Off Grid Vertti

korsteeni

Well-known member
Tällaiseen tuttavuutta tälläkertaa, hyvin tuntuu ensiaskeleet sujuvan. Tänään 4*200A AGM akut ottamaan ja luovuttamaan tulevaa. 9*285 paneleilla 3*3 kykettyinä.
Päällä oleva raspi hoitaa säätämisen ja tiedottamisen.

offgrid.jpg
 

Jussi

Well-known member
korsteeni sanoi:
Jussi sanoi:
Invertterinä toi on oikeen hyvä, mutta aurinkolaturi on typerä, jos sen logiikkaa ei ole korjattu uusissa versioissa.

Voisitko hieman avata, volkkari on paska auto, ei kerro juurikaan mitään.
Se käynnistää laturin odottamaan ihan hitusestakin valosta, mistä ei saa mitään sisään. Odottelu syö vaan akkua. Kesäyönä se on "päällä" liki vuorokauden ympäri. Umpipilvisenä syyspäivänäkin monta tuntia. Esim. mökillä, missä et itse käy muulla lataamassa akkuja, on pakko lokakuun aikoihin ottaa se irti akuista. Muuten on akut vainaat.
 

korsteeni

Well-known member
Jussi sanoi:
korsteeni sanoi:
Jussi sanoi:
Invertterinä toi on oikeen hyvä, mutta aurinkolaturi on typerä, jos sen logiikkaa ei ole korjattu uusissa versioissa.

Voisitko hieman avata, volkkari on paska auto, ei kerro juurikaan mitään.
Se käynnistää laturin odottamaan ihan hitusestakin valosta, mistä ei saa mitään sisään. Odottelu syö vaan akkua. Kesäyönä se on "päällä" liki vuorokauden ympäri. Umpipilvisenä syyspäivänäkin monta tuntia. Esim. mökillä, missä et itse käy muulla lataamassa akkuja, on pakko lokakuun aikoihin ottaa se irti akuista. Muuten on akut vainaat.

Kiitos, olisikohan tuota nyt sitten muutettu kun minusta se aika laiskasti herää "standby" tilasta. Tuota pitää seurata.
 

korsteeni

Well-known member
Kyllä jussi olet oikeilla jäljillä, vastaavan kokoinen, no hieman pienempitehoinen panelirypäs solaxilla työntää 55W kun tuo paremmassa olosuhteessa >300w suurempitehoinen panelisto em. vertillä ei tee mitään, kuluttaa 1A verran akkua.

On se kyllä jotain touhunnut, akkujen jännite noussut 49,3 > 49,6, elikkä lataa vaikkei laite muuten ole herännyt.
Kunhan päivät kirkastuu niin saa paremmin tuntumaa.
 

Mekaniker

Active member
Ostamasi laitteen nimi antaa haettaessa ainoastaan hakutuloksia jalkapalloon ;D

Olen itse yrittänyt ottaa selvää juuri näistä hybrideistä ja miten ne eroavat ominaisuuksistaan...
Helpommin sanottu kun tehty!
Ainakin pääsin tulokseen että HighVoltage malli MMPT:llä pitää olla ja mielummin 48V
Se karsii taas valikoimaa reippaasti kun suurin sallittu PV-in on 2000W= 7x275W

Eli takaisin alkupisteeseen miettimään...

Mainostajilla taas lupaavat yhtä ja kirjoittaa toista:

CHARACTERISTICS

-High performance inverter (Pure Sinus)

-Wide voltage range 450V - PV input (4000W PV)

-Adjustable load current

-Priority of the configurable load source (solar or network)

-Compatible network and generator

-Automatic restart in the event of a fault

-Protection against overloads, temperature and short circuit

- Cold start function

Ja ominaisuudet:

Puissance max PV 2000W
AC output voltage 230VAC ± 5%
Tension d'entrée Max 500 Vdc
Puissance de sortie (AC) 3 KVA
 

korsteeni

Well-known member
Tätä luvataan:

