Paneeleita ym Saksasta ja Espanjasta todella edullisesti

eros

Member
Kuten olen sanonut, niin sain 1kw edestä kennoja + johdotus tarvikkeet lähimpään postiin 400eur hinnalla.

Lasi maksaa jotain 10-15eur/m², kirkas epoksi ~9e/kg.

Näistä dyi paneleista siis alle 0.5eur/w. Ja aivan varmasti kennot saa vielä halvemmalla, minullakin oli 99$ postimaksujen osuus, tulivat vielä jenkkilästä, aivan turha mutka matkassa.

Mutta se olikin harrastelijapaketti ja välikäsiä, jos niitä tekisi kaupallisesti, niin aivan varmasti pääsisi katteille vaikka myisi 0.5eur/w

Siten jenkkilän uutinen on vain jo olemassa olevan tosiasian toteamus. Edelleenkään ei kannata pelkkänä voimalana, mutta kattomateriaalina hyvinkin kannattavaa.

T:Eerin
 

Harpi

New member
eros sanoi:
Kuten olen sanonut, niin sain 1kw edestä kennoja + johdotus tarvikkeet lähimpään postiin 400eur hinnalla.

Lasi maksaa jotain 10-15eur/m², kirkas epoksi ~9e/kg.

Näistä dyi paneleista siis alle 0.5eur/w. Ja aivan varmasti kennot saa vielä halvemmalla, minullakin oli 99$ postimaksujen osuus, tulivat vielä jenkkilästä, aivan turha mutka matkassa.

Mutta se olikin harrastelijapaketti ja välikäsiä, jos niitä tekisi kaupallisesti, niin aivan varmasti pääsisi katteille vaikka myisi 0.5eur/w

Siten jenkkilän uutinen on vain jo olemassa olevan tosiasian toteamus. Edelleenkään ei kannata pelkkänä voimalana, mutta kattomateriaalina hyvinkin kannattavaa.

T:Eerin

Sama paketti täällä, toinen on vielä tullissa. Eli 2kw:n edestä kennoja. Alv. pitää maksaa, tullia ei mennyt.
Tuo lasin hinta ihmetyttää, itse tilasin karkaistut lasit ja neliöhinta 24€. Kallein hintatarjous oli kolminkertainen kun kyselin useasta paikasta...  :eek:
Oletko varma ettei tuo epoksi ole liian kovaa ja riko kennoja lämmön vaihtelusta?
Ajattelin kiertää kennot kiinni silikonilla ja ruiskutan päälle suojalakan joka on piirilevykäyttöön.

T:Harri
 

eros

Member
Harpi sanoi:
Sama paketti täällä, toinen on vielä tullissa. Eli 2kw:n edestä kennoja. Alv. pitää maksaa, tullia ei mennyt.
Tuo lasin hinta ihmetyttää, itse tilasin karkaistut lasit ja neliöhinta 24€. Kallein hintatarjous oli kolminkertainen kun kyselin useasta paikasta...  :eek:
Oletko varma ettei tuo epoksi ole liian kovaa ja riko kennoja lämmön vaihtelusta?
Ajattelin kiertää kennot kiinni silikonilla ja ruiskutan päälle suojalakan joka on piirilevykäyttöön.

Joo pyysin pakettiin päälle free sample tekstin, niin ei mennyt tulliin, pyysin myös maksun kahtena eränä, jotta voi näyttää sen pienemmän laskun, jos olisi jäänyt tulliin..

Mitä löysit karkaistua lasia tuohon hintaan..? Monexin kasvihuonelasit ovat halvimpia mitä löysin 9e/pala, mutta kun niiden koko on älyttömän huono ko. kennoille. Karkastua kun ei pysty leikkaamaan laisinkaan..
Mitä mitat ruuduillasi ja mistä löysit/tilasit?

Paras ja sopivin mitä olen tähän mennessä löytänyt oli tuo energiakaupan keräinlasi, 50e/m² kallista.
Toinen 4mm kasvihuonelasi, karkaisematon ruutu jotain 10e/m², saa isoina ja voi leikata - karvahattu malliin sopivaa..

