Inverttereistä

don

Active member
Moro

Mietiskellyt toisesta aurinkovoimalasta kun vanha ei kärsi lisätä paneeleita.
Tässä kun olen eri paketteja ja myös erikseen ostettavien osia katsellut niin on muutamia invertteri merkkejä joista mielelläni kuulisin mielipiteitä.
On tullut mm. Solis ja Huavei merkit esille ja niiden hyvyyttä mietin,itsellä tässä vanhassa on Fronius jossa Wlan yhteys seurannalle.
 

don

Active member
Moro

Kiitos hyvästä tiedosta,Huaveissä olisi tämä hybridi ominaisuus jos sitä joskus tarvitsisi.Tällainen merkki kun Growatt on tullut myös esille tänään kun olen jatkanut ja paneutunut näihin juttuihin,invertteritä luvataan loppukuusta ja uhkaillaan myös hintojen noususta.

Jatketaan nyt vielä käyttäjien mielipidekyselyjä,mitä mieltä Oriman kiinnitysjärjestelmästä?
 

Jorkkonen

New member
Jos nyt tilaat invertterin, saat ehkä jouluksi. Olen odotellut n. 7 viikkoa invertteriä joka piti olla varastossa, loppuviikosta/alkuviikosta/ensiviikolla ja ihan kohta tulee, vaan ei ole näkynyt. Suosittelen tilaamaan suoraan ulkomailta, kotimaisilla sivuilla näkyy vihreällä "varastossa" saldo, sitten kun kysyt todellista saatavuutta, selviää ettei invertteriä oikeasti ole varastossa, vaan sitä tulee 4 viikon päästä, sitä _EI_ kannata jäädä odottamaan.
 

korsteeni

Well-known member
yhden vertin tarve on, tilaan tammikuussa, saatavuus ja hinnat 5v kokemuksella ollut kohillaan
mennyt ei kuitenkaan ole tae tulevasta, mutta mikäs lammaslauman päitä olisi kääntänyt
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Kellä kokemuksia Growatt-merkkisistä verteistä? Joku firma mikä kiertelee täälläpäin asennuksia tekemässä tarjoaa ainoastaa ja pelkästään tuota merkkiä.
 

Polite

New member
Kysynpä samaan hengenvetoon onko kokemuksia tai laatumielikuvia näistä kahdesta laitteesta, että kumpi olisi parempi valinta 5kWp:n paneelien kanssa:

Sofar Solar KTLX-G3 WiFi

SMA STP 6.0
 

Aurinkoinen

Active member
Kysynpä samaan hengenvetoon onko kokemuksia tai laatumielikuvia näistä kahdesta laitteesta, että kumpi olisi parempi valinta 5kWp:n paneelien kanssa:

Sofar Solar KTLX-G3 WiFi

SMA STP 6.0
Ääni SMA:lle, tosin minulla ei ollut kyseistä laitetta vaan pienempi. Joka tapauksessa se toimi kuin junan vessa, ei koskaan mitään ongelmaa. Aivan samaa ei voi sanoa Froniuksesta, joka on nykyään käytössä, se on kaksi kertaa ennalta arvaamatta lopettanut toimimisen. Tosin kummallakin kertaa on heti herännyt eloon, kun olen ensin kytkimen käyttänyt 0-asennossa. Sofar Solarista ei ole minkäänlaista kokemusta.
 

korsteeni

Well-known member
4 solax ia, hyvin toimineet
samat pavut paketissa joka merkillä mitä olen availlut
merkki on imago kysymys ja mainonnan saavutus ja loppukäyttäjät lammaslauma

heh, autoissa oli aikanaan hondamies

paras minkä olen kuullut kun myyjä sanoi ettei myydä muuta kun froniusta kun muut ei yksinkertaisesti toimi, niin emme edes asenna riesaksemme niitä muita. kyllä niitä jaskoja tarjolla on läjäpäin mutta ei niihin kannarta sotkeutua jos haluaa yöunet nukkua
 

don

Active member
Moro

Mulle kans tässä muutama viikko takaperin soitti jälleen paneelikauppias ja se sama aloitus että me siellä sinun xxxxxxx kadullasi teemme paneelikauppaa jne. ja meillä on systeemissä parhaat paneelit ja paras invertteri niin aloin tenttaamaan tyyppiä että perustele millä spekseillä paneelinne on paras,no ei mennyt kauvaa kun löi luurin kiinni,tiedä häntä että minkä takia kun ei vielä päästy siihen vaiheeseen että mulla on jo 12 kW:n edestä paneeleita.
 

