• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Aurinkopaneelien (sähkö) rakentaminen

laturi

Member
Yksi paha pulma saattaa olla tulossa tähän rakentelu projektiin nimittäin lämpö.
Paneelien teho voi laskea jopa 30% tai ennemmänkin jos otetaan pakkasen puolella oleva kenno ja verrataan sitä
lämpimään 60 asteiseen kennoon.
Tuo tuli selvästi ilmi testatessani kennoja 500W halogeenin alla.
Kennojännite oli kylmänä ensin yli .6xx V ja tippui nopeasti kennon tullessa kuumaksi .5xx volttiin.

Tämä paneeli rakenne salli nyt kennojen lämmetä hyvinkin kuumaksi,
koska kennojen ja lasin välissä on ilmaa.tosin alle millin mutta irti ovat osittain.
No, takaa ovat sitten auki saa nähdä miten käy.

Niin tuo oli todettu jossain viisaassa tutkimuksessa että etelä europassa saadaan heikommat tuotot kuin Suomessa
johtuen juuri korkeammasta lämpötilasta.

no enivei ,tuo on nyt jonkin asteista pilkun ..

Harpi

New member
Lämpö tosiaan vaikuttaa paljon tehoon, se on vielä arvoitus kuinka paljon se omassa paneelirakenteessa vaikuttaa.
Minulla jää tyhjää tilaa kennojen ja peltisen takaseinän väliin, lasikoko on sen verran suuri että joutuu tekemään
jäykän rungon.
Olen jostain lueskellut että tuota välitilaa on jäähdytetty puhaltimilla mutta tiedä noista.

Projekti etenee hitaasti mutta varmasti...

T:Harri

New_20110323_003.jpg

New_20110326_007.jpg

eros

Member
Näkyy kennot juotetun pisteillä. Vaikuttaako tehoon paljonkin? Luulin, että ne pitää juottaa kauttaaltaan, jotta virta siirtyy heti kuparille.

No pitää kokeilla josssain vaiheessa onko juotostavalla eroa.

T:Eerin

laturi

Member
Ei noissa kennoissa ole muuta kuin tuollaiset juotos täplät.

Näissä mun uusissa kennoissa taasen on kolme liuskaa molemmin puolin.
Rahtasin paneelin neljän aikaan pihalle ja tökkäsin suoraan H4 kiinni.
Polttimo paloi erittän kirkkaasti.
Enempää ei kannattanut ruveta mittailemaan kun aurinko etii jo laskea.
Hyvältä näyttää.Mitenkään ei nyt vielä saa tuomita tuota eka paneeliakaan.
Siitä on kuitenkin pari viikoa aikaa kun se oli pihalla.

Tossa joku taulukko auringon tehosta Tampereen korkeudelta.

"Station Identification"
"City:","Tampere"
"State:","FIN"
"Lat (deg N):", 61.42
"Long (deg W):", 23.58
"Elev (m): ", 112
"Weather Data:","IWEC"

"PV System Specifications"
"DC Rating:"," 1.0 kW"
"DC to AC Derate Factor:"," 0.770"
"AC Rating:"," 0.8 kW"
"Array Type: Fixed Tilt"
"Array Tilt:"," 61.4"
"Array Azimuth:","180.0"

"Energy Specifications"
"Cost of Electricity:"," 0.1 euro/kWh"

"Results"
"Month", "Solar Radiation (kWh/m^2/day)", "AC Energy (kWh)", "Energy Value (euro)"
1, 0.33, 6, 0.01
2, 2.20, 48, 0.05
3, 2.93, 69, 0.07
4, 4.18, 94, 0.09
5, 5.15, 116, 0.11
6, 5.34, 113, 0.11
7, 5.33, 114, 0.11
8, 4.31, 94, 0.09
9, 3.01, 66, 0.07
10, 1.75, 38, 0.04
11, 0.57, 11, 0.01
12, 0.37, 8, 0.01
"Year", 2.96, 777, 0.77

Maalis huhtikuun välillä näyttää olevan ihan ratkaiseva ero.
Eli jos tota tujottaa mun paneelit tuplaa tehon vielä.Jes!!

Tuolla laskuri:
http://rredc.nrel.gov/solar/calculators/PVWATTS/version1/

Harpi

New member
eros sanoi:
Näkyy kennot juotetun pisteillä. Vaikuttaako tehoon paljonkin? Luulin, että ne pitää juottaa kauttaaltaan, jotta virta siirtyy heti kuparille.

No pitää kokeilla josssain vaiheessa onko juotostavalla eroa.

