Tuleeko meille elämäntapamuutos puoliväkisin Ukrainan sodan seurauksena?

Mekaniker

Active member
Vaimo otti esille sen kysymyksen eilen mitä en tullut edes ajatelleeksi:
- Miten paljon meidän kahden suuren koivun pilkkominen klapeiksi maksaa?
- Ööh? Hetki meni ennen kun kassakone raksutti suurinpiirteiset numerot aivoihin
Öljytuotteita:
Pyöreästi meni runsas litra 2T polttoainetta sahalle ja litra? ketjuöljyä yhteensä muille sahoille
Pihakoneen kulutus ainakin 5 litraa? löpöä, toista tonnia painavaa puuta raahaminen klapikoneelle
Sähkökoneet:
- 2kW ketjusaha
- 2.4 kW oksasilppuri
- 3 kW Klapikone
Lähes kaikki "toimeenpiteet" tehty aurinkosähköllä, ylijäämää silti näkyvissä Fortumin omatuotanto-sivulla


Eli vahingossa olen siirtynyt viherpiipertäjäksikö? Ei ole lainkaan sunniteltu sillai...
 

vesioinas

Active member
Muutama vuosi sitten otin käyttöön pelkän sähkösahan lähinnä keveyden vuoksi - selkä kestää paremmin, eikä savukaan haittaa. Malli oli silloin husqvarnan pienin. Toimii hyvin aurinkosähkön kanssa.
 

korsteeni

Well-known member
Muutama vuosi sitten otin käyttöön pelkän sähkösahan lähinnä keveyden vuoksi - selkä kestää paremmin, eikä savukaan haittaa. Malli oli silloin husqvarnan pienin. Toimii hyvin aurinkosähkön kanssa.
tänä keväänä poikkeuksellisesti tein polttiksella puut, oli hieman paksumpaa tavaraa mutt suurenpi syy oli keveys
akkusaha on tehoonsa nähden ja muutenkin painavampi ja kömpelömpi

kun heittää vermeet päälle, metsurinsaappaat ja kypärän, niin kyllä sillä haisevalla syntyy jälkeä eri tahtiin

tilanteen mukaan, suosin kylläkin sähkösahaa pienemmissä savotoissa, näin höpisee vanha eläkeläisukko
 

Savonius

Well-known member
Nelisen vuotta olen tehnyt kaikki metsähommat Makitan sähkäketjusahalla. Jos on ollut niin kaukana ettei jatkojohdot ole riittäneet olen liittänyt sen agreen. Omalta tontilta kaadettuihin on 80m jatkojohtoa riittänyt. On tässä vuosien varrella käynyt tontilla monta moottorisahamiestä kerskumassa mutta aina ovat toiseksi jääneet kun on pitänyt katkoa pätkä 45cm paksusta mäntytukista. Sähkösahan oikea teränopeus ja vääntö on ollut vaikeasti ymmärrettäviä noille haisulimiehille.
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
ole kyllä tyytyväinen noihin akkuvermeisiin, akkujen kestävyyksiin, moottorisahassa vaan tuo paino ja kömpelyys vs akkusaha
näillä mennään, stihlin ruohonleikkuri toimii samalla akulla, muija tyytyväinen, minä en saa leikata nurmea, sähköpyörä myös menee samoilla akuilla
raivaussaha on ehdoton akku, on ylivoimainen ja kevyt käsitellä kun akku on vyöllä

IMG_20220520_153809.jpg
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Ei tuo polttopuu niin kovin kallista tosiaan ole jos sattuu olemaan omaa metsää tai on lupa kerätä naapurin kuusitukkimetsästä tuulenkaadot (kuten allekirjoittaneelle on).

Liekö ilmastonmuutosta ja hakkuiden/harvennuksien yhtälö että myrskyjä on ollu "mukavasti" aina parin vuoden välein. Melkein jopa joka vuosi. Siispä puuta on riittänyt mukavasti.

Itsellä Husqun ammattikäyttöön tarkotettu moposaha (ostettu käytettynä) ja jos ketju on kunnossa niin en usko sille kyllä minkään sähkösahan vielä pärjäävän. Menee kun lämpimään voihin. Tankilla karsii ja pätkii kaksi tukkipuuta täysiään.

Toki pakko sanoa et tuollasta Stihlin akkuversiotakin on tullu kokeiltua ja kyllä se ihan näppärän olonen vehje oli. Kevyt ja hajuton. 😁

Halkasun hoitaa sit Fiskars ja sitkeimmät klapikone (vanha 9t Horsepower).

Eli kyllä ne kulut on aika pienet jos vaan ite viitsii töitä tehdä. Ja mielellään teen. Etenkin kirveen kanssa heiluminen on suorastaan rentouttavaa puuhaa. 🪓
 

varikonniemi

Active member
- Miten paljon meidän kahden suuren koivun pilkkominen klapeiksi maksaa?

olisi ollut mukava jos olisit sen laskelman tehnyt

Minun mielestä näitä ei edes kannata laskea, koska hinta on niin pieni verrattuna energiamäärään mitä siitä saa, että se menee pyöristyy pois. Kannattaako laksea kymppien tai satasen kuluja kun hyöty on tonneissa?

Viime vuonna siirryttiin 100% sähkö logistiikkaan pihassa niin siinäkin säästy aika hyvä määrä bensaa ja moottorisahan rasitusta kun puut jotka oli liian isoja sirkkeliin sahataan sähkösahalla moottorisahan sijaan.

