Korsteeni

korsteeni

Well-known member
Moro

Kunnioitettava omakäytön osuus,tuleeko tosta n. 75%,paljonko käytät puuta lämmitykseen.
2013-2014 mittasin vuoden puut, 8300kg, silloin ei ollut paneleita
paneleista kaikki tulee verttien kautta sähkönä mikä kaikki käytetään itse

harvinaista herkkua tänään vaikkei aurinko paistanutkaan niin yli 500w teholla tuli paneleista, tammikuussa ei yleensä paljoa heru mutta eilen ja tänään hetkittäin yli oman käytön, sinne varaajaan.
 

don

Active member
Moro

Yht'äkkiä laskien 34000 kWh jos 1 kg puuta antaa 4,1 kWh (sekapuu) ja se kertaa sun punnitsema puumäärä 8300 kg.
Toi 34000 kWh siitä saadaan mutta se on taas eri asia millä hyötysuhteella se poltetaan,takan hyötysuhteeksi annetaan 80-85% ja olisiko kesuslämmityspannulla suurinpiirtein sama.Saataisko 34000 kWh:sta sitten 28000 kWh käyttöön,rahana se on sitten vajaa 4 tonnia parissa vuodessa,ihan mukavasti kun ilmeisesti puut eivät sulle ole maksaneet kun ehkä polttoaineiden hinnan mitä korjuuseen ym. on kulunut.
Nyt kun on paneelit niin sen puusavotan ajan saa vaan räkiä kattoon;)🦥💶📈
 

korsteeni

Well-known member
minkä takia nuo puut sotketaan panelien tuottamaan kW määrään? sehän on aivan eri asia.
se ei lisää eikä vähennä yhtään panelien tuottamaa sähköä mihin se sitten kulloinkin käytetään
kun ostan seinäsähköä, ei se siirtoyhtiö eikä sähkönmyyjä hinnoittele ainakaan minulle sitä eritavoin paistanko kinkkua vai hellalla kuhaa tai käytänkö suihkussa pesuun tai pyöriikö pesukone vai apk, hinta on sama
 

don

Active member
Moro

Tässä kai olikin kyse siitä että mikä sille puulle tulee hinnaksi sen jälkeen kun se on hyödynnetty tässä tapauksessa polttamalla lämmöksi vai ymmärsinkö Savoniuksen esittämän mietelmän oikein.

Tämä nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa
se puun hinta on aivan sama mitä sillä korvaa
Onhan se nyt ihan eri asia antaako sen halkopinon mädäntyä peittämättömänä vaiko polttaako sen korvatakseen ostosähköä.

Väittelyyn tässä en kenenkään kanssa ala mutta näin tämä asia on mun mielestä.
 

Savonius

Well-known member
Joo, tarkoituksenani oli saada selville jonkinlainen konsensus siitä kuinka paljon tuollaisesta voisi saada hyötykilovattitunteja. Tuossa puumäärässä on huomattava määrä vettä joka kaiken lisäksi on höyrytettävä. Minun tapauksessani paloilma on parikymmenasteista ja korvaukseksi tulee ulkokylmää ilmaa. Sitten on vielä tuo polttamisen hyötysuhde joka vaihtelee 20% ja 97% välillä riippuen siitä keneltä kysyy. Kiinnostaa siksi että polttelen itse puuta suurin piirtein saman määrän puuta vuodessa.
 

korsteeni

Well-known member
Joo, tarkoituksenani oli saada selville jonkinlainen konsensus siitä kuinka paljon tuollaisesta voisi saada hyötykilovattitunteja. Tuossa puumäärässä on huomattava määrä vettä joka kaiken lisäksi on höyrytettävä. Minun tapauksessani paloilma on parikymmenasteista ja korvaukseksi tulee ulkokylmää ilmaa. Sitten on vielä tuo polttamisen hyötysuhde joka vaihtelee 20% ja 97% välillä riippuen siitä keneltä kysyy. Kiinnostaa siksi että polttelen itse puuta suurin piirtein saman määrän puuta vuodessa.
minun nettisivulla on ihan tarkka laskelma, mutta nyt ne sivut jäi elisalle kun en arvannut että pistävät piuhat poikki, mutta tuolta löytyy myös liki samat jolla nimimerkillä
 

