3-vaihe invertterit lisäävät vinokuormaa vs 1-vaihe

korsteeni

Well-known member
.....Osa saattaa kuitenkin ajatella että yhteiskunnan yhteiset säännöt eivät koske heitä.
..........

Suomessa sähköliittymät taitavat olla tätänykyä jokapaikassa kolmevaiheisia. Ennen yksivaiheliittymiä lienee saanut mökeille yms missä tehontarve on pieni.

2023 alusta netotus on joka yhtiössä käytössä jolloin laskutuksen virheelliset muinaisjäänteet on purettu joka yhtiön rakenteista pois.
mitä vihjailet, sano suoraan

kuvitteletko ettei 3 vaihe liittymään saa liittää mitään yksivaiheista vai mitä selität yksivaiheliittymistä?

3 vaiheliittymään saa ihan kaikkien sääntöjen ja asetusten ja jne. mukaan asentaa yksivaihe invertterin ja vaikka 3 kappaletta
tätä myyttiä yritän myös tässä murtaa
netotuksen tullessakaan kolmivaihe invertteri ei ole 1 vaihe invertterin veroinen oman käytön hyötysuhteen kannalta
puhun koko ajan säännösten mukaisista kokoluokista ja tarkoitukseensa sopivista hyväksymisistä
 
Viimeksi muokattu:

Savonius

Well-known member
2013 jälkeen kun aloitin verkkoon syöttämisen, mikroverkkoinvertterini liitettiin kolmeen eri vaiheeseen. Carunalla oli jo silloin käytössä netottaminen. Tuntikotaiseen netotukseen siirtymisestä ei ole kuin hyvää sanottavaa. Vartin netotusjakson en usko sitä paljon huonontavan.
 

varikonniemi

Active member
Jos 3x EASUN 1 vaihe 5kW vertit laittaa toimimaan 3 vaiheisena, lasketaanko se 3vaiheisena laitteistona, vai onko se kielletty tuon tulkinnan alla että yli 16A pitää olla 3 vaihe laite?

Meinaan ne ei jaa koko tuottoa tasan vaiheitten kesken, jolloin käytännössä ne ovat vain 3x1 vaihetta ei 1x3 vaihetta. Voiko olla että markkinoiden edullisin on tehty laittomaksi?

Koska siinä puhutaan laitoksesta, ei laitteesta, voisi olettaa että 3x5kW on sallittu vaikka yksittäiset laitteet on 1 vaiheisia.

edit: asianajajan hattu päässä pääsin seuraavaan lopputulkoseen: 1kpl 5kW 1 vaihe laite on laiton. Mutta jos ilmoitata minkä tahansa hyväksytyn toisen laitteen sähköyhtiölle, et ole enää 1 vaiheinen tuotantolaitos, jolloin siitä 5kW 1 vaihe vertistä tulee laillinen.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Active member
mitä vihjailet, sano suoraan

kuvitteletko ettei 3 vaihe liittymään saa liittää mitään yksivaiheista vai mitä selität yksivaiheliittymistä?

3 vaiheliittymään saa ihan kaikkien sääntöjen ja asetusten ja jne. mukaan asentaa yksivaihe invertterin ja vaikka 3 kappaletta
tätä myyttiä yritän myös tässä murtaa
netotuksen tullessakaan kolmivaihe invertteri ei ole 1 vaihe invertterin veroinen oman käytön hyötysuhteen kannalta
puhun koko ajan säännösten mukaisista kokoluokista ja tarkoitukseensa sopivista hyväksymisistä
Niitä yksivaiheisia liittymiä on joskus rakennettu mökille sun muualle, esim 1x25A / 1x 35A. Nykyään niitä ei taideta tehdä enää mihinkään. Ainakaan verkkoyhtiöiden hinnastoista ei löydy enää moisia.

Netotusmuutoksen jälkeen ei ole väliä rahallisesti mille vaiheelle sitä sähköä tuotat tai mistä sitä kulutat.

