• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Ilmakeräin ei toiminut/miten lasketaan mitoitus?

askartelija

New member
Noniin, oma ensimmäinen testiversio ilmakeräimestä ei sitten toiminut. Kun ulkona noin -20 astetta, niin jos aurinko paistaa ihan suoraan keräimeen, ulostuleva ilma on noin -15 asteista.

Rakennemalli otettu täältä: http://www.carfixwasa.fi/ee3d47bc-1b82-4777-803a-cceea522bf8a-11.html
Pohjalevy ohutta kovalevyä, jonka ulkopuolella 5cm styroksilevy, aurinkopuolella alumiinifoliota, joka maalattu mustaksi.
Kehykset 3 sivulta kakkoskakkosta, ja yhdeltä kakkosnelosta.
Mittasuhteet näin,(mustan ilmatila-alueen) korkeus noin 90cm, leveys 40cm. Keskellä noin 70cm pitkä erotinpalikka.
Päällä muutamanmillin paksuinen kirkas pleksi.
Puhallin 25cfm.

Mikä tuossa on nyt väärin, että se ei toimi edes sinnepäin? Jos puhallin olisi liian tehokas, ilmamääräntuloa rajoittamalla virtaus hidastuisi, ja ilma lämpenisi enemmän, mutta ei auttanut mitään, ja jos vertaa tähän kaljatölkkikeräimeen: http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=392.0 jossa pinta-ala 1.86m2, 110cfm tuulettimella, ja minulla 5x pienempi pinta-ala, ja 4.4x pienempi puhallin, niin aika lähelle sen pitäisi olla linjassa? 5cm eristeen pitäisi olla vähintään riittävä näin pieneen keräimeen, joten itse en keksi muuta, kuin että pohja-materiaali pitäisi olla jotain muuta kuin alumiinifoliota, mutta onko oikeasti mitään satojen prosentien eroa siinäkään mitä materiaalia musta pohja-aine on? Se, että tuolta saisi +15 asteista, -15 asteisen sijaan, vaatisi tuhansia prosentteja tehokkaampaa pohjamateriaalia. Voiko tosiaan alumiinilevy, tai musta lasikuitumatto olla niin paljon tehokkaampaa? (jossain virallisessa testissä vilahti mielestäni pohja-materiaalina musta lasikuitumatto) Kai tämä nyt jotenkin pitäisi toimia vaikka mustalla muovipussilla? Onko kellään edes mitään alumiinilevyä siellä taustalla? Luulisi hinta syövän kannattavuuden samantien.
Tai voiko mittasuhteet vaan olla ihan väärin?

Lopuksi kaikkein tärkein. Ennenkuin teen talon seinälle suunnitellun muutaman neliön keräimen, niin onko mitään laskukaavuja siihen, minkä tehoinen puhallin tarvitaan? Kuinka monta mutkaa pitäisi olla minkäkin kokoisessa levyssä? Miten leveät käytävät tarviitaan? Eikö ilma lämpene sen enemmän, mitä pidemmän matkan se tuolla kulkee? (johonkin rajaan saakka)

Liitteenä vielä kuva, tuossa puoliksi varjossa, silloin lämmittää ehkä 1 asteen.

pieniaurinkokeräin.jpg
 

Puuha

Well-known member
ensin pitäisi olla tasaisesti laitettu tuo absortointipinta sekä mattaamustaa jolla se maalataan. näyttää kovin kiiltävältä jolloin osa auringonsäteistä heijastuu pois muuttumatta lämmöksi. oleellista on myös se onko folio asennettu matta vai kirkaspuoli aurinkoon päin. matta puoli on parempivaihtoehto jolloin siihen tarttuu maali yleensä paremmin

yksi konsti on laittaa musta paksu kangas jonka lävitse ilma kulkee jolloin kangas lämmittäisi ilman. eli ilma tuodaan kankaan eteen josta kulkeutuu kankaan lävitse taakse josta se sitten johdetaan lämmitettävään kohteeseen.

yhtähyviä kummatkin mutta kangaskeräimessä ongelmana on pöly joka tukkii kankaan jollei suodatus ole kunnossa.
 

masankp

New member
Laita se kovalevy karkea puoli päällepäin, maalaa se mustalla täysin kiillottomalla maalilla ja unohda alumiinifolio koska ei se tarvi mitään metallia joka heijastaa lämmön takaisin ulos.
Laita vaikka 2 väliseinää ettei se ilma sekoitu liikaa.
 