Savonius

Well-known member
Ihan "tarkan" laskelmani mukaan tuosta omasta 8300kg polttopuistani irtoaa hyöty kilovattitunteja 12000- 14000kwh. Voi se olla vähemmänkin mutta en osannut laskea ulkoa tuotujen puiden ja palamisilman lämmittämiseen kuluneita kilovattitunteja
 

rotzi

Well-known member
Ihan "tarkan" laskelmani mukaan tuosta omasta 8300kg polttopuistani irtoaa hyöty kilovattitunteja 12000- 14000kwh. Voi se olla vähemmänkin mutta en osannut laskea ulkoa tuotujen puiden ja palamisilman lämmittämiseen kuluneita kilovattitunteja
Missäs polttolaitoksessa noin huono hyötysuhde?
Kiuas voi tuossa luokassa olla mutta ei tommosia määriä saa siinä palamaan...
 

Savonius

Well-known member
Kun noissa ulkokuivissa puissa on parikymmentä prosenttia vettä ja kun se lämmitetään ja höyrystetään niin aika paljon siihen kilovattitunteja kuluu. Tuo puun lämpöarvo 4,1Kwh kun on kuivalle puulle. Palamisilma jäähdyttää omalta osaltaan palamista. Puun lämmittäminen kaasuuntumislämpötilaan ottaa sekin osansa, Sitten on vielä tuo sytyttäminen ja sammuminen jotka syövät kokonaishyötysuhdetta. Jos palamisilma otetaan vaipan sisältä korvautuu se ulkoilmalla kun sinne ei voi tyhjiötä syntyä. Sitten on vielä lukematon joukko pikkutekijöitä jotka kaikki sieppaavat oman osansa tuosta kokonaispotista. Odotan edelleen että joku esittää täydellisen laskelman joka todistaa että olen täysin väärässä.

Noihin alan "etujärjestöjen" sivuille annan saman arvon kuin noille @avesin paneelimainoksille.
 

korsteeni

Well-known member
Kun noissa ulkokuivissa puissa on parikymmentä prosenttia vettä ja kun se lämmitetään ja höyrystetään niin aika paljon siihen kilovattitunteja kuluu. Tuo puun lämpöarvo 4,1Kwh kun on kuivalle puulle. Palamisilma jäähdyttää omalta osaltaan palamista. Puun lämmittäminen kaasuuntumislämpötilaan ottaa sekin osansa, Sitten on vielä tuo sytyttäminen ja sammuminen jotka syövät kokonaishyötysuhdetta. Jos palamisilma otetaan vaipan sisältä korvautuu se ulkoilmalla kun sinne ei voi tyhjiötä syntyä. Sitten on vielä lukematon joukko pikkutekijöitä jotka kaikki sieppaavat oman osansa tuosta kokonaispotista. Odotan edelleen että joku esittää täydellisen laskelman joka todistaa että olen täysin väärässä.

Noihin alan "etujärjestöjen" sivuille annan saman arvon kuin noille @avesin paneelimainoksille.
on se vaan niin kauhean epätaloudellista ja hirveää touhua että ihmettelen kuka yleensäkään pystyy lämmittämään puilla ja miksei sitä ole vielä kriminalisoitu....jokut polttavat vielä jopa kylmiä puita, voi hemmetti
 

Savonius

Well-known member
En nyt itse ajatellut tuota taloudellisuutta. Puulla on hyvät puolensa jotka tietenkin painavat vaakakupissa sen käytön puolesta. Eikä oikeastaan kiinnosta sekään että mitä se maksaa. Sen valinnan että poltan puuta olen tehnyt paljolti muista syistä. Se ei kuitenkaan poista sitä pointtia että olisi mukava tietää mitä siitä puun poltosta jää hyvää kun kaikki eri suuntaan vaikuttavat tekijät otetaan huomioon.
Mulla kyllä kaikki puut ovat todella lämpimiä ennen kuin ne alkavat palamaan. Pesään pistettäessä ne kyllä voivat olla joskus todella kylmiä.
 

korsteeni

Well-known member
tarkastella voi monesta kulmasta, meillä puilla on tuotettu energiaa sähkön hinnalla mitaten ~300000 euron arvosta, se rahamäärä olisi ollut poissa muusta käytöstä, niitä puita ei olisi ollut mahdollista hyödyntää rahallisesti mitenkään muuten
rahallinen panostus puiden hankinnassa on ollut hyvin marginaalinen, lähes olematon
 
Ylös