En ole huomannut tuolla juotosalalla olevan oleellista merkitystä vaikka olen mitannut arvoja erilaisilla juotosmäärillä / pisteillä.
Ilmeisesti tuo piste on jotain hopeaa tai vastaavaa?

eros

Member
Harpi sanoi:
En ole huomannut tuolla juotosalalla olevan oleellista merkitystä vaikka olen mitannut arvoja erilaisilla juotosmäärillä / pisteillä.
Ilmeisesti tuo piste on jotain hopeaa tai vastaavaa?

Mun kennoissa on koko matkan juotosalaa, kaksi vetoa molemmin puolin. En tiedä mitä metallia on höyrystetty, varmaan hopeaa, ainakin jonkin aikaa kun antaa juoksutteen kuumana olla, niin syöpyy kokonaan veke..

Juottamisen lämpöongelmat sinänsä pienenee paljon, jos juottaa vain pisteillä. No teen kumminkin sen juotoslaitteen, niin helpompaa.

laturi

Member
Hiukan uteliaana kyselen, kerrotko minkälaisen juotos laitteen aijot rakentaa.
Se voi olla haastava projekti.
Mulla olisi kyllä tuollainen pieni cnc routteri jolla olen jyrsinyt piirilevyjä ja siihen vois viritellä
alle sulaa tinaa altaaseen  no ei ei !

Mulla oli periaatteena 10 kennoa päivässä kuukaudessa 300. 72 menossa nyt ja homma loppu nyt
toistaiseksi, täytyy katsoa onko edes kannattavaa puuhaa.

eros

Member
laturi sanoi:
Hiukan uteliaana kyselen, kerrotko minkälaisen juotos laitteen aijot rakentaa.
Se voi olla haastava projekti.

Siis siitä kerroin jo jossain viestissä, mutta uudelleen.

Siis juottokolvi, jossa on n. 15cm terä, tehdään alumiinilatasta, johon pultataan lämpövastus ja termari vaikka uunista. Tulee saranoilla tms. levytason päälle, joka pidetään esim 100C lämpöisenä.
Tasolla pitimet, joihin alemmat johtoliuskat, sitten kenno ja ylemmät johtoliuskat. Sitten ko. kolvilla painetaan molemmat vedot, jotta liuskat molemmin puolin sulaa kiinni.

En sen kummallisempaa meinannut tehdä, toki voihan sen sitten automatisoida, mutta ei kannata 250 kennoa varten. Eikä kannata ryhtyä panelivalmistajaksikaan, eva kalvon tyhkiöuunit jne. tarvisi mahdottoman suuren tuotannon.

Harpi

New member
Ensimmäinen paneeli laitettu testiin tänään klo. 16.00

Lasin koko 2250*1050
Kennoja 78 kpl. (6*6 tuumaa, effciency 16.75-17.00%, nom pwr 3.97W)
Paneelin nimellisteho 310W

Mittaustuloksia:

Tyhjäkäyntijännite 42.8V
Oikosulkuvirta 6.66A
Max. hetkellinen teho 192.1W

Laturin laittaman linkin mukaan paneelin tehon pitäisi vielä nousta...

New_20110405_004.jpg

New_20110405_011.jpg

laturi

Member
Onneksi olkoon panneeli ehjänä pihalla.
Ihan hyvältä näyttää.
Mulla oli kanssa paneeli pihalla samoihin aikoihin, 80W pukkas.
16.3 tuli samasta paneelista 36W.

Rakentamiseen liityviä mietteitä:
Tuon tinaamisen nyt vielä jotenkin sietää ,mutta tämän liiman kanssa läträäminen noihin kuperiin kennoihin se on liikaa.
Ja kun lopputulos on vähintäänkin arveluttava en oikein luota noihin liimoihin.
Tuon tinauksen automatisointi minusta ainakin tuntuu utopialta kohdista nyt yhtä aikaa neljä kiskoa oikeaan kohtaan kun
ei meinaa yhtäkään saada osumaan kohdalle.Näissä toisissa kennoissa kun on vielä kuusi kiskoa.
Ja kun noista tulee pitkä rimpsu , kennojen kestävyydestä saa käsityksen että se on kuin millin paksuista jäätä.
Noita työ menetelmiä on kyllä kehitettävä jotenkin helpompaan suuntaan.
Kyllä tuota filmiäkin aijon kokeilla.
Kustannuksia en ole laskenut mutta kyllä se saattaapi nousta euroon per watti.
Lasi jo maksoi liikaa 60€.

Saapi keksiä ideoita!

