Diesel autosta generaattori

maanma

energiaonnellinen
Aikaisempien pohdintojen seurauksena uusi kuningasajatus korvaamaan diesel agren hankintaa.
WV konsernin 1.2 litran 44/45kW diesel sai aikanaan palkinnon ekotehokkuudesta. 200tkm ajetun 1.2l sdi Lupon saisi euroopasta 700eurolla. Siinä olisi myös vesiyhteet valmiina aurinkolämpöpiiriin ja edelleen keskuslämmitykseen kytkentään.

Latureista pitäisi saada aurinkosähkö invertterille sopiva jännite. Mikrolle 36/48vdc tai minille 120vdc.
Diesel siksi, että voi käyttää polttoöljyä.

Käytettäisiin tietysti kun tuotanto sähkön hinta on mieluinen.

Tässä olisi aika moni asia valmiiksi mietitty.

Voiko noita auton latureita kytkeä sarjaan ?
 

Mekaniker

Active member
Vanhat laturit on - rungossa vaikka uusimmissa on erillinen - liitos
Näistä uusista hybridi-latureista en tiedä, sähkökaavio auttaa. Hybridilaturit taitaa sisältää kaksi virtapiiriä, matalajännite ja korkeajännite?

Muuten en alkaisi tehdä "uudesta" automottorista aggregaattia ilman isoja rahoja apulaitteisiin: Lämmönvaihtimet, pumput -> kallista tavaraa
Syy on lähinnä tuo jäähdytyksen paineen kesto, toinen on elektroninen ohjaus= hyvin äkkiä harmaita hiuksia

Sen sijaan etsiskelin eilen sopivaa aihiota ja se löytyy veneen makeavesijäähdytteisestä sisämoottorista, siinä on kaikki valmiina:
- Lämmönvaihtimet, jäähdytetty pakosarja, öljyjäähdytys ja pumput on sovitettu yhteen huipputehoon nähden
- Raskas teko eli jatkuva ilmoitettu teho saa ottaa vauhtipyörästä tarvittaessa, ei kuitenkaan hihnavedolla. Nuo piendieseleiden laakerit ei pidä sivukuormasta mitä iso hihnaveto aiheuttaa
- Miinus on joissakin tapauksissa esikammiodiesel, löytyy myös suorasuihku-moottoreita, vaikutus polttoainetalouteen riippuu kuormasta
Jos vapaasti hengittävä 2 tai 3 syl. diesel 7-15 hp ajaa maltilisella kierroluvulla/ parhaalla väännöllä se kestää miesiän hyvällä huollolla

Oli monta myynnissä, moni myy pois sähkömoottorin tieltä

Paras olisi veneen vesijäähdytteinen aggregaatti, jokunen oli myynnissä talvella: Kaikki valmiina
 

maanma

energiaonnellinen
Tiedä nyt niistä isoista investoinneista. Aurinkolämmittäjällä on jo kaikki investointiin tarvittavat ratkaisut.

En ajatellut erityisesti irrottaa mitään autosta. Manuaalisen vaihdelaatikon toki voisi irroittaa. Sitten olisi helpompi laittaa hihnapyörä siihen. Laturit voisi vetää hihnalla matkustamoon, jos parempaa ei keksi. Moottoritilan voisi lämpöeristää.
 

denzil dexter

Well-known member
Kannattaa yrittää haeskella, jos löytyisi joku ominaiskulutuksen käyrä moottorille. Kun otettavan tehon jemmaa siihen, niin saa maksimimäärän sähköä/kulutettu polttoainelitra. Tyypillisesti alue on jossain suurimman vääntömomentin ja suurimman tehon välisellä alueella, suhteellisen korkealla polttoaineensyötöllä (ei kuitenkaan kaasu pohjassa).
 

maanma

energiaonnellinen
Täällä on WV 1.2 TDI mallista kartta +37% power with Stage 1 ECU Remap on Volkswagen Polo 1.2 TDI 73 bhp (2010-now) (celtictuning.co.uk)
Löytyy painamall view chart.

SDi ja TDI malleissa normina enimmäistehon ero 1kWh.

ORG optimialue alkaa ilmeisesti 1500-2000 rpm paikkeilta. Ko. alueella hp/torque suhde on melko lineaarinen. 1750rpm paikkeilla näyttäisi olevan alin optimaalisin. Silloin 43hp ja 43 lb ft eli 32kW / 58Nm.

Onkohan luvut lähde-energiasta laskettu eli lämpötehoa+mekaanista+häiviö tehoa?

Mahtaako polttoaineen kulutus mennä tyypillisesti kuinka lineaarisesti suhteessa kuormitus-/ottotehoon tuollaisella vakio kierrosluvulla?
 
Viimeksi muokattu:

denzil dexter

Well-known member
Eli pitäisi löytää sellaisia korkeuskäyrän näköisiä kuvia, joiden huippu kuvaa sitä, millä kierrosluvulla ja kaasunasennolla moottorin ominaiskulutus on pienin (kulutus g tuotettua kWh kohden). Esimerkiksi tämän dokumentin sivulla 3 (paperiin merkitty sivunumero 13) on tyypillisiä kuvia. Sitten oma maamoottori jemmataan toimimaan tuolla kierrosluvulla ja teholla.

 
Ylös