Hybridi-invertterit ja niiden erot?

Moi, olen lähinnä tutustunut Eerinin hybridi-invertteriin ja kahlannut hänen sivunsa aikalailla läpi.

Nyt tuossa laskeskelin että mökille (vanha maatila) tarvittaisiin 10kpl 340w aurinkopaneeleita että päästäisiin vuosittaisen kulutuksen yli, ylituotannolla.
Tässähän ei olla vielä huomioitu sitä että sisään ostettu sähkö on kalliimpaa kuin ulosmyyty, että ehkä ennemminkin pitäisi olla 30kpl noita paneeleita.

Kun paikalla ei olla kuitenkaan kokoajan kuluttamassa sähköä, vaan sähköä kuluu enemmän sitten kun paikalla ollaan ja varsinkin talvella, on mielestäni akkuja järkevämpää laittaa ylituotanto myyntiin ja pyrkiä sillä kattamaan tulevan talven suurempaa kulutusta.

Toimivatko hybridi-invertterit ilman akkuja lainkaan?

Voiko sitten kuitenkin myöhemmin lisätä akut kun muutamme tuota vanhaa maatilaa asuttamaan?

Onko tietoa eri valmistajien hybridi-inverttereiden eroista?
Eerinin malli käsittääkseni toimii vain yhdellä vaiheella, joten tarvittaisiin kolme invertteriä että kolmelle vaiheelle saataisiin tuotto?
 

eros

Member
Toimivatko hybridi-invertterit ilman akkuja lainkaan?
Toimivat, mutta pitää valikosta valita nobat, niin ei piipitä hälyä.
Voiko sitten kuitenkin myöhemmin lisätä akut kun muutamme tuota vanhaa maatilaa asuttamaan?
Voi
Onko tietoa eri valmistajien hybridi-inverttereiden eroista?
Eerinin malli käsittääkseni toimii vain yhdellä vaiheella, joten tarvittaisiin kolme invertteriä että kolmelle vaiheelle saataisiin tuotto?
Myynissä on niinikään myös INVT:n iMars 10kw kolmivaihe gti-invertteriä. Mitenkä olisi semmoinen ja palletti (30kpl) 340W paneleita? IMarsin hinta on tonnin ja saa varmaan myydessä jotain jos myöhemmin vaihtaa hybrideihin?
Akkujen kannattavuus ei ole kovin hyvä, jos sähköä ei käytä itse huomattavasti. 30kpl paneleita sopii kolmeen hybridiin myös, mutta piuhoitus tarvii tehdä sitten 3x myöhemmin.

T: http://eerin.fi/
 

korsteeni

Well-known member
ai että kun olisi jokin selkokielinen taulukko noista mallimerkinnöistä, onko niillä edes mitään merkitystä
MPS-V Plus
MPS-VM PLUS 5
VM- PLUS
VE-plus
VE II plus
igrid
VM II PLUS
IGrid-SV-II-5K
IGrid-SV-5K
jne.........
 

korsteeni

Well-known member
näyttäis että tässäkin on mainonta sitten yliampuva, onko on-grid sekä off-grid vai mikä

on-off.jpg
 

Mekaniker

Active member
näyttäis että tässäkin on mainonta sitten yliampuva, onko on-grid sekä off-grid vai mikä

Näytä liitetiedosto 8637
Nappasin kuvat verkosta:
Tuo on invertteri-laturi-hybridi eli yksisuuntainen laitos, verkkoonpäin ei mene yhtään (Ei pitäisi)
Luvataan kovat tehot PV-sisääntulossa
Veikkaan ettei täytä EU:n asetuksia, vastaavalla tavalla saat Victron MultiPlus toimimaan mutta hinta on todella kova...

Kaavio.png
Tekniset tiedot.png
 

korsteeni

Well-known member
en päässyt tuota testailemaan kun oli DOA
paketti odottaa palautusta
tilasin äsken VE II, olisin ostanut tuon yangzen kokeiltavaksi mutta kun ei minkäänlaisia speksejä löytynyt mistään niin en arvannut
 

korsteeni

Well-known member
tässä ei numerot ole suurimmat mutta ilmeisesti toimiva kun niitä paljon myydään, en tiedä kun ei tunnu täälläkään kellään kokemusta olevan
toivottavasti nuo kuvien lupaukset pitävät paikkansa, sittenhän sen näkee näkee
käsittääkseni tällaisessa mallissa on yhtä helppo ottaa ylimääräinen tuotanto veteen kun noissa normi grid verteissä ja kun kyberhyökkäys pistää valtakunnan verkon päreiksi niin akuista tai genusta voi syöttää
aina kannattaa varautua

1645771016786.png
 

varikonniemi

Active member
Et sä normi grig tie invertterillä saa mitään veteen menemään, ellei se vastus oo sun talon verkossa. Tuolla SVII saat sen vastuksen kytkettyä suoraan invertteriin. Mulla talon verkko on verkonvaihtokytkimen takana SV II nvertterin syötössä, eli kun valtakunnan verkosta häviää sähköt se siirtyy invertterin syöttöön ilman sähkökatkoa.

