Hybridi invertterit

Mikkok

New member
Hybridi-inverttereissä ei ilmeisesti ole mitään verkkovaatimuksia koska invertteri ottaa verkosta sähköä tarvittaessa mutta ei ns. tahdistu/syötä siihen?

Minulla on jo verkkoinvertteri, mutta kun katselin tuossa mahdollisuuksia mitä noilla hybrideillä voi tehdä niin taidan vaihtaa sellaiseen ensi kesänä.

Onko kellään täällä kokemusta moisista? Enkä nyt välttämättä tarvitse juuri victronin versioita eli muutkin käy jos joku sattuu tuntemaan ok mallin.
 

Savonius

Well-known member
Westech Combi 1000W on ollut käytössä kymmenisen vuotta. Aivan loistava laite. Nykyiset lienevät kehittyneempiä mutta tuossakin oli kaikki tarvittava.
 

eros

Member
Hybridi-inverttereissä ei ilmeisesti ole mitään verkkovaatimuksia koska invertteri ottaa verkosta sähköä tarvittaessa mutta ei ns. tahdistu/syötä siihen?

Niitä on nykyään myös sellaisia malleja, jotka syöttää panelien ylijäämän verkkoon, tällöin tarvisi olla sertifikaatit kunnossa.
Tosin ei sähköyhtiöllä ole laitetta millä ne näkisi mikä milloinkin verkkoa syöttää, et jos on verkkoinvertteri ennestään joka leimattu, niin lisälaitteen pistäminen töpselin perään jne. Rikkoo varmaan tuotantosopimusta, mutta jos mitään ei käy, niin tuskin koira perään haukkuu.
Tämä siis oletuksella, että hybridit ei omaa sertifikaatteja (tai ne jotka omaa maksaa puoltoista tonnia tänne tuotuna).

Itse olen funtisinut yksinkertaista vaihtorelettä, joka kytkisi paneleita talviaikaan hybridiin ja vasta kun akusto latautunut, niin kytkisi ne panelit grid-tie puolelle.
Hybridien dry-contac voisi antaa signaalin releelle, se on säädettävissä ja toimii akkujännitteen perusteella.
Voisi se toimia fiksumminkin ja seurata nordpoolia + laskea milloin kannattaa ladata akku täyteen, mutta vaatisi liiaksi virittelyä..

Tällöin talvella olisi isompi arsenaali paneleita syöttämässä hybridiä, mutta riskinä on se, että ne käräyttää hybridin, että jokin johdonsuoja-automaatti pitäisi vähintään olla, ettei tule ylivirtaa ajaneeksi hybridiin.
Elegantimpi tapa olisi virtarele, joka kytkee paneleista 2/3 takasin grid-tie puolelle, jos paistaakin liian kovasti..

Onko kukaan törmännyt sopivaan virtareleeseen? ~3A raja.

Minulla on jo verkkoinvertteri, mutta kun katselin tuossa mahdollisuuksia mitä noilla hybrideillä voi tehdä niin taidan vaihtaa sellaiseen ensi kesänä.

Onko kellään täällä kokemusta moisista? Enkä nyt välttämättä tarvitse juuri victronin versioita eli muutkin käy jos joku sattuu tuntemaan ok mallin.

Itse olen pähkäillyt noita malleja, joissa on ~450v paneli sisääntuloja, on ketjutettavissa ja on grid tie-ominaisuus, sekä dry-contact. 48v akustolla järjestään. Iso PV jännite jotta vaihtoreleellä grid-tie puolelle onnistuu kivuttomasti.

Esim tämmöisiä, mutta en tiedä onko hyviä:
https://www.aliexpress.com/item/1005001458004122.html

Tommosen kaveriksi 48v100ah 3700 syklin (80%) LiFePO akku, 1600ecua
Sillä saa n. 200w jatkuvan tehon 24h, joka jo riittää aika moneen paikkaan.

T:Eerin
 
Viimeksi muokattu:

Mikkok

New member
Tuollaisen ostinkin, tai yhden version. Piti olla käynnistys aggregaatille mutta eipä relelähtöä löydykään. Laitoin asiasta palautetta väärästä mainonnasta niin sanoivat että voi palautella, espanjaan ja ilmeisesti omalla kustannuksella. Ostin siis vapaakauppa.net osoitteesta, noissa ei ole relelähtöä vaikka niin luvataan.
pidän ehkä tuon itselläni ja keksin aggregaatille jonkun toisen konstin..

