• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Älypistorasian ohjaus sähkön hinnan mukaan?

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
En ole saanut itselleni selville miten nämä älylaitteet toimii?
Olen yrittänyt monen ehdotuksen kohdalla saada selville miksi pitää ehdottomasti olla käytössä esim. puhelin mihin on asennettu älylaitteen ohjelma. Ainoa tietokone kiinteällä verkkoyhteydellä tässä talossa on pöytäMac ja se on sammuksissa kun olemme pois kotoa/öisin. iPad on myöskin sammutettu öisin. "Älypuhelinta" ei ole eikä hankita

Avoimia kysymyksiä on:
- Päivänselvä asia on jatkuva "netti-yhteys" joko langaton tai langallinen, ilman sitä laite ei saa tietoja haettu toimiakseen mutta pitääkö olla myös olla esim. iPad aktiivisena 24/7/365?
- Onko itse laite tyhmä eli hakee vain tiedot toimintoihin ulkopuolisesta palvelinfarmista?
- Yhteys laitteeseen saa ainoastaan tietyn mallisen puhelimen/ tabletin kautta ottamalla yhteyttä palvelinfarmiin?
- Tietoturva näissä, kuka on vastuussa ettei ulkopuolinen pääse muuttamaan asetuksia??

Syy miksi en ihan heti hanki on päivänselvä:
Pitää ajatella tulevaa eli perheenjäsenet joilla on tietokoneen käyttötaito 10pisteen asteikolla tasolla 2pistettä
Kun asiat menee päin :eek: niin...
Ja todettakoon ettei minunkaan osaaminen ole enää entisellään, olen käyttänyt graafista tietokoneliittymää koko elämän aikana ja toiset ihmiset juttelee jostain itsekirjoitetusta koodipätkästä joka pitää upata konffikseeno_O
Lyhyet vastaukset:

Eihän sitä älypuhelinta tarvia välttämättä. Saman voi tehdä juuri pöytäkoneella vaikka Home Assistantin kautta.

Se vaan on tuo kapula kaikista kätevin kapistus niiden ohjauksessa ja seuraamisessa.

Ja kyllä se ohjausmasiina pitää olla 24/7/365 päällä jos sieltä haluaa livedataa lukea ja etänä niitä ohjata. Menee vähän pointti noista vehkeistä muuten.

Mitä tietoturvaan tulee niin eipä noihin oo juuri kovin luottaminen minkään valmistajan lupaamiin suojauksiin ja salattuihin palvelimiin. Eiköhän nuo kaikki data kierrä kiinan kautta.

Ja juuri tuon takia en pidä mitään arkaluontoista tietoa/kuvaa ym ohjausyksikössäni. Sen takia käytän tätä älypuhelinta. En pöytäkonetta.

Jos siellä punalippuisessa valtiossa jotain kiinnostaa että onko miulla pihavalot päällä tai lvv-lämpiämässä niin by all means...

Mekaniker

Well-known member
Ostin kokeeksi Emax ohjattavan pistorasian ja monen tunnin yrityksien jälkeen palautan sen takaisin kauppaan...
Näissä näyttää olevan ehdoton vaatimus Android puhelin ja puhelin-numero sekä lähistöllä olevien Bluetooth-laitteiden lukuoikeuksia??
iPad WiFi-versio uusimmalla päivityksellä Emax ei suostu millään sisäistämään annettuja asetuksia toimiakseen, ohjelma asentuu kyllä mutta siihen pysähtyy
Minun kodissa turha kapine, täällä minä määrän mitä laitteet saa tehdä...

Mekaniker

Well-known member
Olin loppuviikolla "Etelä"Helsingissä ja yhdessä kaupassa oli tarjouksella Shelly Pro1 halvemmalla kun "mäyräkoira" väkeviä S-Alkosta
Helpompi kantaa ja parempi aivoille näin;)

Sain päivän aikana päivitettyä parin ihmettelyn jälkeen uusimpaan päivitykseen ja verkkoyhteydet tehty toimiviksi mutta edelleen todella tyhmä laite. Osaa vain kalenteria ja kellotuksia seurata...
Paras on webselain-yhteys sisäverkon kautta, vaikuttaa olevan sen verran itsenäinen laite kuitenkin?

