Entäs mitäs tapahtuu kun jätetään päältä lasi pois ja tilalle tulee pinnaksi vain suojaava lakkakerros? :
(autolakka tai epoksilakka, ruiskulevitys)
Lakka ei kerää lämpöä samalla tavalla kuin edessä oleva lasi ja jäähdytys saattaisi toimia paremmin. UV-kesto autolakoilla on loistava.
Eikä jää takaisinheijastavia pintoja / ilmakuplia auringon ja kennon väliin. Suodattaako lakka juuri vääriä taajuuksia valosta pois, että hyötysuhde laskee?
Eli pohjaksi jokin tukeva, esim lasi tai paksu vesivaneri (vaalealla pinnalla), tms joku mikä ei taivu juurikaan lämmössä, päälle liimakerros + kennot + lakka. Joku muovi pohjana varmaan taipuilee aivan älyttömästi, eli sitä ei kannata edes harkita. Saisi olla sama laajenemiskerroin kuin kennoilla.. jotka lasia.
Samalla saisi kennon painoa tiputettua + hommaa helpotettua kun ei tarvis päällilasia eikä raameja. Tosin ton kuvan epoksin tilalle voisi laittaa alumiinilistat (reunoille kehykseksi), saa kätsästi kiinni vesivaneriin ja tulee nätti pro viimeistely.
Kennon pohjahan voisi olla läpinäkyvä, jolloin ylimääräinen valo menisi lävitse, eikä imeytyisi pohjaan. Eli paras olisi varmaankin karkaistu lasi.
Muovikalvopäällysteestä olikin jo puhetta mitä äkkiseltään vilkasin, mutta tämä lakkakerros olisi huomattavasti simppelimpi toteuttaa.
Meinaan tilata tuon 1kw 6x6 kennoja jenkkilästä ja täs kehittelen mielessäni ideoita.
Koko foorumia en jaksanut selata läpi etsiäkseni mahd. vastausta tähän lakka-asiaan.
Havainnollistava kuva alla.
Lakka ei kerää lämpöä samalla tavalla kuin edessä oleva lasi ja jäähdytys saattaisi toimia paremmin. UV-kesto autolakoilla on loistava.
Eikä jää takaisinheijastavia pintoja / ilmakuplia auringon ja kennon väliin. Suodattaako lakka juuri vääriä taajuuksia valosta pois, että hyötysuhde laskee?
Eli pohjaksi jokin tukeva, esim lasi tai paksu vesivaneri (vaalealla pinnalla), tms joku mikä ei taivu juurikaan lämmössä, päälle liimakerros + kennot + lakka. Joku muovi pohjana varmaan taipuilee aivan älyttömästi, eli sitä ei kannata edes harkita. Saisi olla sama laajenemiskerroin kuin kennoilla.. jotka lasia.
Samalla saisi kennon painoa tiputettua + hommaa helpotettua kun ei tarvis päällilasia eikä raameja. Tosin ton kuvan epoksin tilalle voisi laittaa alumiinilistat (reunoille kehykseksi), saa kätsästi kiinni vesivaneriin ja tulee nätti pro viimeistely.
Kennon pohjahan voisi olla läpinäkyvä, jolloin ylimääräinen valo menisi lävitse, eikä imeytyisi pohjaan. Eli paras olisi varmaankin karkaistu lasi.
Muovikalvopäällysteestä olikin jo puhetta mitä äkkiseltään vilkasin, mutta tämä lakkakerros olisi huomattavasti simppelimpi toteuttaa.
Meinaan tilata tuon 1kw 6x6 kennoja jenkkilästä ja täs kehittelen mielessäni ideoita.
Koko foorumia en jaksanut selata läpi etsiäkseni mahd. vastausta tähän lakka-asiaan.
Havainnollistava kuva alla.