Luulisin että suuritehoisia 1-v inverttereitä saa laittaa vaikka 10kW per vaihe jos liittymä sen antaa muuten myöden ja niitä kytketään joka vaiheeseen niin ettei ero kasva suuremmaksi kuin tuo 3,7kW. Sen sijaan 6 kW yhdelle vaiheelle ei välttämättä onnistu ainakaan tuon ohjeistuksen puolesta. Toki verkkoyhtiöstä kertovat että mikä käy ja mikä ei ja saako siihen invertteriin lupaa kytkentään vai ei.

Netotusmuutoksen jälkeen ei ole edelleenkään väliä osuuko tuotto ja kulutus samalle vaiheelle vai ei. Lopputulos on kuinkin sama koska samalta tunnilta tuotot ja kulutukset summataan yhteen joko sähkömittarissa tai vasta myöhemmin jossainpäin laskutusjärjestelmää.

1. ja 3. kolmivaiheinvertterien hyötysuhteissa ei näytä olevan ainakaan merkittävää eroa.

1- vaiheinen
European efficiency (ηEU)96,1 %

3-vaiheinen

European efficiency (ηEU)96,5 %

En ole vieläkään päässyt kärryille siitä miksi vaikka se 3 kW invertteri pitäisi olla 1. vaiheinen tai mikä siitä koituva hyöty olisi?

Jos omistaisin 1. vaiheisen invertterin ja se olisi kytketty 1 vaiheeseen ja tyypillisesti okt:ssa kuormat on jaettu mahdollisimman tasaiseksi kaikkien kolmen vaiheen kesken niin eikö tällöin tilanne olisi se että siitä omasta tuotetusta sähköstä todennäköisesti 1/3 menisi oikeaan vaiheeseen ja 2/3 väärään? Oletus olisi että tyypillinen pulliainen ei tiedä mihin vaiheeseen mikäkin laite on kytketty. Tällöin jos netotus puuttuisi niin tilanne olisi erittäin epäedullinen. Myöhemmin merkityksetön.
 

fraatti

Active member
Jos 3x EASUN 1 vaihe 5kW vertit laittaa toimimaan 3 vaiheisena, lasketaanko se 3vaiheisena laitteistona, vai onko se kielletty tuon tulkinnan alla että yli 16A pitää olla 3 vaihe laite?

Meinaan ne ei jaa koko tuottoa tasan vaiheitten kesken, jolloin käytännössä ne ovat vain 3x1 vaihetta ei 1x3 vaihetta. Voiko olla että markkinoiden edullisin on tehty laittomaksi?

Koska siinä puhutaan laitoksesta, ei laitteesta, voisi olettaa että 3x5kW on sallittu vaikka yksittäiset laitteet on 1 vaiheisia.

edit: asianajajan hattu päässä pääsin seuraavaan lopputulkoseen: 1kpl 5kW 1 vaihe laite on laiton. Mutta jos ilmoitata minkä tahansa hyväksytyn toisen laitteen sähköyhtiölle, et ole enää 1 vaiheinen tuotantolaitos, jolloin siitä 5kW 1 vaihe vertistä tulee laillinen.
Tässä on mainittu että laitteesta pitää löytyä joku näistä hyväksynnistä tai täyttää muuten vaatimukset. Täyttääkö EASUN?

Pientuotanto-ohjeet

Tuotantolaitoksen liittäminen sähköverkkoon edellyttää, että laitteisto täyttää sille asetetut tekniset edellytykset.

Liitettävän laitteiston tulee täyttää

  • suomalainen SFS-EN 50549-1-2019 standardi tai
  • saksalainen VDE-AR-N 4105 2018-11 standardi tai
  • Energiateollisuus ry:n suosituksen mukaiset vaatimukset.

