• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Vinkkiä aloittelijalle?

Karski

New member
Terve! Ajattelin luoda tunnukset tänne, jos saisi luotettavaa käytännöntietoa aurinkopaneeleista.

Tarkotuksena olisi rakentaa järjestelmä läheisen mökille. Mökki on sähkötön, ja ilman sähköä on siellä pärjätty tähän asti.

Tarve on cpap laittelle uniapneaa varten. Eli käyttöä tuolle 80w laitteelle on joka yö sellainen 8-10h. Samalla voisi pientä valaistusta ja puhelimen latausta varten resurssoida systeemi. Eli noin 1kWh/vrk.
Itse laskeskelin että tuollaisia valmispaketteja löytyisi joka olisi noin 1000-1500€. Itse hoidan kyllä asennuksen. "Matkalaturin" cpap laitteelle löytää ebaystä, joten 12v järjestelmä riittää.

Kysymys onkin, kun muutama päivä kerralla mökillä ollaan, läpi kesän, että mikä mikä olisi mielestänne hyvä kokoonpano? Voiko noihin jälleenmyyjien valmispaketteihin sortua, niissä varmaan on aina "vähän ilmaa" hinnoissa. Vai onko kokemusta luotettavasta toimijasta.

Itsellä on sähköalan osaamista hituvirta puolella, mutta kokemus aurinkopaneeleista on vähäistä.

Itse ajattelin 240Ah akkua, ja noin 400w paneelia. Netistä kun koittaa hakea tietoa, niin tulee hyvin monimuotoista tietoa. Kannattaako kasata järjestelmä hankkien osat sieltä täältä vai valmis paketti. Mökkiin ei kannata paljoa satsata järjestelmään, mutta jos alkaa rakentamaan, niin lähelle tonnia menee kuitenkin, niin ei kannata liikaa kitsastella että järjestelmä ei ole liian kevyt.

Kannattaako esim. näitä Puuilon paneeleita harkitakaan, vai löytyykö jostain edullisempia korkealaatuisia paneeleita? Mitä voisitte suositella?

korsteeni

Well-known member
minulla on tällähetkellä käytössä vanha 285w amersolar paneli ja 50A pwm (noin 10€) säädin
akkuja 200ah tavallisia puuilon starttiakkuja 2x100ah ja toinen samanlainen satsi vapaa-ajan akkuja kaikki rinnan
kulutus näyttää olevan 1.20A ja se on tasainen ympäri vuorokauden
kesällä noista 2 on veneissä ja hyvin on tuolla kulutuksella riittänyt 2x100ah akut

Aurinkoinen

Active member
Käsittämättömän korkealta tuntuu tuo 80 W teho cpap laitteelle. Käytössäni oleva laite kuluttaa n. amppeerin tunnissa. Näitähän on myös saatavana 12 V vehkeinä, mutta kun yleensä ovat laina-aparaatteja, ei liene mahdollista saada käyttöönsä sekä 12 V, että 240 V virralla toimivia.

Karski

New member
En tiedä minkälaisia laitteita on, verkkovirtamuuntajilla käytännössä varmaan suurin osa on. Tuokin on 12v sisääntulolla, mutta 12v muuntajan joutuisi itse ostamaan. Matkalaturit ovat 60-90w, en tiedä mikä todellinen käyttöteho on. Halvempi kuitenkin kuin invertteri.

Karski

New member
Lähinnä ajattelin, että 240Ah akku riittäisi ehkä 3-4 päiväksi. Minkäsmoinen paneeli kannattaisi hommata, että voisi arvella latauksen riittävän. Paljon tietty on kiinni kuinka aurinko möllöttää suhteessa paneeleihin. Säätimessä ei ehkä kannata turvautua halvimpaan? Ehkä vähän parmpaa paneelia kuin Puuilon 2x160w?

Ihan vaan ajattelin, että käyttäjiltä löytyisi huvää käytännön kokemusta.

"Ammattifirma" oli tarjonnut 8 paneelin 6500€ järjestelmää. Siellä ei ehkä ajateltu asiakkaan parasta vaan omaa katetta....

hemaris

Active member
Lähinnä ajattelin, että 240Ah akku riittäisi ehkä 3-4 päiväksi. Minkäsmoinen paneeli kannattaisi hommata, että voisi arvella latauksen riittävän. Paljon tietty on kiinni kuinka aurinko möllöttää suhteessa paneeleihin. Säätimessä ei ehkä kannata turvautua halvimpaan? Ehkä vähän parmpaa paneelia kuin Puuilon 2x160w?

Ihan vaan ajattelin, että käyttäjiltä löytyisi huvää käytännön kokemusta.

"Ammattifirma" oli tarjonnut 8 paneelin 6500€ järjestelmää. Siellä ei ehkä ajateltu asiakkaan parasta vaan omaa katetta....
8 paneelin systeemi on tosiaan tuohon käyttöön täysin ylimitoitettu ja siinä mielessä tarjous on järjetön. Cpap-laitteen sähkönkulutus on aika lähellä tuollaista 12V:n isohkoa jääkaappia, joten mitoituksen voisi miettiä samoilla parametreilla, toki sillä erotuksella että cpap on käytössä vain yöllä. Sanoisin että 240Ah:n akku luultavimmin riittää hyvin. jos haluaa ottaa rinna esim 12V:n jääkaapin niin sitten harkitsisin kahta akkua. puhelimen lataukset ja valaistus ovat hyvin pieniä kulutuskohteita tuon cpap-laitteen rinnalla.

