Varavoimakäytön akun sopivuus aurinkosysteemiin.

Jussi

Well-known member
Mietteitä... Otetaan vastaankin.
Mulla on noita Enersys Powersafe akkuja useempikin ollut nyt käytössä jo jonkun aikaa. Olen vakavasti alkanut miettiä, voiko tollasen agm lyijyakun oikeeesti suunnitella/rakentaa niin, että se sopii vain siihen varavoimakäyttöön. Jossa se siis lilluu floatissa jatkuvasti ja sit tarpeessa vedetään aika kuivaksikin.

Nämä mun yksilöt kaikki nimittäin käyttäytyy jokseenkiin samoin ja menettää kapasiteettinsa pikkuhiljaa tässä aurinkokäytössä, vaikka pääsevät aina täyteen päivällä. Samaten täytenä varastoituna käy samoin. Ei ne siis oikeesti "lopu", mutta jännite laskee kuormitettaessa aika reilusti ja kapasiteettimittaus todentaa kolmanneksen olevan jäljellä.
Eihän tossa mitään, noinhan kypsät akut tekee. Mutta nyt muuttuukin sitten jännäksi. Toi kapasiteettimittaus vetää akun aika kuivaksi, joten siitä heti laturiin. 15A älylaturilla kestääkin yllärinä vetää se floattiin yli 36 tuntia.(kun ennen testiä se oli käytännössä heti "täysi") Ja sen jälkeen toistettu kapasiteettimittaus paljastaa, että alkuperäinen kapasiteetti on taas käytössä...
Ja nämä kuviot ei koske nyt yhtä yksilöä, eikä yhtä kertaa. Kuudella akulla olen nyt kolmesti toistanu ton saman tempun. Kapasiteetti palaa ja toimii taas jonkun aikaa nikottelematta. Siiten kun tää aurinkokäyttö pienellä purkamisella ja pienellä latauksella jatkuu jonkun aikaa, niin sama tilanne. Ärsyttävää vaan, kun ilman verkkosähköä ei generaattorilla tai auringolla saa tehtyä tota "korjauslatausta".

IMG_20190211_163042.jpg
 

kotte

Well-known member
Jospa tuossa kävisi niin, että akut sulfatoituvat aina jonkin verran, kun niitä puretaan kunnolla (esim. joka yö)? UPS-puskurikäytössähän noita ei pureta juuri koskaan. Periaatteessa jokainen kunnon purku heikentää lyijyakkua.

Verkkoälylaturi voi olla sellainen fiksu, että se osaa kunnostaa akkua sulfatoinninpoistomoodissa (ts. ladata välillä pienellä virralla ja tavallista korkeammalla jännitteellä, jos testi osoittaa tähän olevan aihetta). Oletko seuraillut, miten akun jännite käyttäytyy verkkolaturilla koko latausjakson aikana? Muistelisin lukeneeni joistakin vanhoista kirjoista, että esim. 12V:n lyijyakun lataaminen pitäisi tyypillisesti hetkeksi viedä jonnekin 16V:n vaiheille latauksen lopussa, jos meinaa välttää sulfatoitumista.

Olen itsekin miettinyt, voisiko asialle tehdä jotakin (vaikkei itsellä tällaisia systemaattisia havaintoja olekaan). Yksi mahdollisuus olisi lisätä järjestelmään yksi LiFePO4-akku, jolla sitten yritettäisiin syöttää sulfatoinninpoistolaitetta lyijyakku kerrallaan syklisesti toistaen aina aurinkoisen päivän päätteeksi.
 

Jussi

Well-known member
kotte sanoi:
Jospa tuossa kävisi niin, että akut sulfatoituvat aina jonkin verran, kun niitä puretaan kunnolla (esim. joka yö)? UPS-puskurikäytössähän noita ei pureta juuri koskaan. Periaatteessa jokainen kunnon purku heikentää lyijyakkua.

Verkkoälylaturi voi olla sellainen fiksu, että se osaa kunnostaa akkua sulfatoinninpoistomoodissa (ts. ladata välillä pienellä virralla ja tavallista korkeammalla jännitteellä, jos testi osoittaa tähän olevan aihetta). Oletko seuraillut, miten akun jännite käyttäytyy verkkolaturilla koko latausjakson aikana? Muistelisin lukeneeni joistakin vanhoista kirjoista, että esim. 12V:n lyijyakun lataaminen pitäisi tyypillisesti hetkeksi viedä jonnekin 16V:n vaiheille latauksen lopussa, jos meinaa välttää sulfatoitumista.

Akkuja on rinnan sen verran että jääkaapinkin purku per akku yön aikana jää aika pieneksi. Onhan toki pilvipäiviäkin.

