• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Päätin sit tehdä itse konesaumakatolle kiinnikkeet. Ja projektia jatkoksi.

korsteeni

Well-known member
osimmoilleen näin menee kaikilla minulla olleilla verteeillä
kuva tältä aamulta on parempi kuin hyvä yhteenveto pv jännitteistä vs teho
sanallisesti vielä että noilla heräämisjännitteillä ei ole mitään merkitystä vaikka monet vertaavat verttejä kuinka herkästi neheräävät ja kuinka pienellä jännitteellä

1680415162851.png

Jussi

Well-known member
osimmoilleen näin menee kaikilla minulla olleilla verteeillä
kuva tältä aamulta on parempi kuin hyvä yhteenveto pv jännitteistä vs teho
sanallisesti vielä että noilla heräämisjännitteillä ei ole mitään merkitystä vaikka monet vertaavat verttejä kuinka herkästi neheräävät ja kuinka pienellä jännitteellä

Näytä liitetiedosto 9203
Mitähän noi taulukon sarakkeet ovat? Kolme erilaista panelikenttää?
Mistä sait ton heräämisjännitteen mukaan tähän? Kun sillä ei tosiaan ole mitään merkitystä. Minä käytän tossa näin oletuksena arviolta panelien mpp-pisteen jännitettä.

korsteeni

Well-known member
Mitähän noi taulukon sarakkeet ovat? Kolme erilaista panelikenttää?
Mistä sait ton heräämisjännitteen mukaan tähän? Kun sillä ei tosiaan ole mitään merkitystä. Minä käytän tossa näin oletuksena arviolta panelien mpp-pisteen jännitettä.
kunhan vain mainitsin mielipiteeni yleisesti heräämispisteestä

oletin että, muijakin sanoo ettei pitäisi olettaa mitään

1 sarake vasemmalta= pv1 amppeerreja sisään, siis virta on A, elikkä MPP1
2 sarake vasemmalta= pv2 amppeerreja sisään, siis virta on A, elikkä MPP2
3 sarake vasemmalta= pv1 voltteja sisään, siis jännite, elikkä MPP1 jännite,V
4 sarake vasemmalta= pv2 voltteja sisään, siis jännite, elikkä MPP2 jännite,V
näistä voi päätellä verrattuna lukujen käyttäytymisen tehoon onko niistä ohjaus otettavissa
tässä vielä nuo muut
5 sarake vasemmalta= virta ulos, A elikkä amppeereja
6 sarake vasemmalta= verkkojännite, V
7 sarake vasemmalta=tuotettu teho, W

nuo luvut ovat allekkain 5 minuutin välein otettuja
niistä näkee ettei paisteen lisääntyessä.........................................................................diipadaapa..loppui muste

korsteeni

Well-known member
ihan pelkistettynä jännite jopa laskee kun tuottoa tulee enempi
sitä minä vaan kun nuo lukemat tulee vertistä suoraan ja paljon muuta joita voi käyttää ohjaukseen
mutta kattellaan

Jussi

Well-known member
ihan pelkistettynä jännite jopa laskee kun tuottoa tulee enempi
sitä minä vaan kun nuo lukemat tulee vertistä suoraan ja paljon muuta joita voi käyttää ohjaukseen
mutta kattellaan
Ihan noin sähköopin perusteilla, niin eipä se jännite voi laskea, jos ei sille ole käyttöä eli kuormaa. Jos tuotto riittää hyvin kulutukseen, niin väkisin se jännite lähtee nouseen. Kun en keksi, mikä sitä laskee ilman riittävää kuormaa... Kun ei sitä tuottoa aurinko ohjaa määrällisesti, se vaan antaa mahdollisuuden käyttää sitä enemmän. Ja siis edelleen, en myy verkkoon mitään, eli kuorma syntyy omista vehkeistä vain. Jos en käytä itse mitään, niin jännite on aika lähellä avoimen piirin jännitettä. Koska ei kuormaa.