Liitäntälomakkeesta löytyy sitten tälläiset täytettävät kohdat

1650192495916.png

1650192451736.png



1650192530736.png

 

korsteeni

Well-known member
^
yksivaiheisia liittymiä ei ole myyty ainakaan vuoteen missään, yksivaiset laitteet voi liittää kolmivaiheiseen liittymään, ovat 100% yhteensopivia

ei siinä järin suurta aivokapasiteettia tarvita ymmärtämään "En ole vieläkään päässyt kärryille siitä miksi vaikka se 3 kW invertteri pitäisi olla 1. vaiheinen tai mikä siitä koituva hyöty olisi?"
naapuri osti 8 vuotta sitten kolmivaiheisen systeemin kun luvattiin että tuoton voi hyödyntää täysin
hän kuoli muutama kuukausi sitten, ei ehtinyt hyödyntämään kuin murto-osan tuotosta (analysoitiin reilu vuosi sitten tilanne)
ensi vuonna olisi sitten jo voinut mutta menetykset huomioon ottaen myyjän toiminta oli rikos

en minä mitään voi eikä se ole minulta pois jos joku ei ymmärrä, yritin nyt kuitenkin valistaa
nuo kaavakkeet ja lanketit eivät lisää tuottoa yhtään, ne on taasen oma juttunsa
 

korsteeni

Well-known member
En ole vieläkään päässyt kärryille siitä miksi vaikka se 3 kW invertteri pitäisi olla 1. vaiheinen tai mikä siitä koituva hyöty olisi?

Jos omistaisin 1. vaiheisen invertterin ja se olisi kytketty 1 vaiheeseen ja tyypillisesti okt:ssa kuormat on jaettu mahdollisimman tasaiseksi kaikkien kolmen vaiheen kesken niin eikö tällöin tilanne olisi se että siitä omasta tuotetusta sähköstä todennäköisesti 1/3 menisi oikeaan vaiheeseen ja 2/3 väärään? Oletus olisi että tyypillinen pulliainen ei tiedä mihin vaiheeseen mikäkin laite on kytketty. Tällöin jos netotus puuttuisi niin tilanne olisi erittäin epäedullinen. Myöhemmin merkityksetön.
En ole vieläkään päässyt kärryille siitä miksi vaikka se 3 kW invertteri pitäisi olla 3. vaiheinen tai mikä siitä koituva hyöty olisi?

Jos omistaisin 3. vaiheisen invertterin ja se olisi kytketty 3 vaiheeseen ja tyypillisesti okt:ssa kuormat on jaettu mahdollisimman tasaiseksi kaikkien kolmen vaiheen kesken niin eikö tällöin tilanne olisi se että siitä omasta tuotetusta sähköstä todennäköisesti 2/3 menisi myyntiin ja 1/3 käyttöön? Oletus olisi että tyypillinen pulliainen ei tiedä mihin vaiheeseen mikäkin laite on kytketty. Tällöin kun netotus puuttuu niin tilanne on erittäin epäedullinen. Myöhemmin merkityksetön.
netotus puuttuu yhä alueellisesti suurimmalta osalta ja muuttuu hyvinkin nopeasti varttituntiin ja ja kun mennään eteenpäin niin siirtomaksut ja verotus astuvat kuvaan kun hubit saadaan toimimaan luotettavasti
 

fraatti

Active member
^
yksivaiheisia liittymiä ei ole myyty ainakaan vuoteen missään, yksivaiset laitteet voi liittää kolmivaiheiseen liittymään, ovat 100% yhteensopivia

ei siinä järin suurta aivokapasiteettia tarvita ymmärtämään "En ole vieläkään päässyt kärryille siitä miksi vaikka se 3 kW invertteri pitäisi olla 1. vaiheinen tai mikä siitä koituva hyöty olisi?"
naapuri osti 8 vuotta sitten kolmivaiheisen systeemin kun luvattiin että tuoton voi hyödyntää täysin
hän kuoli muutama kuukausi sitten, ei ehtinyt hyödyntämään kuin murto-osan tuotosta (analysoitiin reilu vuosi sitten tilanne)
ensi vuonna olisi sitten jo voinut mutta menetykset huomioon ottaen myyjän toiminta oli rikos

en minä mitään voi eikä se ole minulta pois jos joku ei ymmärrä, yritin nyt kuitenkin valistaa
nuo kaavakkeet ja lanketit eivät lisää tuottoa yhtään, ne on taasen oma juttunsa
Jos edesmennyt aurinkopaneelien omistaja olisi omistanut 1. vaiheisen invertterin niin olisiko hän käyttänyt tuoton täysin itse?