Ensimmäisen testin kahdella yksilöllä tein ihan älyttömällä peruslaturilla, silloinkin käytös oli sama. Syvemmän purkujakson jälkeen täyttyminen alkokin ottamaan aikaa, kun tuntu ettei pikkulaturi saa ollenkaan täyteen. Kapasiteetti palautu siinäkin, tosin en purkanu ku 100Ah asti, mutta vielä oltiin yli 12V. Alkutilanne oli 55Ah ja jännite alle 10. Nämä ovat 155Ah nimellisesti. Tossa testissä meni niin paljon aikaa pienellä laturilla, et piti himaankin ottaa sit isompi älykäs laturi.
 

kotte

Well-known member
Jussi sanoi:
Alkutilanne oli 55Ah ja jännite alle 10.
Jos minkä tahansa 12V:n lyijyakun jännitteen saa noin alas (vieläpä kuormittamattomana), ei ole mikään ihme, että moisen jälkeen tarvitaan kaikenlaisia vippaskonsteja, että saa pahimmat vauriot parantumaan. Lyijyakkua ei yksinkertaisesti saa purkaa niin paljon, että kuormittamattoman akun jännite putoaa alle n. 11,5V:n.

155AHn akusta ei pidä ikinä ottaa enemmän kuin luokkaa 70...80Ah, vaikka olisi aluksi aivan täynnä.
 

Jussi

Well-known member
kotte sanoi:
Jussi sanoi:
Alkutilanne oli 55Ah ja jännite alle 10.
Jos minkä tahansa 12V:n lyijyakun jännitteen saa noin alas (vieläpä kuormittamattomana), ei ole mikään ihme, että moisen jälkeen tarvitaan kaikenlaisia vippaskonsteja, että saa pahimmat vauriot parantumaan. Lyijyakkua ei yksinkertaisesti saa purkaa niin paljon, että kuormittamattoman akun jännite putoaa alle n. 11,5V:n.

155AHn akusta ei pidä ikinä ottaa enemmän kuin luokkaa 70...80Ah, vaikka olisi aluksi aivan täynnä.

Joopa, mut siinä vaiheessa vielä luulin, että ne on jo vainaat. Vaan eipä ollu. Eikä ole vieläkään, tosta ekasta tempusta on pari vuotta. Jostain syystä ne toipuu pitkäksi aikaa hyviksi. Just siinä pikkusessa purkamisessa ja latauksessa ne sit taas hyytyy pikkuhiljaa.
 

Jussi

Well-known member
Tuohon kotten viimesen vielä lisäselvityksenä, 5A kuormitettuna jännite alle 10V. Ja sinne se on laskettava, muuten ei korjaudu. Jos antaa säätimen alijännitekatkaisun hoitaa suojauksen, niin seuraavassa latauksessa on taas hetkessä "täysi". Jatkuvaa ylläpitoahan täällä mökillä ei saa järjestettyä edes kokeeksi.
Pitäs oikeestaan rakentaa säädettävällä jänniterajalla oleva kevyt kuormittaja, jolla voisi hakea kuin pitkälle noita pitää purkaa, että se alkaa käyttäytymään taas tyhjän akun lailla. Isoilla virroilla jännite laskee turhan arvaamattomasti ja tulee joutavaa kaasunkehitystä, pikkuvirroilla vahtiminen vaatis liikaa aikaa.
 

kotte

Well-known member
Jussi sanoi:
Tuohon kotten viimesen vielä lisäselvityksenä, 5A kuormitettuna jännite alle 10V. Ja sinne se on laskettava, muuten ei korjaudu. Jos antaa säätimen alijännitekatkaisun hoitaa suojauksen, niin seuraavassa latauksessa on taas hetkessä "täysi". Jatkuvaa ylläpitoahan täällä mökillä ei saa järjestettyä edes kokeeksi.
Pitäs oikeestaan rakentaa säädettävällä jänniterajalla oleva kevyt kuormittaja, jolla voisi hakea kuin pitkälle noita pitää purkaa, että se alkaa käyttäytymään taas tyhjän akun lailla. Isoilla virroilla jännite laskee turhan arvaamattomasti ja tulee joutavaa kaasunkehitystä, pikkuvirroilla vahtiminen vaatis liikaa aikaa.
Siis jonkinlainen NiCd-akkujen kaltainen "muisti-ilmiö"? Tuollaisesta en ole kuullukaan.

Ennen kuin silmiin sattuu jonkinlaista faktaa asian kemiallisesta periaatteesta, hakisin selitystä kennojen epätasapainosta (jollainen voi syntyä akussa, jota ei koskaan ladata aivan täyteen syystä, että sitä aina puretaan ainakin jonkin verran latausjaksojen välillä ja huippujännite rajataan tasolle, jolla täyden latauksen saavuttaminen kestää selvästi kauemmin kuin 12h, mikä on tyypillistä paneelilataussäätimille, älylatureiden peruslatausmoodeille, ajoneuvojen lataussäätimille jne.).
 

Jussi

Well-known member
Muisti-ilmiö tuosta juuri tulee mieleen.

