• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Aurinkolämpö öjykatilan rinnalle

Stoneroze

New member
Rekisteröidyin käyttäjäksi jotta saisin ihmisten mielipiteitä ja kokemuksia hyväksikäytettyä omassa projektissani.

Eli olen laittamassa vanhaan omakotitaloon kahta settiä heat-pipe keräinputkia (yht. 50 putkea) ja 500l lämminvesivaraajaa öljykattilan rinnalle. 5-henkisenä perheenä on tarkoitus saada leikattua lämmitysöljyn kustannuksia mahdollisimman paljon. Projekti sijaitsee Jäspin (kaukoran) tehtaan likellä, vanhassa pääkaupungissamme.

Varaajana Jäspin GTV hybrid 500l
http://www.kaukora.fi/energiavaraajat/jaspi-gtv-hybrid-500

Keräiminä nämä:
http://finunit.fi/aurinkokerain.html.

Nyt eniten mieltä askarruttaa tuo kytkentä. Miten on järkevintä kytkeä varaaja+öljykattila+patterikierto+käyttövesi järjestelmään?

Tulevaisuudessa lisään vielä kiukaan, jossa on palopesän takana pieni vesisäiliö vedenlämmitystä varten. Tämä sitten "joskus".

Ja vielä, en kaipaa "älä osta, hanki toinen, älä vaan laita tuota, tää on kyl parempi" -viestejä laitteista. Vehkeet kun on jo harkittu ja hankittu.

Kiitos.

pökö

Member
Itse muuttaisin kaikki vesi-ja lämpö kytkennät tuohon jäspiin, myös sähkövastuksen, ja öljykattila kylmäksi. Kun talvella on öljyn aika sillä lämmitettäisiin myös jäspi ja siten kaikki vedet.

ismo67

New member
pökö sanoi:
Itse muuttaisin kaikki vesi-ja lämpö kytkennät tuohon jäspiin, myös sähkövastuksen, ja öljykattila kylmäksi. Kun talvella on öljyn aika sillä lämmitettäisiin myös jäspi ja siten kaikki vedet.

Joo, noin minä myös tekisin ja noin minulla onkin.
"Energiavaraajaan" ladataan lämpöä eri lähteistä.
Esim . aurinkojärjestelmän ohjausyksikkö sitten ohjaisi latauspumppua kattilan ja varaajan välillä. Kun lämpötila kasvaa kattilassa kiertovesipumppu käynnistyy ja lataa energiavaraajan lämpöiseksi.

Aurinkolämmössä öljykattila toimii myös puskurivaraajana ja lämpö siirtyy vapaakiertona öljykattilaan energiavaraajasta.

VPJ

Member
pökö sanoi:
Näin minunkin piti tehdä mutta kannoinkin öljysäiliön ja öljykattilan pellolle, tilalle laitoin 1800 litran varaajat ja puukatilan, varmistus sähköllä
jota ei kahteen vuoteen ole käytetty :)
Tämä muutamia vuosia sitten kun öljy maksoi 1,30e ja sähkö 0,11 e