• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

RESOL säädin ja liveseuranta DL2 Dataloggerilla

Torsti

Member
Itselläni on RESOL FlowSol B HE pumppuyksikkö sekä siinä RESOL DeltaSol BX Plus säädin.
Dataloggaukseen käytän DL2 Dataloggeria jossa sisäänrakennettu selain ja nettiliitäntä LAN-kaapelilla.

Kytkin Resolin DL2 Dataloggerin kiinni VBus liitäntään kaksijohtimisella kaapelilla.
DL2 LAN-verkkokaapelilla kiinni nettiin ja sähköt päälle.
Dataloggeriin pääsee tämän jälkeen kirjautumaan omalta koneeltaan ohjeiden mukaan ja tekemään kaikki tarvittavat asetukset.

Asennusohjeessa on seikkaperäisesti käyty läpi kaikki tarvittavat asetukset askel askeleelta siten, että lopputuloksena Resolin sovellus avasi minulle selaimeen välilehden jolla oli seurantani käynnissä.

Suurin työmäärä oli tehdä seurantakohteen graafinen kuva johon mittausdata sijoitetaan.
Olin tehnyt sen jo aiemmin Power Pointilla ja kuvan tallennus esimerkiksi .gif tiedostoksi riitti pohjaksi.

Ismo67 voisi valoittaa kuinka esim. pumpun pyörimisen animointi voidaan toteuttaa.

Toki kuvan tekemisen voi jättää väliin tai myöhemmäksi ja ottaa käyttöön numeerinen esitysmuoto.
Tällöin seurantana näkyy vain antureiden nimi ja arvo. Esim. S1    20,0 °C

Ohjeet ovat englanniksi joten hieman kielitaitoa tarvitaan.

Minulla säädintä lähin Ethernet liitäntäpiste on hieman kaukana joten ajattelin laittaa langattoman Acces Pointin ja LAN-kaapeli siihen kiinni.
Takkusin aikana asetusten kanssa ja luovutin toistaiseksi.
Lopputulemana vedin ohuella kaiutinkaapelilla VBus väylän nettiliitännän viereen ja laitoin Dataloggerin siihen kiinni.

Seuranta on nyt ollut päällä muutaman päivän eikä ole kaatunut kertaakaan tms. Toimii ainakin normi Winkkarin, iPadin että iPhonen selaimella. Istunto ei tunnu vanhenevan vaan voin pitää välilehteä auki ja tilanne päivittyy reaaliaikaiseksi automaattisesti.

Dataloggaus tulee nyt minulla kahteen laitteeseen, koska myös säädin tallentaa dataa SD-kortille.
Seurannan tarve minulla on siksi, että olen paljon reissussa jolloin voin seurata reaaliajassa laitteiston toimintaa.

ismo67

New member
Liveseuranta on todella helppo tehdä:
https://www.youtube.com/watch?v=kXVarksqQUE
Katso 1:58 siinä se on :)
Elikkä vasemmassa laidassa olevissa "staattisissa kuvissa" on mukana animointi.
Rahaat vaan ne kuvan päälle oikeisiin paikkoihin.
Eli kun pumpun rele vetää, alkaa se kolmio pyöriä taikka kun virtausmittarissa on virtausta alkaa alikessun natsat liikkua....

Jossain vaiheessa talvemmalla tarvii tutustua tuohon tarkemmin, mitä kaikkea siitä saa irti ja voiko arvoja kutsua muualla jotenkin vaikkapa talologgeriin...

Kiesus

New member
Eli pitäisi ostaa ainakin tuo DL2 Dataloggeri mutta tarvitseeko muuta ja mistä nämä kannattaa hankkia.

Mulla on kotona ainoana nettinä 4g joka on jaettu Huawei b593 boksilla kaikille vehkeille niin pitäisikö se siis saada
tuohon purkkiin jotenkin piuhalla kiinni.

Mulla on hieman haasteellista vetää piuhoja pannuhuoneesta joten jos tuommoinen olisi jotenkin langattomasti toteutettavissa
niin olisi huomattavasti helpompi.

En ole varma että laitanko tällaista systeemiä ikinä koska eihän tuo aivan ilmainen ole mutta minäkin olen paljon reissussa
niin olisi mielenkiintoista nähdä että kaikki on kunnossa ja toimii, eikä tarvitse rouvaa juoksuttaa pannuhuoneessa.

ismo67

New member
Kiesus sanoi:
Eli pitäisi ostaa ainakin tuo DL2 Dataloggeri mutta tarvitseeko muuta ja mistä nämä kannattaa hankkia.

Mulla on kotona ainoana nettinä 4g joka on jaettu Huawei b593 boksilla kaikille vehkeille niin pitäisikö se siis saada
tuohon purkkiin jotenkin piuhalla kiinni.

Mulla on hieman haasteellista vetää piuhoja pannuhuoneesta joten jos tuommoinen olisi jotenkin langattomasti toteutettavissa
niin olisi huomattavasti helpompi.

En ole varma että laitanko tällaista systeemiä ikinä koska eihän tuo aivan ilmainen ole mutta minäkin olen paljon reissussa
niin olisi mielenkiintoista nähdä että kaikki on kunnossa ja toimii, eikä tarvitse rouvaa juoksuttaa pannuhuoneessa.

Minun DL2 on ebay.de:stä "230€"
http://www.ebay.de/itm/170946519455?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

No, Itselläni on Lammin kivitalo ja tarvitsi mennä vain kahdesta kantavasta seinästä läpi, jotta sain netin lämmönjakohuoneeseen ja autotalliin. Ei maksanut paljoa kun itse teki.

Kiesus

New member
Tjaah,,  menisihän se se tietysti välikaton kautta kun tuikkaa yhden reiän tästä "konehuoneesta" välikatolle
ja pannuhuoneessa on jo reitti valmiina.

Pitää keskittyä ensin viimeistelemään tuo systeemi lopulliseen iskuun ja tämä siten joskus.

Torsti

Member
Kannattaa vetää esim. ohuella kaiutinpiuhalla Dataloggeri sinne Huawein viereen eikä nettiä pannuhuoneeseen, jos netille ei siellä muuta tarvetta ole. Huaweissa näytti olevan LAN-liitimiä. Siihen vain verkkokaapelilla Dataloggeri kiinni.

VBus väylä on jonkinmoinen sarjaliikennöinti alhaisella taajuudella. Ei ole moksiskaan minun 20m kaapelivedosta.
Kaapeli menee vielä toistaiseksi ovien raoista.

Langattoman AP:n laittoa kokeilen vielä myöhemmin.
Lammin kivi vaimentaa myös minulla signaalia mutta kyllä se vielä kahdestä betoniseinästä läpi menee.

Kiesus

New member
Noniin, itse tietenkin ajattelin että dataloggeri naulataan siihen pumppuaseman viereen ja verkkokaapelilla yhetys Huaweihin
mutta ei tietenkään kannata noin tehdä vaan juuri nuin kun sanoit.