Epoksin hyvyydestä en ole varma, kovutta voi kyllä säätää lisäaineilla. PVA kalvoa suosivat, mutta tarvii uunin + tyhjiökamat.
Lämpölaajenemisesta en ole niin varma, koska auton peilin liimaus epoksilla hajottaa lasin, mutta se laajentuma taas tulee alumiinista tms. mitä vastakapple on.
Piikennolla ehkä riittävän samankaltainen laajentuma, ainakin sen tukevuus vs. lasi on murto osa. Tosin kestääkö kenno sitten kasassa hyvä kysymys, mutta tällöin ongelma näkyisi kaupallisissa paneleissa myös (pva), ehkä??

Arsalinin epoksi on kirkasta ja halpaa, tosin saman hintaan saisi kiinasta kakskomponentti silikonia, ebayn hinnoilla en tilaa mitään, kalliimpaa kuin itse kennot..

Ykskomponentti silikoni ei taas käy, koska ei kuivu ja erittyvä happo pilaa kennot.

Ajattelin tehdä jonkun kokeen epoksilla, kun tulisi sopiva lasi eteen. Ehkä sitten on viisaampi. Kennot muuten rikkoo herkästi juottamisvaiheessa, siitä olen hivenen huolissani, jos jää pahoja jännityksiä kupari vs. pii.

T:Eerin
 

Harpi

New member
Paketeihin lähettäjä oli pannut alhaisen hinnan, mutta ei siltikään tullut läpi.
Lasien mitat on samat kuin: http://www.energiakauppa.com/shop/article_1014/ker%C3%A4inlasi-(
7:n kappaletta laseja 385€, meinasi kauppias että tuli luvattua liian halvalla mutta niinhän ne aina... http://www.lasihuolto.com/
Keräinsilikoni on tosiaan sikahinnoissa. Akvaario silikoneissa ei pitäisi olla happoja, tosin en ole 100% varma.
Tinaus on tosiaan haastava, lämpöä pitää olla riittävasti muuten ei tartu. Kolvaustuesta on ollut kyllä apua.
Yhteen paneeliin alkaa olla kennot tinattuna, täytyy tehdä koekappale kun lasit saapuvat.

T:Harri
 

eros

Member
Harpi sanoi:
Paketeihin lähettäjä oli pannut alhaisen hinnan, mutta ei siltikään tullut läpi.
Lasien mitat on samat kuin: http://www.energiakauppa.com/shop/article_1014/ker%C3%A4inlasi-(
7:n kappaletta laseja 385€, meinasi kauppias että tuli luvattua liian halvalla mutta niinhän ne aina... http://www.lasihuolto.com/
Pahus ylivieska ei ole ihan vieressä. Tosin jos tekisi vaalitempauksen yhteydessä lasien rahtaamisen puukaasuautolla, niin se voisi onnistua, 2m pituus vain aika paljon audin katolle..

Jos kauppias sai niitä ko. hintaan, niin jossain päin majailee ko. lasia vastaavaan hintaan. Pitäisi vain löytää missä.

Keräinsilikoni on tosiaan sikahinnoissa. Akvaario silikoneissa ei pitäisi olla happoja, tosin en ole 100% varma.
Tinaus on tosiaan haastava, lämpöä pitää olla riittävasti muuten ei tartu. Kolvaustuesta on ollut kyllä apua.
Yhteen paneeliin alkaa olla kennot tinattuna, täytyy tehdä koekappale kun lasit saapuvat.

