Solarpower321
New member
Hei,
kysymys kaapeloinnista 12V aurinkopaneelijärjestelmässä:
Muutamilta sivuilta olen lukenut jonkun käyttäneen kaapeloinnissa esim. MCMK 4x2,5m² kaapelia siten, että yhdistää nuo neljä johdinta kahdeksi eli kaksi johdinta +liitäntään ja kaksi -liitäntään. Onko tästä hyötyä vai ei, vastaako tuo sitten 2x5m² kaapelia?
Mökillä on aikoinaan vedetty tuollainen kaapeli maahan säätimeltä vesipumpulle, ja mietin nyt että kannattaako se kytkeä noin, kun tehdään vähän uusia asennuksia/kytkentöjä?
Vai onko sillä edes mitään väliä, että mitä kaapelia vedetään säätimeltä käytettäville laitteille, kunhan ne vaan toimivat?
--
Olli
kysymys kaapeloinnista 12V aurinkopaneelijärjestelmässä:
Muutamilta sivuilta olen lukenut jonkun käyttäneen kaapeloinnissa esim. MCMK 4x2,5m² kaapelia siten, että yhdistää nuo neljä johdinta kahdeksi eli kaksi johdinta +liitäntään ja kaksi -liitäntään. Onko tästä hyötyä vai ei, vastaako tuo sitten 2x5m² kaapelia?
Mökillä on aikoinaan vedetty tuollainen kaapeli maahan säätimeltä vesipumpulle, ja mietin nyt että kannattaako se kytkeä noin, kun tehdään vähän uusia asennuksia/kytkentöjä?
Vai onko sillä edes mitään väliä, että mitä kaapelia vedetään säätimeltä käytettäville laitteille, kunhan ne vaan toimivat?
--
Olli
