• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Paneelit ja sähköperämoottori

juhapumppu

New member
Kiinnostaisi laittaa veneeseen muutoma aurinkosähköpaneeli syöttämään sähköperämoottoria..
Onko jollain kokemuksia tälläisestä?

Riittääkö nämä nykyiset aurinkokennot, esim 2*130W, antamaan tehoa pieneen (kota -merkkiseen) peräprutkuun.
Kyseessä kevyt polkuvene jossa katos ja tarkoitus ajella vain aurinkoisella säällä ja lomatunnelmissa.
Akkuja ei erikseen ladattaisi ennen veneilyä vaan oletetaan että taivaalta tulee riittävästi virtaa, ja jos ei tule, niin silloin poljetaan. Välillä voisi jäädä parkkiin jonnekin ja latailla vähän "akkuja"  8)

Pakko heittää tähän väliin vielä lähinnä Puuha:lle sisäpiirivitsinä että : "ei, en harkitse tähän verkkoinvertteriä" :)

Noita tavallisia paneeleita saa edullisesti mutta ne ovat melko raskaita. Kestääköhän ne jos leikkaa kanttaukset/reunat pois niin että jää sen "aurinkomaton" alle pelkkä suora pelti osa? Entä kestääkö kennosto jos se taipuu hieman pellin mukana vai katkeaako sieltä joku?
Lähinnä siksi kiinnostaa että ne aidot taipuisat maksaa moninkertaisesti..
 

Pajala

New member
Tätä on jo joku muukin miettinyt kun akkuperämoottori Torqeedo Travel mainoksessa on maininta, että
Akut voidaan ladata myös käytön aikana lisävarusteena saatavalla aurinkopaneelilla
http://www.torqeedo.fi/?p=3

Miten olisi pieni purjevene jonka purjekankaaseen olisi liitetty näitä joustavia aurinkopaneeleja tai sitten tuollainen perusjäykkä paneeli toimisi purjeena. tuuli veis ja sähkö tois takaisin  tai sittten toisin päin :)

Pitempiäkin matkoja yritetään tehdä valon voimalla joskin ei vielä nopeudella.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse
Aurinkoenergialla maailman ympäri lentävä Solar Impulse lentokoneen  maailmanympärilennon oletetaan toteutuvan  2014


 

maanma

energiaonnellinen
Mietiskelin joskus matkailufoorumilla  8), että pidempään veneeseen jos rakentaisi kajuutan näistä paneeleista, parista akusta ja laittaisi 12v perämoottorin. Sitten lähtis kiertämään itämerta rannikkoa pitkin. Ehkä Ahvenmaalta Ruotsinpuolelle uskaltaisi, jos olisi riittävän tyyntä.

Yksi varamoottori ja airot mukaan sekä perälaudallinen kumivene (ja kompura).
 

STP

Member
Google:n kuvahakuun "solar panel boat" niin löytyy malleja soutuveneasennuksista, yhden hengen kumivene asennuksista ja sitten monesta muustakin virityksestä. Aika suosittu näkyy olevan putkikehikko josta tehdään katto tai katos veneen päälle ja siihen paneelit sitten kiinni.
 

juhapumppu

New member
Pajala sanoi:
Tätä on jo joku muukin miettinyt kun akkuperämoottori Torqeedo Travel mainoksessa on maininta, että
Akut voidaan ladata myös käytön aikana lisävarusteena saatavalla aurinkopaneelilla
http://www.torqeedo.fi/?p=3
..
Joo tähän Torqeedoon törmäsin myös kun googlettelin. Se näyttää olevan huomattavasti parempi kuin tuo oma 10 vuotta vanha kota. Tosin moninkertainen hinta tähän kota -malliin verrattuna.
Pointti on kuitenkin se että nyt paneelit ovat niin halpoja että voi keksiä kaikkea kivaa:)
Esim vertailun vuoksi löysin jonkun keskustelun keväältä 2007 jossa pohdittiin vastaavaa, paneeli/perämoottori -asiaa, mutta silloin mielekkyyden vei 130w paneeli joka maksoi 1100e  ???  (nyt se on 100e )
 

