Netistä poimittua linkkejä,kuvia ,juttuja

sam123

Active member
jolla sanoi:
VesA sanoi:
ave sanoi:
Akkujen parhaaksi ?
Erikoinen laite.
https://www.erikoistekniikka.fi/aurinkoenergia/tuote/akun-yllapitaja-r124/40010105550/

Minusta jotkut säätimien valmistajat kehuvat vähän samanlaisilla akkua parantavilla tai jopa elvyttävillä latausominaisuuksilla, mutta en nyt muista yhtään merkkiä. Ei tuo ihan halpa ole..

tuo on ihan sama kuin polttoaineiden lisäaine tai löpön lisurit..."pari" http://www.tulitehoa.fi/pari-polttooljyjen-lisaaine.html
"R124 ei vaikuta muihin ajoneuvon elektronisiin laitteisiin vaan takaa jatkuvan jännitteen, joka vähentää ajoneuvon herkkien elektronisten laitteiden kuormitusta"
voi hitto, en muuta sano

No ensinnäkään ei ole höpölaite...kylläkin kallis, esim:  https://sterling-power.com/products/pro-pulse-battery-de-sulphation-maintenance-device

Olen kokeillut ja toimii. Kysymyksessä 5 vuotta vanhat akut ja akkumonitori näytti laitteen kytkennän jälkeen että kapsiteetti nousi.

 

kotte

Well-known member
sam123 sanoi:
jolla sanoi:
VesA sanoi:
ave sanoi:
Akkujen parhaaksi ?
Erikoinen laite.
https://www.erikoistekniikka.fi/aurinkoenergia/tuote/akun-yllapitaja-r124/40010105550/

Minusta jotkut säätimien valmistajat kehuvat vähän samanlaisilla akkua parantavilla tai jopa elvyttävillä latausominaisuuksilla, mutta en nyt muista yhtään merkkiä. Ei tuo ihan halpa ole..

tuo on ihan sama kuin polttoaineiden lisäaine tai löpön lisurit..."pari" http://www.tulitehoa.fi/pari-polttooljyjen-lisaaine.html
"R124 ei vaikuta muihin ajoneuvon elektronisiin laitteisiin vaan takaa jatkuvan jännitteen, joka vähentää ajoneuvon herkkien elektronisten laitteiden kuormitusta"
voi hitto, en muuta sano

No ensinnäkään ei ole höpölaite...kylläkin kallis, esim:  https://sterling-power.com/products/pro-pulse-battery-de-sulphation-maintenance-device

Olen kokeillut ja toimii. Kysymyksessä 5 vuotta vanhat akut ja akkumonitori näytti laitteen kytkennän jälkeen että kapsiteetti nousi.
Esillä olevien pulssisulfaatinpoistajat voisivat käytännössä toimiakin, jos ne aktivoituvat vain, kun lataus on päällä (mikä heijastuu järjestelmän jännitetasona). Ei pulssitusta tarvitsisi pitää koko ajan päällä, vaan tunnin, pari tuntia latausvaiheen aluksi. Vaikkapa kerran päivässä tai kerran viikossakin riittäisi mainiosti niin, että tilanne ajan oloon parantuisi. Toinen tekniikka, mistä olisi hyötyä heikkokuntoisten akkujen kunnostamisessa, on täysien akkujen lataaminen rajoitettuja jaksoja ja rajoitetulla virralla niin, että latausjännite pääsee nousemaan tavanomaista korkeammaksi.

Akkujen kaikenlainen purkaminen ja etenkin sulftoituneen akun purkaminen lisää jo osittain tyhjentyneenä vain kiihdyttää lisäsulfatoitumista ja pulssitus pitäisi tehdä latausvaiheen aluksi purkamatta akkua samassa yhteydessä yhtään. Toisaalta, hyvässä latauksessa oleva ja hyvin uudelleen latautuva akku ei ennakoivaa kunnostusta tarvitse (vaan lataus kannattaa tehdä normaalisti, hukkaamatta energiaa pulssituksen aiheuttamiin häviöihin ja aiheuttamatta jännitepiikkejä sähköjärjestelmään).

Väitetään, että entiset hevosmiehet saivat vanhan kaakinkin hetkeksi virkoamaan sivelemällä spriitä hevosen korvien taakse, mutta pitkän aikavälin vaikutus jäi pieneksi ja saattoi olla negatiivinenkin.
 

kotte

Well-known member
sam123 sanoi:
No toimivat kuule ihan vaikka ovat kokoajan kytkettynä.
Niin, liitäntäjohdot toki, mutta fiksu laite ei tee mitään muuta kuin tarkkailee jännitettä, jos se on niin alhainen, ettei akku luonnostaan lataudu tuolla jännitteellä (kääntäen, laite on typerä ja haitallinen, jos yrittää pulssittaa silloin, kun akku on omillaan ja sitä puretaan kulutukseen).
 

