Aurinkosähkö tehokkaimmin omaan käyttöön

don

Active member
Moro

Minulla on hanke siirtyä VILP lämmitykseen jos saan tämän paljon puhutun valtionavun öljylämmityksestä siirtymiseen ei fossiiliseen polttoaineeseen.

Nyt tulee entistä enemmän tarve käyttää omatuotantoa mahdollisimman paljon kun ja jos lisään paneelimäärää vielä neljällä mitä olen suunnitellut.Heräsi kysymys että onko laitetta tai helppoa järjestelmää rakentaa niin että inverrterin tuottama sähkö käytettäisiin mahdollisimman paljon itse.Harkitsemani VILP on yksivaiheinen joten se kuormittaa talon sähköjärjestelmää vielä epätasaisemmin kuin ennen.Onko mahdollista yksivaiheista kytkeä niin että se kuluttaisi kaikkia kolmea vaihetta tasaisesti?

Ilmeisesti saamme odotella netotusta vielä kun eivät sillä näjemmä kiirusta pidä ja jos jaksoksi tulee kovin lyhyt niin onko siitä sitten juurikaan hyötyä meille.
 

maanma

energiaonnellinen
Monoblock laitteita ainakin pystyy yleensä ohjaamaan suoraan.
Valoanturilla tai pienellä aurinkopaneelilla käynnissäolo.
Rinnakkainen käynnissäolo-ohjaus sitten jostain muualta. Minulla tulee tiimi säätimen (team control) lisälämpö pyynnöstä.
Lisäksi laitan veto kytkennän, jolla ensinmainitut ohjaukset saa disabloitua. Tämä toteutuu wlan pistorasialla. Tämä tariffiohjauksen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

eros

Member
Mitenkä olisi hybridi-invertteri ja siihen jonkin verran akkua ja panelit kiinni. Kuormaksi VILP.
Tällöin vilp käynistyy, kun käy paistamaan ja ylijäämä paiste menee akkuihin (ja ylijäävä verkkoon, jos grid-tie hybridi). Kun paiste loppuu, niin akku ajetaan esim 70% tyhjäksi (sammumisasetus sopivan ylös hybridissä) jotta akku kestää syklejä pitkään. LiFePO4 akku olisi hyvä, sen voi ajaa tyhjemmäksikin.

Tulee melko halvaksi, sopivia hybridejä 200-500e väliltä.
Panelit kannattaa ylimitoittaa tyyliin 10-20kw, niistä saa 50% avustuksen. Luultavasti kaikista akuista ja hybrideistäkin?

Itse olen funtsaillut n. 40kw panelistoa, kolmea 5kw hybridiä ketjutettuna 3~ ja rutkasti LiFePO akkua. VILP ja jokin 0.5m³ varaaja.
Agre käy joulukuussa ja/tai tuuligene, pönttöuuni on myös.
Tällöin ei tarvisi sähkön ostoliittymää ollenkaan, pelkkä tuotantoliittymä..
Mut suunittelu on kesken ja en tiedä toteutanko.. Ja kuinka saan suorasähkölämmityksen E-luvun pelkällä panelisähköllä -20%, jotta saa tukea..
Muutama ikkunakin pitäneisi uusia.

Ainiin onko kellään kokemusta idän ihmemaan n. tonnin VILP vekottimista? Kestääkö ne suomen talvessa? Osaako sulattaa itsensä?

T:Eerin
 

Savonius

Well-known member
Lataan runsaan 22Kwh:n akustoa kolmella 285W paneelilla (855W) jota pidän kohtuullisen hyvänä suhteena paneelitehon ja akuston välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös