Sähköperämoottorin akun lataaminen

SavonSähköSeppo

Active member
Pitää ihan ääneen ajatella täälläkin, että minkähän takia noissa hybridi/täys-sähköautoissa ei hyödynnetä sitä kattopinta-alaa yleisemmin akkujen lataukseen kennoilla? Oisinko jossain yhessä Toyotan mallissa nähny et katto ois kennostoa täynnä. Vissiin joku Prius. 🤔
 

denzil dexter

Well-known member
Pitää ihan ääneen ajatella täälläkin, että minkähän takia noissa hybridi/täys-sähköautoissa ei hyödynnetä sitä kattopinta-alaa yleisemmin akkujen lataukseen kennoilla? Oisinko jossain yhessä Toyotan mallissa nähny et katto ois kennostoa täynnä. Vissiin joku Prius. 🤔
No kun ei niistä ole mitään hyötyä. Australiassa on saatu 20-neliömetrin kokoinen polkupyörä liikkumaan pelkästään auringon voimalla, mutta täällä matalan paisteen maassa ei sekään onnistu. Mitattavaa lataustehoa saisi suunnatulla paneelistolla, mutta silloin taas auto on muutekin parkissa ja töpseli vieressä.
 

SavonSähköSeppo

Active member
No kun ei niistä ole mitään hyötyä. Australiassa on saatu 20-neliömetrin kokoinen polkupyörä liikkumaan pelkästään auringon voimalla, mutta täällä matalan paisteen maassa ei sekään onnistu. Mitattavaa lataustehoa saisi suunnatulla paneelistolla, mutta silloin taas auto on muutekin parkissa ja töpseli vieressä.
Näin oon itekkii asian tuumaillu olevan. Kustannukset ylittää saatavan hyödyn.

Joka tosiaan taitaa olla aika marginaalinen..

Samaa oon miettiny kun niissä hybridiautoissa on niitä jarruenergialatureita. Voisin kuvitella että senkin latausteho on aika pieni ja tekniikka kallista.
 
Itse rakensin toissa kesänä terhi 385 veneeseen 270 wattisen panelin kiinni airojen hankaimien kiinnityskohtiin ja keulan koukkuun, pystyy nostamaan kyytiin ja pois hetkessä. Toimii hyvin, on vakaa, ainoa ongelma on että moottoriksi tuli valittua niin iso (poseidon 62A/12V) että ykköstehollakaan ei pysty ajamaan loputtomiin/ilman akkua.
 
Viimeksi muokattu:

pascat

Member
Joo, parhaillaan ollaan koeajolla. Minnkota 40:n kanssa nelosnopeudella akun napajännite pysyy 12v. 5 nopeudella kiinasäädin viheltää pelin poikki virran vuoksi. Täytyy muuttaa kytkentä niin että moottori on suoraan akussa kiinni. Tuossa tietty häviää sitten "jännitevahti" mutta tuon saa halutessaan tehtyä laittamalla moottorin syöttöön releen väliin. Paneli ei vaikuta veneen vakauteen niin että sen huomaisi. Paneli tulee todennäköisesti korvautumaan kahdella panelilla mitkä saa moottorin molemmin puolin alemmaksi niin vene on parempi kalastuskäytössä. Ylhäällä oleva paneli tulee hieman tielle jos kaksi kalastaa samaan aikaan. Kyllä tässä on vakaa tumne ettei tänä kesänä kanniskella akkua lataukseen:)
 

pascat

Member
Pikkasen päivitystä testailusta. Tänään uisteltiin parin tunnin lenkki. Akun jännite pysyi 12,2v ja säätimen näytön mukaan akun "varaus" oli 4/5. Akkuna on autosta heikkona poistettu vanha akku. Kytkentää en ole vielä muuttanut eli moottori on kytketty suoraan säätimen porttiin. Minnkota 40:llä kestää tosiaan ajaa 4 nopeudella ilman että kiinasäädin katkaisee kuormaa. Säädin on muistaakseni 50A versio ja sen ostaisin nyt pykälän suurempana. 265w paneli on nyt aivan riittävä ja päiväaikaan ajellessa mennään käytännössä pelkän panelin voimin. Toki jos moottorin saa nopeudelle 5, niin silloin akku todennäköisesti lähtee purkautumaan. Nyt pitää tilata uusi säädin ja tuosta vanhasta tulee "mobiili-versio" mökkikäyttöön 100w taipuisan ja kevyen panelin kaverina. Ajatus on tehdä kevyt setti minkä voi helposti nostaa veneen kyytiin.