Sami75

New member
Morjesta, hyvä aloitus! Minun tekemässä keräimessä on polykarbonaattilevyn ja tölkkien välinen ilmatila passiivinen. Eli ilma joka on tässä välissä ei vaihdu, toimii samoin kuin ilmatila ikkunan välissä, eristeenä. Jos laitat toisen pleksin 1-2cm raolla edelliseen,tohon tekemääsi koeversioon --> huomaat eron. Voit käyttää myös rakennumuovia tai jotain josta tulee valo läpi noin 80%lla huomataksesi tämän seikan kunhan on tiivis. Tossa vaasalaisten keräimessä on käytetty kantena kennolevyä jonka kanssa touhutessa tämä passiivinen ilmaeriste tulee automaattisesti. 8) Ja absorbointi pinnan tulee olla täysin mattamusta, kuumankesto spraymaali tai mattamustaa kuumankestävää liitutaulumaalia tai 2-komponentti automaalia. Ilman lämpenemiseen vaikuttaa suuresti myös se kuinka kauan ilma on keräimen sisällä, eli olet hyvin jäljillä. Itte käytin mastonin 600 asteen kuumankestomaalia. Lycka till, kysy toki lisää jos menee peukku suuhun...
 

Kide

New member
>yksi konsti on laittaa musta paksu kangas jonka lävitse ilma kulkee jolloin kangas lämmittäisi ilman.
>eli ilma tuodaan kankaan eteen josta kulkeutuu kankaan lävitse taakse josta se
>sitten johdetaan lämmitettävään kohteeseen.

Tästä olikin jo toisaalla linkki: http://www.y-energia.com/aurinkolampo/aurinkokerain/ilmakerain/ilmakerain.html. Tässä juuri on käytetty periaatetta että ilma kulkee kankaan lävitse, kankaana musta lasikuitukangas. Siellä myös mittaustuloksia, lämpötila kohonnut 10-30 asteen välillä.

Tosin tuo olutölkkikeräin http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=392.0 taitaa pistää pataan tätä y-energiankin esimerkkiä!
 

Puuha

Well-known member
se vain että pitäisi olla sellaista materiaali jonka lävitse menee hitaasti ilma lävitse. koska pinta-alaa on runsaasti ja tiedetään se että ilma menee sieltä mistä helpoten pääsee tulee tilanne ettei koko pinta-alaa saada hyödynnettyä ilman lämmityksessä.
 

Sami75

New member
Pinta-alan keräimen kanavaan/käytävään voit laskea kaavalla A=Pii * säde2. Eli jos ilmanvaihtokanava on 160mm tulee laskukaavaksi : pii*80 toiseen =201,06192983 cm². Tämän kun jaat keräimen ilmakanavan korkeudella niin saat leveyden. Jos ilmakanavan korkeus on 50mm --> 201.06/5=40.212cm. Ja sitten kun tietää keräimeen tulevan kanavan koon + väliseinämien paksuuden ja ulkoreunojen paksuuden eristeineen on helppo laskea keräimen koko leveyssuunnassa. Ja pituutta keräimeen niin paljon kuin talon seinään järkevästi mahtuu. Muista sitten että, joissain kunnissa voi olla, että jos talon julkisivu muuttuu, niin pitää tehdä toimenpideilmoitus rakennusvalvontaan. Kysy tämä ainakin, eipähän tule jälkikäteen kyselyjä kunnan taholta.
 

askartelija

New member
Kiitokset hyvistä ja nopeasti tulleista ohjeista. Olin missannut ihan täysin sen, että laatikko pitää olla 2 kerroksisella lasilla=kennolevylla. Tai sitten sisäputkella. En nyt eilen saanut mitään tarvittavia välineitä uusia tuota pienoisversiota yhtään mitenkään.
Luulen kyllä että isoin avaintekijä on tuo, että pitää olla 2 ilmatilaa, passiivinen ja se aktiivinen, mutta varmasti parannusta nyt saisin tuolla folion poistamisella/levyn kääntämiselläkin, sekä lisämutkien teolla.
Kiinnostaisi tehdä 2 erilaista koetta. Nykyinen rakenne, mutta sisällä kiertäisi mustaksi maalattua alumiiniputkea. Toinen helpompi, vaihtaa pleksi kennolevy.
No, katsotaan kuinka käy, voi olla että kun tulee lähdettyä tavaran haalintakierrokselle, voisi samalla hankkia suoraan talon seinälle laitettavan version tarvikkeet. Noita kennolevyjä kun ei myydä pieninä paloina. Kuntaan lähetinkin kyselyn siitä, mitä sanovat moisesta mustasta levystä, ja liitin mukaan kuvan talosta johon photoshoppailin siistin "mustan laatikon".

