Säädin itserakennetuun generaattoriin

mara

New member
Moro,Rakentelin generaattorin vanhasta siemensin 4 kw moottorista.
Roottorin rautaosan tein jyrsinkoneessa,ja pyörivä nelinapainen magnetointikäämi om noin 120 ohmia, tarvitsen säätimen joka pitää ulostulojännitteen 230 /400v magnetointia säätelemällä.
Löytyiskö täältä apuja, itsellä ei ole niin paljoa elektroniikkatuntemusta että to syntyisi.
Mekaanisia yritin, mutta tuloksena oli vain savua.  terv Mara
 

mara

New member
3 vaihe oikosulkumoottorista runko, ankkuriraudan ja käämin tein itse, magnetointi otetaan tasasuuntaajan kautta päänavoilta, ajatus olisi saada tyristorisäädin tuon magnetoinnin ohjaukseen.
 

nikfly

New member
Oletko lisännyt hiilet roottorille ?
tossa on säädin tasureilla ja konkilla
http://www.leroy-somer.com/documentation_pdf/notices_pdf/0201e_fr_en.pdf

Mä olin ehkä lisännyt tännekin sen yhden dokumentin jossa on ohjeet muuttaa autolaturin jännitesäätimen toiminaan 110 VAC,
dokun nimi on Alternator secrets.pdf
Olisi ollut helpompi lisätä magneetit roottoriin kun tehdä käämit. esim VEM myy Suomessa semmoisa AC moottoreita joihin ne ovat tehneet muutokset.
 

kotte

Well-known member
Sinulla on ilmeisesti jo liukurenkaat magnetointikäämin syöttöön? Mikäli oikein ymmärsin, tuo käyttämäsi rakenne on varsin tavallinen nykyisissä "ei-invertteri"-polttomoottorigeneraattoreissa (kylläkin yksivaiheisena, mutta säätöönhän tuo ei välttämättä vaikuta).

Niin muodoin kannattaisi vilkuilla valmiiden generaattoreiden säätimiä varaosina. Jotta tuo toimisi, pitää käämille suunnitellun virran tietenkin vastata omaasi (tai sitten täytyy kehittää jonkinlainen ylimääräistä tehotransistoria hyödyntävä vahvistinkytkentä, mikä tässä tapauksessa on periaatteessa hyvin yksinkertainen).

En tiedä, mistä noita varaosia kannattaa metsästää. Osui kuitenkin kerran Biltemassa käydessä silmiin lappu, että heidän 2,5kW:n generaattoriinsa on runsaasti varaosia saatavilla. Muun tietoni perusteella ko. generaattorissa sattuu olemaan juuri tuollainen magnetointipiiri hiiliharjaliukurenkaineen.
 

mara

New member
mulla on siinä kolmivaiheinen tasasuuntaus magnetoinnille  Liukurenkailla menee  sisään, kokeilin tuota magnetointia niin 90v ei vielä riittänyt täyteen tehoon. Suoraan päänavoilta tasasuunnattu on liikaa, mutta herää alle sadan kierroksen nopeudessa.
 

kotte

Well-known member
mara sanoi:
mulla on siinä kolmivaiheinen tasasuuntaus magnetoinnille  Liukurenkailla menee  sisään, kokeilin tuota magnetointia niin 90v ei vielä riittänyt täyteen tehoon. Suoraan päänavoilta tasasuunnattu on liikaa, mutta herää alle sadan kierroksen nopeudessa.

Periaatteessa säätimen kytkentä on melko yksinkertainen: tarvitaan kanttiaalto-oskillaattori, jonka puoliskojen pulssinleveyssuhdetta säädetään mitatun (kustakin kolmesta vaiheesta suodatetun ja tasasuunnatun) jännitteen perusteella. Tuolla oskillaattorilla sitten ohjataan tehotransistoria+vauhtipyörädiodia (MOS tms.) siten, että jännite saadaan pysymään haluttuna (ilman värähtelyjä). Tuollaisen rakentaminen ja suunnittelu kyllä edellyttää melkoisesti kokemusta elektroniikasta, vaikka periaatteessa melko yksinkertainen laite onkin nykymittapuun mukaan.

Noissa valmiissa säätimissä (johon esim. edellä itse viittasin) saattaa olla se ongelma, että magnetointia varten laitteessa on apukäämi, jossa käytetään huomattavasti matalampaa jännitettä kuin pääkäämissä. Tuossa tapauksessa säädin ei tietenkään kestä. Sama ongelma tulee vielä vakavampana vastaan, jos yrittää käyttää auton lataussäädintä (kuten nikfly ehdottaa).

Molemmissa tapauksissa piirille pitäisi sitten tehdä erillinen matalajännitteinen syöttävä virtalähde (jälkimmäisessä tapauksessa akku+akkulaturi voisi toimia) ja riittävän jännitteen aikaansaamiseksi tarvittaisiin yhdestä tehotransistorista+vauhtipyörädiodista ja apuvastuksesta koostuva piiri, jolla itse käämin virtaa ohjataan säätimen lähettämän ohjausvirran kontrolloimana.
 

nikfly

New member
Jotain matskua..
http://www.otherpower.com/images/scimages/11306/Alternator_Secrets.pdf
 

