Ilpin sulatusvesikaukaloiden sulatus

LauriH

Member
Noniin, tuli sitten testattua näiden ilppien yhteyteen asennettujen sulatusvesikaukaloiden toimivuus kovemmilla pakkasilla, en oikeastaan voi suositella näitä. Kaukalon pohjassa kyllä mutkittelee vastuskaapeli, mutta teho ei vain riitä.
https://www.k-rauta.fi/tuote/sulatu...em-lammityskaapeli-3m-850x400mm/6438056235567

Miten lähtisitte näitä sulattelemaan? Tässä kuitenkin vielä pakkasia varmaan tälle talvelle on odotettavissa ennenkuin luonto hoitaa sulatuksen.
Bilteman sulatussuolaa? Kiehuvaa vettä kattilaan?

6890B7B4-21CE-44BB-B15B-8E6A2A8DB9BB.jpeg


7AE554E6-B57E-4D85-8ECF-2DC6EA3CF91D.jpeg
 

maanma

energiaonnellinen
Kuumalla vedellä täytettyä 10 l vesikastelukannua olen käyttänyt. Se pitää tehdä ajoissa. Tarkoitus saada möykky sulamaan irti kaukalosta.

Onko siinä vastuksen lähellä eristettä? Minulla on toimituslaatikon styroksit ilpin alla kiilattu. Reijät piti itse tehdä. Vastus on ilpin kottelossa
 

LauriH

Member
Joo, pitää jatkossa tarkkailla vähän tiheemmin noita pakkaskeleillä. Tässä vaiheessa möykky on sen verran laajalle levinnyt, ettei paljoa iloa ole vaikk se irtoaisikin kun se olisi jumissa joka tapauksessa. Eristettä ei ole. Olettaisin, että jonkinlainen pohjavastus tuossa pumpussa itsessäänkin on, mutta äkkiseltään en infoa löytänyt (pumppujen malli Panasonic cs-nz35vke).

Hätäapuna tässä oon nyt sulatellut reikää jään läpi kaukalon pohjaan ihan kiehuvalla vedellä ja kasarilla & paistinpannulla, jotka tuohon väliin sopivasti menevät, hidastahan se kyllä on. Tuo jälkimmäisen kuvan vasemman reunan jäämöykky on kyllä aika tekemätön paikka. Nuo ulkoyksikön keskiosan sulamisvesiaukkojen alla olevat jäätornit voisi kai ihan vain sahalla vetää poikki.
 

Puuha

Well-known member
Eihän tuollainen voi toimia mitenkään. Tuollainen oikein kerjää että vesi jäätyy alle. Sehän häätyy talosta poispäin kallellaan oleva olla ja reunoilla pokkaukset ohjaamassa vedet keskelle. Tietysti myös riittävän alhaalla yksiköstä. Levyn alle tarvittaessa sulatuskaapelia eristeen ja levyn väliin.
 

LauriH

Member
Se toimii pikkupakkasilla ihan ok. Mutta joo, tuollaista kaltevaa mallia alunperin kyllä halusin, jostain syystä tuli tuollaisen asennukseen suostuttua. Mutta joo, nyt kyllä on alkanut tuntua, että parempi olisi vaikka ilman kaukaloa pelkästään tuo palju alla.
 
Ylös