Mun tutulla ois suunnitelmissa siirtyä isompaan, eli myytäväks ois tulossa identtinen paketti mitä mulla on mitkä ostettiin samaan aikaan, eli 3 vaihe SV II mutta vanhempaa 3kW mallia.
 

korsteeni

Well-known member
Et sä normi grig tie invertterillä saa mitään veteen menemään, ellei se vastus oo sun talon verkossa.........
minulla on joka ylimääräinen watti mennyt normi grid tie invertterillä veteen, kohta 4 vuotta, tänäänkin

minulla oli tarkoitus testailla normi off gridillä akkujen täytyttyä joka watti veteen, se vaan oli susi eikä antanut yhtään wattia minnekään, on nyt tuossa laatikossa odottamassa kohtaloaan
normi offi kun saa akut täyteen tuottaa vaan kulutetun määrän

elikkä tuo SVII onkin minulle just sopiva mutta testailut jää offin osalta, niitä ei tarvita
mikä sinun invertterissä ohjaa sen ylimääräisen tuoton, siis kytkee vastuksen? sopivan? portaaton?

käsittääkseni SV II on itsessään kytkin, voi käyttää upsina
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
Osta easun i-grid sv 2 5kw 3 vaihe paketti euroopan varastosta, ~2000 euroa ja toimii ilman akkua
minulle ei vieläkään aukene kuinka tuotto noissa pienissä 3~ verteissä voidaan hyödyntää
jos tuotto on täydet 2,5 kw, kattila hellalla niin yli puolet pitää ostaa ja kaksi kolmasosaa menee ketuille
on tietysti jossain se netotus mutta silläkään ei saa kaikkea tuottoa
ja tietysti jos kaikki kulutus on kolmivaiheista
 

varikonniemi

Active member
En tiedä miten sä grid-tiellä syötät vastukseen muuten kuin pistämällä sen vastuksen töpselin seinään, ja täysin siitä riippumatta syötät verkkoon GTI:lläs...

Tää SV II on 1-vaihe, jotka kytketään rinnakkain 3 vaiheeks. Eli se on 3x 5 kW ja 3x 4kW aurinkopaneelin sisääntulo uusimmassa versiossa. En tiedä mikä on epäselvää?

Lueppa ne speksit uudelleen läpi ja ymmärrä verkkoon tahdistuvan invertterin ja invertterin erot. SV II:ssa on molemmat. Ellei sulla oo verkonvaihtokytkintä niin GTI syöttää talos verkkoon ja invertteri on poissa päältä (sama jos sulla ei oo akkuja, invertteri ei toimi, vain GTI syöttää auroinkovoimaa verkkoon)
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Well-known member
En tiedä miten sä grid-tiellä syötät vastukseen muuten kuin pistämällä sen vastuksen töpselin seinään, ja täysin siitä riippumatta syötät verkkoon GTI:lläs...

Tää SV II on 1-vaihe, jotka kytketään rinnakkain 3 vaiheeks. Eli se on 3x 5 kW ja 3x 4kW aurinkopaneelin sisääntulo uusimmassa versiossa. En tiedä mikä on epäselvää?

Lueppa ne speksit uudelleen läpi ja ymmärrä verkkoon tahdistuvan invertterin ja invertterin erot. SV II:ssa on molemmat. Ellei sulla oo verkonvaihtokytkintä niin GTI syöttää talos verkkoon ja invertteri on poissa päältä (sama jos sulla ei oo akkuja, invertteri ei toimi, vain GTI syöttää auroinkovoimaa verkkoon)
olen huono artikuloimaan, mutta esimerkki
auringosta tulee 3kw teholla
käytän 2.2kwh sitä tehoa
millä sinun invertteri säätää sen vesivastuksen tehoksi 800w? jotta kaikki tulee käyetttyä ja ettei ostosähköä käytetä siihen toisarvoiseen kohteeseen
 
Viimeksi muokattu:

varikonniemi

Active member
Vastus toimii aina nimellistehollaan, ei sen tehoa voi säätää. Mutta jos se vastus on tyyliin töpseli seinässä, niin GTI syöttää ensin siihen, ja vasta kun talon kulutus on vähempi kuin tuotto niin alkaa menee verkkoon päin myyntinä.

Ongelma tässä on että se vastus kuluttaa vaikka ei aurinkopaneeli tuota, ja sen estämiseen vaaditaan joku ulkoinen säätölogiikka.

Ainoa tapa laittaa passiivisesti aurinkoenergiaa vastuksen kautta lämmöksi on kytkeä ne paneelit suoraan siihen vastukseen.
 

korsteeni

Well-known member
Vastus toimii aina nimellistehollaan, ei sen tehoa voi säätää. Mutta jos se vastus on tyyliin töpseli seinässä, niin GTI syöttää ensin siihen, ja vasta kun talon kulutus on vähempi kuin tuotto niin alkaa menee verkkoon päin myyntinä.

Ongelma tässä on että se vastus kuluttaa vaikka ei aurinkopaneeli tuota, ja sen estämiseen vaaditaan joku ulkoinen säätölogiikka.

Ainoa tapa laittaa passiivisesti aurinkoenergiaa vastuksen kautta lämmöksi on kytkeä ne paneelit suoraan siihen vastukseen.
tätä hain
minulla taasen toimii portaattomasti
tuotto> oma kulutus ja portaattomasti loput sinne varaajan vastukseen, ei tippaakaan myyntiin eikä yhtään jää hyödyntämättä

osimmoilleen näin
kuvassa ~600w kulutus

1645808437711.png
 
Ylös