Liitetiedostot

  • Alternator Secrets 14_17.PDF
    321.3 KB · Lukukerrat: 428

mara

New member
Löytyispä jostakin valmis säädin, kun ei ole tuo elektroniikka mun alaa, mulla on toinenkin noin toteutettu genis, 6 napaiseksi käämitty alunperin 4 napainen 3 kw runko siinä magnetointikäämi on 12 ohminen.
olen noi mitoittanut kestämään 10% generaattorin tehosta, ja sitten on kokeilussa 500 vattinen kestomagneeteilla toteutettu genis.
Noi olis tarkoitettu varavoimakoneeseen ja tuulivoimalaan.
Rakentelin vm 1946 rintamamiestaloon keskuslämmityksen 1,5 kuution varaajalla pellettipolttimineen, ja 8,8 neliön tyhjiöputkikeräimet, näihin tarvis löytää 3~invertteri varavoimaksi. kiehuu hetkessä jos sähköt katkee. 
 

kotte

Well-known member
mara sanoi:
Löytyispä jostakin valmis säädin, kun ei ole tuo elektroniikka mun alaa, mulla on toinenkin noin toteutettu genis, 6 napaiseksi käämitty alunperin 4 napainen 3 kw runko siinä magnetointikäämi on 12 ohminen.
olen noi mitoittanut kestämään 10% generaattorin tehosta, ja sitten on kokeilussa 500 vattinen kestomagneeteilla toteutettu genis.
Noi olis tarkoitettu varavoimakoneeseen ja tuulivoimalaan.

Kun tuo käämiminen tuntuu käyvän noin kätevästi, niin oletko harkinnut sellaista ratkaisua, että voisit syöttää generaattorin magnetointia 12V:n tasavirtalähteestä? Silloinhan voisit käyttää suoraan auton vaihtovirtalaturin säädintä ja vastusten avulla tehtyä jännitejakoa (otat siis vastusjaolla esim. kolmivaihetasasuunnatun ja suodatetusta 325V:n jännitteestä n. 14V:n vertailujännitteen; säätimeltä vaaditaan tällöin tehonsyötöstä erillinen mittakarva). Vaihtovirtalatureiden virransyöttö on tyypillisesti hyvinkin ylimitoitettu (tyhjäkäyntilatauksen takia), joten tuskinpa virta muodostuu esteeksi, vaikka generaattorisi astetta isompi onkin. Magnetointivirran ottaisit 12V:n akusta, jota sitten lataisit riittävän järeällä akkulaturilla (esim tavanomainen autokäyttöön tarkoitettu automaattilaturi riittänee tarkoitukseen).

mara sanoi:
Rakentelin vm 1946 rintamamiestaloon keskuslämmityksen 1,5 kuution varaajalla pellettipolttimineen, ja 8,8 neliön tyhjiöputkikeräimet, näihin tarvis löytää 3~invertteri varavoimaksi. kiehuu hetkessä jos sähköt katkee.
Enpä luottaisi liikaa tuollaisen invertterin toimintaan, kun sitä sitten tarvitaan, vaan järjestäisin termosifonikierron, jolla ylikuumentuneen veden kiehuminen saa veden pakkokierron liikkeelle. Tuossa pitäisi olla riittävän korkealle ulottuva kiertoputki, jolloin paineen nousu ja höyryn kerääntyminen höyrykellon tapaiseen saisi veden pinnan nousemaan, jolloin kierto pääsee alkamaan. Tuossa pitäisi olla tietenkin ylivuotoputki ja osatehoinen mahdollisimman korkealle sijoitettu hätäjäähdytyspatteri kierron varmistamiseksi. Hieman jäähtynyt, lähes kiehuva vesi voidaan sitten johtaa sopivasta ylhäällä olevasta kohdasta varsinaisessa lämmityskierrossa lopullisesti jäähtymään ja painovoimaisesti kattilaan. Katolle asennettujen tyhjiöputkikeräinten voi sijoituskohdan korkeus kumminkin muodostua ongelmaksi tehokkaan termosifonitoiminnon kannalta, jolloin jokin sähköön (tai aurinkopaneeleihin) perustuva varakiertoratkaisu on tarpeen.
 

mara

New member
Onkos noissa kaupan olevissa 1 vaihegeniksissä magnetointi suoraan napajännitteellä säätimen kautta, jos on, niin sitä  bilteman varaosasäädintä kannattais kokeilla, kun vaan tehot riittäis siinä.

8 neliön keräin tuskin keittää 1,5 kuution varaajaa, siitä keräimen varasähköä olen miettinyt. aurinkopaneeli akku ja invertteri ?  2 pumppua ja ohjain tehontarve alle 100 vattia, ainoa 3~ laite on polttimen syöttölaite, mitähän siellä keräimessä hajoaa kiehuntatilanteessa, koko linja on kuparia.
 

kotte

Well-known member
mara sanoi:
Onkos noissa kaupan olevissa 1 vaihegeniksissä magnetointi suoraan napajännitteellä säätimen kautta, jos on, niin sitä  bilteman varaosasäädintä kannattais kokeilla, kun vaan tehot riittäis siinä.

Valitettavasti, kunnes toisin osoittautuu, on oletettava, että laitteessa on erillinen magnetoimiskäämi, jonka jännite voi aivan hyvin olla pääjännitettä matalampi. Jännite voi toki olla pääjännitteen suuruinenkin, jolloin erillisen magnetoimiskäämin ideana on häiriöiden vähentäminen ja stabiilisuuden parantaminen. Etsin kerran kytkinkaavoja tuohon Biltemankin generaattoriin, mutten löytänyt. Jokin Hondan tms. kytkinkaava osui joskus silmiin ja siinä oli erillinen käämi, mutten huomannut tietoja jännitetasosta.

Eli parasta olisi etsiä käsiinsä jokin generaattori, johon varaosia on saatavilla, löytää vastaava laite ja valmistautua tekemään tuolle mittauksia, jos tätä tietä yrittää edetä.
 
Ylös