nikfly

New member
Jos panet esim n. 1 KWp paneleita (n 4kpl) niin aurinkoisena päivänä tulee ainakin 5KWh sähköä talteen.
Eiks se olisi sellaiset 5000 Ah varastoon, sillähän ajelisi täysillä 10 tuntia. ;D
 

juhapumppu

New member
nikfly sanoi:
Jos panet esim n. 1 KWp paneleita (n 4kpl) niin aurinkoisena päivänä tulee ainakin 5KWh sähköä talteen.
Eiks se olisi sellaiset 5000 Ah varastoon, sillähän ajelisi täysillä 10 tuntia. ;D
Tuo 50kg polkuvene lähtee lentoo kilowatilla :) (kyseessä tämmönen pulkka http://asuntolahti.nettiavain.fi/sun-slider/)
Pitää lastata melkoisesti lisäpainoa..krhöm kaljaa, lisäpainoa..krhöm kaljaa.. sinne säilytystilaan  8)
 

nikfly

New member
2* tommoinen iso paneli ja sulla olisi katettu polkuvene...
http://www.tuvie.com/wp-content/uploads/tamarack-lakes-electric-boat-company-loon1.jpg
 

nikfly

New member
Solar Converters 7 amp Linear Current Booster/Pump Driver
Used to control and power a DC motor from a solar panel. The unit prevents stalling of the motor under less than full sun condition. The power of the sun is transformed to the motor running conditions so as the sun goes down the motor slows down instead of stalling. Conversely, or as the sun comes up the motor starts running much earlier instead of staying stalled for hours when it could be running. This translates into more running time of the motor where it spends a lot of time working instead of stalled doing no work.
http://www.solar-electric.com/7amplincurbo.html
 

jets

New member
Itselläni on jo jokusen vuoden ajalta kokemusta sähkömoottorilla veneilystä. Ei mulla ole koskaan muuta ollutkaan kuin sähkömoottori. Se kelpaa erinomaisesti kalastukseen ja eläimistöä pääsee paljon lähemmäksi, lisäksi on mukava lekotella hiljaisuudessa.

No, kesämökkiprojektin tiimoilta eräs tarve olikin se, että kesäksi jättäisin tuonne rannalle sähkömoottorin akun ja pienen paneelin sitä latailemaan, että olisi sitten täysi akku aina viikonlopuksi. Akku meinaan painaa perhanasti ja sitä on ikävä raahata. Katsotaan mitä projektista vielä tulee.

Suoraan veneessä tapahtuvana tuo lataus-ajo-systeemi voisi olla ihan toimiva, ihan vaikka jollain 100W paneelilla, joka on keskellä soutuvenettä. Siitä sitten kaapelit halpaan 10A säätimeen, siitä akkuun ja akun navoista suoraan moottorille. Varmaan toimisi ihan hyvin. Tämä lienee ehdottomasti niitä testattavia projekteja :)

Harmi että tuo kumivene, jolla normaalisti kalastelen merellä (=siis rantoja myöten ;) ), on sen verran pieni, ettei siihen voi oikein tuota tehdä.. ehkä.. pohjalevyyn voisi tehdä tuet ja nostaa paneelin ylemmäs..
 

juhapumppu

New member
nikfly sanoi:
..
http://www.solar-electric.com/7amplincurbo.html
Speksien mukaan tämä olisi n.100W panelille koska input jännite max. 24VDC ja virta 6A.
Muistaakseni meidän kota oli jotain 350W ja 5 tehoaluetta. Ei taida riittää kuin minimiin? Ehkä 200W säädin saisi olla..
 

