• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Paneelit ja sähköperämoottori

nikfly

New member
Joo, ajattelin että jos hankkis vielä pari niitä halpoja 130W paneleita tähän hommaan. Tilaan niitä 8 (kaverille 6) jolloin wattihinnaksi tulee 0.75e kuljetuksineen.
Sillä reilulla 200 watilla saisi jo/ehkä riittävästi vauhtia polkuveneeseen siten ettei tartte välittää onko akussa virtaa tai ei (venettä käytetään näin vain aurinkoisina päivinä).Pitää nyt viikonloppuna testata, jos ehtii, miten 2 ja 3 paneelia antaa tehoa perämoottorille kun laitan sen vesisaaviin ja syötän tehoa noista.
Hmm..kumpikohan toimisi paremmin pistää paneelit sarjaan vai rinnan?
Onko se niin että sun motti vie 300/12 = 25A ? hmmm R= 0.48 ohm  3*~15v= 45V*0.48 =21.6V ==300/21.6= 13.8 A vieläkin aika paha
 

juhapumppu

New member
joo nyt löysin tuon perämoottorin.. Tarkka merkki Mina Kota Endura Pro ja työntövoima 32 Lbs. Tehosta ei ole tietoa mutta vastaavat uudet vievät jopa 30A täydellä menolla.
Ehkä pitäisi hankkia 3 kpl noita 130W paneeleita ja laittaa ne rinnan.. jos haluaa ajella täydellä teholla. Eikö tohon kävisi joku normi halpis mppt säädin ja perus-akku vai meinaatko "nikfly", että se laittamasi linkin säädin olisi parempi - voisi jättää akun pois..?
 

jets

New member
Muuten, näitä Minn Kota:n pienempiä moottoreita ja samoiten niiden kopioita voi viritellä ja hyötysuhdettakin parantaa:

http://koti.mbnet.fi/~oju/Veneet/Minn_Kota_viritys.html

Itse en ole vielä kummallekkaan moottorilleni tehnyt virityksiä, mutta toiveissa olisi.

Kumiveneeni on sen verran lyhyt (ei niitä ihan nysiä sentään), että paneelin nostaminen ylös vaikuttaisi vapojen käsittelyyn. Keskellä venettä on kuitenkin roipetta ja romua aina, niin niitten peitoksi arvelin 100W paneelin menevän varsin mukavasti. Tavaroitten, vieheitten ja sen semmoisten onkiminen sitten onkin alta hankalampaa. Tosin jos toiselle puolelle laittaisi "saranan", niin paneelia voisi aina nostaa kun jotakin sen alta tarvitsee.

Uskaltaakohan paneelin päälle muuten laskea mitään, tilapäisesti tietenkin? Esimerkiksi jos sattuu vonkale tulemaan, toinen henkilö ottaa sen meillä yleensä haaviin ja sitten nostaa veneeseen. Tässä tapauksessa kävisi melko lailla niin, että kala pitäisi laskea sitten paneelin päälle vikuroimaan, ennen kuin sen saa kaiveltua sieltä haavin syövereistä esiin.

Parasta varmaan olisi, jos löytyisi pitkiä ja kapeita paneeleita, jotka voi laittaa veneen laidoille.

Se aurinkosähkömatto olisi kyllä varsin hieno peittämään laitoja, mistä löytäisi lisätietoja ja hintoja? (=en ole vielä googlannutkaan)
 

juhapumppu

New member
jets sanoi:
..
Kumiveneeni on sen verran lyhyt (ei niitä ihan nysiä sentään), että paneelin nostaminen ylös vaikuttaisi vapojen käsittelyyn. Keskellä venettä on kuitenkin roipetta ja romua aina, niin niitten peitoksi arvelin 100W paneelin menevän varsin mukavasti. Tavaroitten, vieheitten ja sen semmoisten onkiminen sitten onkin alta hankalampaa. Tosin jos toiselle puolelle laittaisi "saranan", niin paneelia voisi aina nostaa kun jotakin sen alta tarvitsee.
..
Et sitten ajattelisi niin että rakentais paneleista erillisen takaponttoonin joka toimisi aputasona. Kai se ainakin nämä suomalaiset kalat kestää :)
Täällä on joku laittanut 3 paneelia eteen:
http://www.ideassonline.org/news/bannersHistory.php?id=14&page=6
 

juhapumppu

New member
Testasin tänään kahta 100W paneelia, uutta MPPT säädintä kiinasta, huonointa ilmaisakkua ja kota 32lbs sähköperämoottoria..
Ensin paistoi aurinko hyvin ja sain ekasta panelista mitattua 83W tehoja ulos virran ollessa max 6.6 A, akkujännite 12.6 ja PV 17.7V.
Nämä arvot eivät ole ihan samalla aikaleimalla koska säätimen näytössä vain 1 arvo kerrallaan ja napista vaihtamalla arvoja ainakin jotain 10 erilaista joten hieman paiste saattoi vaihdella vaihdon aikana. Sähköperämoottori vatkasi 1-teholla 80L saavissa melko mukavasti. 2-teholla vauhti (tai ainakin ääni) hieman kiihtyi mutta sitten tulikin pilvisempää joten 2-vaihde jäi testaamatta..

