Edullinen 0,5 kW PV ja 500 W mikroinvertteri!

Teutori75

New member
Mitä olette mieltä tästä paketista tai jommasta kummasta laitteesta?
Onko luotettava kauppa?

http://www.hesse-ohg.de/AEConversion-INV500-90-PLC

http://www.hesse-ohg.de/epages/es681034.sf/de_DE/?ObjectPath=%2FShops%2Fes681034%2FProducts%2F%22S-ENERGY+245PC8-HT%22

Kuulostaa jo liian hyvältä?
 

Puuha

Well-known member
ei se että yksittäinen osa edullinen vielä tarkoita sitä että kokonaisuus on edullinen. en ole tutkinut mitä hiluja tarvitaan lisäksi ja mitä ne maksavat.
 

ToniA

Member
Juu ei. Mulla on nyt viikon verran ollut kaksi 245W paneelia + tuo samainen AEConversion INV500-90-EU PLC. Paneelit 300€ + invertteri 333€ (+ 25€ postikuluja). Silti systeemin kokonaishinnaksi tuli aika tasan 2.5€ per watti kun laski kaikki kulut yhteen. No, seuraavat ovat sitten edullisempia kun tarvitaan vain paneelit, telineet, invertterit ja invertterien haaroituspiuhat.
 

Puuha

Well-known member
vieläkin toistaisin itseäni mitä olen monessa yhteydessä sanonut. ei se ostohinta vaan mitä sen kustannukset pitkässä juoksussa on.

kannattaa hinnan sijaan seurata vähän kokemuksia tuolta isosta maailmasta eri osien osalta. voi äkkiä säästää 50 eurolla satasia pitkässä juoksussa.

nykyisellä hintatasolla säästämään ei missään nimessä päästä joten toimivuuteen kannattaa panostaa ennemin.
 

Teutori75

New member
ToniA sanoi:
Juu ei. Mulla on nyt viikon verran ollut kaksi 245W paneelia + tuo samainen AEConversion INV500-90-EU PLC. Paneelit 300€ + invertteri 333€ (+ 25€ postikuluja). Silti systeemin kokonaishinnaksi tuli aika tasan 2.5€ per watti kun laski kaikki kulut yhteen. No, seuraavat ovat sitten edullisempia kun tarvitaan vain paneelit, telineet, invertterit ja invertterien haaroituspiuhat.


Ei mitenkään saa maksamaan 2,5€ / W!..Silloin täytyy olla jo taito tilata kallista.
 

Puuha

Well-known member
Teutori75 sanoi:
ToniA sanoi:
Juu ei. Mulla on nyt viikon verran ollut kaksi 245W paneelia + tuo samainen AEConversion INV500-90-EU PLC. Paneelit 300€ + invertteri 333€ (+ 25€ postikuluja). Silti systeemin kokonaishinnaksi tuli aika tasan 2.5€ per watti kun laski kaikki kulut yhteen. No, seuraavat ovat sitten edullisempia kun tarvitaan vain paneelit, telineet, invertterit ja invertterien haaroituspiuhat.


Ei mitenkään saa maksamaan 2,5€ / W!..Silloin täytyy olla jo taito tilata kallista.

miksi ei? 1250 euroa on aika pieni raha. sähkömiehenkäynti ottaa jo pari sataa helposti, jos telingit on ostossa 100-200 euroa, invertteri sen 330, panelit 300, rahdit laitteille suomeen 25 ja vikavirtasuojat plus johdotukset liittimineen 200 euroa (ei taida edes riittää) niin ollaan jo kovin lähellä 1250 euroa.

yllättävän äkkiä se loppusumma kiertyy.

 

Teutori75

New member
Olisiko aika lähellä?

2x Pv + invertteri = 616,90 veroineen
Telineen tarvikkeet 40€
Sähkäri  60€
vikavirtasuojat plus johdotukset liittimineen 100€
Tosin voi olla ettei sähkäri maksa penniäkään ja telineisiin luultavasti on jo tarvikkeet.

Kustantaa 816,90 € + rahti
 

pertti

Member
Kannattaisko paneeliteho valita hiukan yli invertterin huipputehon, jolloin tulis sen kapasiteetti käytetyksi paremmin hyväksi? Itse olin melkein jo tilaamassa 310 Wp:n paneeleja ja Auroran 300 W inverttereitä. Tuotteet olivat ao. paikasta loppuneet niin jäin odottelemaan.
 

Puuha

Well-known member
ok, oletetaan sitten sinulla on olemassa jo y-haarat mc4 á 15-25 euroa ja sitten invertterille oma liittimensä á 10-20 euroa, vikavirta sen 30-> euroa. nuo hilut tekevät jo yksistään helposti 75 euroa, eli johdoistakaan johdon kiinnikkeiden kanssa ei käytännössä tarvitse maksaa mitään tai veto on todella lyhyt? niin juu, unohtui se katkaisin pihalle siihen uppoa myös muutama kymppi nopeasti sekä tiettysti johdonsuoja.

no tilaa pois jos tuntuu halvalta. kerro sitten paljonko tuli loppujenlopuksi maksamaan.

edit: pidä huoli että sähkömiehellä on tarvittavat luvat. muuten voi käydä niin että talolle vahingon sattuessa ja ilman lupia tehnyt sähkömies aiheuttaa teille sellaisen ongelman ettei vakuutusyhtiö maksa korvauksia vedoten viraapeleihin sähkökytkentöihin.
 

