fronius inverter ja linux

pere

Member
Onkohan Fronius invertterille (3.0-3-S) olemassa linux ohjelmaa jolla voisi selailla paneleiden tuotto tietoja tai jotain sellaista?
 

hemaris

Active member
pere sanoi:
Onkohan Fronius invertterille (3.0-3-S) olemassa linux ohjelmaa jolla voisi selailla paneleiden tuotto tietoja tai jotain sellaista?

Kun ei ole tullut muita vastauksia niin laitetaan tämä - voi tosin olla turhan komplisoitu systeemi siihen mitä tässä oikeasti haetaan. Mutta jos Froniukselle ei löydy omaa systeemiä/ohjelmaa niin voit vilkaista tätä Victronin Venus OS:ää. siinä pitäisi olla tuki Froniuksen inverttereille. Ja saa asennettua esim Rasperryyn.
https://github.com/victronenergy/venus/wiki

Googlettamallakin näytti löytyvän jotain skriptien pätkiä jolla dataa voi lukea eri tarkoituksiin.
 

jolla

Member
pienellä viilaamisella solax' it antoi dataa

https://github.com/solmoller/eversolar-monitor
https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger
https://github.com/XtheOne/Inverter-Data-Logger
https://github.com/bbinet/delta-rpi/blob/master/delta-rpi.py

riippuen siitä miten sitä ronkkii, wlan vai modbus vai serial


 

pere

Member
mktutsi sanoi:
Riippuen että kuinka edistyksellistä haet. Mutta eikös Froniuksen tietoihin pääse suoraan nettielaimella RestAPI komennoilla?

Voi päästäkin. Vaan mistähän tuostakin löytyisi tietoa?
Koko kysymys johtuu siitä että minulla vain linux tietokone.
 

VesA

New member
pere sanoi:
mktutsi sanoi:
Riippuen että kuinka edistyksellistä haet. Mutta eikös Froniuksen tietoihin pääse suoraan nettielaimella RestAPI komennoilla?

Voi päästäkin. Vaan mistähän tuostakin löytyisi tietoa?
Koko kysymys johtuu siitä että minulla vain linux tietokone.

RESTin käyttämiseen linux voi olla parempikin. Kaivele netistä REST -plugineita selaimellesi - on siihen ohjelmiakin ja vaikka curl riittää ihan komentoriviltä, ei siinä mitään ihmeellistä lopulta ole. Suurin vaiva on yleensä siinä että asiaa ei saa aina kysyttyä ihan yhdellä kysymyksellä.
 

pere

Member
VesA sanoi:
pere sanoi:
mktutsi sanoi:
Riippuen että kuinka edistyksellistä haet. Mutta eikös Froniuksen tietoihin pääse suoraan nettielaimella RestAPI komennoilla?

Voi päästäkin. Vaan mistähän tuostakin löytyisi tietoa?
Koko kysymys johtuu siitä että minulla vain linux tietokone.

RESTin käyttämiseen linux voi olla parempikin. Kaivele netistä REST -plugineita selaimellesi - on siihen ohjelmiakin ja vaikka curl riittää ihan komentoriviltä, ei siinä mitään ihmeellistä lopulta ole. Suurin vaiva on yleensä siinä että asiaa ei saa aina kysyttyä ihan yhdellä kysymyksellä.

Nyt homma on jo selvinnyt. Sain sen toimimaan Fronius solarweb kautta jossa tiedot saa näkymään ihan selaimella.
Mutta vielä ihan mielenkiinnosta kysyn miten voin saada selville invertterin ip osoitteen josta ne tiedot haetaan?
Siis esim tuo curl ohjelma tarvitsee sen.
 

VesA

New member
pere sanoi:
VesA sanoi:
pere sanoi:
mktutsi sanoi:
Riippuen että kuinka edistyksellistä haet. Mutta eikös Froniuksen tietoihin pääse suoraan nettielaimella RestAPI komennoilla?

Voi päästäkin. Vaan mistähän tuostakin löytyisi tietoa?
Koko kysymys johtuu siitä että minulla vain linux tietokone.

