loppujenlopuksi aurinkoa ja tuulta himoitsevien määrä on markkinoista marginaalinen ja siihen panostaminen messujen muodossa on aika kallista. toisin sanottuna yksittäiset myydyt kappaleet eivät lyö leiville jota messuilla yritetään saada. paikka maksut ovat kuitenkin sen verran tyyriitä joten ovat yrityksille aika iso santsaus.
toinen syy on siinä että tietämys on hyvin marginaalista. on vain oletuksia. oletuksilla on hyvin hankalaa mitään myydä. laitteistot ovat niin suuria että niiden kuljetus on ongelmallista. aina kun kuljetetaan ja asetetaan esille on rikkoutumisvaara jne.
ne jotka haluavat tuulivoimalan tai aurinkopanelit/keräimet osaavat itse hakea tiedon ja paikan mistä niitä saa ilman suurempaa rahallista panostusta markkinointiin. miksi siis käyttää messupaikkaa sellaisen tavaran myyntiin joka myy itse itseään? toista on taas tuotteissa joita on kaikilla suurinpiirtein samoilla ominaisuuksilla lvi-koneet, katot, ikkunat, vakuutukset, jne. messuilla on hyvä puhua asiakas ympäri tuotteen paremmuudesta ja vielä "messutarjouksin" jotka saattavat jossain tapauksissa olla vielä kallimpia kuin normi tarjoukset mutta kyseessähän on messutarjous.
rakentajamessut ovat pitkälti kaikkea muuta kuin mitä messujen voisi olettaa olevan. ei sieltä oikein mitään ideoita tahdo irrota kuten esimerkiksi asuntomessuilta joissa on ratkaisut oikeasti nähtävillä.
itse olen messuilta viimeisenä päivänä ostanut tavaraa mitkä ovat olleet esillä jos vain hinta on ollut sopeva ja päivän hinta.