20220611_154443.jpg
 

vesioinas

Active member
Yksi vaihtoehto on laittaa riittävän tukeva rele säätimen ja moottorin väliin ja kytkeä sillä virrat päälle moottorille. Ainoastaan herätevirta säätimeltä.
 

korsteeni

Active member
lähdin ruuvireissulle uistelemaan uudella suvi veneellä (on muuten kevyt) varustettuna patriot moottorilla ja 60ah nelisen vuotiaalla akulla joka on ollut jatkuvassa käytössä noissa mittalaitteissa, nyt ollut 3 kk irti ja lepojännite ei ollut pudonnut juurikaan, 12,74V elikkä piti olla täynnä
ajelin parisataa metriä kun tuntui että vauhti hiipuu. aloin kaartaa kotisatamaa kohti takaisin ja samalla kahva oli jo täysillä ja vauhti ei enää yltänyt edes uistelunopeuteen.
ajoin kuitenkin rantaan, moottori juuri pyöri muttei liikettä kuin nimeksi, ajattelin että ajetaan nyt sitten tyhjäksi ja laturiin kotona

mittasin parin tunnin päästä jännitteen ja se oli 12,65V........ei voi olla, toisella mittarilla samoin 12,64V
kokeilin ajovalopolttimolla molemmat langat yhdistettynä ~100W ja paloi kirkkaana, jännite kuitenkin tippui kahdentoista pintaan

laitoin 2,5mm² kaapelilla navat yhteen, hieman aluksi lämpeni mutta hetken päästä ei kipinöinyt mutta jo muutaman minuutin kuluttua lepojännite 12,5V

no mitä tässä jauhan.....sitä lepojännitettä, en ole aiemmin tavannut että tyhjän, tai mielestäni viallisen akun lepojännite on kuin hyvässä latauksessa olevan

löysin romukasasta vanhanliiton laturin, laitoin siihen tasurin kun oli diodit poksahtaneet
nyt on ollut 6 tuntia ~16V
kuinka pitkään olette herätelleet noita kooma-akkuja?

IMG_20220615_102503.jpg
 

Mekaniker

Active member
lähdin ruuvireissulle uistelemaan uudella suvi veneellä (on muuten kevyt) varustettuna patriot moottorilla ja 60ah nelisen vuotiaalla akulla joka on ollut jatkuvassa käytössä noissa mittalaitteissa, nyt ollut 3 kk irti ja lepojännite ei ollut pudonnut juurikaan, 12,74V elikkä piti olla täynnä
ajelin parisataa metriä kun tuntui että vauhti hiipuu. aloin kaartaa kotisatamaa kohti takaisin ja samalla kahva oli jo täysillä ja vauhti ei enää yltänyt edes uistelunopeuteen.
ajoin kuitenkin rantaan, moottori juuri pyöri muttei liikettä kuin nimeksi, ajattelin että ajetaan nyt sitten tyhjäksi ja laturiin kotona

mittasin parin tunnin päästä jännitteen ja se oli 12,65V........ei voi olla, toisella mittarilla samoin 12,64V
kokeilin ajovalopolttimolla molemmat langat yhdistettynä ~100W ja paloi kirkkaana, jännite kuitenkin tippui kahdentoista pintaan

laitoin 2,5mm² kaapelilla navat yhteen, hieman aluksi lämpeni mutta hetken päästä ei kipinöinyt mutta jo muutaman minuutin kuluttua lepojännite 12,5V

no mitä tässä jauhan.....sitä lepojännitettä, en ole aiemmin tavannut että tyhjän, tai mielestäni viallisen akun lepojännite on kuin hyvässä latauksessa olevan

löysin romukasasta vanhanliiton laturin, laitoin siihen tasurin kun oli diodit poksahtaneet
nyt on ollut 6 tuntia ~16V
kuinka pitkään olette herätelleet noita kooma-akkuja?