Ymmärtääkseni kaikki ykskomponettisilikonit tekee etikkahappoa kuivuessaan, no sen haistaa välittömästi, jos haisee pistävälle, niin en suosittele laittamaan. Toiseksi ei kuivu kennojen alta kuin vasta vuosien päästä, jos tämän aikaan happo rouskuttelee kennoja, niin ovat kyllä entisiä.
Mun paketin mukana tuli juoksutekyniä pari, sillä veto juotoskohtaan ja nauha päälle ja vedetään kolvilla. Liian kuuma kolvi näkyy syövän metallin pois kennosta ja sen jälkeen ei kyllä tartu mikään. Myöskin kahden puolen tinaus, eka puoli, sitten toinen, niin kenno murenee pöydälle juotoksen jäähtyessä ongelmaa tullut eteen.
Ajattelin tehdä alumiinilatasta termostaattiohjatun juotosvekottimen, teline jossa alapuolen liuskat pysyy, kenno päälle ja yläpuolen liuskat sitten painetaan juotosvekottimella, kunnes molemmat puolet sulia, jäähdytys hitaasti levyn päällä jne. Semmonen teline, että saa tehtyä pitkää kenno nauhaa, jonka voi sitten liimata lasille.
No sitten kun joskus kerkiän..

2kw olisi kiva määrä panelia, jotain 2Mwh/a tasopintana etelässä.. Meinaatko tehdä kääntelyä telineeseen tms?

T:Eerin
 

Harpi

New member
Epäilys on että lasit tulevat virosta, toimitusaika 2-4 vk.

Kennot tulisi suoraan lasin päälle ja silikonia ainoastaan reunoille kiertäen liimaksi, ei kennon alle.
Pitää vielä selvittää syöpymistä ja onko muita vaihtoehtoja.

Aika haastavan juottimen aiot tehdä... Nyt olis 150 kennoa tinattuna, vielä muutama jäljellä eli n. 350.

Liitekuvan laitteisto ollut käytössä n. 10v. Tosin nyt 30*30cm. peilejä 104 kappaletta. Siemens logiikka hoitaa suuntauksen.
Peileistä alkaa pinta lähtemään ja laitos vaatii varavoiman sähkökatkon varalta, ilman vesikiertoa kennosta tulee entinen hetkessä...
Sähköpaneelit menee peilien tilalle, on suuntaushomma siten valmiina.

Miten se puukaasu toimii näin kovilla pakkasilla...?

T:Harri

New_P5270032.jpg
 

eros

Member
Harpi sanoi:
Epäilys on että lasit tulevat virosta, toimitusaika 2-4 vk.

Hmm, joo siellä on ainakin yksi karkaisu uuni tietääkseni. Pitääpä katsella. Karkastu tavara yleensä tilaustuote, pienempi kuin 2m pitkä vois olla kivempi..

Kennot tulisi suoraan lasin päälle ja silikonia ainoastaan reunoille kiertäen liimaksi, ei kennon alle.
Pitää vielä selvittää syöpymistä ja onko muita vaihtoehtoja.

eikö tuossa tule heijastumisongelma tuplattua? Etenkin suoralla valolla? vrt. mustan esineen "valkonen väri" juuri lasin takana, mutta vesitippa ja onkin pikimusta..

Keräinlasi "kestäisi" suoraa valoa parhaiten, mutta se hinta..

Aika haastavan juottimen aiot tehdä... Nyt olis 150 kennoa tinattuna, vielä muutama jäljellä eli n. 350.

Kuin? Meinasin kaivaa vanhasta uunista termarin ja jostain sopivan lämpövastuksen vaikka pesukoneesta tms. ~500w, termari sekä vastus pultataan alumiinilattaan kiinni ja kuitua päälle, vaikka teurastaa kympin sammutuspeitteen.
Minusta ihan yksinkertainen, etenkin jos se turvaa kennojen koossa pysymisen ja nopeuttaa työtä merkittävästi.

Oliko kennosi muuten minkä merkkisiä sighex solar corp tms. vai oliko mainittu?
Liitekuvan laitteisto ollut käytössä n. 10v. Tosin nyt 30*30cm. peilejä 104 kappaletta. Siemens logiikka hoitaa suuntauksen.
Peileistä alkaa pinta lähtemään ja laitos vaatii varavoiman sähkökatkon varalta, ilman vesikiertoa kennosta tulee entinen hetkessä...
Sähköpaneelit menee peilien tilalle, on suuntaushomma siten valmiina.

