aurinkopaneeleiden maadoitus

Mekaniker

Active member
denzil dexter sanoi:
korsteeni sanoi:
Pitääkö peltikatto maadoittaa?

Teoriassa varmaan joo.

Kiinteistön  peltikaton  jokaiseen  nurkkaan  asennetaan  16  mm2  -ruuvikiinnitteiset kattojohdinpitimet.  Ne  yhdistetään  seinäasenteisiin  alastulojohtimiin,  jotka  yhdistetään päämaadoituskiskoon. Kattojohtimet yhdistetään alastulojohtimilla päämaadoituskiskoon.  Metallirakenteet,  esimerkiksi metallitikkaat,  yhdistetään  jo erikseen    peltikattoon    kiinni.    Metallitikkaiden    alapää    on    hyvä    yhdistää    myös päämaadoituskiskoon. (Rakennusten ylijännite- ja ukkossuojaus 2005.)

Olen käynyt noin 20:n vuoden aikana monen katon päällä ja ei taida olla kun pari kertaa peltikatolla missä on ollut maadoitus
Toki kattosillat ja tikkaat kuuluu siihen
Onkohan rivarit ja kerrostalot vapautettu vaatimuksesta ::)
 

ascomm

New member
Entisessä ulkorakennuksessani mulla oli muutama paneeli perinteisellä sinkityllä aaltopeltikatolla alumiinikiskoissa jotka oli rst-pulteilla kiinnitetty peltikaton läpi kattotuoleihin. Kun maadoitin nuo alumiinikiskot alkoi kattopelti ruostumaan niistä kohdista mistä vesi tippui paneelien päältä kattopellille. Otin maadoituksen irti ja ruostuminen loppui.

Joku sähkökemiallinen parihan siihen tietysti muodostui, mutta miksi?

Nyt tilalle on rakenteilla uusi rakennus jonka katolle (lukkosaumapelti) nuo samat paneelit samoila alumiinikiskoilla on tarkoitus laittaa. Alkaako ruostuminen taas jos maadoitan kiskot?
 

Aurinkoinen

Active member
Entisessä ulkorakennuksessani mulla oli muutama paneeli perinteisellä sinkityllä aaltopeltikatolla alumiinikiskoissa jotka oli rst-pulteilla kiinnitetty peltikaton läpi kattotuoleihin. Kun maadoitin nuo alumiinikiskot alkoi kattopelti ruostumaan niistä kohdista mistä vesi tippui paneelien päältä kattopellille. Otin maadoituksen irti ja ruostuminen loppui.

Joku sähkökemiallinen parihan siihen tietysti muodostui, mutta miksi?

Nyt tilalle on rakenteilla uusi rakennus jonka katolle (lukkosaumapelti) nuo samat paneelit samoila alumiinikiskoilla on tarkoitus laittaa. Alkaako ruostuminen taas jos maadoitan kiskot?
Minulla ruostuu ko. paikoista, vaikka mitään maadoitusta ei ole. Tai sellainen maadoitus on, että 'irtonaisten' alumiinitikkaiden yläpää nojaa kattopelteihin ja alapää maahan. Täytyykin ne poistaa kesän ajaksi ja katsoa, onko sillä ruostumiseen mitään vaikutusta.
 

varikonniemi

Active member
Tänään olin ilman paitaa kitkemässä kasvustoa paneliston vierestä, ja jossain vaiheessaa olkapää osui panelin runkoon, ja tuntui pistos. Kävin hakemassa yleismittarin ja mittsin rungon ja maan väliltä ~10V vaihtovirtapuolella. Ihmettelin, ja kosketin varovati panelin runkoa sormella, ja kuulu särinää ja pieni pistos tuntui. Pistin toisen johtimen mittarista sormen nahkaa vasten, ja nahan kiinni panelin runkoon, ja mittari näytti ~90V. tämä oli illan puolella tuoton ollessa noin 400W, pitää kokeilla uudelleen keskipäivällä.

En tiedä onko tämä yleistä kaikissa inverttereissä ja paneliasennuksissa, mutta vois olla hyvä maadoittaa tuo runko...
 

Rec

New member
Alumiinikiskoihin tuli 16mm kevi, joten eiköhän riittäne. Lisäksi mikroinvertteri maadoittaa kiskon, jos siihen kiinnittää, mutta syöttöjohdossa vain 2,5mm maadoitus.
 

korsteeni

Well-known member
Tänään olin ilman paitaa kitkemässä kasvustoa paneliston vierestä, ja jossain vaiheessaa olkapää osui panelin runkoon, ja tuntui pistos. Kävin hakemassa yleismittarin ja mittsin rungon ja maan väliltä ~10V vaihtovirtapuolella. Ihmettelin, ja kosketin varovati panelin runkoa sormella, ja kuulu särinää ja pieni pistos tuntui. Pistin toisen johtimen mittarista sormen nahkaa vasten, ja nahan kiinni panelin runkoon, ja mittari näytti ~90V. tämä oli illan puolella tuoton ollessa noin 400W, pitää kokeilla uudelleen keskipäivällä.

En tiedä onko tämä yleistä kaikissa inverttereissä ja paneliasennuksissa, mutta vois olla hyvä maadoittaa tuo runko...
easun tekee näin, esmes solaxit ei mainittavasti
ratalangaksi väännettynä ilmiö on samankaltainen kun hammasharjan tai kännykän langaton lataus
toisaalta rf on hankalaa poistaakaan maadoittamalla, se pitäisi poistaa siellä vertissä

paneleiden maadoittaminen muussa kuin häiriönpoistomielessä on aivan järjetöntä perusteetonta, sama kun maadoittaisi auton tai polkupyörän kun tulee ajosta
 
Ylös