RESTin käyttämiseen linux voi olla parempikin. Kaivele netistä REST -plugineita selaimellesi - on siihen ohjelmiakin ja vaikka curl riittää ihan komentoriviltä, ei siinä mitään ihmeellistä lopulta ole. Suurin vaiva on yleensä siinä että asiaa ei saa aina kysyttyä ihan yhdellä kysymyksellä.

Nyt homma on jo selvinnyt. Sain sen toimimaan Fronius solarweb kautta jossa tiedot saa näkymään ihan selaimella.
Mutta vielä ihan mielenkiinnosta kysyn miten voin saada selville invertterin ip osoitteen josta ne tiedot haetaan?
Siis esim tuo curl ohjelma tarvitsee sen.

https://www.unixmen.com/scan-your-home-network-with-nmap/

Osoitteen saa monellakin tapaa, mutta tuo nmap kertoo verkosta kaikenlaista. Jos verkossa ei ole aivan valtavasti laitteita vekotin löytyy äkkiä.
 

pere

Member
nmap selvitti tosiaan osoitteen kohtuu helposti, kiitos vinkistä!

Sain sieltä curl komennolla realtime tiedoston, json muotoinen jossa on oikeastaan kaikki se mitä tarvitsen.

"Timestamp" : "2018-09-14T10:59:55+03:00"
"Inverters" : {
"1" : {
"DT" : 247,
"P" : 1604,
"E_Day" : 2250.100098,
"E_Year" : 19248.800781,
"E_Total" : 19248
}
}
 

vanhakoulu

New member
Moi. Löytyykö solar webiä enää(?) PC:lle ollenkaan?

En ainakaan täältä löydä muuta kuin nuo sovelluskaupat, josta ei anna ladata.

Menee hankalaksi, kun invertteri välikatolla laniin kytkettynä eikä ko. paikassa ole wifiä.

Puhelimella solar web appia ajaessani softa ei aja loppuun vaan katkeaa loppuvaiheessa kun invertteri katkaisee nettiyhteyden ja puhelin jää hotspotista hypätessään hetkeksi vaille nettiä, kun mobiilinetti ei ole samalla päällä kun on invertterin wifi yhteydessä.

Tämän täytyy olla yleinen ongelma kohteissa, joissa invertterin luona ei ole wifiä. Onko kokemuksia?
 

råtta

New member
Eikös tuo toimi niin että pukkaa dataa tuonne froniuksen pilveen riippumatta onko WLAN vai LAN-kaapeli. Luulin tuon puhelin appinkin olevan kiinni froniuksen pilvessä ja olen tyytynyt siihen. Toki kotiverkossa Raspi hakee api-rajapinnasta datat omaan tietokantaan ja sisäverkossa kun on ip-tiedossa, ni olen käyttänyt selainta. Eli selaimella suoraan Invertterin ip-osoitteeseen. Molemmat toimii allekirjoittaneella eli wlan ja lan.
 

celeste

New member
Muokkasin python skriptit joilla haetaan Froniukselta json-apin tietoja ja ne pukataan TaloLoggerin kautta tietokantaan josta edelleen kysyttäessä TaloLoggerGraphin kautta selaimella näkyviksi. Toimii ilman pilvipalvelua ja tietokannasta saa kaiveltua vanhat tiedot vaikka invertteri olisikin yöllä nukkumassa. Skriptit, TaloLogger jne pyörivät RaspberryPi:ssä. Pitäisi vähän vielä siistiä skriptejä niin voisin ne julkaista...
 

vanhakoulu

New member
Eikös tuo toimi niin että pukkaa dataa tuonne froniuksen pilveen riippumatta onko WLAN vai LAN-kaapeli. Luulin tuon puhelin appinkin olevan kiinni froniuksen pilvessä ja olen tyytynyt siihen. Toki kotiverkossa Raspi hakee api-rajapinnasta datat omaan tietokantaan ja sisäverkossa kun on ip-tiedossa, ni olen käyttänyt selainta. Eli selaimella suoraan Invertterin ip-osoitteeseen. Molemmat toimii allekirjoittaneella eli wlan ja lan.
Okei. Löytyskö vinkkejä miksei softa aja loppuun(setup wizard?) Tilanne siis se, että jälkeenpäin yritetty tuota invertterin etäseurantaa ottaa käyttöön.