Pariin kysymysmerkkiin törmäsin:
- Mistä pörssihinnan mukaan ohjattavuus?? Sillä tavalla kun pörssin hinta muuttuu vrk:n aikana pitää olla todella nopea reagoimaan
Kotimaan ohjelmakirjoittajien tarjolla olevista ehdotuksista ei löydy valmiita ohjauksia esim. OnOff IVLP Nibeen (pitää olla suojattu jäätymiseltä ohjaus, sunttimoottorissa on ulkoiselle varalämpölaitteelle valmius) tai akkulaturin ohjaukseen missä otetaan huomioon akkujen lataustason

- On kukaan käyttänyt SW1/ SW2 ohjaukset?? Pikahaku ei antanut mitään muita vihjeitä kun valojen painonappi-ohjaus?
Ohjauspaneelissakaan ei mainita olemassaolosta.

Shelly Pro1.png

Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Sain aamulla lukuisten tuntien jälkeen ostamani Shelly porssarin pilveen ja toimii yhteys ainakin, s-pörssin hinta taas on tasapaksu juuri nollan yläpuolella joten ei voi kehua että toimisi. Testiviritys on 9V paristo+ 12V LED kärkiin tulostimen päällä, ei ole vielä sammunut

Mitä kaipaan on lämpötilaseuranta x 3 joka menee pilveen, pilven etäluenta on OK
(Ei tarvitsisi ajaa autolla 70km ja tarkistaa lämpötiloja)

korsteeni

Well-known member
Sain aamulla lukuisten tuntien jälkeen ostamani Shelly porssarin pilveen ja toimii yhteys ainakin, s-pörssin hinta taas on tasapaksu juuri nollan yläpuolella joten ei voi kehua että toimisi. Testiviritys on 9V paristo+ 12V LED kärkiin tulostimen päällä, ei ole vielä sammunut

Mitä kaipaan on lämpötilaseuranta x 3 joka menee pilveen, pilven etäluenta on OK
(Ei tarvitsisi ajaa autolla 70km ja tarkistaa lämpötiloja)

myös väre myy

Mekaniker

Well-known member
Kävimme taas tuttavan pyynnöstä "etelä"Helsingissä ja tällä kertaa tarttui mukaan kotiin Shelly Plus sekä siihen AddOn ja parit lämpöanturit+ virtamuuntaja
Sain monen yrityksen jälkeen ajettua jisotalo:n tekemä pörssisähkö-ohjaus sisään (melkoinen saavutus minulta) ja sain toimimaan, huomenna testaan jos on luettavissa etäyhteydellä mobiilireitittimen kautta?
Kaipaan edelleen tuo lämpötilojen näyttö Pörssäri sekä Pörssisähkö-ohjauksesta;-) Kumpi ehtii ensin?

Mekaniker

Well-known member
Jokunen asia koskien Shelly:t ja lukihäiriöisen "vanhuksen" oivallukset -> Se on yhtä helppoa kun ison sepelikasan rinnettä kiipeilyä!
Yksi askel ylös ja kolme alaspäin...
Ajatusmaalima on suoraviivainen: Laitteet tulee toisella paikkakunnalla olevaan tyhjään taloon, yhteys mobiilireitittimen kautta
Eli pitää toimia hyvin sekä oltava hallinta www-sivun kautta, mahdollinen turvahälytys mahdollinen myös??

Todettua: (Testi-ympäristö on led lamppu ja paristo relekärjissä)
- Joutuu kokeilemaan useampi asennustapa ajureille (script) kun ohjeet on välillä vaikeat ymmärtää
- Sekavuus miten pitää tehdä eri ip-avaruudessa (onneksi olin erään netti-yhteisön tukihenkilönä aikoinaan) Noh, en siltikään osaa koodikieltä...
- Shellyn 192.168.33.1 Admin sivu hämää pahemman kerran jos käytät samassa tietokoneessa toista yhteyttä (Kyllä, iOs:lla voi olla kaksi ip-yhteyttä samanaikaisesti käytössä WiFi.n ja Ethernetin kautta. Ehkä muutkin??)
-> Selaimessa kun on kolme eri sivua auki, 192.168.33.1 + 192.192.1.106 + 192.168.10.23 ja näkymä on Shellyn asetus-sivu niin asiat menee väkisin ristiin;-=

