audiq sanoi:100W Poly solar panel. Onko tuollaisesta mielipiteitä? Tuntuu liian halvalta ollakseen 100W paneeli?
Ja kaveriksi Digital Led 20A PWM 12V 24V Solar Charge Controller. Mielipiteitä?
Osaisiko joku asioihin perehtyneempi sanoa noista jotakin. Tämä liittyy ilmakeräin-projektiin ja laitteet pitäisi olla käytössä pakkaskautenakin. Tarkoitus pyörittää laitetuulettimia ja 12V kiertovesipumppua akkuvirralla.
ilmainen on ilmaista sanoi:Eikös täällä ole vilahdellut 0,5 neliöhintaisia paneeleitakin?
jets sanoi:No en ole kovin asiaan perehtynyt, mutta mun arvioni mukaan nuo paneelit tulevat tuolta tilattuna kalliimmaksi kuin saksasta nuo seitsemänkympin 100w paneelit. Eikös noihin tule kuitenkin tulli ja alvi päälle?
audiq sanoi:jets sanoi:No en ole kovin asiaan perehtynyt, mutta mun arvioni mukaan nuo paneelit tulevat tuolta tilattuna kalliimmaksi kuin saksasta nuo seitsemänkympin 100w paneelit. Eikös noihin tule kuitenkin tulli ja alvi päälle?
Jotain siihen ainakin tulee päälle, mutta kun ei ole kokemusta, niin en osaa arvioida, että kuinka paljon. 70e paneeleita en kyllä saksasta löytänyt. Varmasti on, mutta kun ei ymmärrä sanaakaan.
Mitenkäs noiden säätimien kanssa? Virrat on pieniä, että ihmeellistä ei tarvitse. Talvikäytössä oleellista olisi, ettei säädin syö akkua tyhjäksi. Sellaisen säätimen joskus näin, jonka oma kulutus oli 200mA ja akuthan oli sitten keväällä tyhjiä ja halki.
juhapumppu sanoi:Jos Saksa on hallussa niin kannattaa kysyä isompaa erää suoraan tuolta myyjän omilta sivuilta:
http://www.jws-store.de/solarenergie/?aoff=s
Ebay ottaa välistä kuitenkin jotain 5%..
Esim tuo 130W poly malli näkyy olevan 69cnt/watti yksittäiskappaleena ilman kuljetusmaksua..
Kauankohan nämä hinnat jatkavat laskuaan..?
juhapumppu sanoi:--Esim tuo 130W poly malli näkyy olevan 69cnt/watti yksittäiskappaleena ilman kuljetusmaksua..
Kyllä vähänkin paremmat MPPT säätimet ymmärtää jännitteen 150 volttiin asti. Esim omassa "halpis" säätimessä on volttialue 18-150 kun 12V ja 34-150 kun 24V akut.maanma sanoi:Käykö tuollaiseen Renesolar:iin ihan tavanomaiset säätimet, kun jännite voi nousta 37v - ilman kuormaa.
Tästä voisi yrittää kimppaa? Minulla tarve tosin vain yhteen.
Selvitin tätä itse 18.3. seuraamalla Porin uimahallin nettotuottoa. Uimahallin paneelit ovat etelään ja 30% kulmassa eikä mitään kääntöjä. Kirjasin lukemat puolen tunnin välein ja tässä prosenttiarvot nettotuotto/paneelien nimellisteho. Näiden prosenttiarvojen avulla voi selvittää oman aurinkovoimalansa tuoton (% * valittu nimellismaxteho)jets sanoi:Tuommoinen 25kpl erä olisi muuten aika mahtava pläjäyttää katolle ja seinilleNoin 5.8kW
Jos ei ole luonnollisia varjostajia/esteitä, minkähän aikaa vuodesta tuommoisella paketilla saisi vaikkapa sen 1kW ulos? Entä 2kW?..