Nykynen akkutekniikka ei salli järkevää/kustannustehokasta sahausta, mutta töpselissä kiinni oleva sähkösaha on voittamaton.
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Active member
olisi ollut mukava jos olisit sen laskelman tehnyt
Ei ole kolmevaihemittaria klapikoneessa;-)
Jos kone pyörii useampi päivä kun aurinko paistaa ja silti Caruna ilmoittaa että omatuotantoa on enemmän kun kulutusta, kaikki hyvin

Klapisirkkeli en käyttänyt tänä vuonna, bensamoottorilla kun on-> siihen on tulossa 4kW kolmivaihemoottori kunhan löydän sellainen halvalla

Vaikka sähkö tällä hetkellä maksaa maltaita se on voimanlähteenä parempi kun polttomoottorit kotipihan työkoneissa, niitä käytetään kumminkin niin harvoin että yksi moottori kelpaa monelle koneelle jos niin rakentaa
Plus että olen saanut tarpeekseni pakokaasuista ja metelistä
 

Pähkäilijä

Active member
Laskeskelin talvella mitä 4 pinomottia kannolta pinoon otti energiaa. Sahana Ryobin akkusaha
6 akullista kuormassa. Akkujen lataukset ottivat 1.0 kWh
Puiden tekoon itsellä meni 2.7 kWh (2362 kcal)
polttopuiksi niiden tekoon meni noin 2.45 kWh (sähkösirkkeli pienemmille ja isommille sähkösaha/halkaisija yhdistelmälaite)
Traktorin polttoainetta en päässyt mittaamaan mutta arviolta 1 litra = 10 kWh (ajomatka 200 metriä)
puuta tuli ~4 p-m3 = josta pannuhuoneessa ~75% hyötysuhteella saan noin 3600 kWh noin 16 kWh energialla

22_4_16.png 22_4_17d.png 22_4_15.jpg
 

korsteeni

Well-known member
.....
Puiden tekoon itsellä meni 2.7 kWh (2362 kcal)
..........
ihmiskehoa voi nykyisin mitata hyvin kattavasti
siihen on myös mielenkiitoisia diy projekteja
tein pari vuotta sitten tällaisia kuvanmukaisia spo2, syke, yms. laitteita esp8266' toselle
se lähettää ant-plus rajapinnalla (openant) raspille tai kännylle dataa
samalla voi yhdistää mitä moninaisimpia ant-plus yhteensopivia ja miksei muitakin ja laskea niistä mitä moninaisimpia juttuja
sama anturi toimii myös ilmanlaatu anturina MAX30102 ja MAX30105

IMG_20220531_210854.jpg
 

maanma

energiaonnellinen
Sähkön säännöstelyssä se elämäntapa vasta muuttuukin. Siinä voi moni lämpöpumpun omistaja olla elämäntapa muutosten äärellä.
 

Pähkäilijä

Active member
Nelisen vuotta olen tehnyt kaikki metsähommat Makitan sähkäketjusahalla. Jos on ollut niin kaukana ettei jatkojohdot ole riittäneet olen liittänyt sen agreen. Omalta tontilta kaadettuihin on 80m jatkojohtoa riittänyt. On tässä vuosien varrella käynyt tontilla monta moottorisahamiestä kerskumassa mutta aina ovat toiseksi jääneet kun on pitänyt katkoa pätkä 45cm paksusta mäntytukista. Sähkösahan oikea teränopeus ja vääntö on ollut vaikeasti ymmärrettäviä noille haisulimiehille.
Akkusahoista sen verran että Ryo..n akkusaha oli samanlainen katastrofi mitä oli saman firman akkuruohonleikkuri. 5Ah:n 36V akulla vajaa 7 minuuttia työaikaa.
Kevättalvella Ryobilla 41 akullista sahasin ja itse tykkäsin. Nuoren metsän hoidossa akullinen kesti suht saman mitä tankillinenkin omalla pikku sthilhillä. 10 vuotiaasta taimikosta tein rangat sahalla aisaamalla kun en viitsi niitä halkoa ja raivasin samalla kuvion. 6 akullisella yleensä rankakärrillinen tuli täyteen.

Laskeskelin latailleessa että akku ottaa noin 0.17 kWh. Joten 10 akullista ~1.7 kWh. Bensasahalla ei 1.7 dl ois riittäny vaan luokkaa 3½ litraa olisi bensaa mennyt.

Jos Ryobi on pska niin millä muulla laitteella saat 0.17 kWh:lla enempi pätkittyä tukkirunkoa?

22_32-33.jpg
 

Savonius

Well-known member
Voisko sitä ajatella näin. Sahaamalla ihmisestä irtoaa noin 100W. Tunnissa siis 0.1kWh. Oletetaan että ranka on n. 100 litraa. Sahasin kokeeksi pikaterällä, jonka olin teroittanut ja harittanut, kuivan 125x125 piirun poikki. Siihen meni 40 sekuntia. Kuutioon tarvitsen kymmenen rankaa jolloin sahaaminen kestää 400 sekuntia eli 1/9 osaa tunnista. Kuution rankakasan tekemiseen kuluisi n. 11,11Wh.
(Voi olla että vedin hiukan kotiin päin).
Ps. Voi olla että Ryo.. on ihan kelpo laite. Saattoi olla että minulle osui maanantaina valmistetut.
 
Ylös