Tekniset tiedot
Pituus (L) 295 Korkeus (H) 468
Syvyys (P) 120 Paino (kg) 14,5
Ecowatt-invertterimalli 3kva-48V-MPPT-60A Inverterin tyyppi OFF GRID
Monofaasivaiheen RS232-tietoliikenneportti
Käyttö 1. DC-latausohjain 2. DC / AC-invertteri 3. AC-akkulaturi 5% - 95% kosteus
Käyttölämpötila 0 - 55 ° C
Inverterin käyttö
Jatkuva teho 5000 W Käynnistysteho 7000 VA
Jännitteen ulostulo AC 230 VAC +/- 5% Tulosignaali PUR SINUS
Siirtoaika 10 ms (henkilökohtaiset tietokoneet); 20 ms (kodin laitteet) Muuntotehokkuus DC / AC 90 - 93%
Sääntelyviranomaisen toiminta
MPPT-ohjaimen tyypin tasavirta (max) 80 A
PV-teho (max) 4000 W Jännitealue MPP-tulo 60 - 115 VDC
Jännitteen tulo DC (max) 60 VDC Tehokkuus (max) 98%
Tyhjäkäynti teho 2 W
Paristojen ja laturien käyttö
Akun jännite 48 VDC AGM-akun tyyppi; GEL; LiTHIUM (konfiguroitavissa)
Latausteho AC (max) 80 A Latausalgoritmi 3 vaihetta
Kelluva jännite 54 VDC Ylikuormitussuoja 62 VDC
Kokonaislatausvirta DC + AC (max) 140 A (AC-laturi ja DC-PV)
 

Jussi

Well-known member
Mökillä tuo ei tosiaan ole aurinkolaturina hyvä, tosin mullahan on jo useemman vuoden vanha malli.
Mutta täällä kotona verkon perässä vois olla oikeenkin toimiva, kun siirtäs peruskuluttajat ja katkovarmennettavat tuon perään omaan ryhmäänsä. Akkuakaan ei sit tarttis kovin isosti.
 

korsteeni

Well-known member
Näyttäis sille että tuo lataa heti kun auringosta jotain tulee muttei näytä ennen 'heräämistään' sitä missään muussa kuin akkujännitteen nousuna
 

Jussi

Well-known member
korsteeni sanoi:
Näyttäis sille että tuo lataa heti kun auringosta jotain tulee muttei näytä ennen 'heräämistään' sitä missään muussa kuin akkujännitteen nousuna
Kuulostaa vähän oudolta noin teoriassakin.
Toi vanha herää heti valosta, mutta ei lataa mitään, vaan purkaa akkua. Meillä mökillä erityisen huono ominaisuus, kun aurinko pääsee kunnolla paneleille vasta yhdentoista jälkeen kesälläkin. Pilvisenä syyspäivänä saldo on miinuksella akun osalta.
 

korsteeni

Well-known member
Ei se teoriassa ole niin outo kun aluksi luulisi, jos vertti ottaa virtaa vaikkapa 50W kun alkaa tuottaa vasta tuon paremmalla puolella akkuihin, kannattaa se ohjata ennemmin suoraan akkuihin vs käynnistää invertteri.
Mökkikäytössä pienetkin vatit ovat niukoissa olosuhteissa pitkällä aikavälillä akkujen hengissäpitimiksi tarpeen.

Kuinka muuten akkuverteissä kun patterit on pullollaan otetaan ylituotanto portaattomasti käyttöön esim lämmityksenn vastuksella, kun akut ovat 56v niin lataakin vain 6A teholla vaikka jännite laskee tuosta.
 

korsteeni

Well-known member
Olisko kellään vinkkiä kuinka ylimääräisen tuoton voi ohjata resistiiviseen kuormaan, divertteri tyyppisethän ei noissa systeemeissä toimi.
Lähinnä haen, onko kellään kokemusta mistä tuon ohjauksen siihen ottaa?

Itse olen pähkäillyt , että akkujen float V kynnyksen yli alkaa leikata tai max charge V kynnyksen alapuolelta, mutta noiden oma erotiikka saattaa siitä häiriintyä? en tiedä. hieman hankalaa kun ei tuo aurinko vieläkään salli limittejä todeta.

Tuo itse laite on helppo rakentaa, muutama komponenti, mutta mistä ohjaus?
 

hemaris

Active member
korsteeni sanoi:
Olisko kellään vinkkiä kuinka ylimääräisen tuoton voi ohjata resistiiviseen kuormaan, divertteri tyyppisethän ei noissa systeemeissä toimi.
Lähinnä haen, onko kellään kokemusta mistä tuon ohjauksen siihen ottaa?

