Tuuligeneraattorin vastuksen kytkentä

KHa

New member
En huomannut mitään korjattavaa. Kuormavirta ei näytä kulkevan tuon katkaisimen kautta eikä saakaan kun se tuskin kestää. Ensin kannattaisi ehkä kokeilla toimintaa jollakin vähän pienemmällä kuormalla - auton 12V 55W polttimolla vaikka. Samalla saa säädettyä A30:n kytkentäjännitteet alkuarvoihinsa. Jos A30 tuntuu kytkevän liian nopeasti edestakaisin niin asetusten Hi <-> Lo -jänniteväliä tai akkujen ampeeritunteja pitää kasvattaa. Hi on se jännite, jolla kuorma kytketään päälle ja Lo on se jännite, jolla kuorma kytketään irti. Tarkoitus on säätää jännitearvot niin, että akussa pysyy kuitenkin riittävä energiataso kun tuuli tyyntyy. Mun säätimessä jännite pysyy tyhjäkäynnillä suunnilleen 12.40..12.50V välillä.

Sulakkeen paikka tai arvo ei selvinnyt valokuvasta. Tarkoitus on estää isompaa vahinkoa, jos sattuu jokin oikosulku kuormajohtimissa.

SSR:n ulostulon polariteetti ei ollut ihan selvä valokuvassa. Output "+" pitäisi mennä akun "+"-navalle sulakkeen läpi, jos on mun piirroksen (https://ilmaisenergia.info/foorumi/attachments/screenshot-2022-11-21-23-49-54-png.9033/) mukaan kytketty.

Jos tasasuuntaaja alkaa lämmetä kunnolla niin sekin kannattaa kiinnittää johonkin passiiviseen jäähyyn.
terve voitko soittaa mulle niin soitan sulle viedeo puhelimen jotta neuvot miten saan ne arvott oikein ylä raja ja alaraja en oikein osaa tehdä tuota 0405521504 kiitos
 

Larmatin

Member
Vähän tähän aiheeseen liittyen saisiko valaistusta asiaan voisiko toimi jos hommaa noin 600w tuulimyllyn ja siitä vetää suoraan piuhat lämminvesivaraajan vastukseen. kaikki sähkö ja lämpö kyl mahtuu sinne purkkiin mitä siitä tulisi..
Eikös sen luulisi työntävän sähköä ja vastus muuttaisi sen lämmöksi ihan ilman mitään säätiä ja muita kilkkeitä?

En löytänyt itse asiaan vastausta.
 

varikonniemi

Active member
Ei toimi, kokeileppa laittaa johdot oikosulkuun tai vastaavalla vastuksella kuin varaajassa, siitä tulee raskas pyörittää. Kovalla tuulella varmaan toimiskin jotenkuten, mutta se ei käynnisty itsekseen kuin ehkä myrskyllä. Muutenkin paremman hyötysuhteen saa aikaseks sillä että MPPT ohjaa sieltä otettavaa tehoa sen mukaan mitä olosuhteet sitä pystyy tuottamaan ilman että siipi sakkaa.

Ei niitä säätimiä kannata pelätä, kiinasta saa tohon <kW kokoluokkaan parilla-kolmella kympillä.
 

vesioinas

Active member
Lisätään tuohon sekin vielä, että yleensä niissä pienempitehoisissa kiinansäätimissä säädin toimii akkuvirralla ja turbiinin tuottama energia säilötään akkuun. Silloin kun ei tuule niin säädin myös purkaa akkua jollakin vakioteholla. Isommilla turbiineilla inertiaa on enemmän, jolloin teho muuttuu hitaammin, eikä akku ole tarpeen.
 

Larmatin

Member
Ei toimi, kokeileppa laittaa johdot oikosulkuun tai vastaavalla vastuksella kuin varaajassa, siitä tulee raskas pyörittää. Kovalla tuulella varmaan toimiskin jotenkuten, mutta se ei käynnisty itsekseen kuin ehkä myrskyllä. Muutenkin paremman hyötysuhteen saa aikaseks sillä että MPPT ohjaa sieltä otettavaa tehoa sen mukaan mitä olosuhteet sitä pystyy tuottamaan ilman että siipi sakkaa.