Ai että noin kehittynyt systeemi, onko suuntimatelineet itse tehtyjä vai ostokamaa - tai no typerä kysymys, siis kuinka olet tehnyt telineet? (liitekuva mikä?)
Itse olen miettinyt yhtä kääntyvää akselia, asetetaan maan pyörimisakselin suuntaseksi ja sitten korjataan se 0-0.9 astetta per vrk akselin kulmaa telineessä. Pärjäisi aika vähillä moottoreilla ja pelkällä vuosikellolla..?

Miten se puukaasu toimii näin kovilla pakkasilla...?

En ole nyt ajanut, -16C kylmin mitä olen liikkunut sillä, ei ole oikein talviauto, kun etuveto ja takapainoa sattuneesta syystä. Laitteisto sinänsä kyllä toimii pakkasella toki jotkin rajat silläkin on, koska vesi jäätyy putkiin. Toki mulla putket suht väljät ja jääkerroshan on tunnetusti eriste, keskireikä vain suppenee..
Liki vedetön kaasu pakkasella vetää kyllä hyvin.

Suosittelen jos on aikaa puuhastella, voi tehdä lisäksi varavoiman kaasulla..

Edit olihan siellä liitekuva sittenkin, ei vain näkynyt heti, yhteys pätki?
T:Eerin
 

laturi

Member
Ostin sellaisesta pajasta kuin Jaakko tuote Panelia 740 x 1600 x4mm optiwhite tuotemerkillä myytävää karkaistua
vähärautaista lasia maksoi 60€ ne tekee mm linja-auton kaarevia tuulilaseja ilmeisesti karkaisevat itse.

http://www.pilkington.com/europe/finland/finnish/products/bp/bybenefit/specialapplications/optiwhite/applications/default.htm

Tosta tulee n.50€/m2.
Lasiliikkeessä sama pala 85€.
tuota nyt sanottiin vähärautaiseksi lasiksi joka sopii tähän tarkoitukseen, mulla on myös tavallinen lasi pitää mitata onko mitään eroa noiden välillä muuta kuin hinnassa.


Sitten se pulma jotta pääsee mittailemaan , mitenkä kiinnittää nuo kennot tuohon lasiin.
Ei siihen nyt mitään juoksevaa  "liimaa" voi kaataa sehän valuu kennon ja lasin väliin.
Näin on kyllä jossain youtube videossa menetelty ei ymmärrä?
Jotain joustavaa massaa se varmaan pitää olla, isot lämpötila erot
Ja toinen pulma mistä materiaalista tekis tausta levyn.

Pitää muistaa että sisuskalut voi kesällä olla pikkuisen kuumia 150C helposti.
Kannattaa varmaan aloittaa uusi otsikko tuosta aiheesta.

 

Harpi

New member
Oliko kennosi muuten minkä merkkisiä sighex solar corp tms. vai oliko mainittu?
Samoja kennoja ovat.

Ai että noin kehittynyt systeemi, onko suuntimatelineet itse tehtyjä vai ostokamaa - tai no typerä kysymys, siis kuinka olet tehnyt telineet? (liitekuva mikä?)
Itse olen miettinyt yhtä kääntyvää akselia, asetetaan maan pyörimisakselin suuntaseksi ja sitten korjataan se 0-0.9 astetta per vrk akselin kulmaa telineessä. Pärjäisi aika vähillä moottoreilla ja pelkällä vuosikellolla..?
Koko yläosa pyörii vaihdelaatikon päällä vaakasuoraan ja kierretanko hoitaa pystykallistuksen, molemmissa omat moottorit.
Tuo keskittävä systeemi vaatii tarkan suuntauksen, 4min. välein kääntö ja 10 päivän välein ohjaustiedosto vaihtuu automaattisesti että pysyy suunnassa.
Logiikka laskee kierroksia moottoreiden alennusvaihteen jälkeen ja tarkastaa mihin suuntaan, sitten ohjelma skaalaa lukemat asteiksi.
Sähköpaneelille ei tarvi olla niin tarkka suuntaus.