Näiden tarinahan on sellainen, että olivat uusia, mutta varastoitu liian pitkään. Tehtaan akkuun kirjailema ladattava viimeistään päivämäärä oli ylittynyt reilulla vuodella. Silloin lepojännitteet kuitenkin kohtuulliset, vaikkakin vaihtelivat 12,5-12,7 haarukassa.
Jännää tossa käytöksessä on myös se, että kun ne vaipuu tohon "horrostilaan", niin lepojännite on vain 12,2V. Mutta silti jääkaappia voi käyttää päiväkausia ja jännite on edelleen se 12,2V. Isompaa kuormaa ne ei sitten siinä tilassa siedä, vaan jännite tippuu alas.
 

kotte

Well-known member
Jussi sanoi:
Muisti-ilmiö tuosta juuri tulee mieleen.

Näiden tarinahan on sellainen, että olivat uusia, mutta varastoitu liian pitkään. Tehtaan akkuun kirjailema ladattava viimeistään päivämäärä oli ylittynyt reilulla vuodella. Silloin lepojännitteet kuitenkin kohtuulliset, vaikkakin vaihtelivat 12,5-12,7 haarukassa.
Jännää tossa käytöksessä on myös se, että kun ne vaipuu tohon "horrostilaan", niin lepojännite on vain 12,2V. Mutta silti jääkaappia voi käyttää päiväkausia ja jännite on edelleen se 12,2V. Isompaa kuormaa ne ei sitten siinä tilassa siedä, vaan jännite tippuu alas.
Tuohan kuvaa tyypillistä kehityskulkua, joka sulfatoi lyijyakun ja purkukäyttäytyminenkin on tyypillistä sulfatoituneelle akulle. Sulfatoituminen tavallaan nostaa akun sisäistä vastusta.

Sulfatoitumista ei saa puretuksi kuin ehkä hiljalleen purkamalla ja lataamalla sitten tavallista korkeampaan loppujännitteeseen pienellä virralla ja toistamalla moista useita kertoja.

Tuokin sopii edellä olevaan kuvaan. Olen silti edelleen sitä mieltä, että akun syvä purkaminen ei ole viisasta, vaikka sitten heti perään sitä lataakin. Viisaampaa olisi purkaa sitä melko vähän ja heti perään ladata korkeaan loppujännitteeseen pienellä virralla. Purkaminen vain aiheuttaa lisää sulfatoitumista ja ainoastaan lataus korkealla jännitteellä pystyy jossakin määrin elvyttämään akkua (ts. liuottamaan suurentuneita sulfaattikiteitä).

Koko aihe on kyllä ihan poppamiesten temmellyskenttää, ohessa joitakin linkkejä, https://batteryuniversity.com/learn/article/sulfation_and_how_to_prevent_it, https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_restore_and_prolong_lead_acid_batteries, https://www.batterystuff.com/kb/articles/charging-articles/make-the-bad-sulfation-go-away.html.
 

Jussi

Well-known member
Tähän vähän päivitystä, joka saattaa kiinnostaa agm akkujen käyttäjiä. Samat akut ovat edelleen käytössä ja toimivatkin.
Reilu vuosi sitten muutin säätimen asetuksia reilusti akkuvalmistajan suosituksista. Bulk on nyt reilusti suositeltua korkeampi, eli 29.8V ja float vähän suositeltua korkeampi, 27,6V.
Tällä asetuksella akut ovat alkaneet toipua selkeästi. Kapasiteetti tuntuu säilyvän paremmin ja kuormituksen sieto vaan paranee kun käyttöä tulee.
 

Kysymys

New member
Tähän vähän päivitystä, joka saattaa kiinnostaa agm akkujen käyttäjiä. Samat akut ovat edelleen käytössä ja toimivatkin.
Reilu vuosi sitten muutin säätimen asetuksia reilusti akkuvalmistajan suosituksista. Bulk on nyt reilusti suositeltua korkeampi, eli 29.8V ja float vähän suositeltua korkeampi, 27,6V.
Tällä asetuksella akut ovat alkaneet toipua selkeästi. Kapasiteetti tuntuu säilyvän paremmin ja kuormituksen sieto vaan paranee kun käyttöä tulee.
Eli 24V akkujako nuo ovat?
 
Tähän vähän päivitystä, joka saattaa kiinnostaa agm akkujen käyttäjiä. Samat akut ovat edelleen käytössä ja toimivatkin.
Reilu vuosi sitten muutin säätimen asetuksia reilusti akkuvalmistajan suosituksista. Bulk on nyt reilusti suositeltua korkeampi, eli 29.8V ja float vähän suositeltua korkeampi, 27,6V.
Tällä asetuksella akut ovat alkaneet toipua selkeästi. Kapasiteetti tuntuu säilyvän paremmin ja kuormituksen sieto vaan paranee kun käyttöä tulee.
Useat PowerSafe-akut ovat geeli/agm hybrideitä, joissa latausjännitteet on tavallista AGM-akkua alhaisemmat. Ylilataus saa geelin kuplille, mikä haittaa akun toimintaa ajan mittaan geeliakun tapauksessa.
 
Ylös