DSCN4407.jpg

laturi

Member
Olisiko kellään ideaa millä edullisella loggaavalla mittarilla saisi tuosta tuon datan talteen.
Ei paha vaikka olisi usbi tai joku muu liitäntä että saisi suoraan serverille.
Noissa solari kaupoissa on kyllä kaikenlaisia mutta on hintaa liikaa.
Joku avr 8-bittinen prossu  hommelikin kiinnostaa.

Harpi

New member
Hyvä Laturi että paneelit pelaa!
Nyt kun ensimmainen on valmis ja toimii, niin aion ehdottomasti jatkaa paneelien rakentamista.
Juottaminen on työläs vaihe, itse käytän liuskojen tinaamiseen yhden kennon jigiä jossa on vain tuki kolville.
Toiseen jigiin saa 6 kpl kennoja riviin että saa juotettua ne suoraan, samalla bus langat paikoilleen ja numerointi ohjekuvan mukaan.
Jää mahdollisimman vähän tinausta lasin päälle.
Kehitysideoita otetaan myös vastaan.  :D

Harpi

New member
Kustannuslaskentaa 310 watin kennolle.

Lasi: 55.00€
Kennot veroineen: 1.70€ * 78 = 132.60€
Silikoni: 3.90€ * 5 = 19.50€
Suihkelakka: 6.19€ * 2 = 12.38€
Kylmägalvanointiaine: 6.99€
Muut: Ruuveja, kytkentälankaa, kaapelikourua, jakorasia, liittimet, kulmakiinnikkeet: n. 15€

Laskennasta puuttuu: 50*50 ohutseinäinen profiiliputki 6.5m. eli paneelin runko.
Lasin kokoinen muovipinnoitettu pelti takaseinässä.
Noita on omasta takaa joten en osaa arvioida hintaa ja se on huomioitava wattihinnassa.

Hintaa / watti: 0.78€  +  Paljon työtä...

laturi

Member
Tinauksesta lasin päällä.
Itse pistin leivinpaperin kaksinkerroin lasin ja kennon väliin niin homma toimi.
Muuten sula kuuma tina paukkui kylmää lasia vasten kennon alla.

Sampsa

New member
Päivää,

Täältähän löytyy mukavasti tarinaa sähköpaneelien rakentamisesta! Rupesi itseäkin kiinnostamaan, nyt kun sähköyhtiökin ilmoitti yli 30% hinnankorotuksesta... :eek:

Itseltä löytyisi harraste-komposiittikäyttöön tehty alipainesysteemi. Sitä voisi koittaa hyödyntää tuossa EVA-kalvon laittamisessa. Anturin mukaan säätyviä infralamppujakin voisi saada lainaan. Iso 2000x1000 pöytä pitäs vaan keksiä jostain...

Kuinkahan kuperia/koveria nuo kennot ovat? Kuvissa näyttävät olevan yllättävänkin paljon. Mitähän käy, jos vetää alipaineella lasia vasten (EVA-kalvo välissä). Kuuluuko kennoista "räks"?

Jos jollakulla on pimeitä kennoja ylimääräisenä, niin voisi harrastella pientä testiä.

-Sami

Harpi

New member
Sampsa sanoi:
Itseltä löytyisi harraste-komposiittikäyttöön tehty alipainesysteemi. Sitä voisi koittaa hyödyntää tuossa EVA-kalvon laittamisessa. Anturin mukaan säätyviä infralamppujakin voisi saada lainaan. Iso 2000x1000 pöytä pitäs vaan keksiä jostain...

Kuinkahan kuperia/koveria nuo kennot ovat? Kuvissa näyttävät olevan yllättävänkin paljon. Mitähän käy, jos vetää alipaineella lasia vasten (EVA-kalvo välissä).

Itse tein lankusta lasin kokoisen kehikon ja siihen 3 välipienaa, sellaiseen voi laittaa vaikka omat irtojalat.

6 kpl:een ketjuja tinatessa oikaisin kennoja painojen kanssa sekä lasille asennettaessa oli painot apuna, hyvin kestivät.

eros

Member
Sampsa sanoi:
Täältähän löytyy mukavasti tarinaa sähköpaneelien rakentamisesta! Rupesi itseäkin kiinnostamaan, nyt kun sähköyhtiökin ilmoitti yli 30% hinnankorotuksesta... :eek:

Kuinkahan kuperia/koveria nuo kennot ovat? Kuvissa näyttävät olevan yllättävänkin paljon. Mitähän käy, jos vetää alipaineella lasia vasten (EVA-kalvo välissä). Kuuluuko kennoista "räks"?

