihteen" viitoselle, jolloin teho menee suoraan ja väliin PWM-säätimen, jonka potikalla sitten saa portaattomasti säädettyä nopeutta.
Kävin katsomassa. Tarkoittaako tuo vitoselle viritys ja PWM samaa kuin "Digital Maximizer"?
 

nikfly

New member
Voisi oikeastii miettiä semmoisen perämoottorin konvertointia.
Helpompi/halvempi tapa oli panna AC-moottori bensakoneen tilalle.
Panis invertterin akun perään ja käyttäisi noita hylly tavara esim. puhaltimen nopeuden säätimiä. (semmoinen triac viritys).
Kaapeleiden koko pienenisi huomattavasti ja hintakin olisi halvempi.
onhan noita invertteri/laturi pakettejakin kaupan.. ;D

Jos haluaisi hyötysuhteen korkemmaksi niin löytyy noita AC/DC eco moottorieta jossa säädin on jo sisäänrakennettu.. esim. ebm-puhaltimet
 

jets

New member
No ihan selkeä PWM tuo Digital Maximizer on:

Since speed coils reduce the power going to the motor, the Digital Maximizer feature was designed to eliminate this inefficient speed control method by using rapid on/off switching. The Digital Maximizer is simply a switch that turns the connection to the battery on and off 20,000 times per second.
If “on” time is longer compared to “off,” the motor receives more power. If “off” time is longer, the motor gets less power. Since there is minimal power lost to accomplish this, the overall motor is very efficient.

20Khz taajuudella annetaan runtua. Eri pituisia pulsseja vaan (tai "levyisiä"). Eli täysillä aina pulssin aikana ja täysin poissa kun pulssi on "pois päältä" :)

Eli energiaa ei hukata käämeihin.
 

nikfly

New member
Panis kulmahiomakoneen kiinni rikiin, olis valmiina vaiheisto, nopeuden säädin ja ohjauskahva....

No saahan noita DC-moottoreitakin halvalla (ihna kuluttajanakin) http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa/product_details.php?p=230
esim HF1024 2kW 24VDC moottori 185.00 €

tuolta säädin, näköjään sama kun Jamie hyneman:lla oli
http://www.evparts.com/products/golf-cart/controllers-dot/club-car/ct1937.htm

Saahan sitä suomestakin säätimiä.. siihen peräprutkuun: http://www.electromen.com/pdf/EN_em-243.pdf

yks projekti:
http://4.bp.blogspot.com/_G5hr8-K-1Cc/SmUtjagb6uI/AAAAAAAAAAc/sJSmynGhW0Q/s1600-h/Solar+Powered+Pontoon+Boat.jpg
 

jets

New member
Itse arvelin että laittaisin moottorin säätimeksi tämän:

http://www.ebay.de/itm/Drehzahlsteller-Regler-Kontrolle-PWM-12V-DC-Motor-30A-/250717850436?pt=Motoren_Getriebe&hash=item3a5ff2cb44

30A on ainakin mun moottoreideni maksimi.

Ja sitten aurinkopaneelin (100W arvelin..) ja akun väliin varmaan jokin halpa PWM-lataussäädin.

Tavoitteena on että projekti toteutuu alle 200 eurolla. Moottori, akkuja ja venekin on valmiina tietysti jo.

Tosin mietin että olisiko kaksi kappaletta 50W paneeleita helpompi sijoitella jotenkin vaikka veneen ulkopuolelle tms.
 

juhapumppu

New member
jets sanoi:
Itse arvelin että laittaisin moottorin säätimeksi tämän:

http://www.ebay.de/itm/Drehzahlsteller-Regler-Kontrolle-PWM-12V-DC-Motor-30A-/250717850436?pt=Motoren_Getriebe&hash=item3a5ff2cb44

30A on ainakin mun moottoreideni maksimi.

Ja sitten aurinkopaneelin (100W arvelin..) ja akun väliin varmaan jokin halpa PWM-lataussäädin.

Tavoitteena on että projekti toteutuu alle 200 eurolla. Moottori, akkuja ja venekin on valmiina tietysti jo.

Tosin mietin että olisiko kaksi kappaletta 50W paneeleita helpompi sijoitella jotenkin vaikka veneen ulkopuolelle tms.
Tässä olisi vähän kestävämmän näköinen paketti ja ymmärtäisi samaan hintaan myös 24V:tä.
http://www.ebay.de/itm/DC-9V-28V-30A-12V-24V-Max-800W-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller-NEW-/171008751542?pt=Motoren_Getriebe
Sivulta löytyy myös kiinalainen video jossa skoopilla näkyy tuo PWM toiminta hyvin.

Meinaatko muuten että 100W paneelia riittäisi???
Itse testasin yhtä 100W paneelia ja myös kahta. Ilman tätä PWM säädintä, 200W:lla pystyi käyttämään max.aurinkolla ja suuntauksella 3 vaihdetta ilman että akusta alkoi virranotto.
Hankein omaan sähköveneprojektiin 3kpl 130W paneeleita mutta ehkä kaksi saattaisi riittää jos olisi tuo PWM säädin moottorille. Taidan kyllä tilata myös tuollaisen kun ei tosiaan ole hinnalla pilattu ja videolta näkyy että saattaa jopa olla hyvä
Edit:Tilattu. 21e maksoi. Ei pitäisi mennä edes tulliin.
 

jets

New member
juhapumppu sanoi:
Tässä olisi vähän kestävämmän näköinen paketti ja ymmärtäisi samaan hintaan myös 24V:tä.
http://www.ebay.de/itm/DC-9V-28V-30A-12V-24V-Max-800W-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller-NEW-/171008751542?pt=Motoren_Getriebe
Sivulta löytyy myös kiinalainen video jossa skoopilla näkyy tuo PWM toiminta hyvin.

Meinaatko muuten että 100W paneelia riittäisi???
Itse testasin yhtä 100W paneelia ja myös kahta. Ilman tätä PWM säädintä, 200W:lla pystyi käyttämään max.aurinkolla ja suuntauksella 3 vaihdetta ilman että akusta alkoi virranotto.
Hankein omaan sähköveneprojektiin 3kpl 130W paneeleita mutta ehkä kaksi saattaisi riittää jos olisi tuo PWM säädin moottorille. Taidan kyllä tilata myös tuollaisen kun ei tosiaan ole hinnalla pilattu ja videolta näkyy että saattaa jopa olla hyvä
Edit:Tilattu. 21e maksoi. Ei pitäisi mennä edes tulliin.

Kiitti vinkistä. Taidan minäkin tilata tuon säätimen.

Joo, meinaan että 100W riittäisi. Ideanahan on kuitenkin joko jättää vene paneeleineen johonkin latautumaan tai sitten tuoda koko paketti mukana ja antaa latautua minkä latautuu veneillessä. Mun sovellutushan tulisi siis aika pieneen veneeseen.

110Ah akulla ollaan ajeltu muistini mukaan kolmosella parhaimmillaan joku 6 tuntia.

Muutenkin on ongelmia sijoitella sadankin watin paneeli. Kahtellaan.. veikkaan että ekana teen ensinnäkin kunnon säädöt moottoriin ja laitan PWM-säätimen. Se jo parantaa taloudellisuutta niin paljon, että saatan jättää paneelin laittamatta. Ideahan on, että ajellaan viitos"vaihteella", mutta nopeutta säädellään siitä PWM-säätimen potikasta.
 
Ylös