Itse olen pähkäillyt , että akkujen float V kynnyksen yli alkaa leikata tai max charge V kynnyksen alapuolelta, mutta noiden oma erotiikka saattaa siitä häiriintyä? en tiedä. hieman hankalaa kun ei tuo aurinko vieläkään salli limittejä todeta.

Tuo itse laite on helppo rakentaa, muutama komponenti, mutta mistä ohjaus?

Jossain määrin hankalaa taitaa tuo olla etenkin mppt-säätimillä jos olen oikein ymmärtänyt - toisaalta tuulivoimaloiden säätimissähän tuo ominaisuus on taas pakollinen. Itse olen seurannut Victronin foorumilla käytyjä keskusteluja mppt-säätimille. Mitään kovin hyvää ratkaisua ei ole näyttänyt löytyvän. Ongelmana on se että paneeleille tulevaa totaalienergiaa etenkään akkujen lautauksen loppuvaiheessa ei oikein pysty määrittämään noilla säätimillä. Eli ei tiedetä että paljonko ylimääräistä sähköä olisi tarjolla - se vaatisi erillisen mittarin ja jonkin verran nysväystä. Ongelmaksi tulee lisäksi se että kun otetaan uusi kuorma käyttöön niin silloin aletaan helposti purkamaan akkuja - jotka eivät välttämättä tykkää jatkuvasta edestakaisesta jumppaamisesta täydestä varauksesta alas - tai näin ainakin Victronin foorumilla väitettiin.

Itse olen miettinyt vastaavaa systeemiä. Päädyin sellaiseen (teoreettiseen) systeemiin jossa voisin akkujen tullessa täyteen kytkeä toisen paneelisarjan (minulla on kaksi eri panelisarjaa joissa molemmissa oma säädin)  releellä/kontaktorilla irti säätimestä jolloin tehon voisi suoraan ohjata paneeleilta suoraan vastukseen. Ohjauksessa voi käyttää meikäläisen systemissä akun varaustilamittarissa olevaa relettä. Esim kun varaustila on jotain yli 95% niin voisi toisella paneelisarjalla alkaa vaikkä lämmittää vettä. Tämä toiminee mutta lopulta totesin hyödyn olevan sen verran marginaalinen mökkiolusuhteissa että en jaksanut alkaa väsäämään systeemiä.

Käsittääkseni tuossa sinun säätimessä ei ole releitä joita voisi ohjata varaustilan mukaan, mutta samalaisen ohjauksen voisi tehdä mittaamalla akun latausjännitettä ja käyttää tätä releen ohjaamiseen. Itselläni on mökin ulkorakennuksessa tällainen viritelmä joka ohjaa ilmanvaihdon tuuletinta - eli kun ollaan absortiossa/floatissa niin voidaan rauhassa pyörittää ilmavaihtotuuletinta koska akut ovat about täynnä. Minulla on tässä jenkeistä tilattu relekortti missä nuo releohjauksen volttirajat pystyy säätämään suhteellisen helposti. Lisäksi minulla on tuosssa valo-ohjaus joka antaa pyörittää tuota tuuletinta vain päivällä  (siis valoisaan aikaan).
 

mktutsi

Member
Ajatuksia joita en ole (vielä) käytännössä kokeillut.

Pystyskö ohjauksen ottaan paneeleiden ja lataussäätimen välistä? Kun akku alkaa oleen täys ja ei ota enään energiaa vastaan, niin paneelien jännite lähtee nousemaan MPPT:n yli => triggeri lisäkuorma päälle. Vastaavasti jos jännite tippuu selkeesti MPPT:n alle, eli akku ottas vastaan enempi kuin mitä on tarjolla => triggeri lisäkuorma pois.

Toisaalta voisko sen kuorman lisäyksenkin laittaa sinne lataussäätimen ja paneeleiden väliin? Niin ei sotkis lataussäätimen MPPT logikkaa akkuun päin se lisäkuorma?
 