tengu

Member
kotte sanoi:
Esillä olevien pulssisulfaatinpoistajat voisivat käytännössä toimiakin, jos ne aktivoituvat vain, kun lataus on päällä (mikä heijastuu järjestelmän jännitetasona). Ei pulssitusta tarvitsisi pitää koko ajan päällä, vaan tunnin, pari tuntia latausvaiheen aluksi. Vaikkapa kerran päivässä tai kerran viikossakin riittäisi mainiosti niin, että tilanne ajan oloon parantuisi. Toinen tekniikka, mistä olisi hyötyä heikkokuntoisten akkujen kunnostamisessa, on täysien akkujen lataaminen rajoitettuja jaksoja ja rajoitetulla virralla niin, että latausjännite pääsee nousemaan tavanomaista korkeammaksi.

Onhan noita parempia latureita missä on noita desulfation juttuja. Ainakin kehuvat akkujen elinkaaren pitenevän. esim: http://www.chargingchargers.com/pulsetech/xc100-p.html
 

Mikkolan

Member
Eipä tuo paljon virtaa kuluta kun sama energia ikäänkuin poukkoilee edestakaisin. Paras "kunnossapitäjä" on kuitenkin lataaminen täyteen  2 - 3 viikon välein. Pienikin vajaustila muuttuu n. kuukaudessa pysyväksi sulfaatiksi kun kiteen elektronikehät yhdistyvät. Normi latausjännite ei enää riitä irroittamaan elektroneja ja jatkuvaa ylijännitettä ei voi akkuun tuupata ( paitsi pajalla  ;D )

Jos akku on pitempään ollut vajaana niin aika kauan kestää sulfaatin pilkkominen. Talvisin ajoneuvoissa tuppaa akut olemaan vajaassa lataustilassa ja kiteytymistä alkaa tapahtua, vaikka laitteella saisi kiteytymää purettua se ei poista sitä tosiasiaa että että akku on edelleen vajaa.

Mikään ikiliikkujahan se ei siis ole, ei voi jättää akkuja talveksi mökille ilman latausta, luottaen siihen että "ihmelaite" pitää akut kunnossa.

Hintaa mokomalla, käteväemäntä tinaa tuommosen itekin, osat maksaa 15 - 20 €. Ite käytän 50 Hz pulsseja helpon saatavuuden takia, tarkemmin itseasiassa 25 Hz, toinen puolijakso on varattu eräälle toiselle toiminnolle  ;)
 

sam123

Active member
Voi jeesus näitä kommentteja  ;D

Joo ei se keitä kahviakaan eikä vie roskia ulos. Ja kalliskin on, kun noita saa 5-15 euroa EBAY:sta.
 

avensi

Well-known member
Melkoinen kone, mutta paljonko on akusto Ah?
http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/110-tonnin-jattidumpperi-muunnettiin-sahkolle-akut-painavat-4-tonnia-moottoriteho-590-kw-6676683
 

Puuha

Well-known member
Kondensaattoriakusto tuossa on. Eikä niillä Ah:lla ole mitään merkitystä kun ne eivät kerro kenellekkään mitään.

Tuollaisessa kohteessa voi toimia kun kuorma päällä ajetaan alas. Jos kuorma pitäisi viedä ylös ei tuo olisi mahdollista edes teoriassa.
 

Savonius

Well-known member
Dumpperiin asennetaan 700 kWh:n nikkeli-mangan-koboltti-akut. Akustossa on 1 440 kennoa ja koko paketti painaa 4,5 tonnia. Sähkömoottori tuottaa 590 kW. Tehoa tarvitaan, sillä mäen jyrkkyys nousee paikoin 13 prosenttiin.

Raskas työkone tuottaa teoreettisesti jopa sähköä yli tarpeen. Lithium Storage pitää mahdollisena että jokaisesta edestakaisesta matkasta syntyy 10 kWh ylijäämä. Yhden päivän 20 ajokerralla kerättäisiin näin 200 kWh sähköä talteen.
 

avensi

Well-known member
Ei ihme ! https://www.aamulehti.fi/uutiset/ruotsin-ja-tanskan-tuulivoima-pienentavat-tuntuvasti-suomalaisten-sahkolaskua-kallistui-silti-keskimaarin-20-euroa-viime-vuonna-200671663/
 

avensi

Well-known member
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vieko-sahkon-tehomaksu-lampopumpun-saastot--energiayhdistys-asiakkaan-saastomahdollisuudet-pienenevat/FBSk4gF6?ref=iltalehti:f1df
 

VesA

New member
Puuha sanoi:
Kas, olinko ajatuksissani taas aikaa edellä.

Tässä kierroksessa on uutta lähinnä se että ajatusta yritetään myydä monopoleilla sillä varjolla ettei niiden tarvitsisi investoida huitsinkuikan pöpelikköön maakaapelia jos suostuvat purkamaan vuosikymmeniä sitten lobbaamansa kiellot tämmöisille saarekeverkoille  ;D
 
Ylös