ToniA

Member
Pienistä summista tulee yllättävän iso puro. Mäkin ajattelin pääseväni suht' halvalla kun paneelit (300€), invertteri ja kattokiskot (333€, 68€, lisäksi 50€ rahtikulut) tekivät yhteensä 751€. Mutta sitten sai pistää melkein saman verran lisää:
  • Paneeleiden asennus on useimmissa kunnissa luvanvaraista. Meillä vaadittiin toimenpideilmoitus kategoriassa 'muu toimenpide', josta kaupunki halusi veloittaa 106.10€
  • Sähkötarvikkeisiin meni 146.45€. Olisin tietysti voinut jättää sen 40€ maksaneen DIN-kisko kWh-mittarin ostamatta. Katolle mentiin 20 metrillä MCMK-kaapelia ja turvakytkimestäkin piti maksaa yli 20€, B10 johdonsuoja 10€ jne. Vikavirtasuoja oli jo valmiiksi, sitä ei tarvinnut ostaa
  • Koska en viitsinyt leikkiä tee-se-itse sähkömiestä, kukkaro keveni 220 eurolla
  • Lisäksi vielä muutama rosteriruuvi, 4.72€

Yhteissumma 1228.37€, tai 2.506469 €/Wp. Ja reilusti omia työtunteja, johtojen vetäminen 1½-kerroksiseen taloon nätisti jälkikäteen on aika ikävää puuhaa.

Ja lisätään tähän vielä että Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Tampereella aurinkokeräimen asentaminen on vapautettu luvasta, kunhan ne asentaa katon lappeen suuntaisesti. Meillä rakennusjärjestyksessä erikseen mainitaan että aurinkokeräimestä pitää tehdä toimenpideilmoitus.

 

sam123

Active member
pertti sanoi:
Kannattaisko paneeliteho valita hiukan yli invertterin huipputehon, jolloin tulis sen kapasiteetti käytetyksi paremmin hyväksi? Itse olin melkein jo tilaamassa 310 Wp:n paneeleja ja Auroran 300 W inverttereitä. Tuotteet olivat ao. paikasta loppuneet niin jäin odottelemaan.

Se vähän riippuu asennuskulmasta ja tavasta. Jos on loiva kulma ja itsetehty maateline, niin lähtökohtaisesti ei 310 watin paneelit kannata, koska niissä wattihinta on kova. Jos asennuksen teettää ja ne asennetaan katolle, jolloin saattaa tulla enemmän asennuskuluja, niin silloin taas saattaa paneelien hinta muuttua toisarvoisammaksi.

Onko tarkoitus ruveta sähkön "tuottajaksi" vai pienentää talon jatkuvaa kulutusta? Oletko jo laskenut montako paneelia saat mahtumaan ja mihin ilmansuuntiin?

Mistä putiikista olet tilaamassa?

 

Savonius

Well-known member
Kun lähtee tilaamaan paneelia invertterille kannattaa vilkaista mikä on suurin ampeerimäärä mitä invertterille voi syöttää. Omassa AE conversion 250 se on 11A  Kun syyskuun alkupuolen kirkkaassa 10 asteen päivässä invertteriin menee 245W (30,7V 7,99A) paneelilta 10A tulee mieleen että talven kylmille ja lumelle pitää vaihtaa johtoihin 240W paneeli.
Taitaa olla tuolla jossain kuva jossa  paneelilta tulee 9,5A 

K...
 

pertti

Member
sam123 sanoi:
pertti sanoi:
Kannattaisko paneeliteho valita hiukan yli invertterin huipputehon, jolloin tulis sen kapasiteetti käytetyksi paremmin hyväksi? Itse olin melkein jo tilaamassa 310 Wp:n paneeleja ja Auroran 300 W inverttereitä. Tuotteet olivat ao. paikasta loppuneet niin jäin odottelemaan.

Se vähän riippuu asennuskulmasta ja tavasta. Jos on loiva kulma ja itsetehty maateline, niin lähtökohtaisesti ei 310 watin paneelit kannata, koska niissä wattihinta on kova. Jos asennuksen teettää ja ne asennetaan katolle, jolloin saattaa tulla enemmän asennuskuluja, niin silloin taas saattaa paneelien hinta muuttua toisarvoisammaksi.

Onko tarkoitus ruveta sähkön "tuottajaksi" vai pienentää talon jatkuvaa kulutusta? Oletko jo laskenut montako paneelia saat mahtumaan ja mihin ilmansuuntiin?

Mistä putiikista olet tilaamassa?

Tarkoitus on asennella kaikki mahdollinen itse ja pienentää ostosähkön kulutusta. Kyllä niitä lopulta yksi paletillinen mahtuu, mutta kovin olis sitten kirjavaa suuntaa ja kallistusta. Odottelin tuota yhteistilausta, mutta siellä oli tarjolla vain pienemmät paneelit. Uudet kustannuslaskelmat ei oikein intoa ainakaan lisää. 
 