korsteeni

Well-known member
Tuossa paneleilta suoraan ennen verttiä otetussa virrassa on ongelmana matala jännite/suuri virta, mikä vaatii omanlaisensa vastuksen/paksut kaapelit, joten se on suljettu tässä projektissa pois.
Lähtökohtana on kuormittaa AC 230V ulostuloa, ja kärjessä vaihtoehdoista on tuo float/max välisellä alueella ohjaus.
Ei kylläkään minkäänlaista kokemusta onnistuuko, koska ei ole tietoa lataako tuo laite täysillä max'iin ja pudottaa float'iin ja millä jännitteellä se sitten alkaa taas max latauksen. Nuo arvot on kylläkin joissain raameissa säädettäviä.
Kuvassa oletukset, paitsi max lataus on nostettu 30A' han

table.png
 

hemaris

Active member
korsteeni sanoi:
Tuossa paneleilta suoraan ennen verttiä otetussa virrassa on ongelmana matala jännite/suuri virta, mikä vaatii omanlaisensa vastuksen/paksut kaapelit, joten se on suljettu tässä projektissa pois.
Lähtökohtana on kuormittaa AC 230V ulostuloa, ja kärjessä vaihtoehdoista on tuo float/max välisellä alueella ohjaus.
Ei kylläkään minkäänlaista kokemusta onnistuuko, koska ei ole tietoa lataako tuo laite täysillä max'iin ja pudottaa float'iin ja millä jännitteellä se sitten alkaa taas max latauksen. Nuo arvot on kylläkin joissain raameissa säädettäviä.
Kuvassa oletukset, paitsi max lataus on nostettu 30A' han

Nuo latausparametrit on tyypillisesti enemmän akkujen kuin lataussäätimen määräämiä. Ainakin itselläni akkujen mukana tuli suositukset latausparametreistä.

Jos ajattelit tuon dump loadin ohjata invertterin kautta niin varmaan akkujen varausjännitteen avulla voinee hoitaa releohjauksen. Ohjauksen haasteita on varmistaa että akut käyvät float-tilassa. Samoin potentiaalisena ongelmana voi olla nopearytminen jojottaminen floatin ja bulkin/absorption välillä, mikä voi kuluttaa akkuja. Tai ainakin tällaista olen nähnyt väitettävän muualla.
 

korsteeni

Well-known member
Joskus vänkäsin paljonkin näiden palstan asiantuntijoiden kanssa akkujen virroista ja jännitteistä.
Mystiikkaa se on, milloin akku on täysi, jne
Nyt kun värkki kun värkki lataa akkua tavoite max'iin max virralla ja pudottaa Floadiin, niin eihän se patteri ole täysi.
Onko tuosta tietoa kuinka tuo automatiikka noissa toimii, mistä se tietää että akku on vajaa, vai tietääkö mistään, sehän vaatii pitkän latauksen pienellä virralla täyttyäkseen
Suljettua akkuahan ei edes mistään tiedä onko se täysi.
 

hemaris

Active member
korsteeni sanoi:
Joskus vänkäsin paljonkin näiden palstan asiantuntijoiden kanssa akkujen virroista ja jännitteistä.
Mystiikkaa se on, milloin akku on täysi, jne
Nyt kun värkki kun värkki lataa akkua tavoite max'iin max virralla ja pudottaa Floadiin, niin eihän se patteri ole täysi.
Onko tuosta tietoa kuinka tuo automatiikka noissa toimii, mistä se tietää että akku on vajaa, vai tietääkö mistään, sehän vaatii pitkän latauksen pienellä virralla täyttyäkseen
Suljettua akkuahan ei edes mistään tiedä onko se täysi.

No minä en ainakaan ole asiantuntia eli en ala tätä sen enempää vänkäämään. Netti on pullollaan kirjoituksia tuosta varaustilan selvittämisestä ja siihen liittyvistä säätimen eri sykleistä. Eiköhän tuo akun ja säätimen yhteistoiminta ole  varmennettu tutkimalla akkuhapon tiheyttä varauksen aikana - tämä lienee ns golden standard näissä varausasioissa, eikä siinä pitäisi olla mitään mystiikkaa. itselläni ei ole syytä epäillä akkuvalmistajan ja toisaalta oman lautaussäätimen valmistajan ohjeita. Eli itse menen akkuvalmistajan ohjeilla ja heitän suositusparametrit säätimeen.
 

korsteeni

Well-known member
Senverran dataa, että näillä näkymin voisi aloittaa kokeilla esim 55,5V tasolla ylimenevän tuoton ohjauksen esim. lämpimään veteen ja silti akkujen lataus ei siitä juurikaan kärsisi.
Tuon ohjauksenhan voi laittaa päälle silloin kun akut ovat liki täynnä ja muuta käyttöä ei ole.

limit.png
 
Ylös