Myyjä voi kertoa katteettomia lupauksia - oli invertteri sitten mikä hyvänsä.
 

rotzi

Well-known member
Netottamattomuus voi sanoa jo että on Historiaa ja siitä on jauhettu jo muutama vuosi, ei kannata enää jauhaa, muutama MattiMyöhäinen vielä voi olla ettei netota mutta ei sen takia kannata enää ihmetellä ja muutella systeemeitä tai tilata kamaa vanhan mukaan. Vajaa vuosi niin kaikilla on netotus. Jos haluaa keissin nostaa takautuvasti niin siitä vaan yrittämään. :cool:
 

pere

Member
Netottamattomuus voi sanoa jo että on Historiaa ja siitä on jauhettu jo muutama vuosi, ei kannata enää jauhaa, muutama MattiMyöhäinen vielä voi olla ettei netota mutta ei sen takia kannata enää ihmetellä ja muutella systeemeitä tai tilata kamaa vanhan mukaan. Vajaa vuosi niin kaikilla on netotus. Jos haluaa keissin nostaa takautuvasti niin siitä vaan yrittämään. :cool:
Näin on. 3 vaihe liittymä ja 3 vaihe invertteri ja tuntinetotus hoitaa paneelien tuoton riittävän hyvin ilman mitää kikkailuja.
 

pere

Member
Minulla on n. 3 kw aurinkopaneelisysteemi ja olen sen kanssa leikkinyt vaikka miten.
raspberryllä tuoton ja kulutuksen seurantaa, lämminvesivaraajan ohjausta auringon mukaan.
nyt kun olen jo 76 vuotias olen alkanut ajatella että pitäisikin tehdä koko systeemi
"tyhmyyden" kestäväksi eli että se toimisi vaikka minun jälkeen "perilliset" ei kaikkea osaisikaan!
 

Mekaniker

Active member
nyt kun olen jo 76 vuotias olen alkanut ajatella että pitäisikin tehdä koko systeemi
"tyhmyyden" kestäväksi eli että se toimisi vaikka minun jälkeen "perilliset" ei kaikkea osaisikaan!
Tuo on pitkään ollut minun ajatuksissa myös, kun minä en enää kykene mihinkään kaikki asiat jää vaimon harteille. Ja se ei pitkän päälle onnistu, tämä talo isolla pihapiirillä on sen verran työläs ja liikaa itsetehtyä avustavaa tekniikkaa.
Talotekniikka opus on vielä tekemättä...
 

pere

Member
Tuo on pitkään ollut minun ajatuksissa myös, kun minä en enää kykene mihinkään kaikki asiat jää vaimon harteille. Ja se ei pitkän päälle onnistu, tämä talo isolla pihapiirillä on sen verran työläs ja liikaa itsetehtyä avustavaa tekniikkaa.
Talotekniikka opus on vielä tekemättä...
Minäkin eläkkeellä olevana "tietokone ohjelmoijana" olen rakennellut koko talomme täyteen vaikka mitä "vimpaimia" joista kukaan muu ei voi tietää mitään. Ja kaikki ohjelmat on tietenkin omatekemiä. Osa tietenkin sellaisia joilla ei niin väliä vaikka ei enää toimisikaan. Raperryjä n. 10 kpl eri hommissa.
 

don

Active member
Moro

Halvattu ja minä kun en saa toimimaan ensimmäistäkään Raspberryä ja Heishamonia yhteistyössä,rakentelisin mielelläni myös näin eläkeläisenä jotain noista pikkutietsikoista mutta kun en ymmärrä hölkäsen pöläysta ohjelmoinnista:mad:
 

korsteeni

Well-known member
Moro

Halvattu ja minä kun en saa toimimaan ensimmäistäkään Raspberryä ja Heishamonia yhteistyössä,rakentelisin mielelläni myös näin eläkeläisenä jotain noista pikkutietsikoista mutta kun en ymmärrä hölkäsen pöläysta ohjelmoinnista:mad:
minulla espillä heisamon, mukavahan näitä on rakennella, nytkin meni kamstrupin mbus adapterista bc639, mikä lie käräyttänyt, onneksi pussillinen hyllyssä
 

