tämä on juuri se syy miksi olen huolissani siittä että panelipinta-alaa lisäämällä pyritään säästämään akuissa. moni luulee että tuottoa tulee kun on vain valoisaa mutta tuotto on niin sidottu hyvään säähän ettei panelipinta-alaa lisäämällä saada samanlaista käytettävyyttä järjestelmälle kuin jos akusto kapasiteetti on mitoitettu riittävän pikälle aikavälille suhteutettuna käyttöön sekä keskimääräiseen kulutukseen jaettuna sille ajalle kun järjestelmää käytetään (vuorokausissa per viikko).
poikeavia mielipiteitä toki on mutta itse olen todennut useammassa kohteessa ja poikkeavat mielipiteet olisi hyvä esittää myös, siitä voi olla monelle apua järjestelmän mitoituksessa. niin omissa kuin myös muiden että kun akustokapasiteetilla päästään 2/3 käyttöajasta viikossa huomioiden maks akun maksimipurkusyvyyden ja paneleiden latausteho riittää vähintään 5 päivässä korvaamaan myös akusta otetun kapasiteetin niin järjestelmä on varsin luotettava. samalla myös akuston purkusyvyydet pysyvät hallinnassa jatkaen akun elinkaarta merkittävästi.
tässä pitää huomioida se mitä säädintä käytetään sekä se että paneleiden teho riittää lataamaan akuston täyteen ajottain. kuten sam123 edellä että akustoa syö myös se jos akkua ei ladata ajoittain täyteen. siksi akusto pitäisi yrittää saada ainakin kerran viikkoon ladattua täyteen. tämähän ei ole ongelma hyvällä säällä tai viikonloppu käyttöön suunnatuissa järjestelmissä.
näissä off-grid järjestelmissä akuston huoltokustannukset ovat juuri ne suurimmat kustannukset. on todettu täälläkin muutamassa ketjussa että varastointikustannukset laskevat isommalla akustolla johtuen siitä että mitä syvemmälle puretaan sitä kalliimmaksi tulee kWh kohden tuleva akustokustannus sillä syväpurku on se joka syö akkua ja sen elinkaarta merkittävästi. samallalailla myös kWh kohdistuva kustannus nousee jos akustokapasiteetti on reilusti ylimitoitettu eikä näin koko kapasiteettia saada elinkaaren aikana hyödynnettyä akkujen teknisen elinkaaren ollessa rajattu.
edit: esimerkkinä viikon käytölle: jos on vuorokausikulutus 1kWh/vuorokausi, akusto pitäisi olla 7,5kWh ja paneliston viikkotuotto 9,8kWh= vastaa n. 350Wp panelistoa MPPT-säätimellä tai PWM-säätimellä n. 420Wp
vastaava viikonloppukäyttöä ajatellen 1kWh/vuorokausikulutuksella akku 3kWh ja paneliston viikkotuotto 4kWh = vastaa n. 140Wp panelia MPPT-säätimellä ja PWM-säätimellä n. 170Wp