Rec

New member
Mikä on yleisesti invertterien lepovirta silloin kun aurinko ei paista? Kannattaako sammuttaa talveksi, jos ovat vielä täysin lumen alla?
 

Rec

New member
Hoymiles mikroinvertterit on tulossa käyttöön. Pitänee sitten mittailla viekö mitään, toki pieni kulutus ei haittaa mitään.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Mikä on yleisesti invertterien lepovirta silloin kun aurinko ei paista? Kannattaako sammuttaa talveksi, jos ovat vielä täysin lumen alla?

Itsellä isompi Fronius Symo inventeri ja pienempi Hoymilesin mikro käytössä. Sillon kun paneelien päälle jäätyy pohjakerros mikä ei enää jaksa sulaa pois + siihen tulee uutta lunta lisää niin käännän kytkimet alas. Yleisesti ollu noin joulu-helmikuu ainakin näin. Iso vertti muistaakseni vein jonkun 20-30w stand-by tilassa ja mikro tosiaan sammuu kokonaan jos tuottoja ei ole. Eli ei kulutukset nyt mitään merkittäviä ole enkä sen takia niitä pois laita vaan ihan sen takia että mitä ne on päällä jos sieltä ei mitään tule?
 

Aurinkeli

New member
Kysynpä samaan hengenvetoon onko kokemuksia tai laatumielikuvia näistä kahdesta laitteesta, että kumpi olisi parempi valinta 5kWp:n paneelien kanssa:

Sofar Solar KTLX-G3 WiFi

SMA STP 6.0
Lueskelin vanhaa trediä. Eli meillä pöhisee juurikin mainittu SMA 6 ja toiminut hyvin.
Käyttöönotossa piti odotella kauan jotta invertteri päivitti itsensä, oli hämäävää tilanne kun yritin säätää setuppia eikä onnnistunut (koska päivitti itseään) enkä ymmärtänyt missä vika.
SMA Sunnyportal softa aika vanhahtava ja pienesti puutteellinen, mutta toimii.
Tuliko hankittua SMAta tai Sofaria?
 

Mekaniker

Active member
Viime vuonna juuri ennen lumien tuloa saimme käyttöluvan pojan paneeleille ja siihen ostettu käytetty Sola X1 4kW invertteri

Olen vähän aikaa ihmetellyt miksei tuota yhtään yli 2.5kW vaikka paneelisto 2x6kpl 290W
Onko kellään tietoa miten saa sen tuoton nostettua, minä nimittäin pidän sen selviönä että se on estetty 10A:n tuotolle
Virtamittaus kertoi että molemmat pv-kentät tuottaa saman verran, just alle 8A
Forttumin tuottokäyrä kertoo sen:
A-tuotto.png


Missä on rajoitus?
Kokeilin tänään invertterin käyttöliittymän kautta mutta se on todellakin :poop:
Kun ei manuaalissa kerrota edes mikä asetus pitää muuttaa...
Linkki manuaalille:https://europe-solarstore.com/download/solax/solax-X1-Boost-user-manual.pdf

Hän joka myi sen totesi ettei ole muuttanut mitään:cool:
 

varikonniemi

Active member
Eihän noitten käppyröiden huiput yllä millekkään yhteiselle tasolle? Meinaatko että se ero johtuu siitä mikä on jännite ollut sillä hetkellä? Ei kuulosta järkevältä, sillä jännitteen pitäs aina nousta jos kulutusta rajoitetaan...
 

korsteeni

Well-known member
Viime vuonna juuri ennen lumien tuloa saimme käyttöluvan pojan paneeleille ja siihen ostettu käytetty Sola X1 4kW invertteri

Olen vähän aikaa ihmetellyt miksei tuota yhtään yli 2.5kW vaikka paneelisto 2x6kpl 290W
Onko kellään tietoa miten saa sen tuoton nostettua, minä nimittäin pidän sen selviönä että se on estetty 10A:n tuotolle
Virtamittaus kertoi että molemmat pv-kentät tuottaa saman verran, just alle 8A
Forttumin tuottokäyrä kertoo sen:
Näytä liitetiedosto 9302

Missä on rajoitus?
Kokeilin tänään invertterin käyttöliittymän kautta mutta se on todellakin :poop:
Kun ei manuaalissa kerrota edes mikä asetus pitää muuttaa...
Linkki manuaalille:https://europe-solarstore.com/download/solax/solax-X1-Boost-user-manual.pdf

Hän joka myi sen totesi ettei ole muuttanut mitään:cool:
sielta setupin valikosta löytyy expot energy, siel on deffault 20000, elikkä mitä värkeistä lähtee, saattaa olla muutettu
 
Ylös