Minkä kokoinen levy kannattaa tehdä taloon? Samalla vaivallahan syntyy vähän isompikin. Yksi kennolevyn koko on 2x3m, onko 6 neliön kerääjä aivan liioittelua? 3 neliöistä alunperin kyllä ajattelin. Nuo sisäilmastointipuhaltimet on kai noin 100m3/h siirtäviä, mistä löytyy isompia? 6 neliöinenhän tarvitsisi varmaan 600m3/h puhaltavan tuulettimen jo, vai tarvitseeko?
Jos tekee kennolevy+paljon mutkia tavalla, onko kannattavampaa tehdä mutkat ylös alas suuntaisesti, vai ilmanotto alas, ja siitä vaakatasossa ylöspäin mutkat, jolloin lopussa ilma kiertää vain ylhäällä, jonne muutenkin lämpimin ilma keräytyy? Tähän tyyliin: http://www.mobilehomerepair.com/solarpanA.JPG
 

masankp

New member
Valoaukosta menee määrätty lämpömäärä sisään riippumatta siitä mitä putkistoja tai kankaita siellä on.Se on sitten se toinen juttu miten se saadaan sieltä kaikki talteen. Puhallin olis hyvä olla säädettävä, tai säätää kuristamalla imuaukkoa riippuen siitä kuinka lämmintä haluaa, ja miten paistaa. Kyllä vaakakanavoilla varmaan on parempi ilmankierto, se kiertää itsestäänkin.Ja eikun testaamaan.
 

Sami75

New member
Itse ajattelin tehdä keräimen talon eteläseinälle jossa sijaitsee talomme ilmanvaihdon talviaikainen tuloilmakanava. Ja ajattelin käyttää tota ilto 440 ecenon ilmanvaihtokoneen tulopuhallinta imupuhaltimena :). Yksinkertaistettuna keräin tulee ilmavaihtokanavan tuloilmaräppänän eteen. Mutta jos rakentaa erillisen keräimen jossa esim. ilma imetään lattianrajasta ja puhalletaan keräimen kautta ylemmäksi huonetta, niin silloin tarvitset toki puhaltimen.
 

masankp

New member
Mulla oli samat ajatukset kuin sami75. mutta ei se kaikki lämpö tuu talteen kun on MUH ilmavassa talteenottokenno, vaikka kyllä siitä apua olisi.  Keväällä ja syksyllä voisi olla järkevää jos talteenottokennon paikalla on ns. kesäkenno.
 

Sami75

New member
askartelija sanoi:
Kiinnostaisi tehdä 2 erilaista koetta. Nykyinen rakenne, mutta sisällä kiertäisi mustaksi maalattua alumiiniputkea. Toinen helpompi, vaihtaa pleksi kennolevy.

Tölkit jotka laitoin keräimeen keräinpinnaksi ovat paksuudeltaan 0.15mm, eli normaaleja alumiinisia juomatölkkejä. Yhteen liimaamalla niistä tulee alumiiniputki ja on edullisempi kuin esim. purson valmis putki.