Puuha

Well-known member
Teutori75 sanoi:
Miten tuon sähkömiehen kanssa. Onko teillä toiminut niin että itse asentaa ja luvat omaava tekee pöytäkirjan?

kukaan ei ole niin pöljä että tekee amatöörin tekemille kytköksille pöytäkirjan. pöytäkirjan tekijä kun on vastuussa koko hommasta.

voidaan verrata lainan henkilötakaukseen. ja toisekseen miksi pitäisi tehdä pöytäkirja sellaisesta mitä ei ole tehnyt, yleensä kytkemisestä tulee se sähkömiehelle palkka. mieti hetki miten itse suhtautuisit jos sinun työpanoksesi tekee joku toinen niin että se vaikuttaa sinun tulotasoosi ja sinun pitäisi sitten asiasta tehdä todistus.

edit: johtovedot voit tehdä itse mutta kytkennät tekee aina sähkömies itse tai ainakin tarkistaa ne. aikaa menee kutakuinkin saman verran kytkeekö sähkömies itse vai vain tarkistaa kytkennät. voimalan saa kytkeä verkkoon vasta kun sähkölaitos antaa siihen luvan eli siihen asti pääkytkin on nollilla. osa sähkömiehistä haluaa olla itse paikalla kun kytketään verkkoon katkaisimella osa antaa luvan omistajan vääntää katkaisimesta kun sähkölaitos on kytkentä luvan antanut.

asennuksessa kun on huomioitava onko sulakkeelle liian pitkä matka jolloin oikosulkujännite laskee liian alas jne. käsittääkseni myös nämä asiat pitää pöytäkirjasta löytyä.

http://www.elepal.fi/marska/taloprojekti/pdf/Shkas_kotpk.pdf  vanha ja uudempi on laajempi mutta nyt näet mitä pitää löytyä tarkastuspöytäkirjasta. Ymmärtänet että jo tuon täyttämiseen menee nopeasti tunti.
 

ToniA

Member
Mun sähkömiehelleni sopi oikein hyvin se, että vedin kaikki piuhat valmiiksi ja laitoin turvakytkimen sekä katolle tulevan rasian (MCMK-kaapelista kumikaapeliksi kytkös) valmiiksi. Eli sähkömiehen hommiksi jäi kytkennät, mittaukset ja paperityöt. Esimerkiksi uuden piirin eristysvastus piti mitata, samoin kuin vikavirtasuojan toiminta, oikosulkuvirta talon sähkökaapista sekä oikosulkuvirta mittauskeskukselta. Ja näistä piti tehdä pöytäkirja.

Oli muuten melkoinen oikosulkuvirta tuolla mittauskeskuksella, 605 ampeeria :)
 

Teutori75

New member
ToniA sanoi:
Mun sähkömiehelleni sopi oikein hyvin se, että vedin kaikki piuhat valmiiksi ja laitoin turvakytkimen sekä katolle tulevan rasian (MCMK-kaapelista kumikaapeliksi kytkös) valmiiksi. Eli sähkömiehen hommiksi jäi kytkennät, mittaukset ja paperityöt. Esimerkiksi uuden piirin eristysvastus piti mitata, samoin kuin vikavirtasuojan toiminta, oikosulkuvirta talon sähkökaapista sekä oikosulkuvirta mittauskeskukselta. Ja näistä piti tehdä pöytäkirja.

Oli muuten melkoinen oikosulkuvirta tuolla mittauskeskuksella, 605 ampeeria :)

Jep, näin olen kuullut toimittavan useaminkin mm omakotitalojen kanssa.
Tuskinpa kukaan joka asiasta ei mitään ymmärrä edes harkitsisi omia "virityksiä".
Muutenhan tuo ei mitään avaruustekniikkaa asentamisen osilta olekaan.
 

sam123

Active member
pertti sanoi:
Tarkoitus on asennella kaikki mahdollinen itse ja pienentää ostosähkön kulutusta. Kyllä niitä lopulta yksi paletillinen mahtuu, mutta kovin olis sitten kirjavaa suuntaa ja kallistusta. Odottelin tuota yhteistilausta, mutta siellä oli tarjolla vain pienemmät paneelit. Uudet kustannuslaskelmat ei oikein intoa ainakaan lisää.

Odotin kyllä enemmän vastausta tyyliin "210 astetta, kattokulma 2:1, 4 paneelia" "110 astetta, kattokulma 2.5:1, 3 paneelia", jolloin nuo olisi voinut suoraan syöttää exceliin Kirkkonummen viikottaisilla auringonkulmilla ja niputtaa aina kaksi sopivaan suuntaan olevaa paneelia yhteen mikroinvertteriin. Ei se aurinko paista kuin yhdestä suunnasta kerrallaan.

Halvin paletti 25kpl 250W paneeleita on nyt 63snt/watti kotiovelle. Joku yhteistilaus on nyt ihan kuollut idea......
 
Ylös