• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Kysyn neuvoa

Kellari

New member
Terve

Haluan hyvin yksinkertaisen keräinsysteemin, jolla on tarkoitus lämmittää kylmää kellaria, mutta en tiedä, millaisia osia kannattaisi hankkia. Osaatteko neuvoa?

Tällainen on ollut mielessä:
- Kiertovesipumppu, jolla nostokorkeutta 5-6 metriä. Säädettävissä 2-3 eri nopeuteen.
- Ulkokeräin mustaa muovia tai vanha patteri. Mieluummin muovia, mutta litteitä patterinkaltaisia säiliöitä ei tunnu löytyvän mistään.
- Sisälle kellariin vanha patteri tai samanlainen litteä muovisäiliö.
- Vesiletkut.
- Liittimet.

Millaisia laitteita suosittelette? Myydäänkö jossain valmiita paketteja? Pitäisin päällä vain päivällä ja ollessani itse paikalla. Kellarissa on viemärikaivo, joten vesivahingot jäävät vähiin, vaikka liitokset vuotaisivat.

Käyttäisin alkuun vettä, mutta olisiko joku muu aine parempi?

Kiitos etukäteen ohjeista ja vinkeistä!

Jytky

New member
kerääjänä voisi kokeilla käytettyä lämpölasi-elementtiä niitä on varmaan lasilliikkeissä purkutyömailla tms..meno+paluu reijät poraa reunalistan läpi yhdelle sivulle ja tiivistää elementin reunat liimalla tai Sicaflexillä

sitten vaan elementti aurinkoon ja nesteet kiertoon. nestekenno+puhallin saattaisi olla kellarissa hyvä lämmönluovutukseen, romiksesta ilmalämpöpumpun sisä tai ulkoyksikön kenno... auton syylari tms..

Jytky

New member
voi myös kokeilla tehdä kerääjän ikkunalasista ja neliöputkesta kustannukset ei protossa nouse suureksi jos käytettyä ikkunalasia saatavilla..

kerääjä.jpg

Kellari

New member
Kiitos neuvoista!

Tarkoitus on lämmittää kesällä ja yrittää saada kellaria kuivemmaksi ja lämpöä sitoutumaan talon rakenteisiin.

Kellariin saa myös isomman putken sekä ulko- että sisäkautta. Olen miettinyt yläpohjan ilman (nyt noin 50 astetta) puhaltamista kellariin (noin 17 astetta nyt), mutta tässä on velipojan mukaan kosteusongelman vaara, kun lämpimässä ilmassa on kosteutta, joka sitten tiivistyisi kellarissa. Vai poistaako ilmakeräin kosteuden?

Puuha

Well-known member
tällöin vastaus on ilmakeräin. Tälläkin foorumilla on olemassa vinkkejä sen tekoon tai sitten voi panostaa useamman satasen esimerkiksi lietso merkkiseen ilmakerääjään.

Itse tekemällä saa isonkin kerääjän muutamalla kympillä.

novoiperkele

New member
Kellari sanoi:
Kiitos neuvoista!

Tarkoitus on lämmittää kesällä ja yrittää saada kellaria kuivemmaksi ja lämpöä sitoutumaan talon rakenteisiin.

Kellariin saa myös isomman putken sekä ulko- että sisäkautta. Olen miettinyt yläpohjan ilman (nyt noin 50 astetta) puhaltamista kellariin (noin 17 astetta nyt), mutta tässä on velipojan mukaan kosteusongelman vaara, kun lämpimässä ilmassa on kosteutta, joka sitten tiivistyisi kellarissa. Vai poistaako ilmakeräin kosteuden?

Ilmakeräimessä voi kierrättää kellarin omaa ilmaa, eli kosteus ei ole ongelma.

Kellari

New member
Okei, hienoa! Ilmakeräin taitaa soveltua minulle paremmin. Jos teen itse, niin mistä niitä aurinkopaneelin ja ilmapumpun yhdistelmiä voi ostaa valmiina pakettina?

Velipoika haluaa kuitenkin vesijärjestelmän ja litteän mustan keräimen, mielellään muovista. Saako niitä jostain? Etrasta ja Etolasta ei löydy.

Puuha

Well-known member
y-energia.fi taisi olla yksi paikka jossa oli edullinen palvelu ja asiantuntemusta myös löytyy.

En ymmärrä miksi hän haluaa muovisia?

Tty tällä foorumilla tarjoaa parempia putkikeräimiä kimppatilauksena ja suosittelisin itse ainakin putkikeräimiä ennemin.

eros

Member
novoiperkele sanoi:
Kellari sanoi:
Ilmakeräimessä voi kierrättää kellarin omaa ilmaa, eli kosteus ei ole ongelma.

Jos tarkoitus poistaa kosteutta, niin ei ole järkeä kierrättää kellarin ilmaa, vaan ottaa korvausilmaa ulkoa keräimen läpi joka puhalletaan kellariin, sekä vastaava tai jopa hiukan isompi määrä ilmaa ulos kellarista. (minimaalinen alipaine)

Tällä helteellä viileä kellari on muuten aika kiva etu..

T:Eerin