Paneeleista miettisin mielummin esim 450W half-cut versiota. lähinnä hinta-tehosuhteen takia. Tämä vaatii mppt-säätimen, esim victronin smartsolar 100/30 toimii tuon kanssa yhteen.

EDIT. Alkuperäisessä viestissä oli linkkejä suoraan parin verkkokaupan tuotteisiin noiden paneelien ja victonin tuotteiden osalta , kun olin juuri auttanut tuttua vastaavan systeemin kokoamisessa ja linkit oli tallessa. Savonius seuraavassa viestissä pahoitti tästä mielen, olisiko epäillyt että minulla oli jotain kaupallista intressiä asiassa. No ei ole, mutta poistin joka tapauksessa ne linkit. Aloittaja saa ne minulta YV:nä jos sattuu kiinnostamaan

Viimeksi muokattu:

Savonius

Well-known member
Kyllä nykyään on hienoa. Ennen täällä oli yksi tyyppi jonka mielestä kaikki oli huonoa. Nyt löytyy täältä sellaisia jotka ovat testanneet kaikki laitteet ja osaavat luetella tarjonnasta ne jotka ovat ehdottomasti ylivoimaisia. Kateeksi oikein käy.

Aurinkeli

New member
8 paneelin systeemi on tosiaan tuohon käyttöön täysin ylimitoitettu ja siinä mielessä tarjous on järjetön. Cpap-laitteen sähkönkulutus on aika lähellä tuollaista 12V:n isohkoa jääkaappia, joten mitoituksen voisi miettiä samoilla parametreilla, toki sillä erotuksella että cpap on käytössä vain yöllä. Sanoisin että 240Ah:n akku luultavimmin riittää hyvin. jos haluaa ottaa rinna esim 12V:n jääkaapin niin sitten harkitsisin kahta akkua. puhelimen lataukset ja valaistus ovat hyvin pieniä kulutuskohteita tuon cpap-laitteen rinnalla.

Paneeleista miettisin mielummin esim 450W half-cut versiota. lähinnä hinta-tehosuhteen takia. Tämä vaatii mppt-säätimen, esim victronin smartsolar 100/30 toimii tuon kanssa yhteen.

EDIT. Alkuperäisessä viestissä oli linkkejä suoraan parin verkkokaupan tuotteisiin noiden paneelien ja victonin tuotteiden osalta , kun olin juuri auttanut tuttua vastaavan systeemin kokoamisessa ja linkit oli tallessa. Savonius seuraavassa viestissä pahoitti tästä mielen, olisiko epäillyt että minulla oli jotain kaupallista intressiä asiassa. No ei ole, mutta poistin joka tapauksessa ne linkit. Aloittaja saa ne minulta YV:nä jos sattuu kiinnostamaan
Linkit oli ihan hyvät, koska konkretisoivat asioita (myös hintaa) ja sitten voi kukin googletella samoja tai vastaavia laitteita itsekseen.

Yhdestä järjestelmästä kokemusasiantuntijuutta jossa yksi "iso" (olisikohan n. 350W) paneeli ja uuteen akkuun viimevuosina satsattu jolloin jääkaappi, porakaivopumppu ja satunnaisemmin sähköperämoottori yms pysyvät käyttökelpoisina sadepäivän tai pari. Kesämökki käyttöä.

Mekaniker

Well-known member
Ehdotuksena minulla on valmis kannettava laite ja se perustana, siihen paneelit lataamaan
Virta-asemaksi/ varavirta-asemaksi kutsuvat:
Kaikki samassa kotelossa ja voi ladata autosta/ töpselistä/ a-paneelit/ aggregaatti sekä lisäakun helposti siihen kiinni
Ja ei tarvitse jättää talveksi mökille varkaiden iloksi

Karski

New member

Kiitos tiesoista. Otan linkit mielelläni vastaan.

vesioinas

Active member
Koska nälkä kasvaa syödessä ja syödäkin pitää niin itse laittaisin vähän enemmän kuin mitä cpap vaatii. Tai ainakin skaalattavuus olisi hyvä ottaa huomioon.

Karski

New member
Kyllä tuo tulee olemaan ihan puhtaasti kesäkäytössä. Kaasukäyttöinen jääkaapi löytyy jo.
Lähinnä kännykän lataus ja valaistusta voidaan samalla tuottaa.

hemaris

Active member
Kyllä tuo tulee olemaan ihan puhtaasti kesäkäytössä. Kaasukäyttöinen jääkaapi löytyy jo.
Lähinnä kännykän lataus ja valaistusta voidaan samalla tuottaa.

Mikäli tontilla ei ole suurempia varjostuksia niin tuo aloituksessa mainitsemasi akku+paneelikokoonpano on tosiaan riittävä ja siinä on jopa kasvunvaraa käytön suhteen.