K-Raudan aurinkopaneelitarjous 99e 275W

korsteeni

Well-known member
don sanoi:
Moro

Hän ajatteli alkuperäisliittimien kanssa tätä:

Viisaimmat ehdotti johdon poikkaisua ja MC4 liitin tilalle...
Toki helppo mutta samalla rikkoo takuun sekä mahdolliset tuotteeseen liittyvät standardointi/sähköturvallisuus-sertifikaatit

Eihän sillä takuun kanssa ole mitään tekemistä, ei autostakaan takuu mene jos renkaat vaihtaa ja sitä vaan että miksi vaihtaa ne liittimet kun ne sopivat toisiinsa?
Standardointi/sähköturvallisuus-sertifikaatit täyttäviä liittimiä on pilvin pimein mitä erilaisimpia millä nuo jatkot voi hoidella.
 

vesioinas

Active member
fraatti sanoi:
vesioinas sanoi:

Toki hieman arvokas osa rahdin kera ja näyttää siltä, että kaapeliin kiinnitystä varten tarvitaan sopiva crimp-työkalu.

Tuo aikasemmin linkkaamani on mielestäni yhteensopiva tuon vanhemman kanssa mutta tuollekin tulee tilattuna hintaa postikuluineen 22.02. Eikä toki tarvi työkaluja.

Jos tarkoitat Solarlok 2.0 PV4-S -liitintä niin linkkaamasi asennusohjeen mukaan tarvitaan jopa kolme erillistä crimppityökalua ja SLK2.0 vaatii yhden työkalun (sivu 8/15 http://www.heilindasia.com/products/te-connectivity/te_solarlok2.0.pdf). Kun en tiedä mikä liitin täsmälleen (tyco, solarlok vjm.) on kyseessä niin empä sekaannu asiaan tämän enempää.
 

don

Active member
Moro

miksi vaihtaa ne liittimet kun ne sopivat toisiinsa

En nyt viitsisi mutta,eihän niitä joka ...tanan paneeliin tarvikkaan vaihtaa vaan niihin kahteen joista lähtee piuhat vertille,seuraavaks pätkä rautalankaa,jaa vaikka Nokialaisiin ;D
 

fraatti

Active member
vesioinas sanoi:
fraatti sanoi:
vesioinas sanoi:

Toki hieman arvokas osa rahdin kera ja näyttää siltä, että kaapeliin kiinnitystä varten tarvitaan sopiva crimp-työkalu.

Tuo aikasemmin linkkaamani on mielestäni yhteensopiva tuon vanhemman kanssa mutta tuollekin tulee tilattuna hintaa postikuluineen 22.02. Eikä toki tarvi työkaluja.

Jos tarkoitat Solarlok 2.0 PV4-S -liitintä niin linkkaamasi asennusohjeen mukaan tarvitaan jopa kolme erillistä crimppityökalua ja SLK2.0 vaatii yhden työkalun (sivu 8/15 http://www.heilindasia.com/products/te-connectivity/te_solarlok2.0.pdf). Kun en tiedä mikä liitin täsmälleen (tyco, solarlok vjm.) on kyseessä niin empä sekaannu asiaan tämän enempää.

Tuo pdf ei jostain syystä aukea. Mutta ostopaikassa löytyvästä dokumentista löytyy kyllä maininta "työkaluton". Kai se työkalu sitten tarvitaan jos ranteessa ei ole tarpeeksi ruista puristamaan liitintä muuten kiinni?




itse dokkari: https://www.tme.eu/Document/d7c195c0baaee404d4880a0c5c292d4f/SOLARLOK 2.0.pdf
 

korsteeni

Well-known member
Kyllä nuo ostoliittimet on niin rimpulia, etten omiin juttuihin niitä kyllä laita, se alumiiniholkin tynkä, mihin johto puristetaan (työkaluttomia en ole tavannut) on niin hepponen että.....
Kun laittaa kunnon holkin tai sopivan alumiiniputkenpätkän, siihen karvat limittäin ja laadukkaan liimallisen kutistesukan, niin saa kunnon pitävän ja kestävän liitoksen, näinhän paksut maakaapelitkin liitetään.
 

fraatti

Active member
korsteeni sanoi:
Kyllä nuo ostoliittimet on niin rimpulia, etten omiin juttuihin niitä kyllä laita, se alumiiniholkin tynkä, mihin johto puristetaan (työkaluttomia en ole tavannut) on niin hepponen että.....
Kun laittaa kunnon holkin tai sopivan alumiiniputkenpätkän, siihen karvat limittäin ja laadukkaan liimallisen kutistesukan, niin saa kunnon pitävän ja kestävän liitoksen, näinhän paksut maakaapelitkin liitetään.

