• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Raspberry Pi ja muita virityksiä (sääasemaa, kameroita yms..)

ohforf

New member
jets sanoi:
Ohhoh. Kuulostaapa mielenkiintoiselta, etenkin tuo sarjaportti. Senhän saattaisi saada viriteltyä tuohon mun säätimeenikin kiinni. Mutta näyttää melko kalliilta, etenkin jos raspiin vertaa. Tosin meni mullakin jo satku alkujaan tuohon raspiin, mukana tulevista oli tarpeettomia oikeastaan vain hiiri ja verkkokaapeli.
Käytä toki raspia. Ihan kelpo vekotin. Itsellänikin lojuu sellainen tossa vieressä. Yritän vaan hifistellä virrankulutuksen kanssa. Tavoiteena olisi, että pystyisin jättämään sen talveksi päälle ilman, että akku tyhjenisi tammikuussa. nanosg20:tä pystyy käskyttämään standby tilaan ja lisäksi USB 5V jännitteen saa ohjelmallisesti katkaistua, joten USB:ssa kiinni olevat mokkulat ja muut sammuvat.

USB-sarjaporttiadapterilla saat muutettua yhden USB-portin sarjaportiksi.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/34656/dkmtv/Fuj-tech-USB-sarja-adapteri

ja raspiin saa myös sarjaporttimokkulan

http://www.abelectronics.co.uk/products/3/Raspberry-Pi/26/Com-Pi-RS232-Serial-and-1-Wire

joista toi USB-sarja-adapteri on ihan plug'n'play ja jälkimmäinen vaatii säätöä.

Jos USB-portit loppuu kesken niin sitten käyttöön aktiivinen USB-hubi siten, että raspi itse ottaa virran suoraan yhdestä hubin USB-portista.

Mikä lataussäädin on sellainen, että siinä on RS-232 portti ja oletko löytänyt jostain speksejä minkälainen protokolla siinä on käytössä?

jets

New member
Mullakin olisi tavoitteena saada palvelin pelaamaan mökillä mahdollisimman vähällä virralla. Palvelimessa on kiinni kameroita, jotka nekin syö virtaa. Nyt vaihdoin yhden verkkokameran normi webbikameraan (USB), en ole virtoja mittaillut. Ja tavoitteena olisi että homma pelaa 24/7. Raspi syö huomattavasti vähemmän kuin edellinen teollisuus-pc. Veikkaan että nyt kokonaiskulutus on jotakuinkin 10W luokkaa. Pitäisi päästä jonnekin 5W alle tai saada tuottoa lisää. Ja tuottoa tulee lisää, tavoite on saada yhteensä 800W paneelisto (nyt 400W) ja rinnalle vielä jokin tuulimylly.

Ja en ole saanut säätimen speksejä, ihmeellistä muutenkin että nykyään uutena tulee säädin jossa on vaan rs232. Wintoosa XP:llä säädintä lukee ihan mainiosti, mutta aattelin kokeilla, että mitä löytyisi tiedostojärjestelmän kautta linuxilla. Nyt mulla ei siis lataussäätimen tiedot kerry mihinkään muualle kuin säätimeen itseensä. Säädin on siis PCM-6048 (http://www.mppsolar.com/Photovoltaics/MPPT%20SCC-2.pdf), jonka tilasin ebayn kautta ja tuli jostain Kiinan suunnilta. Hyvin se tuntuu muuten pelittävän, on aika äänekäs tuuletin vaan. Olisihan se kiva, jos saisi tilalle jonkin hifisäätimen, Morningstar Tristarin vaikkapa, mutta ei ole köyhällä varaa, piti vaan saada säädin johon saa riittävästi paneelistoa kiinni.

Tuo Nanosg20 todellakin näyttää mielenkiintoiselta. Laita ihmeessä projektistasi lisätietoja ja kertomusta miten homma etenee.

Itselleni on tärkeätä, että näen kuvia mökiltä, minkä verran on lunta/sadetta, mikä keli on, onko jälkiä, miten kävi edellisessä myrskyssä jnejne. Sääasema olisi hyvä saada ja saada kamerat pelaamaan 24/7. Yöksi voi kameroita sulkea, nyt vaan ei tuo mun raspi-kauko-ohjattavat pistorasiat-viritys toimi.. Johtunee pitkälti siitä että yritän käyttää 12v kaukosäädintä raspin 5v outputista :) Onneksi löytyi kaupasta semmoinenkin, mihin kelpaa 3.3v jännite, joten se sitten projektiksi seuraavana.

Pistorasiaohjaus palvelimella on muutenkin ihan tavoitteena, voi sitten ultimaattumisti laitella vaikka pihavaloja päälle/off, ohjata eri vehkeitä muutenkin.