Ei niitä säätimiä kannata pelätä, kiinasta saa tohon <kW kokoluokkaan parilla-kolmella kympillä.
Saisiko jotain osa linkkiä mitä palikkaa tarvitsisin.. vastukset on varaajas 230v malleja mut lämpenee ne pienemmilläkin volteilla... tai sit pitää vastuksia vaihtaa.
 

vesioinas

Active member
Sisältä löytyy diskreettejä komparaattoreita ja ~3A kestäviä diodeja ja keloja jms. Ei tuo ole mikään MPPT, eikä taatusti 800W tuolla hinnalla.

Halvalla ei saa hyvää. Midnite classic on oikea säädin ja hintaluokkakin on pari dekadia isompi, mutta siinä onkin sitten kaikki tarvittava.
Itse ratkaisin asian tekemällä oman säätimen relekortilla ja arduinolla säädettävällä hakkurilla. Jänniteohjatulla releellä voi tehdä suunnilleen saman. Käyttäjältä @KHa voinee kysellä lisää samasta sekä 600W vastuksen kytkennöistä, että kannattaako nähdä moista vaivaa 600W nimellistehoisen turbiinin ja akun kanssa.
 

varikonniemi

Active member
Se on aina kysymysmerkki ton mppt kanssa, mutta pääasiahan on että se laite toimii. Jos ei toimi niin saa rahat takas ebaystä niin ois aika rohkeeta myyjän myydä jotain joka on toimimatonta tai kärähtäs kun virta menee yli 3A. Toki pitää olla odotukset realistiset hintaan nähden.

Mulla on ton sarjan "mppt" aurinkopaneli lataussäädin sähkösoutuveneessä ja hyvin on toiminu mut ei siinäkään välttämättä ole sitä mppt
 
Viimeksi muokattu:

don

Active member
Moro

Olenko jo aiemmin kirjoitellut mutta minulla menee johdot suoraan vastukselle tai no tasasuuntaus on välissä,vastus on suunniteltu ja tilattu vartavasten juuri tähään kohteeseen,on toiminut vuodesta 2008 mainiosti,lähtee käymään ihan normaalisti ilman kovempaa puuskaa ja toimii joka tuulella,tuulivoimalan myrskysuojaus on se sivuun kääntyvä malli,yksinkertaisuus on valttia ainakin tässä tapauksessa.
 

Larmatin

Member
Moro

Olenko jo aiemmin kirjoitellut mutta minulla menee johdot suoraan vastukselle tai no tasasuuntaus on välissä,vastus on suunniteltu ja tilattu vartavasten juuri tähään kohteeseen,on toiminut vuodesta 2008 mainiosti,lähtee käymään ihan normaalisti ilman kovempaa puuskaa ja toimii joka tuulella,tuulivoimalan myrskysuojaus on se sivuun kääntyvä malli,yksinkertaisuus on valttia ainakin tässä tapauksessa.
Sattuisiko olee jotain tavaraluetteloa mitä itse käytät ja onko siitä sun mielestä hyötyä veden lämmityksessä?
 

don

Active member
Moro

Vastus on teetetty sopivaksi tätä kohdetta varten ja on 1,5":n kierteellä sellainen normaali varaajan vastus,115 V ja 1,3 kW en nyt muista vastusarvoa,tasasuuntain on IOR 90MT160K 92-41 2K02 näin lukee kyljessä ja sitten tasuriin on kytketty myös varistorit S 20 K275 sellaset siniset nappulat.
Vastus on 300 l:n varaajassa jota myös aurinkokeräin lämmittää,kyllähän varaajan lämpötila nousee sellasen 25-30 °C yön aikana kun käy kohtalainen tuuli eli on hyötyä.
Tuulimyllyproggis oli sellainen kokeellinen juttu ja siitä tuli sitten ihan toimiva laitos,itse en "keksinyt" sen teossa oikeastaan mitään,seurasin jo kokeiltuja ja tehtyjä laitoksia ja ohjeita aiheesta sekä Tiede keskustelupalsta oli suurena apuna suunnittelussa ja toteutuksessa,työmaan sähkäri oli suurena apuna myös niissä sähköjutuissa,itse olen siitä lähes kaiken tehnyt ja valmiita osia on ainoastaan siivet ja magneetit.

 
Ylös