Pientuotannon ostohintoja

maanma

energiaonnellinen
Ketju ilmoituksille ostohinnoista

Helen pientuonannon osto ilmeisesti kk maksu / spot välityspalkkio on 0/0eur.  Ei mainitaa kuinka spot hinta lasketaan eli onko vrk keski spot vai ostotunti spot. Ei tietoa tarjoavatko tuota akkutuotetta myös paneelin hankintasopimuksen ulkopuolisille.
 

maanma

energiaonnellinen
Onko joku löytänyt sähköyhtiön, jonka määräaikainen soppari kattaa myös ostomarginaalin ja ostosähkön kuukausihinnan?
 

korsteeni

Well-known member
Olisko mahdollista ajatella jos pientuottajat perustaisi poolin josta pien käyttäjät voisi ostaa sitä ylijäämäsähköä.
Ajatellahan aina voi, mutta jos joku myy jotain ja ostaa jotain syntyy siitä aina kuluja ja veroja jotka täytyy kattaa. itse sähkön hinta ilman em. kuluja on niin alhainen ettei sitä kannata myytäväksi tuottaa. Poikkeuksena jos omistaa kosken.
 

Savonius

Well-known member
Olen kyllä eri mieltä tuosta hinnasta. Pidän sitä kohtuullisen hyvänä kun saan siitä kutakuinkin saman kuin ydinvoimalat. Niiden netto lienee huomattavasti pienempi kuin minun. Kun lasken oman kulutuksen korvaamisen ja myynnin keskihinnan se näyttää olevan noin 9 senttiä. Kun se veteen tai lattiabetoniin varastointikaan ei ihan häviötöntä ole.
 

korsteeni

Well-known member
Olen kyllä eri mieltä tuosta hinnasta. Pidän sitä kohtuullisen hyvänä kun saan siitä kutakuinkin saman kuin ydinvoimalat. Niiden netto lienee huomattavasti pienempi kuin minun. Kun lasken oman kulutuksen korvaamisen ja myynnin keskihinnan se näyttää olevan noin 9 senttiä. Kun se veteen tai lattiabetoniin varastointikaan ei ihan häviötöntä ole.

Ei se lyö leiville, likvidiä rahaa on pilvin pimein odottamassa tuottavaa kohdetta. Jos paneleilla myyntiin tuotettu sähkö olisi kannattavaa, raha olisi paneleina pitkin peltoja lypsämässä kahisevaa. Korvaava tuotanto on taasen kannattavaa kun siitä jää siirto verot osingot yms maksut omaan lakkariin
 

maanma

energiaonnellinen
Tällä hetkellä atk kai raportoi lukemat vain energian myyjälle ja verkkoyhtiölle. Poolin pitäisi siis myydä energiaa. Yleensä sitä kuluu talvisin enemmän kuin tuotetaan, joten poolin pitäisi ostaa ennustetun kulutuksen mukaiset futuurit ennakkoon. Tämä tietysti olisi mahdollista, jos jokainen ilmoittaisi kulutuslukunsa kk tasolla ennakkoon. Jos menee yli ilmoittamastaan saa automaattisesti pörssisähköä kalleimpien tuntien mukaan. Jos jää alle ilmoittamastaan niin pooli saa tuloa pörssisähkön myyntinä omista futuureista.
 

kotte

Well-known member
Tällä hetkellä atk kai raportoi lukemat vain energian myyjälle ja verkkoyhtiölle. Poolin pitäisi siis myydä energiaa. Yleensä sitä kuluu talvisin enemmän kuin tuotetaan, joten poolin pitäisi ostaa ennustetun kulutuksen mukaiset futuurit ennakkoon. Tämä tietysti olisi mahdollista, jos jokainen ilmoittaisi kulutuslukunsa kk tasolla ennakkoon. Jos menee yli ilmoittamastaan saa automaattisesti pörssisähköä kalleimpien tuntien mukaan. Jos jää alle ilmoittamastaan niin pooli saa tuloa pörssisähkön myyntinä omista futuureista.
Näinhän asia menee. Jos jossakin välissä käytetään julkista sähkönsiirtoa, sitoudutaan automaattisesti pörssisähkön sähköenergian tuntihintaan (jota kantaverkkoyhtiö Fingrid soveltaa ja jota sähkönsiirtoyhtiöt joutuvat myös käyttämään). Pörssi-instrumenteilla voi sitten sähkön myyjän ja ostajan kesken vivuttaa hintaa suuntaan tai toiseen sähköenergian osalta (siis jos sekä myyt että ostat saman määrän saman tasejakson, nykyisin tunnin, sisällä, voit asettaa hinnan virtuaalisesti sellaiseksi kuin huvittaa tuon siirretyn energian osalta. Sähkönsiirtomaksuilta ei silti voi välttyä ja tällainen pooli luultavasti joutuu maksamaan tarfiffin mukaisen maksun molemmissa päissä sekä sähköverot ja ALV:t ehkä vielä päälle. Suurkuluttajille ja -tuottajille on puolestaan käytettävissä huomattavasti edullisempia siirtotariffeja riippuen liitäntätavasta ja jännitteestä.
 

maanma

energiaonnellinen
Olen pari vuotta sitten jo ehdottanut paikalliselle sähköyhtiölle verkkokauppaa josta voisi ostaa nordpool futureita marginaalilla höystettynä
 

Savonius

Well-known member
Huomenna 9-10 välillä pörssisähkon verollinen hinta on 31,55 joten myydessa saa yli 25 senttiä kilovattitunnilta, Vaan eipä taida huomennakaan aurinko paistaa. Syyn hintaan joku tiennee.
 
Ylös