• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Lämmitys aurinkosähköllä ja -lämmöllä rinnakkain

Triton93

New member
Hei!

Onko ajatuksia, kuinka tulisi ratkaista seuraava tilanne:

Katolla on 10 kwp:n aurinkovoimalaitos ja 3 kpl aurinkokeräimiä. Aurinkovoimalaitos on tämän hetkiseen pohjakulutukseen nähden vähän turhan suuri, joten mietin, että miten hyödyntäisin ylituotannon itse, kun ei ole akustoja ja myyntivoittokin jää olemattomaksi.

Heräsin sellainen ajatus, että voisin tuolla ylituotannolla lämmittää hybridivaraajaa hyödyntämällä sen sähkövastusta, mutta tämä taas tekee aurinkokeräimistä tarpeettomia tai ainakin tosi vaikeita hyödyntää. Varaajan lämpötila tulisi pitää sellaisella tasolla, että aurinkokeräimet pystyisivät sinne järkevästi tuottamaan lämpöä. Vastus, kun helposti lämmittää varaajan jo liian kuumaksikin saatavilla olevaan aurinkolämpöön nähden.

Onko tuhoon tuomittu ajatus yrittää hyödyntää kumpaakin rinnakkain? Keräimien hyötysuhde on tietysti parempi kuin paneelien, mutta toisaalta nyt kun sähköä joka tapauksessa katolta tulee enemmän kuin tarpeeksi, niin sen hyödyntäminen mahdollisimman pitkälti itse ei sinänsä ole ongelma. Voisihan sitä tietysti hankkia erillisen puskurivaraajan, johon sitten lataisi pelkästään sähköllä lämpöä, kun taas varsinaista työvaraajaa voisi lämmittää keräimillä.

Onko hyviä ideoita?

hakane

Member
Lämmität yläosaa varaajasta sähköllä ja alaosaa keräimillä. Kun lämpötila nousee keräimille liian korkeaksi jatkat lämmitystä sähköllä ja käytät keräimistä tulevan lämmön johonkin muuhun.

Jos lattialämmitys niin tuuppaisin lämmöt sinne. Tai sitten toiseen varaajaan, jolla esilämmitetään käyttövettä. Esilämmityksessä ei tarvita korkeita lämpötiloja. Talon korvausilman voi myös ottaa aurinkokeräimen piiriin kytketyn kennon läpi, josta tulee isojakin hyötyjä ilman ollessa viileä.

Mekaniker

Well-known member
Tässäkin talossa ylijäämää on ollut toistakymmentä vuotta a-keräimistä ja sillä on pidetty kellarin lattia lämpimänä
Ja tilaa toiselle varaajalle ei ole...
Helpoin keino nosta kulutusta on pyykkikone, tiskari, uuniruokien teko ja puutarhan hoito sähkökäyttöisillä koneilla

Nyt on lisäksi 5kW.n edestä a-paneeleja joiden ylijäämäsähkö menee suoraan verkkoon kun toistaiseksi ole mihin laittaa talteen, ainut on autotallin ilppi joka käy päivisin toistaiseksi

Parasta on että sähkölasku on miinuksella jo nyt, saa nähdä syksyllä miten paljon on pakko maksaa kesän sähköstä;-)
Minun ajatukset liikkuvat tähän suuntaan:

maanma

energiaonnellinen
Minä lämmitän 3kW teholla 425 litraa, kun sähköstä ei makseta tarpeeksi. Vastus päällä 3,5 tuntia huipputuoton aikana. Aurinkolämpöä 6+2 m2.