Kaveriksi ajattelin ostaa nissan leafin moduuleja noin 8kwh edestä.
A7371AA1-6F13-40FC-AF5C-5847CCF2A8C5.png
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
Minulla on käytössä hybridi- vertti mikä tahdistuu suoraan verkkoon, tai kaksikin, toinen 12v akuilla ja toisessa taasen limitteri

tämäkin tullut tutuksi, toimii hyvin ja on ohjaus agrelle

 
Viimeksi muokattu:

Mikkok

New member
Minulla siis on jo ennestään Solax mini 2.0, tuon hybridin halusin että saa vähän vapautta tähän järjestelmään :)

Kunhan ehdin, kytken tuon hybridin perään kaiken valaistuksen, vilpin, kiertovesipumput ja kotiautomaation jne.
 

eros

Member
Tuollaisen ostinkin, tai yhden version. Piti olla käynnistys aggregaatille mutta eipä relelähtöä löydykään.
. Ostin siis vapaakauppa.net osoitteesta, noissa ei ole relelähtöä vaikka niin luvataan.

Tuo linkittämäsi on eri laite, 24v akusto, eri speksit.

Mutta kerro toki kuinka toimii käytössä.

Onko nissanissa LFP akku vai jotain muuta? Todennäköisesti ei kannata maksaa ajoneuvolisää stationääriakuista.

T:Eerin
 

Mikkok

New member
Tuo linkittämäsi on eri laite, 24v akusto, eri speksit.

Mutta kerro toki kuinka toimii käytössä.

Onko nissanissa LFP akku vai jotain muuta? Todennäköisesti ei kannata maksaa ajoneuvolisää stationääriakuista.

T:Eerin
Eri laite toki, sama valmistaja, eri logo, erivärinen kuori. Pointti oli että tuota kyseistä mallia mainostettiin aggregaatin käynnistystoiminnolla. Löytyy siis 12-48v, mppt aina 80A asti, solar inputtia 450V. Eri komboja monta (Voisin luetella ainakin 10 eri ”valmistajaa” kyseisille hybridi-inverttereille..)
Leafin akkuja saa 500€ 8kwh
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
Eri laite toki, sama valmistaja, eri logo, erivärinen kuori. Pointti oli että tuota kyseistä mallia mainostettiin aggregaatin käynnistystoiminnolla. Löytyy siis 12-48v, mppt aina 80A asti, solar inputtia 450V. Eri komboja monta (Voisin luetella ainakin 10 eri ”valmistajaa” kyseisille hybridi-inverttereille..)
Leafin akkuja saa 500€ 8kwh

Ennemmininkin 10 eri myyntinimeä saman valmistajan samalle laitteille
 

b58

Member
Datsunin akut on LiMn2O4 with LiNiO2.
24V-systeemin teko on hankala tuolla laitteella, koska ainakin mun tuollasessa kinkkivertissä ei ole jnnitteen säätöä, valintana pc-softassa AGM ja Flood, max jännite 31V ja 33V pitäs olla... Nyt huutaa Faulttia vain. Josta päästäänkin asiaan:
Onko kukaan päivittänyt Firmwarea tuollaseen, luulis olevan mahdollista, koska toisissa laitteissa on mahdollisuus "user"-batteryyn, joloin vois liitata tuota jönnitealuetta ja antaa akuston BMS:n hoitaa loput. Toki olen nähnyt että jonkun mallin valikossa oli suoraan LiPo-vaihtoehto. Sellasen firmiksen minäki tahon!
 

korsteeni

Well-known member
"pv input 450v "
kumpaa jännitettä tuo tarkoittaa, tehojännite ~30v vai lepojännite (max) ~40v /paneli
voiko rinkiin laittaa 11 vai 15 panelia, siis nykyisin keskimäärin myynnissä olevia

edit:
itselleni vastaten laskukoneen perusteella "pv input 450v " tarkoittaa max elikkä kuormittamatonta lepojännitettä
 
Viimeksi muokattu:

eros

Member

korsteeni

Well-known member
tulipa tilattua testiin, pikku kokeilua varten
1642080489903.png

5.5KW Hybrid Inverter Solar Off Grid Inverter 5500W 48V 240V Built-in MPPT 100A

1642081193608.png
 
Viimeksi muokattu:
Ylös