nikfly

New member
hmmm, piti alkaa suunnittelee "portable sunpanel roof for rowingboats".
helposti kiinnitettävä ja kuljetettava.
pituus n... 2 metria, leveys n..1,4 m korkeus... 1m ? sopii esimlohi soutuveneeseen.
En jaksanut alkaa hifistelemään yksityiskohdissa kun se acad lisenssi meni vanhaksi ja on pakko käyttä Rhino:a myöskin ilman lisenssiä (ei nyt viitti saveata fileä)
Lisäsin kuitenkin vapatelineen  :eek:
Piti sitten suunnitella irtojalat kun painosta oli puhe..noita vaan viljelee neljä/paneli tai sitten erilainen ylä osa jos kenno rivi jatkuu..

jalat.jpg
 

Liitetiedostot

  • Rhino render window print.PDF
    96.3 KB · Lukukerrat: 450
  • raami.PDF
    74.2 KB · Lukukerrat: 394
  • lukko.PDF
    69.8 KB · Lukukerrat: 419
  • yläkulmat.PDF
    76.5 KB · Lukukerrat: 322
  • aurinkovene1.PDF
    98.9 KB · Lukukerrat: 442
  • vapateline.PDF
    75.3 KB · Lukukerrat: 372
  • irtojalka1.PDF
    52.6 KB · Lukukerrat: 379
  • irtojalka2.PDF
    82.3 KB · Lukukerrat: 382

juhapumppu

New member
Kuinkahan "portable" tuo on.. nuo tavis peltirunkopaneelit on aika painavia.. Pitäisi hankkia niitä taipuisia versioita tai sitten ostaa sitä pelkkää "aurinkosähkömattoa" ja tehdä itse mittojen mukaan tuo pinnan verhoilu tästä.

Tuossa omassa polkuveneprojektissa putkirunkoinen kevyt kangaskatto on hieman hutera alusta yli 20kg peltilevyille.
Aattelin että rakentaisin vaan sellaisen kevyen itsekelluvan lisäponttoonin perään jossa putket sivuilla. Nämä putket työnnettäisiin veneen sivuissa oleviin hieman isompien putkien sisään ja lukittaisiin läpipultilla. Eli perässä olisi vähän niinkuin uimataso.
 

nikfly

New member
eihän ne pari paneelia paina kun 35 kg  ::) siis >200W 24 volttia, 12 volttiset painaa 8kg (yksi kalja laatikko) /100W. Jos panet kolme ja paistaa täydeltä taivaalta niin sitten ei mene? edes sähköä akusta kun porskutat täyttä vauhtia  8)
 

Pähkäilijä

Active member
Paneeleille ja sähköprutkulle ois jo nyt hyvin käyttöä vesillä. Jaksaskohan tuollanen pitää katiska-avannon sulana jos vähän vettä kierrättäs?

Viel tänäänkin avanto meni hyhmään vaikka aurinko veteen paistoikin... 
 

nikfly

New member
http://ncl.ac.uk/eee/assets/posters/PV-papers/P-and-O-MPPT-IEEE-Trans-SE-Vol3-1-2012.pdf
veratilu suoraan ja akuista:
http://www.ncl.ac.uk/eee/assets/posters/PV-papers/Comp-Dir-Conn-CV-PV-Pumping-IEEE-Trans-SE-Vol1-3-2010.pdf
 

juhapumppu

New member
nikfly sanoi:
eihän ne pari paneelia paina kun 35 kg  ::) siis >200W 24 volttia, 12 volttiset painaa 8kg (yksi kalja laatikko) /100W. Jos panet kolme ja paistaa täydeltä taivaalta niin sitten ei mene? edes sähköä akusta kun porskutat täyttä vauhtia  8)
Joo, ajattelin että jos hankkis vielä pari niitä halpoja 130W paneleita tähän hommaan. Tilaan niitä 8 (kaverille 6) jolloin wattihinnaksi tulee 0.75e kuljetuksineen.
Sillä reilulla 200 watilla saisi jo/ehkä riittävästi vauhtia polkuveneeseen siten ettei tartte välittää onko akussa virtaa tai ei (venettä käytetään näin vain aurinkoisina päivinä).
Pitää nyt viikonloppuna testata, jos ehtii, miten 2 ja 3 paneelia antaa tehoa perämoottorille kun laitan sen vesisaaviin ja syötän tehoa noista.
 
Ylös