Liittimiä lienee monenlaisia ja laatu todennäköisesti vaihtelee. Kiinasta tilattuna en ihmettelisi jos laatu olisi mitä sattuu. Itse käytin MC4 liitintä joka oli työkaluton. Kyllähän tuo kummalliselle tuntui että näinkö tuo vain pysyy kiinni, mutta ehkäpä asian on jotkut viisaammat tutkineet että tuo on hyvä ja pätevä tapa tehdä liitos.

Itse liittimissäkin oleellinen lienee se että puristus tapahtuu oikeasta kohdasta ja oikeanlaisilla pihdeillä. Ainkin netin keskustelujen perusteella tämäkään ei ole itsestään selvää.

Monesti itsekin ajattelee että liimallinen kutistesukka on ylivoimainen mutta se vaan aina ole. Esim autoissa nuo pettävät jatkuvasti ja lopputuloksen on hapettunut liitänsä. Tässä esimerkki omasta exautosta missä vesi oli kulkeutunut kutistesukan välistä sisään. Oikeinpuoleisimmassa kuvassa näkyy syy kun kävin hakemassa purkuosan noin 10v vanhasta autosta.


Tuollaisen maakaapeliliitoksenkin olen tehnyt ja muistelisin että siinä oli jotain juttuja liittyen kaapelin puhdistamiseen, hiomiseen yms... Jotain spesiaalia siinä kuitenkin taisi olla ja sukkia taisi tulla päälle kaksi kpl jos muistan oikein.

Yksi merkillepantava asia on myös se että ainakin jos talo palaa niin sitten olisi hyvä että asennukset ovat pykälien mukaiset. En tiedä lukeeko missään että on käytettävä tarkoituksen mukaisia liittimiä mutta en ihmettelisi. Toinen tietysti että tuo pöytäkirja pitää täyttää ja siinä äkkiä sitten sähkäri köhii vastaan jos homma ei oo ihan bueno. Toki kotivirittäjiäkin on mutta siitä en sitten tiedä miten vakuutusyhtiö tuollaisiin suhtautuu. Ainakin jos sähköä myydä meinaa niin on homma oltava kunnossa.





Ja kyllä on on ihan hyvä olla ihan virallisella tavalla tehtyjä. Ei tästä ole aikaakaan (kesäkuu -19) kun lehdessä oli palosta juttu.

Aurinkopaneelien johdot syttyivät tuleen talon katolla Juvalla Johdot ja kytkentä tuhoutuivat, rakennus selvisi nokivaurioilla

Omakotitalon ulkorakennuksen katolla olleiden 36 aurinkopaneelin syöttöjohdotuksia syttyi tuleen Juvan Villentiellä keskiviikkona pian puolenpäivän jälkeen, kertoo pelastuslaitos.

Pelastusyksikkö sammutti johdot vesisumulla, mutta leiskahtelu ei loppunut. Paikalle tarvitaan sähköasentaja katkaisemaan paneeleista tuleva syöttövirta.

Syttymäkohdan johdot ja niiden kytkentäkaappi sekä sen taustalevy tuhoutuivat. Rakennus selvisi pienillä paikallisilla nokijäljillä.
 

korsteeni

Well-known member
^
Oliko liittimet/liitokset itsetehtyjä mistä palo syttyi, vai? kuinka liittyy kunnon itsetehtyihin liitoksiin.
Jos peukalo kasvaa keskellä kämmentä on silloin pakko turvautua tietysti noihin valmiisiin rimpuleihin liittimiin.
 

fraatti

Active member
korsteeni sanoi:
^
Oliko liittimet/liitokset itsetehtyjä mistä palo syttyi, vai? kuinka liittyy kunnon itsetehtyihin liitoksiin.
Jos peukalo kasvaa keskellä kämmentä on silloin pakko turvautua tietysti noihin valmiisiin rimpuleihin liittimiin.

Tarina ei taida kertoa missä vika on piillyt mutta tuo esiin sen että näiden kanssa on olemassa palovaara ihan oikeastikin oli liittimet/liitokset sitten mitä hyvänsä.

Engelsmannit tutki paloja ja totesi että suurimmat riskit oivat tutkituissa tapauksissa dc-erotuskytkimissä ja seuraavana dc-liittimissä.

It was found that direct current (DC) isolators presented the greatest fire risk as the probable cause of 26 of the 80 fires, which the report said were due to poorly designed and installed isolators. DC connectors were the second major fire risk, the cause of five probable and seven possible fires.

Täällä sakujen tutkimuksissa on näitä kärvähtämisiä tutkittu enemmän.