Vertin dataloggerin tarjonnasta ei vielä ole hajuakaan, mitä se sinne tallettaa. Enkä niitä sieltä osais kuitenkaan hyötykäyttöön kaivaa, kun minä osaan vaan tota assembleria, jolla saa pikkuprossun eloon. Kaikki hienommat on nuorempien hommia.

korsteeni

Well-known member
Ihan noin sähköopin perusteilla, niin eipä se jännite voi laskea, jos ei sille ole käyttöä eli kuormaa. Jos tuotto riittää hyvin kulutukseen, niin väkisin se jännite lähtee nouseen. Kun en keksi, mikä sitä laskee ilman riittävää kuormaa... Kun ei sitä tuottoa aurinko ohjaa määrällisesti, se vaan antaa mahdollisuuden käyttää sitä enemmän. Ja siis edelleen, en myy verkkoon mitään, eli kuorma syntyy omista vehkeistä vain. Jos en käytä itse mitään, niin jännite on aika lähellä avoimen piirin jännitettä. Koska ei kuormaa.

Vertin dataloggerin tarjonnasta ei vielä ole hajuakaan, mitä se sinne tallettaa. Enkä niitä sieltä osais kuitenkaan hyötykäyttöön kaivaa, kun minä osaan vaan tota assembleria, jolla saa pikkuprossun eloon. Kaikki hienommat on nuorempien hommia.
teoriassa käytäntö ja teoria on sama asia mutta käytännössä ei
kunhan saat vermeet tulille niin näet mitä tarkoitan

sieltä vertistä tulee kaikki nuo mitä taulossani on katkeamattomana datavirtana ohjaukseen, se assebleri on suuri plussa sen datan jatkojalostukseen mutta turha päällekkäinen toiminta ohjausdatan keräämiseen

täältäkään ei mene myyntiin mitään

Jussi

Well-known member
Tuli sitten testattua noita kiinnikkeitä, kun laitoin "kiskot" toiselle lappeelle. Toimi odotetusti ja oli aika helppokin homma. Tukevasti tuntu tarttuvan, vaan vähän retkuhan se sauma sivusuuntaan on. Toi vanha "lyijy"pelti kun on sillai pehmeen joustavaa. Vaan tukevoituu se kun tulee poikittaiset päälle.

Vähän saa miettiä, miten tonne jyrkälle katolle sujuvasti noi isot panelit kanniskelee ja vielä asettelee ne nätisti paikalleen. Sen verran isoja ja painavia ovat, et tämmösen ikämiehen kädet menee maitohapoille jo niitä siirrellessä. Kun eivät ole olleet kunnossa enää vuosiin hermovian takia.

Mekaniker

Well-known member
Vähän saa miettiä, miten tonne jyrkälle katolle sujuvasti noi isot panelit kanniskelee ja vielä asettelee ne nätisti paikalleen. Sen verran isoja ja painavia ovat, et tämmösen ikämiehen kädet menee maitohapoille jo niitä siirrellessä. Kun eivät ole olleet kunnossa enää vuosiin hermovian takia.
Tein itselleni pitkästä tikkaasta tikasnostimen, saa vuokraamoistakin
- Pitkä tikas, ylhäällä ja alhaalla vahvikeet vinssiä/ pylpyrää varten
- Vanerilevy missä on sivusuuntaiset ohjaimet
- Halpis sähkövinssi oli jo ennestään, siihen pidempi köysi
- Joku alhaalla ohjaamaan ja nostamaan paneeleja

Paneelehin laitoin A2 pultteja yläosaan juuri siihen kohtaan missä ne piti tulla kiskoa vasten, nosto paikalle ja taskusta kiinnitykset ja ruuvata kiinni
Aika harva mies kykenee pitämään paneeli jyrkällä katolla paikalla samalla kun kiinnittää sen kiskoon;)
On olemassa valmiita muovitappeja juuri sitä varten mutta ei ole missään myytävänä?

Jussi

Well-known member
Aika harva mies kykenee pitämään paneeli jyrkällä katolla paikalla samalla kun kiinnittää sen kiskoon;)
On olemassa valmiita muovitappeja juuri sitä varten mutta ei ole missään myytävänä?
Mulla on nyt kiskoissa kulmat ja kumilaput valmiina, ei tartte ku nostaa nätisti siihen ja kiinnitellä rauhassa. Haittapuoli niissä on, ettei voi luisutella panelia kiskoa pitkin, paitti jos tekee korotuspalat siksi aikaa ku vie.
Toi traktorikaivuri voi toimia hissinä katonreunalle asti, sen sorakauhassa nousee vaikka mitä, ja poimiihan se myös katolta putoilevan ukonkin kyytiin.