Paras tosiaan aloittaa oma aihe paneelien kasauksesta.

T:Harri

 

eros

Member
laturi sanoi:
Ostin sellaisesta pajasta kuin Jaakko tuote Panelia 740 x 1600 x4mm optiwhite tuotemerkillä myytävää karkaistua
vähärautaista lasia maksoi 60€ ne tekee mm linja-auton kaarevia tuulilaseja ilmeisesti karkaisevat itse.

Tuo 740mm on vähän huono mitta 6" kennolle, 1600 taas hyvä, tai no vähän nafti ,koska saisi hiukan reunaakin jäädä.

740/160->4.6, eli neljä riviä kennoja ja 10cm "marginaali". 40 kennoa kaikkiaan per levy, eli jotain 20v.

Liki yhtä paska koko, kuin monexin kasvihuonelasit,(ne muuten 9e/kpl)

T:Eerin
 

laturi

Member
Joo tuo ei ollut minulla mikään optimi koko, heitin vain jonkun mitan ihan kokeilua varten.
Tähän sopii 4 X 9 kennoa, tuolle määrälle mitta 700 X 1600 olisi hyvä.
Eikä oikein mitään kuvaa onko tuo 36 kennoa riittävä määrä.!

Siittä hyvä paikka  kun tuonne voi antaa omat mitat kun karkaisevat itse.
Kallista on tietenkin.

  Paneeleita ym Saksasta ja Espanjasta todella edullisesti.
En kyllä saanut tuota oikein toimimaan.
Kaivelin noita linkkejä, mikä oli sitten se edullinen hinta, en löytänyt ?
Ilmeisesti omatoimisesti tehtynä päästään alle euron watti.
Sekin on kallista jos 2kW tulee maksamaan 2 tonnia.

Kattotaan mitä tästä hommasta tulee, kalvo tuli eilen.
 

laturi

Member
Mun laskin sai jotain 1.8€ plus verot ym.
Todennäköisesti yli 2 euroa maksavat.
Korjaa ihmeessä jos olen väärässä.
Ostan heti jos paneeli on mulla puoltoista euroa per watti.
Koska jos tuohon hintaan saa tehdastekoisen niin omavalmiste hyvistä aineista tehtynä
maksaa ihan tarpeeksi.Vajaan euron luultavasti.
Aina voi tietysti fuskata myös tekovaiheessa ,sitten ne on parin vuoden päästä paskana.
 

Raitzi

New member
Itse vähän epäilen, että omatekemien laatu ei vastaa ihan koneen tekemää. Luonnollisestihan lisäksi nuo omavalmisteiden hinta-arviot yleensä olettavat oman työn hinnaksi 0 €/h (itse arvosta vapaa-aikaani hieman enemmän :) )
 

Pajala

New member
off grid sanoi:
Täältä Espanjalaiselta myyjältä saa alle Euron watti ohutkalvo paneeleita Kaneka ja muitakin n Euron per watti.
Valmistavat itse tuotemerkillä Brisban.

http://eng.sfe-solar.com/

Euroopasta jos tilaa, ei mene tulleja eikä alveja !

Antero Rantanen

Hei

http://eng.sfe-solar.com/
Miten tilaus tapahtuu Espanjasta, verkkokauppa vaiko suoraan yhteys tähän espanjalaiseen yritykseen?
Rahdin vakuutus, voiko särkyä matkalla?

Kiitos
 

irk

New member
Jos Espanjasta saa kiinalaiset paneelit n. 1e/W sitten suoran Kiinasta saa alle 1e/W?
Espanjalainen tukkuri myös maksa alv+tulli ja ota oman osan.

Kysymys on siis saako kiinalaiset paneelit suoran valmistajalta Kiinasta ilman tukkureita?

Onko totta että ohutkalvo paneeli ei ole paras Suomen olosuhteisin?
 
Ylös