Jos jollakulla on pimeitä kennoja ylimääräisenä, niin voisi harrastella pientä testiä.

Joo niin ne penteleet nostaa hintaa, haistakoot kohta jotakin. Heh hallituksessa päätettiin kakskytkertaistaa niiden muutamon vuokra kostoksi, jos ei maksa, niin kärrätkööt sen veke kellarista.

Hmm, infalampuja - kulkee tyhjiössä, lämmityongelma siis ratkottu. 500w halogeenit ei maksa juuri mitään..

Kuinka lasin tiivistää pöytään kiinni, vai säkki vai miten? Lämpenevänä kamana oltava kennot ilmeisesti, koska ne ainoat mustat?

Kennot ovat suoria kunnes ne tinaa.. Kestää siis hivenen taivutusta, mutta mua epäilyttää se tinauksen tuoma jännitys rakenteessa.

Hetkinen paineella lasia vasten, siis eikö lasi ole vedettävä pöytää vasten, pöydällä säkki, cyproc tms. eriste, pohjalevy/heatsink, eva, kennot, eva, lasi, ylöspäin jotta kennoja ja kalvoa voi säteilyttää tyhjiössä tarpeeksi lasin läpi??

Sampsa

New member
Terve,

Joo alipainesäkki siinä tarvitaan. Säkin voi tiivistää pöytää vasten, jos se on tarpeeksi tukeva (Nopeasti laskettuna 500mbar paine-ero tekee kahden neliön alalle n.10 tonnia kuormaa)
Tai sitten laittaa säkin molemmin puolin lasia, joka tasaa paine-eron lasin eri puolilla.

Säkkikamat, tiivistelakut, huovat jne. tietysti maksavat jotain. Saksasta tilattuna ei kuitenkaan ihan mahdottomia, kolmen paneelin tarvikkeet muutamia kymppejä.

Tuota lasi ylösapäin laittoa pitääkin pohtia, juurikin lämmittämisen kannalta. Lämmittääköhän infrapuna itse lasia paljoakaan?

Veikkaisin että tuolla tavalla enimmät ilmakuplat saa pois, ja jos EVA: laittaa molemmin puolin kennoja, ei tarvitsisi läträtä silikonien kanssa...

eros sanoi:
Joo niin ne penteleet nostaa hintaa, haistakoot kohta jotakin. Heh hallituksessa päätettiin kakskytkertaistaa niiden muutamon vuokra kostoksi, jos ei maksa, niin kärrätkööt sen veke kellarista.

Hmm, infalampuja - kulkee tyhjiössä, lämmityongelma siis ratkottu. 500w halogeenit ei maksa juuri mitään..

Kuinka lasin tiivistää pöytään kiinni, vai säkki vai miten? Lämpenevänä kamana oltava kennot ilmeisesti, koska ne ainoat mustat?

Kennot ovat suoria kunnes ne tinaa.. Kestää siis hivenen taivutusta, mutta mua epäilyttää se tinauksen tuoma jännitys rakenteessa.

Hetkinen paineella lasia vasten, siis eikö lasi ole vedettävä pöytää vasten, pöydällä säkki, cyproc tms. eriste, pohjalevy/heatsink, eva, kennot, eva, lasi, ylöspäin jotta kennoja ja kalvoa voi säteilyttää tyhjiössä tarpeeksi lasin läpi??

laturi

Member
Hyvä, pari uutta ukkoa rakentamassa sähköpaneelia.
Olin aika kriittinen tuon liimauksen suhteen no ei se työnä nyt niin hirmu paha ole
mutta nuo liimat muutaman vuoden auringossa ja kuumassa sellaisessa ,arveluttaa kestävyys.

Sampsa:
Pistä yhteystietosi yv:nä voin lähettää kennon palasia saat kokeilla tinausta ym.
etkö tuollaista kysellyt joskus.

Eros:
kuinka kennot pysyi ehjänä kun lasi on niiden painona , tuo kennojen laakea kuperuus ei ole ongelma
vaan nauha joka on tinattu kennoon se on koholla siittä sivusta kun painaa niin rikoin liimaa levittäessä muutaman kennon.

Ostin Suomesta tuota säkkitykseen käytettävää kalvoa aika kallista,ei kehtaa kertoa hintaa .
En ole kokeillut vielä EVA kalvoa.
Tarttuvuutta lasiin pienellä palalla testasin, minusta huonosti otti kiinni voi olla kun tulee isommalle alalle niin pysyy.