Eko

Member
Mielenkiintoisia virityksiä , kiinnosta itsäkin kun tuo etävalvonta mökillä toteutettu tällä hetkellä riistakameroilla .
Jännitteen valvontaan löyti tälläinen laite

http://www.victronenergy.com/solar/victron-global-remote2/

Samanlainen laite myös lan-verkkoon . Tälläisen perään vielä tristarin RD-1 , johon ohjelmoitu aggrin käynnistys
alijännitevahtiin .

http://www.morningstarcorp.com/en/relay-driver

Samaan laitteeseen saa sitten viriteltyä noita valojen käyttöä ja nekin niin , että jos jännite
liian alhainen , niin valot ei pala . Kotikäyttöön ajattelin tuo rd-1:n laittaa tristar-mppt säätimen kaveriksi .
Se lukee suoraan säätimeltä esim. jännitteet , yö-tilan yms. Laitteessa on kattavat ohjelmointi mahdollisuudet juuri
aggrikaatin käynnistämiseen ja kaiken ohjelmoinnin voi tehdä oman tietokonesoftan kanssa .
Näillä vehkeillä tietenki on hintaa sitten enemmän , mutta itse ajattelin laittaa näitä tässä ajan kanssa
kun tämä jonkinlainen harrastus jo näyttäisi olevan .

denzil dexter

Well-known member
jets sanoi:
Mullakin olisi tavoitteena saada palvelin pelaamaan mökillä mahdollisimman vähällä virralla. Palvelimessa on kiinni kameroita, jotka nekin syö virtaa. Nyt vaihdoin yhden verkkokameran normi webbikameraan (USB), en ole virtoja mittaillut. Ja tavoitteena olisi että homma pelaa 24/7. Raspi syö huomattavasti vähemmän kuin edellinen teollisuus-pc. Veikkaan että nyt kokonaiskulutus on jotakuinkin 10W luokkaa. Pitäisi päästä jonnekin 5W alle tai saada tuottoa lisää. Ja tuottoa tulee lisää, tavoite on saada yhteensä 800W paneelisto (nyt 400W) ja rinnalle vielä jokin tuulimylly.
Työkäytössä minulla on hp:n läppäri (Pavilion). Kulutus on mittarin mukaan 11W. Jos tästä laittaisi ruudun pimeäksi ja poistaisi turhat ohjelmat, luulisi menevän 5W tasolle ihan vakiona.

jets

New member
No, kuluttaahan ne muutkin vehkeet kuin raspi. Ja olen aivan varma, että perusläppärit vie enemmän kuin raspi, vaikka mitä tekisi. Mittauksiahan en kulutuksista ole oikein voinut tehdä. Kerran kokeilin yhtä pistorasiamittaria, mutta sehän poksahti invertterin kanttiaaltosähköstä melko lailla nopiaan.

Nyt tavoitetilana on laittaa raspi ja pari usb-kameraa virroittumaan suoraan akustolta tuon 15W virtalähteen kautta.

Mutta suunnitelmissa on sellainen muutos, että otan käyttöön 3g-reitittimen jossa on itsessään sim-kortti ja sisäinen "mokkula" eli modeemi siis, ei erillistä mokkulaa. Pidän sitä parempana ratkaisuna kuin 3g-reititin johon laitetaan erillinen mokkula.

Tuon reitittimen ongelma on nyt tietysti se, että sitä pitää käyttää verkkovirralla. Syy tuohon mokkulan vaihtoon on se, että haluan 3g-modeemin kauas häiriölähteistä ja uskoakseni se toimii varmemmin. Mutta katsotaan nyt. Ehkä senkin voin sittenkin laittaa siihen raspin lähistölle ja virrat suoraan akustosta, liekö sitten 12v laite vaiko eikö.

Myöskin ISP tulee vaihtumaan Sonerasta toiseen, luultavimmin Saunalahteen kun peitto on parhain kuuluvuuskarttojen mukaan Elisa/Saunalahdella.

Ja vielä palatakseni virrankulutukseen, onhan mulla tuo pihtivirtamittari yleismittariin liitettävissä. Se on tosin minusta erittäin epätarkka. Pitäisi löytää jokin ratkaisu millä voisin mitata virrankulutusta esimerkiksi vuorokauden ajan tms. Siitä voisi sitten tehdä parempia laskelmia.

Nyt kun aurinko on paistellut, on akustokin pysynyt hyvissä jännitteissä :)

MarkoN

Member
Useimmat 3g reitittimet käyttää 9-12v jännitettä. Tuon 9v laitteen voi ihan hyvin kytkeä vielä akustoon.
Mitä 3g verkkoon tulee niin kannattaa hankkia 9 - 14db:n suunta-antenni reitittimeen/mokkulaan. Sijoittaa se katolle / mastoon.
Kuuluvuus taattu sen jälkeen.
Itse suosin tp-linkin laitteita niiden selkeyden ja toimintavarmuuden takia.

jets

New member
MarkoN sanoi:
Useimmat 3g reitittimet käyttää 9-12v jännitettä. Tuon 9v laitteen voi ihan hyvin kytkeä vielä akustoon.
Mitä 3g verkkoon tulee niin kannattaa hankkia 9 - 14db:n suunta-antenni reitittimeen/mokkulaan. Sijoittaa se katolle / mastoon.
Kuuluvuus taattu sen jälkeen.
Itse suosin tp-linkin laitteita niiden selkeyden ja toimintavarmuuden takia.

Niin noh niin.. juu, kyllä mulla on siellä yagi-antenni :) On tuota radioamatööritaustaa niin nuo radiohommelit sujuu yleensä "sinnepäin" ainakin.

Sonera ei oikein tykkää pelata siellä, Elisa/Saunalahti on antanut hyviä kokemuksia jopa kännykässä ilman erillistä antennia tuolla.