Tänään rakentelin joutopalikoista aikaa tuhlatakseni vaaka-asennukseen tarkoitetun keräimen. Kokeilen heti seuraavalla auringon paisteisena päivänä toimintaa, ensin yhdellä pleksillä sitten 2-kerros pleksillä, sekä lisäämällä kanavistoon metallista hyttysverkkoa niin, että ilma joutuu kulkemaan verkon läpi joka 180 asteen käännöksen jälkeen. Ohessa pari kuvaa. Vielä on täysi mahdollisuus että tämä menee päin pers....ttä, tai sitten ei. Rakenne on seuraavanlainen. Sauna satua pohjalla/reunoissa ja 0,6mm pelti pohjan päällä, valumuotti laudasta reunat/kanavat ja PC-levy kantena, ensin 1 kerran, testin aikana lisätään toinen PC-levy ja verrataan tuloksia ilman lämpenemisen suhteen. Kanavat on laskettu 100mm iv-kanavakoolle, kuitenkin niin että tuli tasajako.(78.5cm2-->94.5cm2 Ja testipuhallin on jotain 46m3/h teholtaan. Ulkomitoiltaan 1m*1,9m

Protomalli.jpg


Protomalli_2.jpg
 

Kide

New member
>Tölkit jotka laitoin keräimeen keräinpinnaksi ovat paksuudeltaan 0.15mm,
>eli normaaleja alumiinisia juomatölkkejä. Yhteen liimaamalla niistä tulee alumiiniputki
>ja on edullisempi kuin esim. purson valmis putki.

Toimiskohan kurttuputki tai alumiininen taipuisa ilmanvaihtoputki? Noissakin seinämät aika ohutta, mutta paksuutta en tähän hätään löytänyt. Hinta ei paha. Löytyy näköjään 80 mm halkaisilla, esimerkiksi http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=LVI-8102302. Karhua saa näköjään litran tölkeissä, noita ei menisi niin paljon, mutta normikulutuksella kyllä ottaa aikansa... ;)
 

askartelija

New member
Todella kiinnostava testi. Hienoa :) Pistähän raporttia tulemaan jahka ehdit testaamaan. Äkkiseltään pohtiessa tuntuu, että tuollainen kaljatölkki/alumiiniputki voisi olla tehokkain, välittää todella hyvin lämmön läpi sisäpuolelle, ja myös purkin varjopuolelle varmaan kulkee lämpö, toisin kuin jos purkki olisi vaikka muovia/kumia (jossain näin kuvia, jossa oli varmaan muoviputkea se sisäputki, ei ainakaan alumiinia) ja passiivinen ilmatilahan on isompi kuin laatikossa jossa ilmatila kennolevyssä.
Kaikesta huolimatta olen päättänyt tehdä kennolevyllä olevan mustapohjaisen laatikon, kutakuinkin tuollaisen kuin nuo protomallin kuvassa olevat ovat. Täältä ei hyllystä saa kuin 6mm ilmatilalla olevaa kennolevyä, isommat on tilaustavaraa. Mahtaako sillä olla suurta väliä, onko 6 vai 10mm ilmatilalla oleva? Toisaalta jos ei toimi, niin voihan sitä tehostaa sitten laittamalla lopulta tuon kurttuputken mikä kide linkissä näkyi, sitten ei ainakaan olisi lämpöeristyksestä kiinni, jos 2 ilmatilaa on.

Mikä on mielipide laatikkomallisessa ilmatilan syvyyteen? Jos teen kakkoskakkosesta kehikon, ja pohjalle 3cm saunaeriste tms. levyä, jää ilmatilaa vain 2cm, onko se liian vähän, vai pitäisikö tehdä kakkkosnelosesta, jolloin ilmatilaa jää 7cm?
Uusimmassa TM:n rakennusmaailmassa oli esitelty parikin erilaista aurinkokeräin systeemiä. Ihan mielenkiintoiset artikkelit, mutta ei kerrottu tarkemmin teoriaa, että olisi saanut vahvistuksia sopivaan kompromissiin tehon ja hinnan suhteen.
 

Sami75

New member
HÖ!!! MINNE VIESTIT KATOAA, 3:s KERTA TODEN SANOO VAI SANOOKO?

Tänään tuli testailtua paneelia jossa kanavat vaakasuuntaan. Testattiin ensin paneelia 1:llä pleksillä, testitulosten jäädessä vaatimattomiksi :-\, lisättiin toinen PC-levy, jolloin saatiin passiivinen ilmatila paneelin etupuolelle. Kuvat puhukoon lämmönnoususta! ;D Lämmöt nousi edelleen kun puhallin pysäytettiin vartiksi, mutta silloin alkoi paneeli vetämään huuruun alareunasta ???. Mutta tuli todettua se tosiasia, että tämäntapainen keräin toimii painovoimaisena lämmittimenä. Kylmä ilma kun menee luonnostaan alas ja lämmin ilma nousee luonnostaan ylös, josta syntyy ilmavirta, jonka naapurinikin tostesi työntämällä kätensä paneelin reikään. Eli toimii myös paikassa jossa ei ole mitään sähköa, mielestäni. Muut saa olla erimieltä niin halutessaan. Tämä keräin on 1m*1.9m mutta jos esim. rakentaa vaikka autotallin takaseinän kokoisen keräimen 3m*6m, niin se todennäköisesti toimii painovoimaisenakin tehokkaasti, kuten jo aikaisemmin laitoin linkin solarbarn.pdf tiedostoon.