kotte

Well-known member
ainakin tuplaten olisi hyödyntänyt tuoton
Ennen oli ennen, nyt on nyt ja tulevaisuudessa (vuoden parin sisällä) taas toisin. Toistanpa minäkin, että omatuotannon hyödyntämisen kannalta on aivan yhdentekevää, onko yksi vai useampia yksivaiheinvertteriä vai kolmivaiheinvertteri ainakin em. tulevaisuudessa, ellei (tavallista vähemmän onnekkaana) noin ole jo nyt. Samoin on aivan sama, mille vaiheelle kulutuslaitteet ja yksivaiheinvertteri kytketään, ei mitään merkitystä ainakaan lähitulevaisuuden vain vähemmistöä koskettavan poikkeustilanteen jälkeen.

Ero on siinä, että kolmivaiheinvertterillä ja kolmella eri vaiheisiin kytketyllä yksivaiheinvertterillä voi kytkeä kolme kertaa tehokkaamman paneeliston kuin yhdellä yksivaiheinvertterillä (kolme yksivaiheinvertteriä vaatii enemmän kuin kaksinkertaisen määrän tehokomponentteja ja suhteessa vieläkin suuremman määrän ohjauselektroniikkaa verrattuna yhteen kolmivaiheinvertteriin). Saman tehoinen kolmivaiheinvertteri on tyypillisesti selvästi halvempi kuin kolme yhteisteholtaan samantasoista yksivaiheinvertteriä. Vastaavasti kolme yksivaiheinvertteriä on jossakin määrin joustavampi ratkaisu paneeleiden kytkentävaihtoehtojen ja itse paneeleilta vaadittavien ominaisuuksien kannalta.
 

korsteeni

Well-known member
^
kirjoitin nykyhetkestä ja menneestä, joka on faktaa eikä arpomista tulevasta,menetetty on menetetty eikä tuleva sitä korvaa.
ihan vähän vielä tuohon että kyllä kolmella yksvaiheisella joissa on 2mppt saadaan jo 6 eri ryhmää vs sen yhden kolmivaiheisen 2 ryhmää
komponentteja on enempi mutta hintaero häipyy peruskohinaan
jos yksi menee rikki niin kaksi jää toimimaan, takuissa saattaa yksi tuotantokausi mennä odotteluun
latu on auki, kukin taaplaa tyylillään
alueellisesti netotus on harvojen herkkua nyt

Saman tehoinen kolmivaiheinvertteri on tyypillisesti selvästi halvempi kuin kolme yhteisteholtaan samantasoista yksivaiheinvertteriä.
nyt sinun kannattaa jo ottaa hieman selvää hinnoista
 
Viimeksi muokattu:

rotzi

Well-known member
Jos ei ole yhtäkään niin ei voi mennä rikki, jos on yksi niin voi rikkoutua, mutta jos on kolme voi mennä vielä enemmän rikki...hinnat samalla lailla ostaen ja korjaten.
Netottamattomuudesta saa nauttia enää harvat ja valitut, elenia vissiin suurimpana.
 
Viimeksi muokattu:

kotte

Well-known member
nyt sinun kannattaa jo ottaa hieman selvää hinnoista
Ei paljon tarvitse selvitellä, niin toteaa esim. yhden n. 10kW:n kolmivaiheinvertterin maksavan tyypillisesti hiukan runsas puolet kolmen luokkaa 3,6kW:n invertterin satsin yhteishinnasta (joiden yhteisteho siis on 10,8kW), kun puhutaan saman valmistajan samasta tuoteperheestä. Pienemmissä teholuokissa ei samantehoisten yksi- ja kolmivaiheinvertterin hintaero ole mitään selkeä edellisen eduksi .. enemmänkin painaa suosittujen mallien mahdollinen erikoistarjoushinnoittelu.
 
Ylös