• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Korsteeni

Mekaniker

Well-known member
Minulla on vastakohta:
Kaksi päivää s-pörssi nollassa ja paneelit tuottaa täysillä...
Eli kaksi päivää on klapikone käytössä ja sähkövastus autotallin kattilassa ollut päällä
Kaikki akutkin on 100% latauksessa
Huomenna on toisinpäin taas, akuilla mennään ellei aurinko paista
 

korsteeni

Well-known member
laitoin varaajaan hieman antureita tiheämpään, olisko parinkymmenen sentin välein

1742905870733.png
 

korsteeni

Well-known member
nähtäväksi jää kui pehmeä silikoni tiiviste kestää.
oli helppo vaihtaa kun lähtikin pyörimään vastuksen jengasta vaikka se oli liimalla

1742926708204.png
 

korsteeni

Well-known member
tänään kulutus tulee jo nyt klo 9 taivaalta, akut täynnä ja autokaan ei latausta vailla ja sähkön hinta hipoo puolta euroa
ollaan vaiheessa jossa puun kulutuksen korvaaminen alkaa aurinkovoimalla
näillä näkymin tällä setillä keskimääräisillä paistepäivillä 6 - 8 viikon kuluttua puut korvautuu 100% aurinkoenergialla
20 tammikuuta kirjoittelin ^
maaliskuun 15 lähtien myös lämmitys hoitunut paneleilla, puut säästyneet
elikkä kaikki tarvittava energia auton latauksineen tullut paneleista
päivällä jo pituutta eikä kymääkään luvassa jotta luulen että syksyllä sitten vasta haloilla
 

Aurinkoinen

Active member
Ei täälläkään pannuhuoneessa ramppailla, vaikka tänäänkin jotain 5 - 6 kiloa leppää + raitaa poltetaankin. Vesi ei sillä paljoakaan lämpene mitä nyt patterit hiukan haaleita ovat. Puita en ole punninnut, eikä minulla ole siihen sopivaa vaakaakaan. Melko tyyriitä ovat digi vaa'at ja kymmennysvaaka on niin isokokoinen rohjo, ettei sitä taloon tuoda.
 

korsteeni

Well-known member
sain tuon vuosi sitten ukkosen nussiman solaxin lopulta toimimaan kun kopioin stm32f207 bootloaderin tuolta suuremmalta solaxilta ja latasin sitten hieman muokattuna tuohon 4.2 boostiin. tänään kun satoi niin joutessani vaihtelin ehjiä komponentteja samasta salamasta siipeensä ottaneeseen SV_IV hybridiin tavoitteena saada siitä vaikkapa 48v 120A laturi kun näyttäis invertteripuolella olla vielä poksahtaneita lastuja. ainakin lähti äsken käyntiin.

20250525_121310.jpg
 

korsteeni

Well-known member
nyt kun talvi ja kesä max menty pysty/vaakapanelein en pidä ollenkaan huonona settinä akkujen kanssa ihan pystypaneleita kokonaisuutta ajatellen.
- huoleton ympäri vuoden kun ei putsaamisia
- virtaa tulee eniten silloin kun sitä eniten tarvitaan ja riittävästi kun päivä on pisin
- maksimi tehopiikkejä ei saa koskaan mutta mitä niillä muuta käyttöä kuin "kehuskelu"
- helppo edullinen "katto/rakennus" riippumaton asenus
- paloturvallinen kun ovat siellä jossain, ellei satu sopivansuuntainen seinä olemaan valmiina
 

korsteeni

Well-known member
kytkin kaikki akut rinnan, myös agm kun nuo jännitteet sattuu niin hyvin yksiin.
agm akuissa kiinni oleva invertteri on hyötykäytössä kun pitää akut ~53v tuntumassa kun ne on ns reservissä ja 53,1v latauksella samalla handlaa lifepo4 akut ~80% tuntumassa neljän muun vertin kaverina.
vaikka lfp patterit ajaa 20% tasoon ei se vielä agm akkuja käytä yhtään.
SV IV ei toimi PYL BMS asetuksella kun ilmeisesti 15 kennoisilla koska tarjoaa väkisin cv sekä float 51.2v jolla s16 ei toimi
 

korsteeni

Well-known member
laitoin fotodiolla ohjauksen releellä hybr.inverterien DC puolelle etteivät jauha tuntitolkulla tyhjää aamuin illoin käyttämällä akkuvirtaa siirtymävaiheessa.
ero on selkeä kulutuksessa ja konehuonekin viileämpi ja hiljaisempi. ainoastaan 1 invertteri öisin päällä kun ei yli 6kW tehon tarvetta öisin.
syksymmällä sitten yhdistelen paneliryhmiä niin että talveksi jää 2 kpl toimintaan päivisin.
 

korsteeni

Well-known member
tässä vielä ennen ja jälkeen releiden

1754466348198.png


jopa 5 tuntia josta vähintään pari tuntia ottaa virran akuista käyntiinsä.
kuvat suuntaa-antavia kun jokainen päivä on erilainen, varmaankin oikein lonkerokelillä miltei koko päivä on yhtä kulutusta jollei fotolla pistä kulutusta poikki

1754466121324.png
 

korsteeni

Well-known member
lfp akkujen SOC on pahempi kuin vitsi.
ammulla kun aurinko jo paistoi niin ajattelin ottaa akuista virtaa kun koko kesän ovat olleet 80% liepeillä ja illalla olin ladannut autoa ja yön aikana SOC näytti 57%, 52% ja kolmannessa 67%, elikkä siellähän pitäisi olla mistä ottaa.
laitoin 25A auton latauksen päälle ja jonkun ajan kuluttua huomasin että sähköt on poikki.
jotenkin se jännite oli kivunnut että pitäähän siellä olla joten resetin kautta systeemi jaloilleen, pudotin kuitenkin latauksen 16A.
ei kestänyt kauaa kun taas pimeni. 47,4 oli säädetty missä jotan merkkejä antaa mutta kun ei ollut valtakunnan verkossa niin pätkäisi poikki.

ei siinä muuta ihmettä kun nuo SOC lukemiin ei voi luottaa tippaakaan
kuvassa näkyy nuo 2 sukellusta akkujaännitteissä

1755599978470.png
 
Ylös