lähdin ruuvireissulle uistelemaan uudella suvi veneellä (on muuten kevyt) varustettuna patriot moottorilla ja 60ah nelisen vuotiaalla akulla joka on ollut jatkuvassa käytössä noissa mittalaitteissa, nyt ollut 3 kk irti ja lepojännite ei ollut pudonnut juurikaan, 12,74V elikkä piti olla täynnä
ajelin parisataa metriä kun tuntui että vauhti hiipuu. aloin kaartaa kotisatamaa kohti takaisin ja samalla kahva oli jo täysillä ja vauhti ei enää yltänyt edes uistelunopeuteen.
ajoin kuitenkin rantaan, moottori juuri pyöri muttei liikettä kuin nimeksi, ajattelin että ajetaan nyt sitten tyhjäksi ja laturiin kotona
mittasin parin tunnin päästä jännitteen ja se oli 12,65V........ei voi olla, toisella mittarilla samoin 12,64V
kokeilin ajovalopolttimolla molemmat langat yhdistettynä ~100W ja paloi kirkkaana, jännite kuitenkin tippui kahdentoista pintaan
laitoin 2,5mm² kaapelilla navat yhteen, hieman aluksi lämpeni mutta hetken päästä ei kipinöinyt mutta jo muutaman minuutin kuluttua lepojännite 12,5V
no mitä tässä jauhan.....sitä lepojännitettä, en ole aiemmin tavannut että tyhjän, tai mielestäni viallisen akun lepojännite on kuin hyvässä latauksessa olevan
löysin romukasasta vanhanliiton laturin, laitoin siihen tasurin kun oli diodit poksahtaneet
nyt on ollut 6 tuntia ~16V
kuinka pitkään olette herätelleet noita kooma-akkuja?
