Huurtunut paneeli ja "hotSpot"?

hakane

Member
olen jo pidempään pähkäillyt, useamman vuoden aikana huomioinut kun esim 10 panelin ryhmää puhdistaa lumesta +/-0°C kelillä niin lumi lähtee liukuen panelin päältä mutta sitämukaa kun saa puhistettua ne jäätyvät
jos panelin päälle jä puhdisttavaa ei se enää onnistu, se on jäässä
tänäänkin tapahtui näin ja ihan kokeeksi työnsin lumettomaksi järjestelmällisesti mutta aina ehti jonkunverran jäätyä kun puolet panelista oli puhdistettu ja ajassa tuo ilmiö on sekunteja, ei minuutteja
jos esmes tuöntää vain huolimattomasti lumet pois on mahdotonta enää puhdistaa niitä jäämiä mutta kun kerralla tekee puhasta onnistuu muuten mutta viimeinen panelin puolikas ehtii jo puhdistettaessa jäätyä osin

tulikohan edes yhtään ymmärrettävästi selitettyä

itse olen tullut tulokseen että avaruudesta heijastuu kylmää minkä lumi estää mutta mittaus jotenkin näyttää aina päinvastaista

Vesi haihtuu kostealta pinnalta ja viilentää pintaa haihtuessaan. Lämmin vesi haihtuu vielä nopeammin.
Jos paneeli ehtii paljastuessaan lämmetä sen pienen hetken ja kiihdyttää veden haihtumista entisestään?
 

korsteeni

Well-known member
Vesi haihtuu kostealta pinnalta ja viilentää pintaa haihtuessaan. Lämmin vesi haihtuu vielä nopeammin.
Jos paneeli ehtii paljastuessaan lämmetä sen pienen hetken ja kiihdyttää veden haihtumista entisestään?
minulla kun on jäänyt sellainen käsitys ettei ilmiöä ole jos panelit ei ole tuotannossa/ kytketty
kokeilen heti kun olosuhteet täsmää, on 4 kytkemätöntä panelia samalla katolla
 

Raimo

Member
Pinta on kaiketi emissiivinen. Samalla tavalla peltikatto voi olla jäässä jo +4:n asteen ilmoilla. Samasta syystä on alettu käyttää peltikatoissa aluskatetta, koska sitten kondensoivat ilmankosteutta ja tiputtelevat.
 

Jussi

Well-known member
olen jo pidempään pähkäillyt, useamman vuoden aikana huomioinut kun esim 10 panelin ryhmää puhdistaa lumesta +/-0°C kelillä niin lumi lähtee liukuen panelin päältä mutta sitämukaa kun saa puhistettua ne jäätyvät
jos panelin päälle jä puhdisttavaa ei se enää onnistu, se on jäässä
tänäänkin tapahtui näin ja ihan kokeeksi työnsin lumettomaksi järjestelmällisesti mutta aina ehti jonkunverran jäätyä kun puolet panelista oli puhdistettu ja ajassa tuo ilmiö on sekunteja, ei minuutteja
jos esmes tuöntää vain huolimattomasti lumet pois on mahdotonta enää puhdistaa niitä jäämiä mutta kun kerralla tekee puhasta onnistuu muuten mutta viimeinen panelin puolikas ehtii jo puhdistettaessa jäätyä osin

tulikohan edes yhtään ymmärrettävästi selitettyä

itse olen tullut tulokseen että avaruudesta heijastuu kylmää minkä lumi estää mutta mittaus jotenkin näyttää aina päinvastaista
En näe tuossa mitään fysiikan lakien vastaista. Ihan samoinha se tekee vaikka auton tuulilasi.
 

varikonniemi

Active member
Ei avaruudesta säteile kylmää, vaan kohteesta säteilee lämpöä ulos. Jos lunta päällä, se jää lumeen. Jos pilviä taivaalla, niin ne säteilevät jonkun verran takaisin.

Ja toki myös haihtuva vesi sitoo lämpöä.

Eli tuo mainittu ilmiö on voimakkain kirkkaalla kuivalla kelillä. En tiedä miten panelin kytkentä sitä edesauttaisi, koska kaikki kulkeva virta tekee lämpöä.
 
Viimeksi muokattu:

Raimo

Member
Katselin emissiivisyystaulukkoja, lasin emissiivisyys on todella korkea. Samoin sitten jäällä ja lumella. Lämmön pois säteily sen kuin kiihtyy, jos lasi jäätyy.

 

varikonniemi

Active member
Lukaseppas siitä seuraava lause

>Siitä huolimatta arkikielessä jäällä voidaan viitata muihinkin aineisiin kuin veteen.

Alatko väittää vastaan jos joku puhuu hiilidioksidijäästä ja alat väittää ettei semmosta ole olemassakaan?
 

Savonius

Well-known member
Sula rauta siis mielestäsi jäätyy jäähtyessään. Käykö sulalle lasimassalle samoin. Meilläpäin ne jähmettyvät. No voihan tietenkin olla paikallisia eroja. Teillä päin siis paukkuun ei tarvitse laittaa jäitä koska lasi on valmiiksi jäässä.
 

korsteeni

Well-known member
mitään kuvien ilmiöä ei esiinny jollei osaa paneleista ole puhdistettu
kun kaikki oli puhdistamatta, oli kaikki pakkasen puolella
kun osa oli puhdistettu, alkoi lumen peittämät sulaa, ilmeisesti eka kuvassa diodit kun rasioiden kohdalla lämpeni
kun kaikki oli puhdistettu, kaikki jäätyivät, myös nuo rasiankohdat
ei hällä väliä, kunhan ihmettelin

IMG_20230216_105720.jpg IMG_20230216_105831.jpg IMG_20230216_105841.jpg
 
Ylös