Jäspi solar 300 + brightsolar 20 aurinkokeräin

don

Member
Moro

Suosittelen,itsellä ollut vastaavat vekottimet n. 18 vuotta.Tosin tarvitset lisäksi ne vermeet mitkä ovat mainoksen alla plus putkisto mutta silti.

Oldipoldi

New member
Moro

Suosittelen,itsellä ollut vastaavat vekottimet n. 18 vuotta.Tosin tarvitset lisäksi ne vermeet mitkä ovat mainoksen alla plus putkisto mutta silti.
Juu tiedossa on mitä järjestelmään tarvitsee, mutta lähinnä kysymysmerkiksi jäi, että onko yhdestä keräimestä hyötyä.
Tällä hetkellä löytyy käyttöveden esilämmityskierukka, joka on rakennettu kota pataan ja se oli tarkoitus myös jättää toimintaan. Keräimillä saisi kesäajalta puiden polttamista vähennettyä.

don

Member
Moro

Mulla on levykeräimet n. 4 m² ja 300 l varaaja ja ovat ihan sopiva yhdistelmä,tämä mainoksen keräin on tehokkaampi tyhjiöputkikeräin ja bruttoalaksi mainitaan 3 ja apertuaarialaksi 1,88 m² mikä se sitten onkaan mutta olen sitä mieltä että olisi ihan passeli 300 l: varaajan kanssa.

Oldipoldi

New member
Moro

Mulla on levykeräimet n. 4 m² ja 300 l varaaja ja ovat ihan sopiva yhdistelmä,tämä mainoksen keräin on tehokkaampi tyhjiöputkikeräin ja bruttoalaksi mainitaan 3 ja apertuaarialaksi 1,88 m² mikä se sitten onkaan mutta olen sitä mieltä että olisi ihan passeli 300 l: varaajan kanssa.
Pitää laittaa vakavaan harkintaan.
Kiitoksia vastauksista.

markusnygard

New member
@don Minulla on mielessä vähän samanlainen kombo mutta olisi pari kysymystä
talo eteläsuomessa katon suunta kaakko-luode, kaksi henkilöä.
ajattelin aloitaa yhdellä Brightsolarin keräimellä ja jos se näyttää olevan liian matala tehoinen lisätä myöhemmin toisen.
Kysymykset:
- Onko toisen lisääminen/poistaminen muuta kun putki kiinni/pois ja katsoo nestemäärän.
- ilmansuunta: Jos pitää valita, kumpi on parempi kaakko vai luode. Talo menee melkein täydellisessä pohj-etelä suunnassa.Jos lisää toisen keräimen onko silloin järkeä laittaa toiseen suuntaan.

Turskis

New member
Yksi tuollainen keräin pitäisi riittää aika hyvin 300l varaajalle jos suuntaus on varjoton ja kaakko-lounas sektorilla. Ei se niin tarkkaa ole.

En kahta keräintä eri suuntiin laittaisi. En usko että siitä olisi iloa, kun kiertoveden lämpö olisi noin keräinten keskilämpö. Kuumaksi varaaja vain kerran päivässä, niin kyllä sillä aika hyvin kylpee.

Itse laittaisin lounaaseen, jos valita voisi.