Voiko olla luurista kiinni? Nyt työpuhelimena samsung xcover. Aika rimpula tehojensa puolesta.

Froniuksen tekninen tuki tuntuu olevan aika kiven alla täällä suomessa.
 

vanhakoulu

New member
Pääseehän sinne ihan selaimellakin, ei välttämättä tarvita mitään kännykkä sovellusta.
En ole toimivaa IP-osoitetta vaan onnistunut löytämään. Kahta olen kokeillut, toinen oli muistaakseni jostain ohjeista ja toisen sain froniuksen teknisestä tuesta(jenkeistä). Muistaakseni nämä kaksi olivat eri osoitteet. Olen myös miettinyt, että jos lan-verkossa on sittenkin jotain outoa ongelmaa.
 

korsteeni

Well-known member
solax issa ne on siellä vertin softassa, ei niitä tarvitse mihinkään varmaan froniuksessakaan laittaa, annat vaan reittimen tiedot sille että pääsee läpi
 

don

Active member
Moro

Mulla oli vaikeuksia sen invertterin wlanin kanssa,hommasin wlan-boosterin ja jätin sen alakannen auki niin nyt toimii,kokeilin ensin johdolla antennia lähemmäs mutta se ei auttanut,jos käyttää jatkoantennikaapelia niin se pitää olla sellanen vähän erikoinen,käänteiset liittimen piikit tai sillai.
 

vanhakoulu

New member
Pääseehän sinne ihan selaimellakin, ei välttämättä tarvita mitään kännykkä sovellusta.
Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Tuolla solarweb-sivuilla Aloita nyt-linkki vie minut lataukset kohtaan, jossa nuo appi-kaupat.
Olen ainakin näin ajatellut, että selaimeen tarvitsisi IP-osoitteen.


Edit. Aiemmissa viesteissä olikin jo tuota IP-osoite keskustelua. Näin sivuhuomiona, oma ongelma ei siis liity Linuxiin millään tapaa vaan itsellä Windows 10. Tämä keskustelu liippaasi läheltä, niin en uutta keskustelua avannut.


Tuo edellä mainittu IP-osoitteen haku vaikuttaa aika hankalalta itselle, kun ei ole minkäänlaista ATK-/ohjelmointitaustaa. Eikä kyseessä ole omat laitteet, eikä verkko.
 
Viimeksi muokattu:

vanhakoulu

New member
Nyt homma on jo selvinnyt. Sain sen toimimaan Fronius solarweb kautta jossa tiedot saa näkymään ihan selaimella.
Mutta vielä ihan mielenkiinnosta kysyn miten voin saada selville invertterin ip osoitteen josta ne tiedot haetaan?
Siis esim tuo curl ohjelma tarvitsee sen.
Pitäisikö solarwebin yhdistää automaattisesti invertteriin, jos vaan yhteydet kunnossa? Vai kuinka sait tiedot näkymään selaimella ilman ip osoitetta?
 

vanhakoulu

New member
Jatkan yksinpuhelua. Eli invertteri ajaa tiedot pilveen, jos yhteys internettiin kunnossa. Tuolta solarwebistä pääsee kirjautumalla selaimellakin käsiksi näihin tietoihin. Olin ymmärtänyt, että tämä solarweb täytyy asentaa tai aktivoida tms. invertteriin ajamalla softa, mutta ilmeisesti se riittää, että luo vaan tuolla nettisivuilla tai apissa aurinkojärjestelmän kohteen ja sitä kautta pääsee sitten ko. aurinkosähköjärjestelmää seuraamaan.

Itse saatoin olla silloin kun kohteen loin, niin turhan malttamaton invertteriä seuraamaan ja koska tuolloin ei mitään aktiivista dataa seurannassa tapahtunut, niin ajattelin ettei se toimi. Ko. tapauksessa minun tarvitsee lan-yhteys vielä tarkastaa, mutta uskoisin, että muuten etäseuranta saattaakin tältä osin toimia.

Jää tuo IP-osoite kyllä vähän vaivaamaan ja kuinka teknisestä tuesta sain ohjeiksi väärän osoitteen?
 
Ylös