- Kun lopuksi sain ajettua vapaasti netissä olevat pörssisähkö-ajurit sisään niin toimivat luvatusti, näillä on eri lähestymistapa ja se vaatii selvittelyä mitä itse tarvitsee. Statistiikka en saanut aikaiseksi kun eivät ole oikeaan laitteeseen kytkettyjä
- Tein samalla ShellyCloud tunnuksen ja Aargh! Se on vaativa... Sain kumminkin Pro1 sekä Plus1+AddOn antureilla näkymään ja jopa hälyttämään sähköpostitse kun anturin lämpötila menee alle rajan.
- ShellyCloud:ssa kaipailen releen kytkentä-loggausta (en löytänyt), joutuu käyttämään lämpötila-anturia avuksi
- Testattu ensin kotona Ethernet sekä WiFi-yhteydellä valokuituun, toimii moitteetta minun ip-avaruudessa. Siirsin sen jälkeen molemmat Shelly:t Moi-reitittimeen ja jokunen ruma sana siinä tuli sen kanssa kun oli ip-osoite kolari talossa. Nyt toimii sekin.
- Luonnollisesti olisi etä-luettavuus/ hallittavuus toisesta ip-avaruudesta avainsana, nyt joutuu tekemään valinta kumpi ajuri tekee hintamuutokset mahdolliseksi etänä. ShellyCloud:ssa ohjaa itse laitteet netin kautta "helposti" ja saa lämpötila-loggaus/hälytys aikaiseksi

- Samalla pitäisi ottaa huomioon oma turvallisuus, pieni epäilyksen paikka näissä yhteyksissä on!
Pystyykö joku "murtautumaan" jollain tavalla ja muuttaen asetuksia ja tuhoamaan talosi?? Mitä enemmän "roinaa" netissä sen suurempi riski...

Muuten: Shellyn lämpötila toiminnassa on likimain 38C vapaasti pöydällä... Mitenköhän nousee kun laittaa DIN-laatikkoon muitten kaveriksi??

Jatkuu...

korsteeni

Well-known member
^
"Eli pitää toimia hyvin sekä oltava hallinta www-sivun kautta, mahdollinen turvahälytys mahdollinen myös??"
silloin kun on ketjussa yksikin langaton lenkki, se ei voi olla koskaan luotettava ja toimiva
piiiitkän kantapään kautta kertyneen kokemuksen syvällä rintaäänellä totean

Mekaniker

Well-known member
^
"Eli pitää toimia hyvin sekä oltava hallinta www-sivun kautta, mahdollinen turvahälytys mahdollinen myös??"
silloin kun on ketjussa yksikin langaton lenkki, se ei voi olla koskaan luotettava ja toimiva
piiiitkän kantapään kautta kertyneen kokemuksen syvällä rintaäänellä totean
Olet ihan oikeassa, varsinkin viime vuoden kaapeli-salaatti keski-eurooppaan
Jos laitteiden digitaalinen yhteydenpito joutuu kiertämään suurinta osaa EU:ta niin äkkiä syntyy tuhoja

Mekaniker

Well-known member
Kun pörssisähköstä ollaan kirjoittamassa niin:
- Mikä on se kustannustaso ja ulkolämpötila joka saa tarttumaan muuhun lämmönlähteeseen? Lähinnä lämpöpumppu-lämmitys

Hyvä ilppi tekee cop3 lämpöä ja ivlp noin 2.5 cop eli vastaavasti hinta vaikuttaa tosi vähän leudolla säällä
Alle 10cnt/kWh en itse vaivaudu korvaamaan ivlp:n lämpöä klapeilla, klapit vaivoineen maksaa silloin yhtä paljon ja niille on käyttöä ensi viikosta lähtien?

korsteeni

Well-known member
Olet ihan oikeassa, varsinkin viime vuoden kaapeli-salaatti keski-eurooppaan
Jos laitteiden digitaalinen yhteydenpito joutuu kiertämään suurinta osaa EU:ta niin äkkiä syntyy tuhoja
no silloin tietty jos ohjattava kohde on suomenlahden tuollapuolen on pieni riski, mutta sekin vain tumakkeen verran vs langaton yhteys, wlan kruunaa kaiken, ei päivääkään ilman häiriöitä, ehkä naapurivaltiokin on leikissä mukana kiusottelemassa

korsteeni

Well-known member
Kun pörssisähköstä ollaan kirjoittamassa niin:
- Mikä on se kustannustaso ja ulkolämpötila joka saa tarttumaan muuhun lämmönlähteeseen? Lähinnä lämpöpumppu-lämmitys

Hyvä ilppi tekee cop3 lämpöä ja ivlp noin 2.5 cop eli vastaavasti hinta vaikuttaa tosi vähän leudolla säällä
Alle 10cnt/kWh en itse vaivaudu korvaamaan ivlp:n lämpöä klapeilla, klapit vaivoineen maksaa silloin yhtä paljon ja niille on käyttöä ensi viikosta lähtien?
minä lopetan puunpolton sitten kun en enää tarvitse liikuntaa/kykene liikkumaan
sitten ollaankin ihan jossain muualla