En nyt hahmota, mikä tässä on kysymys.Minä olen luulut että foorumin tarkoitus on antaa tietoa eikä salata kuten useammat tekevät !
Jokainen rakentaa ja kytkee omalla vastuulla !
Huom vain sähköpätevyyden omaava henkilö voi kytkeä ac 230v !
Kaikkia neuvoja ei anneta julki sillä se tuo myös mukanaan vastuita jos joku menee tekemään sattuen vahinko. Siksi jokaisen pitää vähän itse ottaa selvää ja toimia ominpäin.Minä olen luulut että foorumin tarkoitus on antaa tietoa eikä salata kuten useammat tekevät !
Jokainen rakentaa ja kytkee omalla vastuulla !
Huom vain sähköpätevyyden omaava henkilö voi kytkeä ac 230v !
Tätä en tiennytkään. Onko sinulla linkkiä niihin pykäliin?Kaikkia neuvoja ei anneta julki sillä se tuo myös mukanaan vastuita jos joku menee tekemään sattuen vahinko. Siksi jokaisen pitää vähän itse ottaa selvää ja toimia ominpäin.
Ja itselleen saa harrastustoimintaan liittyen tehdä myös sähkötöitä mutta siihen on sitten omat pykälät miten ne määräytyvät ja mitä saa tehdä.
Aikoinaan oli toteamus sähköasentajan kursseilla että kaikki mitä kytketään valtakunnan verkkoon on seurattava pykälät kaikissa tilanteissaTätä en tiennytkään. Onko sinulla linkkiä niihin pykäliin?
Avainsana "Radioamatööri"Tätä en tiennytkään. Onko sinulla linkkiä niihin pykäliin?
Vaikea nähdä vastuullisuutta jos kertoo miten itse on jonkin asian tehnyt tai miten jonkun asian voisi tehdä. Kyllähän se tekijä itse on vastuullinen tekemisistään.Kaikkia neuvoja ei anneta julki sillä se tuo myös mukanaan vastuita jos joku menee tekemään sattuen vahinko. Siksi jokaisen pitää vähän itse ottaa selvää ja toimia ominpäin.
Juu aina voi sanoo että oli "humor", niinku tässä julkisuudessa yks keissi menee.Vaikea nähdä vastuullisuutta jos kertoo miten itse on jonkin asian tehnyt tai miten jonkun asian voisi tehdä. Kyllähän se tekijä itse on vastuullinen tekemisistään.

Valitettavasti asia ei mene aivan niin. Vastuita on myös ohjeita jakavalla taholla.Vaikea nähdä vastuullisuutta jos kertoo miten itse on jonkin asian tehnyt tai miten jonkun asian voisi tehdä. Kyllähän se tekijä itse on vastuullinen tekemisistään.
Siinä on se että tietyt asiat voivat käydä työpaikan päälle eräissä ammateissa. Ja aina ei itse tarvitse olla se joka pitää "hauskaa" vaan riittää että voidaan kytkeä sekä liittää jollain tähän "hauskaan". Sitähän ei tietenkään ihan kaikki ymmärrä, edes kokemuksen ja iän karttuessa.Juu, meilläkin oli lapsuudessa poikaporukassa yksi kaveri jonka sukulainen oli poliisi. Se oli kanssa aina pilaamassa kaiken hauskan luullessaan olevansa laillisuudenvalvoja.
Koska muuttui? Ja ilmeisesti vain verkkoon kytkettävien laitteiden osalta on tullut muutos?Enää ei saa tehdä edes aidosti opastettu henkilö sähkötöitä harrastusmielessä itselleen ilman tukesin myöntämää hyväksyntää. Ne pitää olla tehty ennenkuin laki tuli voimaan.
No ei tämäntapasissa foorumeissa mitään virallisia 'OHJEITA' jaeskella...soon lähinnä mielipiteitä mitä jaellaan.Valitettavasti asia ei mene aivan niin. Vastuita on myös ohjeita jakavalla taholla.
Se on sama jos myyt jollekkin laitteen sellaisenaan käyttökelpoisena minkä olet rakentanut, mikäli ostaja tai joku muu teloo itsensä laitteella rakentaja on vastuussa vahingosta. Laite tulee saattaa sellaiseen kuntoon ennen myyntiä ettei sitä helposti saa käyttökuntoon jos mielii välttyä vastuilta. Tosinsanoen romuttaa laite käyttökelvottomaksi.
Siinä on se että tietyt asiat voivat käydä työpaikan päälle eräissä ammateissa. Ja aina ei itse tarvitse olla se joka pitää "hauskaa" vaan riittää että voidaan kytkeä sekä liittää jollain tähän "hauskaan". Sitähän ei tietenkään ihan kaikki ymmärrä, edes kokemuksen ja iän karttuessa.
Hyvä, totesit juuri tuon saman kuin itsekin kirjoitin...No, ohje ja mielipide on eri asioita.