Odottelin hieman ja sinä aikana kytkin toisen panelin toimintaan. Vaihdoin perämoottorin 2-tehoasentoon. Sää oli vähän peestä mutta siinä aikani kyttäiltyä, aurinko välillä paistoi hyvin ja sain kirjattua esim 173W, 13.8A, 12.6V.
Tosin pelkkä vatkaus ämpärissä ei vastaa veneen liikkumista vedessä mutta jotain osviittaa se antaa näistä tehoista..
Seurasin teholukemanäyttöä jonkin aikaa sain kirjattua maksimin 190W. Se on aika hyvin 200W paneleista. Peräti 95% hyötysuhde!
Sitten normaalitehoilla/-paisteella eli jotain 150W tein sen mikä suuresti kiinnosti, eli ruuvasin akun kaapeli irti jolloin säädin pukkasi tehoa pelkästään perämoottoriin joka oli edelleen 2-vaihteella käynnissä - käyntiääni ei muuttunut yhtään eikä säädinkään herjannut mitään. Hyvin se moottori jaksoi vispata pelkällä auringon voimalla. "Ajelin" näin jotain 5 minuuttia ja totesin ettei akkua välttämäti paisteella tarvita ja varsinkin jos vielä vähän ylimitoittaa paneelitehon jotta saa puolipaisteellakin jotain tehoja ulos..
Lisätään vielä että : Koitin myös 3-tehoa jolloin potkuri vispasi selvästi rajummin, jopa niin paljon että alkoi vesi huveta saavista joten sitä ei pystynyt tässä setissä testaamaan..

Eli jos tekis veneen perään sellaisen itsekantavan paneelitason, vaikka 3kpl niitä halpoja 130W paneeleja niin takuulla riittäisi normi aurinkopäivällä akun ollessa p..skakin tai jopa sen puuttuessa..
Tohon paneelitasoon kellukkeeksi vaikka 3 isompaa lepuuttajaa vai onko jollain parempaa/halvempaa ponttooni-ideaa?
 

juhapumppu

New member
No niitä saa aina varoa. Kyllä kai tänne piakkoin rantautuu joku itänaapurin ryhmä ja käy katoilla ruuvailemassa noita paneeleita "huoltoon" :)

Tänään hieman jatkoin kuormitustestiä 200W paneeliteholla ja perämoottorilla vesisaavissa. Loppuyhteenvetona voi todeta että 100W paneeli riittää 1-tehoon ja 200W paneeli 2-tehoon ilman että akusta menee mitään jos aurinko paistaa. Laitoin nimittäin virtamittarin kautta menemään akulle säätimen sähköt. Parhaalla paisteella joka osui testiin, 170W, pystyi melkein ajamaan kolmosella jolloin akun kautta imaistiin vain jotain 0.5A. Samoilla aurinkotehoilla 2 vaihteella mentäessä jäi latausvirraksi vielä 2A. 150 watin paisteella riitti vielä ampeerin verran marginaalia 2-tehoon.
Ja moottori oli siis kota 32lbs. Nää luulis olevan hyvää tietoa jos joku muukin suunnittelee vastaavaa..
8)
 

jets

New member
juhapumppu sanoi:
No niitä saa aina varoa. Kyllä kai tänne piakkoin rantautuu joku itänaapurin ryhmä ja käy katoilla ruuvailemassa noita paneeleita "huoltoon" :)

Tänään hieman jatkoin kuormitustestiä 200W paneeliteholla ja perämoottorilla vesisaavissa. Loppuyhteenvetona voi todeta että 100W paneeli riittää 1-tehoon ja 200W paneeli 2-tehoon ilman että akusta menee mitään jos aurinko paistaa. Laitoin nimittäin virtamittarin kautta menemään akulle säätimen sähköt. Parhaalla paisteella joka osui testiin, 170W, pystyi melkein ajamaan kolmosella jolloin akun kautta imaistiin vain jotain 0.5A. Samoilla aurinkotehoilla 2 vaihteella mentäessä jäi latausvirraksi vielä 2A. 150 watin paisteella riitti vielä ampeerin verran marginaalia 2-tehoon.
Ja moottori oli siis kota 32lbs. Nää luulis olevan hyvää tietoa jos joku muukin suunnittelee vastaavaa..
8)

Mulla taitaa olla toinen moottori Kota Endura C2 (tms) joka vaikuttaisi samanlaiselta. Passeli uistelunopeus on ollut kolmos"vaihteella" (kai tämä riippuu veneestäkin). Ongelmahan tuossa on, että sitä virtaa vedetään ihan turhaan sieltä ja hukataan sieltä käytännössä lämmöksi. Viitosvaihteella tulee suoraan, joten optimi olisi siis käyttää moottoria viitosvaihteella ja välissä esimerkiksi PWM-säädin.

Itse juuri katselin, että 30A nopeudensäätöön sopivia PWM-säätimiä saa ebayn kautta suhteellisen edullisesti. Ja tuommoisellahan nopeutta voi säätää portaattomasti.