Voitko askartelija/muutkin laittaa kuvia/dataa tekemistänne aurinkoenergia sovelluksista. Kiinnostaisi erityisesti pex putkella oleva vesikeräin jos joku olisi semmoisen tehnyt täällä kotosuomessa. Netin hakukoneilla löydän itsekin, mutta jos jollain olisi jo kotimaista tekoa oleva?

LÄMMÖT 1LLÄ LASILLA.jpg


LÄMMÖT PUHALLIN KÄY.jpg


LÄMMÖT PUHALLIN SEIS.jpg


HUURUSSA.jpg


NAAPURIN KÄSI.jpg
 

masankp

New member
masankp sanoi:
Valoaukosta menee määrätty lämpömäärä sisään riippumatta siitä mitä putkistoja tai kankaita siellä on.Se on sitten se toinen juttu miten se saadaan sieltä kaikki talteen. Puhallin olis hyvä olla säädettävä, tai säätää kuristamalla imuaukkoa riippuen siitä kuinka lämmintä haluaa, ja miten paistaa. Kyllä vaakakanavoilla varmaan on parempi ilmankierto, se kiertää itsestäänkin.Ja eikun testaamaan.
Ihan hyvät lämmöt ilman kaljapurkkejakin, mitenkähän lämmöt kesällä kun on 30`c.,kestääkö materiaalit? ja naapurin käsi?
Lämmön vois ohjata sitte saunan kiukaan alle nii ois sauna lämmin koko päivän.
 

Sami75

New member
masankp sanoi:
masankp sanoi:
Ihan hyvät lämmöt ilman kaljapurkkejakin, mitenkähän lämmöt kesällä kun on 30`c.,kestääkö materiaalit? ja naapurin käsi?
Lämmön vois ohjata sitte saunan kiukaan alle nii ois sauna lämmin koko päivän.

Polykarbonaatista ei pitäisi irrota mitään käryjä ennenkuin ko. aine alkaa sulamaan, mutta varoiksi pitää varmaan käyttää seuraavissa kokeiluissa lasia,peltiä, ja kivivillaa niin ei ainakaan ole sitten materiaaleista kiinni. Täytyykin hupina kokeilla tunkea keräimestä lähtevä lämpö saunan kiukaan raitisilma putkeen joka menee kiukaan viereen saunassa, tämä oli hyvä pointti masankp, kiitos vinkistä ;)
 

masankp

New member
masankp sanoi:
Valoaukosta menee määrätty lämpömäärä sisään riippumatta siitä mitä putkistoja tai kankaita siellä on.Se on sitten se toinen juttu miten se saadaan sieltä kaikki talteen. Puhallin olis hyvä olla säädettävä, tai säätää kuristamalla imuaukkoa riippuen siitä kuinka lämmintä haluaa, ja miten paistaa. Kyllä vaakakanavoilla varmaan on parempi ilmankierto, se kiertää itsestäänkin.Ja eikun testaamaan.
Voisit verrata sitä purkkikeräintä tähän viimeiseen malliin,Olen edelleen sitä mieltä että ei vaikuta mitään lämmön kerääntymiseen onko sisällä hyttysverkkoja tai kankaita kaljapurkkeja ym romua. Tärkeää on mattamusta pinta  eristys ja ilman tasainen virtaus. Sama valon määrä,= Sama lämpö. Jos pitää välttämättä hyttysverkko olla, niin imuputkeen että ei mee hyttysiä. Todellinen eko laite mökkiin kuivana pitämiseen kun laittaa putket suoraan mökin seinästä sisään, toinen alas ja toinen ylös ja kiertää ilmat itsekseen ilman sähköpuhallinta.
 
Ylös