Jussi

Well-known member
Loppukasailua alottelin tolle lisäkuormakytkimelle. Meinaa tulla ahdasta 6-paikan din kotelossa kaikkine osineen. Kun DC-breakkeri nappaa jo osansa ja virta-anturillekin piti tehä paikkaa. Virtalähde vie oman tilansa ja toi vero-levylle kasailtu omansa. Kun piti vähän jättää turvaväliä jännitemittuun esikäsittelijälle, vaikkei se nyt menekään yli 200V, mut silti. Ja noi näytötkin pitäs ripustaa sopevasti aukon kohdalle näkyviin.

Viimeksi muokattu:

Jussi

Well-known member
Lisäkuormakytkimen powerointi hoituu upeesti tolla vanhalla hakkurimallin kännylaturilla. Se herää nätisti heti ku inputissa yli 100V ja pysyy kuitenkin käynnissä liki 60V asti herättyään. Prossu boottaa sievästi ja näyttää nyt jännitteenkin oikein. Ulostulossa on reed-rele, niin koko laitos pysyy kelluvana pv-linjan mukana.

Ekat neljä on nyt itälappeella ja länsipuolella jo kiskotkin. Vammas hoiteli ne reunalle, niin ei tarvinnu mitään telineitä. Kauhassa on myös hyvä asennella, vaikkei niissä nyt kyllä sais oleillakaan...
IMG_20230410_205414.jpg IMG_20230411_210002.jpg

Jussi

Well-known member
Nyt olis jo länsilappeellakin panelit paikallaan. Alko vähän illalla keli jäätämään, niin jäi liittimien tökkiminen huomiseen ja peruutin suosiolla alas katolta. Sit vaan kiinnittelis ja siirtys johdotteleen noi invelle asti. Uusia lihaksia löyty taas tänäänkin, alkaa jo huomaan ikärajoitteita noissa kattohommissa.

Jussi

Well-known member
Uusia tai ainakin käyttämättömiä lihaksia on löytyny paljon. Yhtään ei vähennä tätä ikäraihnasuuden tunnetta. Mutta on tää edenny kaapelointivaiheseen, jospa jo lähipäivinä pääsee testaileen. Vielä saa seinällä kiipeillä, mut katolla ei isoja hommia oo enää tekemättä.

varikonniemi

Active member
Kun saat ton nyt lähipäivinä toimintaan voit aloittaa seuraavan erän suunnittelua. Kun tota kattopintaalaa on noin reippaasti, niin kannattas tilata kärkkäisen sikapäiviltä 285W brightsolareita hintaan 99e/kpl siihen viereen toiseen piiriin. Tohon hintaan ei voi mennä pieleen. Ja varsinkin kun tiedät jo miten ne asennetaan kiinnikkeitä myöten käytännössä ilmaiseksi, ei tulis kaduttamaan hinta/hyöty.

Jos viitsit niin kiinnostas nähdä lähempää miltä se asennus näyttää katolla valmiina.

Jussi

Well-known member
Hyvin lähti tulille. Sähköä tulee ja lisäkuormaakin mahtuu keksimään. Paneelien jännite käyttäytyy just niinku oletinkin, pienellä kuormalla nousee reilusti mpp-pisteen yläpuolelle.

Kun saat ton nyt lähipäivinä toimintaan voit aloittaa seuraavan erän suunnittelua. Kun tota kattopintaalaa on noin reippaasti, niin kannattas tilata kärkkäisen sikapäiviltä 285W brightsolareita hintaan 99e/kpl siihen viereen toiseen piiriin. Tohon hintaan ei voi mennä pieleen. Ja varsinkin kun tiedät jo miten ne asennetaan kiinnikkeitä myöten käytännössä ilmaiseksi, ei tulis kaduttamaan hinta/hyöty.

Jos viitsit niin kiinnostas nähdä lähempää miltä se asennus näyttää katolla valmiina.
Tuota laajennusta pitää miettiä, kun pitäs saada se sähkö käyttöönkin. Tästä saa nyt vähän kokemusta erilaisista käyttötilanteista.
Voihan tuosta yrittää kuviakin ottaa lisää, kiskot jää kyllä aika piiloon.

varikonniemi

Active member
voihan sitä sähköä myydä sähköyhtiön tilille josta hyvitetään pilvisellä säällä/yöllä ostettua sähköä...

Siinä vaiheessa kun 6kk menee ilman että maksat sähkölaskua on sulla tarpeeks paneleita. Tänä kesänä toivon pääseväni siihen itse kun laajennettiin 6->9kW tehoon.