 

kotte

Well-known member
Kokemuksesta voin sanoa, että monissa veneen sähköliitoksissa vain kunnon tinauskuorrutus suojaa lmastorasitukselta käytännössä. Voisikohan vastaavaa tai sitten johtimien hitsaamista tavalla tai toisella soveltaa paneelikentän johtoliitosten kohdalla? Erotuskytkimen voisi varmaan asentaa talosta erillään olevaan metallipylvääseen tai sitten jaloteräksinen palovillatäytteisen sandwich-elementin päälle (ellei sopivaa myös alaedustan osalta paloturvallista tiiliseinää tai vastaavaa ole käytettävissä asennuspohjaksi).
 

korsteeni

Well-known member
Ei liene tuohon paneleihin menevään kaapeliin kiellettyä laittaa ihan sitä perinteistä rasiaa, mikä maksaa 1,60€j ja siihen kunnon liittimen jossa johdot menevät päällekkäin ja puristetaan toisiinsa vaikkapa perinteistä ruuvimenetelmää käyttäen, on 100 kertaa varmempi ja turvallisempi kuin karamellipaperista tehdyt pikaliittimet.

Meillä taloon tulevassa kaapelissa on pylväästä lähetevässä liitoksessa sekä seinään tuleva liitos ihan ruuvilla kiristettävä avoliitin, jossa muovinen hattu päällä, ollut yli 50 vuotta eikä siinä mitään korroosiota ole. Ja varmasti kaikki turvallisuusmääräykset täyttävä kun sähkömies, yhtiön, joka minulta siirtomaksun perii eristysnauhalla mittarille menevän kaapelinkin korjasi kun oli pinta hieman lohkeillut.
 

fraatti

Active member
kotte sanoi:
Kokemuksesta voin sanoa, että monissa veneen sähköliitoksissa vain kunnon tinauskuorrutus suojaa lmastorasitukselta käytännössä. Voisikohan vastaavaa tai sitten johtimien hitsaamista tavalla tai toisella soveltaa paneelikentän johtoliitosten kohdalla? Erotuskytkimen voisi varmaan asentaa talosta erillään olevaan metallipylvääseen tai sitten jaloteräksinen palovillatäytteisen sandwich-elementin päälle (ellei sopivaa myös alaedustan osalta paloturvallista tiiliseinää tai vastaavaa ole käytettävissä asennuspohjaksi).

Ainakin nuo omat aurinkosähkökaapelit olivat myös kuparin päältä tinattuja.

Itsellä on tullut vastaan tilanteita missä tinaus on kielletty ja oikeatapa liittää kaapeli on ollut puristusliitos(autokäytössä). Liekö tuo sitten liittyy oikosulkutilanteeseen jossa tina voi sulaa?
edit. ja ehkä myös voi liittyä tärinään tms...
 

kotte

Well-known member
fraatti sanoi:
Itsellä on tullut vastaan tilanteita missä tinaus on kielletty ja oikeatapa liittää kaapeli on ollut puristusliitos(autokäytössä). Liekö tuo sitten liittyy oikosulkutilanteeseen jossa tina voi sulaa?
edit. ja ehkä myös voi liittyä tärinään tms...
Tinaus ei tosiaan toimi luotettavasti tavanomaisten vedonpoistoratkaisujen kanssa, eli liitoksen lähellä ei saisi olla taivutusta ja johtojen pitäisi olla ehdottoman paikallaan selvästi tinan jäykistämältä alueelta ja vähän kauemmaksikin. Tina ei myöskään toimi hyvin puristusliitoksessa, jossa toinen tai molemmat johdot on tinattu, sillä tinakin hapettuu, voi sen jälkeen alkaa lämmetä ja sen jälkeen sulaa tai ties mitä. Autrokäyttöönkin taitaa olla erikoisliittimiä, joissa liitos sekä puristetaan että tinataan koko liitososaa kuumalla ilmalla lämmittäen. En tosiaan tiedä, onko juuri noiden osalta rajoituksia käyttökohteille.

Viittasin oikeastaan sellaiseen liitostapaan, missä paikalleen kannakoitu johto kiristetään aluksi ruuviliitoksella toiseen johtoon tai liittimeen ja sitten koko komeus tinataan päältä. Tinan tarkoitus on estää kosteuden ja hapen pääsy liitoksen kriittisiin osiin. Liitinratkaisunkin pitäisi olla sellainen, että tinausvaiheen lämpölaajeneminen pääse merkittävästi löystyttämään mekaanista liitosta.
 

korsteeni

Well-known member
Vanhoissa aasialaisissa autoissa oli tinatut johtosarjat eristysnauhalla pyörittämällä tehdyt, en muista kuin yhden pettäneen liitoksen, jotenkin vaikutti kylmäjuotokselta oli vaan irronnut. Sitävastoin noissa mitä erilaisimmilla liittimillä olevissa johtosarjoissa on ollut kontaktiongelmia, ja paljon.
 
Ylös