• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Kysymys kaapeloinnista 12V järjestelmässä

Solarpower321

New member
Hei,

kysymys kaapeloinnista 12V aurinkopaneelijärjestelmässä:

Muutamilta sivuilta olen lukenut jonkun käyttäneen kaapeloinnissa esim. MCMK 4x2,5m² kaapelia siten, että yhdistää nuo neljä johdinta kahdeksi eli kaksi johdinta +liitäntään ja kaksi -liitäntään. Onko tästä hyötyä vai ei, vastaako tuo sitten 2x5m² kaapelia?

Mökillä on aikoinaan vedetty tuollainen kaapeli maahan säätimeltä vesipumpulle, ja mietin nyt että kannattaako se kytkeä noin, kun tehdään vähän uusia asennuksia/kytkentöjä?
Vai onko sillä edes mitään väliä, että mitä kaapelia vedetään säätimeltä käytettäville laitteille, kunhan ne vaan toimivat?

--
Olli
 

Puuha

Well-known member
Solarpower321 sanoi:
Muutamilta sivuilta olen lukenut jonkun käyttäneen kaapeloinnissa esim. MCMK 4x2,5m² kaapelia siten, että yhdistää nuo neljä johdinta kahdeksi eli kaksi johdinta +liitäntään ja kaksi -liitäntään. Onko tästä hyötyä vai ei, vastaako tuo sitten 2x5m² kaapelia?

Mökillä on aikoinaan vedetty tuollainen kaapeli maahan säätimeltä vesipumpulle, ja mietin nyt että kannattaako se kytkeä noin, kun tehdään vähän uusia asennuksia/kytkentöjä?
Vai onko sillä edes mitään väliä, että mitä kaapelia vedetään säätimeltä käytettäville laitteille, kunhan ne vaan toimivat?

--
Olli

Johdon pinta-ala lisääntyy vastaavasti kuten jo totesit kun johtimia kutketään rinnan.

Virta yhdessä siirtomatkan kanssa määräävät kaapelin pinta-alan.
 

wepu

Member
Kaapelin hintahan se ratkaisee, millaista kaapelia vedetään. Kaapelilaskurista katsot mikä olisi soveliainta kaapelia, ja etsit halvimman vaihtoehdon.
Laitekaapelien paksuudet ovat kriittinen kohta systeemissä, koska liian ohuet piuhat muuttavan energiaa lämmöksi. 12V systeemissä tarvitsee yllätävän paksuja kaapeleita, ja saatavuudessa on pikkukaupungissa puutteita. Oma ratkaisu oli laskea varmuuden vuoksi yläkanttiin, ja laittaa 10 neliön kaapelia kahdeen noin 8m vetoon. Oli muutaman euron kallimpi kuin 6 neliöinen, mutta kerranhan se vain kirpaisee. Ja systeemiä voi tarvittaessa laajentaa ilman uutta kaapelinvetoa.
Mutta tietysti jos olisi nurkat täynnä ilmaista 5x2,5 mcmk:ta , niin tottahan siitä rakentuisi tarvittavat piuhat johtimia yhdistelemällä.
 

Puuha

Well-known member
Sijoituskohde kannattaa toki huomioida kaapelin valinnassa. Kaikki kaapelit eivät kestä maassa ja toiset eivät aurinkoa.
 
Ylös