Jäspi solar 300 + brightsolar 20 aurinkokeräin

don

Active member
Moro

Suosittelen,itsellä ollut vastaavat vekottimet n. 18 vuotta.Tosin tarvitset lisäksi ne vermeet mitkä ovat mainoksen alla plus putkisto mutta silti.
 

Oldipoldi

New member
Moro

Suosittelen,itsellä ollut vastaavat vekottimet n. 18 vuotta.Tosin tarvitset lisäksi ne vermeet mitkä ovat mainoksen alla plus putkisto mutta silti.
Juu tiedossa on mitä järjestelmään tarvitsee, mutta lähinnä kysymysmerkiksi jäi, että onko yhdestä keräimestä hyötyä.
Tällä hetkellä löytyy käyttöveden esilämmityskierukka, joka on rakennettu kota pataan ja se oli tarkoitus myös jättää toimintaan. Keräimillä saisi kesäajalta puiden polttamista vähennettyä.
 

don

Active member
Moro

Mulla on levykeräimet n. 4 m² ja 300 l varaaja ja ovat ihan sopiva yhdistelmä,tämä mainoksen keräin on tehokkaampi tyhjiöputkikeräin ja bruttoalaksi mainitaan 3 ja apertuaarialaksi 1,88 m² mikä se sitten onkaan mutta olen sitä mieltä että olisi ihan passeli 300 l: varaajan kanssa.
 

Oldipoldi

New member
Moro

Mulla on levykeräimet n. 4 m² ja 300 l varaaja ja ovat ihan sopiva yhdistelmä,tämä mainoksen keräin on tehokkaampi tyhjiöputkikeräin ja bruttoalaksi mainitaan 3 ja apertuaarialaksi 1,88 m² mikä se sitten onkaan mutta olen sitä mieltä että olisi ihan passeli 300 l: varaajan kanssa.
Pitää laittaa vakavaan harkintaan.
Kiitoksia vastauksista.
 

markusnygard

New member
@don Minulla on mielessä vähän samanlainen kombo mutta olisi pari kysymystä
talo eteläsuomessa katon suunta kaakko-luode, kaksi henkilöä.
ajattelin aloitaa yhdellä Brightsolarin keräimellä ja jos se näyttää olevan liian matala tehoinen lisätä myöhemmin toisen.
Kysymykset:
- Onko toisen lisääminen/poistaminen muuta kun putki kiinni/pois ja katsoo nestemäärän.
- ilmansuunta: Jos pitää valita, kumpi on parempi kaakko vai luode. Talo menee melkein täydellisessä pohj-etelä suunnassa.Jos lisää toisen keräimen onko silloin järkeä laittaa toiseen suuntaan.
 

Turskis

Member
Yksi tuollainen keräin pitäisi riittää aika hyvin 300l varaajalle jos suuntaus on varjoton ja kaakko-lounas sektorilla. Ei se niin tarkkaa ole.

En kahta keräintä eri suuntiin laittaisi. En usko että siitä olisi iloa, kun kiertoveden lämpö olisi noin keräinten keskilämpö. Kuumaksi varaaja vain kerran päivässä, niin kyllä sillä aika hyvin kylpee.

Itse laittaisin lounaaseen, jos valita voisi.
 

sam123

Active member
Ihan normisetti laittaa keräimet eri ilmansuuntiin. Ohjausyksikössä on sitä varten omat ohjelmansakin, joka valitsee kumpaa keräintä (tai molempia) käytetään.
 

maanma

energiaonnellinen
Luoteeseen ei kannata suunnata. Asuinkäytössä kaakko on melko hyvä lämmityksen kannalta. Lounas-Länsi illan suihkuttelun kannalta, missä tapauksessa kannattaa miettiä erillisen 30 litraisen tulistinvaraajan liityämistä lkv tuottoon. Keräimelle kun kannattaa antaa mahdollisimman viileää vettä.
 

Turskis

Member
Tarkoitin juuri oikeastaan sitä, että jos vaikka aamupäivällä yksi keräin kaakkoon ja illasta länteen, niin kuka siinä välillä vedet näin normaalitaloudessa käyttää? Ja onko lopputulos oikeastaan parempi kuin yhteen suuntaan?

Eli lataisin aamupäivästä varaajan samaan suuntaan suunnatuilla varaajilla "täyteen" ja kyllä se vielä illasta kuuma on, ellei nyt ihan olematon eristys varaajassa ole. Yksinkertaisempi tuollainen on ainakin rakentaa.
 

Savonius

Well-known member
21 päivän kuluttua aurinko laskee länteen. Joulun nurkissa etelän ja lounaan välille. Tänään lännessä noin 9 asteen korkeudessa. Samoissa lukemissa idän suunnalla. Korkeimmillaan tänään noin 37 astetta (lähellä 61 leveyspiiriä).
 

sam123

Active member
Todettakoon vielä että mikäli eri ilmansuuntiin laitettavat TYHJIÖPUTKIkeräimet ovat suhteellisen (alle 5m) toisistaan niin ne voi suoraan kytkeä sarjaan ilman mitään erillisiä ohjaussysteemeitä. Putkikeräimessä se yläosa, johon putket kiinnittyvät, näyttäytyy järjestelmässä vain hyvin eristettynä putkiston pätkänä.

Useita keräimiä kannattaa sijoittaa samaan suuntaan vain siinä tapauksessa jos:
1. varaaja on riittävän suuri että sinne saa varastoitua kaiken lämmön
2. varaajan kierukka/levylämmönvaihdin on riittävän suuri että se kykenee siirtämään kaiken lämmön varajaan
3. on varma että joka päivä aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta just siitä ilmansuunnasta jonne kaikki keräimet on suunnattu

Talvella ei tuottoa tule, oli keräimet suunnattuna etelään tai ei, kuten Sirrain monivuotisesta historiasta näemme: http://www.sirrai.com/html/Sivu03Bseuranta.html
 

rotzi

Well-known member
@don Minulla on mielessä vähän samanlainen kombo mutta olisi pari kysymystä
talo eteläsuomessa katon suunta kaakko-luode, kaksi henkilöä.
ajattelin aloitaa yhdellä Brightsolarin keräimellä ja jos se näyttää olevan liian matala tehoinen lisätä myöhemmin toisen.
Kysymykset:
- Onko toisen lisääminen/poistaminen muuta kun putki kiinni/pois ja katsoo nestemäärän.
- ilmansuunta: Jos pitää valita, kumpi on parempi kaakko vai luode. Talo menee melkein täydellisessä pohj-etelä suunnassa.Jos lisää toisen keräimen onko silloin järkeä laittaa toiseen suuntaan.
Jos talo harja menee noin niin eikös ne lappeet ole silloin ITÄ-LÄNSI, eikä kaakko-luode...vai mitä tarkoitat?
Itse tässä viime aikoina huomannut että aamulla paistaa selkeeltä taivaalta ja iltapäivästä kerääntyy pilvee ja tämä sama huomio täällä ainakin on ollut vallalla pitkällä kaavallakin (Lounais-Suomi), omien naamat osottaa ~kaakkoon ja se sopii minulle hyvin kun sähköpaneelit on länteen. Nämähän on vähän seutukuntakohtaisiakin asioita.

Katsoisin tällä miltä näyttää paneelit katollasi varjojen yms puolesta, sama 'laskuri' pätee periaatteeltaan lämpöpaneeleihin:
 
Ylös