Ja aion kyllä koettaa paneeliviritystä. Jo polttelisi päästä edes fiilistelemään, vaan kun ei ole edes ne paneelit tulleet.. ja paneelitkin menevät suoraan mökkikäyttöön. Täytyy tilata lisää kun saa visaa tankattua, samalla se säädin sitten.

Jotenkin arvelisin, että melko pitkäkestoisesti voisi prutkutella menemään, kunhan toteuttaa virityksen, PWM-säätimen ja aurinkopaneelin akkuun edullisen PWM-säätimen kautta. Vai liekö tässä sitten jokin halpis-MPPT-säädin parempi valinta?
 

jets

New member
nikfly sanoi:
Jo et jo ole täältä katellut:
http://koti.mbnet.fi/~oju/Veneet/Minn_Kota_viritys.html

Mitä ihmeen provoilua tämä nyt sitten on? Edellinenkin viestisi oli jotenkin ihmeellinen.. vai että sopii moottorin nopeuden säätelyyn tarkoitettu PWM-säädin moottorin nopeuden säätelyyn?? wtf?

Ks vaikka tämä: http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=842.msg7931#msg7931
 

nikfly

New member
Ittehän sä kirjoittelit PWM säätimestä akun lataukseen.
Mistä mä tiedän jos tunnet aurinkosähköjä ollenkaan?
Koitin olla ystävällinen ja vastata siihen sun koomenttin kumpi sopii paremmin kumpaankin.
Alkaa näyttää että joka paikassa tässä foorumissa mennään ihan aiheen ulkopuolelle, ihan kun joku suomi24 keskustelu.
pitää kohta alkaa miettiä että viittiikö tänne enää pistää mitään tai olla jäsenenä. :mad:
 

juhapumppu

New member
Omien testien mukaan nuo paneelit tuottavat hyvin sähköä perämoottorille ja tuo MPPT säädin hoitaa hyvällä hyötysuhteella sen tarvittavan virran perämoottoriin. Säädinhän perustuu siihen PWM tekniikkaan.
Moottorin nopeutta eli vauhtiahan säädetään kahvasta asteikolla 1-5. Se ottaa ampeereita suoraan tuon nopeuden mukaan.
200W riitti tuohon kakkosnopeuteen ja latasi vielä akkuakin 1-2 ampeerilla.
300W paneeleilla pystyisi jo varmaan ajelemaan 3-tehoilla ja kun pudottaa pienemmälle, alkaa akkuun virrata talteen sähköä.
 

nikfly

New member
How does Digital Maximizer compare to a speed coil?
How Speed Coil Motors Work

    Electrical loads are hooked up in series with the motor so that power from the battery is split between supplying the motor and supplying the additional loads (speed coils).
    Power from the battery is fairly constant regardless of the speed setting. Therefore, on speed 1 for example, more power is diverted to the speed coil than is supplied to the motor. This makes the overall motor assembly less efficient (vs. variable speed/Digital Maximizer).
    Extra power consumed by the speed coil produces heat, much like an electrical heating element. The heat is then transferred through the motor housing to the water.  That is why speed coils are located in the lower motor unit.

Speed Coil Analogy

    You are driving a car at full speed. To slow down, you brake with one foot while continuing to keep your foot down on the gas pedal. By doing this, you continue to burn gas (power) while causing the brakes to heat up.
    Same theory applies with a speed coil motor. The power supply is still constant, but is diverted to the speed coils for the lower speeds which reduces efficiency and run time.

How Digital Maximizer Works

    Since speed coils reduce the power going to the motor, the Digital Maximizer feature was designed to eliminate this inefficient speed control method by using rapid on/off switching. The Digital Maximizer is simply a switch that turns the connection to the battery on and off 20,000 times per second.
    If “on” time is longer compared to “off,” the motor receives more power. If “off” time is longer, the motor gets less power. Since there is minimal power lost to accomplish this, the overall motor is very efficient.

Digital Maximizer Analogy

    You are driving a car fully accelerated. To slow down, you lift your foot off the pedal to decelerate allowing only the proper amount of gas (power) to be used. This burns less gas than the first analogy and does not heat up the brake system.
    Same theory applies to the Digital Maximizer. Only the necessary power to go the desired speed is delivered to the motor providing extreme efficiency and longer running time.

Digital Maximizer Benefits

    Extended trolling time (up to 5x longer on a single charge).
    The Digital Maximizer speed control saves valuable power over a conventional speed coil motor.
    The Digital Maximizer allows more fishing time on your battery charge, up to five times longer run time per battery charge, compared to the 5-speed switch.
    With variable speed control, the Digital Maximizer allows for proper speeds to be set and maintained while trolling lures for proper presentation.
    Virtual speed adjustments for changing conditions.
    The Digital Maxmizer allows for fine-tune speed adjustments.
    The Digital Maximizer allows the user to control boat speed more effectively in changing environments.

Soft Start

    A feature of the Digital Maximizer, it limits how fast the motor can go from “off” to “on.”
    Soft start helps increase the motor’s life.

More Powerful Motors

    Digital Maximizer electronics allow for more control of higher thrust motors.
    A standard 5-speed switch does not hold up as well under the same conditions.
 
Ylös