Pari on ollut viime vuodet, en edes viitsi jumpata niiden kanssa kun vaimon ja tyttären autot pitää olla ajokunnossa kun ne kääntää avaimesta
Missä lukee Silver oli yksi niistä;-)
 

korsteeni

Active member
nuo yuasa akut on kestäviä, paksulevyisiä, huonoja kylmäkäynnistyksessä ja siksi pitkäikäisiä
tämä akku on 09 2016 elikkä ei pitäisi olla vielä loppu
latailen muutaman päivän jospa se on sulfatoitunut, tuo vaha laturi pitää 16V jännitettä minkä luulisi riittävän elvytykseen, jos se sitä vaille on
 

Koskenranta

Member
Miten kytkisin kaksi aurinkopaneelia a' 50W niin että toisen ollessa varjon puolella toinen auringon puolella ja lataa akkua.
Akku 12V 75Ah. Tarvittaessa voin lisätä myös toisen akun 12V 60Ah. Liekkö kannattava ajatus (75Ah-60Ah) ?

Kärkkäisellä ap 50W joka ei tarvitse säädintä ?

Voinko jättää säätimen tuosta yhdistelmästä pois vai laitanko jonkun kinukki MPPT säätimen.
Maissa olisi kolmas paneeli 50W ja säädin latausta varten kun ei olla järvellä.

Monenko amppeerin lataussäädin täytyy olla tuolle kahdelle paneelille ?
 

a.karppa

Member
Miten kytkisin kaksi aurinkopaneelia a' 50W niin että toisen ollessa varjon puolella toinen auringon puolella ja lataa akkua.
Akku 12V 75Ah. Tarvittaessa voin lisätä myös toisen akun 12V 60Ah. Liekkö kannattava ajatus (75Ah-60Ah) ?

Kärkkäisellä ap 50W joka ei tarvitse säädintä ?

Voinko jättää säätimen tuosta yhdistelmästä pois vai laitanko jonkun kinukki MPPT säätimen.
Maissa olisi kolmas paneeli 50W ja säädin latausta varten kun ei olla järvellä.

Monenko amppeerin lataussäädin täytyy olla tuolle kahdelle paneelille ?

Tuossa kärkkäisen paneelissa tuotta 2,8A ja jos sulla 3 samanlaista paneelia niin tarviit 10A LATAUSö-SÄÄTIMEN, mutta jos se kuuluisa nälkä kasvaa myöhemmin niin ehdottomasti 20A säädin. 2 Akkua voi ladata samaan aikaan mutta silloin mennään aina huonomman ehdoilla
 

Koskenranta

Member
Lähinnä kiinnosti miten kytken nuo 2 paneelia, sarjaan kai? Jos toinen varjossa ja toinen auringon puolella. Veneellä järvellä kun mennään ees taas. Eli lataussäädin kuitenkin oltava.
Yhdellä paneelilla latasi 0.9A. Onko huono? 75Ah/0.9A~75h?
 

hemaris

Member
Lähinnä kiinnosti miten kytken nuo 2 paneelia, sarjaan kai? Jos toinen varjossa ja toinen auringon puolella. Veneellä järvellä kun mennään ees taas. Eli lataussäädin kuitenkin oltava.
Yhdellä paneelilla latasi 0.9A. Onko huono? 75Ah/0.9A~75h?
Jos toinen on varjossa, rinnankytkentä on ainoa mahdollisuus. Sarjaan kytketään vain jos ei ole varjostuksia.
 

korsteeni

Active member
Pari on ollut viime vuodet, en edes viitsi jumpata niiden kanssa kun vaimon ja tyttären autot pitää olla ajokunnossa kun ne kääntää avaimesta
Missä lukee Silver oli yksi niistä;-)

kyllä se "Silver" on tiensä päässä, ei auttanut mikään, 15min /15A
kokeilin 100A puuilon akulla, pari vuotta ollut käytössä, yön jäljiltä lataamatta, tunti samalla kuormituksella kuormitettuna 12.39 V

vanha sanonta
"uutta suolee ku vanha kuolee"
 
Ylös